سلامت و دانش

تشخیص سریع کرونا با کمک اشعه ایکس

گروهی از دانشمندان در اسکاتلند راهی برای تشخیص وجود ویروس کرونا (کووید-19) در افراد با استفاده از اشعه ایکس پیدا کردند. این روش تشخیصی از هوش مصنوعی (AI) برای پیش بینی حضور ویروس در بدن انسان استفاده می کند.

به گزارش مجله لوکسمحققان دانشگاه غرب اسکاتلند در مطالعه‌ای اخیر از توسعه روشی مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داده‌اند که می‌تواند به‌طور دقیق کووید-۱۹ را در چند دقیقه تشخیص دهد. دانشمندان ادعا می کنند که این روش می تواند ویروس کرونا را با دقت 98 درصد تشخیص دهد.

این فناوری که توسط متخصصان دانشگاه غرب اسکاتلند توسعه یافته است، می تواند کووید-19 را در چند دقیقه به دقت تشخیص دهد.

این فناوری جدید قادر به تشخیص ویروس کرونا بسیار سریعتر از آزمایش PCR است که معمولاً حدود 2 ساعت طول می کشد.

امیدواریم این فناوری در نهایت برای کاهش استرس در بخش های اورژانس و اورژانس بیمارستان، به ویژه در کشورهایی که آزمایش PCR در دسترس نیست، مورد استفاده قرار گیرد.

این روش پیشرفته از فناوری اشعه ایکس استفاده می کند و داده های اسکن شده انسانی را با پایگاه داده ای از تقریباً 3000 تصویر از بیماران مبتلا به کووید-19، افراد سالم و بیماران مبتلا به پنومونی ویروسی مقایسه می کند. سپس از یک روش هوش مصنوعی به نام “شبکه عصبی پیچشی عمیق” (الگوریتمی که معمولا برای تجزیه و تحلیل تصاویر بصری استفاده می شود) برای تشخیص استفاده می کند.

پروفسور نعیم رمضان، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: “از مدت ها پیش نیاز به یک دستگاه سریع و قابل اعتماد با قابلیت تشخیص کووید-19 وجود داشت، و این نیاز اکنون با افزایش عفونت ها به طور فزاینده ای احساس می شود. تاج Omicron در بسیاری از افراد احساس می شود. در کشورهای سرتاسر جهان به دلیل محدودیت ابزارهای تشخیصی قادر به انجام تست Qovid در مقیاس بزرگ نیست، اما این روش از فناوری در دسترس برای شناسایی سریع ویروس استفاده می کند.

رمضان افزود: علائم کووید 19 در مراحل اولیه عفونت با اشعه ایکس قابل مشاهده نیست، بنابراین توجه به این نکته ضروری است که این فناوری نمی تواند به طور کامل جایگزین آزمایش PCR شود، اما در مواردی که آزمایش PCR به راحتی در دسترس نباشد، محدود کردن انتشار ویروس ها

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا