سلامت و دانش

اسراییل و اشتباه تاکتیکی – مجله لوکس

این قدیمی‌ترین روزنامه اسرائیلی است و دایره‌المعارف دیا بریتانیکا می‌گوید که از همه معتبرتر است و بیشتر خوانندگان آن تحصیل کرده‌اند. این سرمقاله از چند جهت حائز اهمیت است.

درست یک روز قبل از انتشار مقاله ای در روزنامه هاآرتص، تمام 4300 پمپ بنزین ایران به طور همزمان مختل شد و عرضه سوخت در جایگاه ها متوقف شد. علت این حادثه که مردم ایران را با مشکلات زیادی مواجه می کند، مدتی در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه خبرگزاری آنلاین مجله لوکس که معمولا زودتر از دیگران اطلاع دارد، از احتمال حمله سایبری صحبتی نکرد. در نهایت دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران در گفت‌وگو با تلویزیون گفت: حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها می‌توانست توسط یک کشور خارجی انجام شده باشد، اما برای گفتن جزئیات زود است. خبرگزاری آنلاین مجله لوکس بار دیگر اولین خبرگزاریی بود که اخیرا مقاله ای در روزنامه هاآرتص منتشر کرد.

تاریخچه حملات سایبری اسرائیل به ایران

اسرائیل قبلاً در چندین حمله سایبری علیه ایران دست داشته است.

– نیروگاه اتمی بوشهر: شاید اولین حمله سایبری اسرائیل به ایران مربوط به استاکس نت و نیروگاه اتمی بوشهر باشد. استاکسنت برنامه مخربی بود که توسط دولت های آمریکا و اسرائیل ایجاد شد و در سال 2010 به تاسیسات هسته ای ایران، به ویژه نیروگاه بوشهر حمله کرد. یاهو نیوز بعداً مدعی شد که هدف از به اصطلاح «بازی های المپیک» نابودی برنامه هسته ای ایران نیست، بلکه ضربه زدن به زمان و تکمیل تلاش های دیپلماتیک است. ادوارد اسنودن، کارمند سابق سیا که تعدادی از اسناد مربوط به اطلاعات ایالات متحده را فاش کرد، در مصاحبه ای به اشپیگل گفت که این آفت با همکاری آژانس امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل ایجاد شده است.

– زیرساخت مخابرات: در سال 1397 حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در پیامی توئیتری مبنی بر “حمله های پراکنده” به برخی زیرساخت های ارتباطی، مدعی شد که منشأ این حملات اسرائیل بوده است. به گفته غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، این حملات سایبری با استفاده از ویروس «نسل جدید استاکسون» برای «چند قسمت» انجام شده است.

– تأسیسات نظامی پارچین: انفجاری در تأسیسات نظامی پارچین در 25 مرداد 1378 رخ داد. روز بعد، زوئی یازکلی، تحلیلگر سیاسی شبکه 13 تلویزیون اسرائیل، انفجار شب گذشته در پارچین تهران را “نتیجه یک حمله سایبری” دانست.

– تاسیسات هسته ای نطنز: 12 فروردین ماه سال جاری حادثه ای در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داد. کانال دولتی کان اسرائیل روز یکشنبه (12 آوریل) گزارش داد که “حادثه” در تاسیسات هسته ای نطنز نتیجه کار اسرائیل و نتیجه “حمله سایبری جدید به ایران” بوده است.

– تأسیسات بندر شهید رجایی: در 20 اردیبهشت ماه سال جاری حمله قبلی به تأسیسات آب و جاده بندر شهید رجایی انجام شد. روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه به نقل از یک مقام دولت آمریکا و یک “دولت خارجی” که نامش فاش نشده است، از احتمال حمله سایبری اسرائیل به تاسیسات آبی و جاده های بندر شهید رجایی در استان هرمزگان خبر داد.

البته حملات قبلی اسرائیل به کشورمان احتمالاً محدود به این موارد نبوده است.

شباهت دو اتفاق و یک نکته عجیب

در 18 جولای امسال اختلالی در سراسر جهان در سیستم های رایانه ای شرکت راه آهن رخ داد که منجر به تعویق و حتی لغو صدها قطار و حتی خروجی ها و ورودی ها، مراکز فروش بلیط و حمل و نقل الکترونیکی شد. خدمات مسافری و وب سایت شرکت راه آهن. خبرگزاری آنلاین مجله لوکس در همان روز با انتشار تصویری از تابلوی اطلاع رسانی از حرکت قطارهای ریلی ایران خبر داد که حاکی از اختلال جهانی در سیستم کامپیوتری شرکت راه آهن بود که منجر به هرج و مرج بی سابقه ای در ایستگاه های سراسر کشور شد. روی تابلوی اطلاعات قطار پیام “قطارها به دلیل حملات سایبری” ظاهر شد. یک شماره تلفن هم در پیام بود.

با این حال، آنچه در مورد حمله سایبری هفته گذشته عجیب بود، این بود که در جدیدترین حمله سایبری به پمپ بنزین ها، همین تعداد روی صفحه نمایش ظاهر شد.

این شباهت یک نکته ظریف داشت. تحقیقات شرکت امنیت سایبری آمریکایی و اسرائیلی چک پوینت در مورد حمله چهار ماه پیش نشان داد که اختلال گسترده در سیستم رایانه ای راه آهن ایران ناشی از حمله سایبری گروه هکری به نام «ایندیرا» بوده است. حمله اسرائیل کار یک گروه فرضی هکرها نبود.

پس اندکی توجه به این شباهت یک نکته مهم را روشن می کند. : اسرائیل مدعی شده است که حمله اخیر وظیفه اوست، در حالی که در حمله اخیر متن پیام شباهت غیرقابل انکاری به متن حمله قبلی دارد و منطقا اسرائیل مدعی ارتکاب مورد دوم است. این شباهت را با گفتن تصادفی بودن آن توجیه می کند. این نشان می دهد که یا هر دو حمله کار اسرائیل بوده است و در مورد قبلی اسرائیل به دروغ مسئولیت را بر عهده گرفته است یا هیچ یک از دو حمله کار اسرائیل نبوده و این بار اسرائیل به دروغ ادعا کرده که کار او بوده است. به طور خاص، هدف هر دو حمله آسیب رساندن به پلت فرم خدمات ملکی است و هیچ کدام برای اهداف نظامی نیستند، موضوعی که هاآرتص اخیراً به آن اذعان کرده است.

آیا دولت اسرائیل با مردم ایران دشمنی دارد؟

به عقیده جامعه شناسان، افکار عمومی جوامع در یک موقعیت خاص ممکن است به انتقام از دشمن بسنده کنند، موضوعی که با رفتار غیر نظامی یا تلافی جویانه، دشمن را برای مردم عادی و زندگی روزمره آنها توجیه می کند. باورش دردناکه بزرگان به یاد می آورند که وقتی دولت بعث عراق در نبردی ناامیدانه جنگید و کورکورانه موشک های اسکاد بی را با کمک کشورهای بزرگ هدف قرار داد، برخی به تدریج شعار «پاسخ موشکی» سر دادند. انتقام انتظار می رود اما شکی نیست که کشوری که در صدمه زدن به مردم متخاصم پیش قدم باشد، منفورتر از گذشته شده است.

تا آنجا که ما می دانیم، زیرساخت خدمات عمومی که مستقیماً با امنیت و آرامش همه مردم مرتبط است، هرگز هدف حملات سایبری ایران در اسرائیل یا حتی ایالات متحده نبوده است. البته ایران در مقیاس جهانی نیز در مورد سایبری حرف های زیادی برای گفتن دارد و دو سال پیش وزارت امنیت داخلی آمریکا با صدور بیانیه ای نسبت به حمله سایبری به ایران هشدار داد و گفت: «ایران برنامه سایبری محکمی دارد که خوب تهدیدی برای ایالات متحده است. در این بیانیه آمده است: «ایران می‌تواند برخی از زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را دست‌کم برای مدت محدودی مختل کند». بنابراین، رفتار اسرائیل نه تنها می تواند پیشگیرانه باشد، بلکه حتی تلافی جویانه هم نیست و نوعی ابتکار برای نقض امنیت و آرامش مردم ایران است.

موضوع مشکلات ناشی از تهاجم به زیرساخت های عمومی را نمی توان همانند مشکلات ناشی از تحریم های همجنس گرایان دانست و در هر دو مورد نارضایتی عمومی را می توان ابزاری دانست که تاثیر یکسانی بر فشارها دارد. روی سیستم عده ای تحریم ها و مشکلات خود را به قیمت تصمیم گیری های سیاسی می نویسند و تصمیم گیری را به عهده خودشان یا سیاستمداران می گذارند، اما چه کسی می تواند ادعا کند که مردم در انتقام جویی دشمنی و ضد مردمی هستند؟

مردم ایران هم اکنون در جنگ هشت ساله نشان داده اند که در برابر تهاجم به میهن متحد هستند و در حال متحد شدن هستند. این یک اشتباه تاکتیکی عجیب است که انتظار داشته باشیم اگر امنیت عمومی مردم هدف کشور دشمن قرار گیرد، مردم به دلیل نارضایتی از نظام حرکتی این کار را انجام دهند. این بیانیه در تضاد شدید با پیام های دوستانه ای است که دولت اسرائیل گاه سعی می کند برای مردم ایران ارسال کند.

آب گل آلود و شبکه سراسری اینترنت!

من همیشه بر استفاده از شبکه ملی اطلاعات به جای نام مستعار (اینترنت جهانی جدا از مردم) به جای عبارت شبکه ملی اطلاعات (ایجاد شبکه مستقلی که در آن اطلاعات سازمان ها و ارگان های دولتی مستقل از اینترنت باشد) تاکید داشته ام. وزیر سابق فناوری اطلاعات نیز همین تمایز را تأیید کرد و اساساً به دومی دروغ گفت. با این حال، زمان حمله سایبری اخیر با زمان بندی مشکل اینترنت در مجارستان نیز یک جنبه مهم است. طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی به تازگی در مجلس راه اندازی شده و اکنون برای تصمیم گیری نهایی در حال آزمایش است. افکار عمومی نسبت به این طرح حساس هستند و اگر قصد تضعیف یا محدود کردن عمدی دسترسی مردم به اینترنت را داشته باشد، بر خلاف وعده مسئولان از جمله آقای آقاتهرانی نماینده مردم تهران مخالفان زیادی وجود دارد. یکی از حامیان مجلس شورای اسلامی و طرح نیز به تنوع آن اذعان داشت.

تقارن زمانی این حمله سایبری با شرایطی که ممکن است برخی در سایه طرح شبکه ملی اطلاعات به جستجوی شبکه ملی اینترنت بپردازند، از جمله این احتمال را تقویت می کند که طرفداران یک حمله سایبری از این نام سایبری استفاده کنند. حمله به عنوان دلیلی بر ضرورت. علاوه بر حمله مستقیم به امنیت و آرامش مردم، مطمئناً در از بین بردن مقاومت آنها در برابر محدودیت ها بی تأثیر هستند.

1717

دکمه بازگشت به بالا