سلامت و دانش

چینی ها مشکل استخوان ماهی را حل کردند

مردم دیگر نگران گیر کردن استخوان های ماهی در گلوی خود نیستند، زیرا محققان چینی تولید ماهی کپور بدون استخوان را گزارش کرده اند.

در یک مطالعه اخیر، محققان چینی اولین ماهی کپور صلیبی بدون استخوان را پرورش دادند.

ماهی کپور صلیبی. او سبیل و پولک های بزرگی ندارد. آنها باله پشتی ثابتی دارند و مکرر ظاهر می شوند. این ماهی در آبهای کف، شیرین و شور زندگی می کند. ماهی های کف دریا ماهی هایی هستند که در کف دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی و تغذیه می کنند. این ماهی ها کف دریاها و رودخانه های پوشیده از ماسه، شن و گل را اشغال می کنند.

محققان مؤسسه تحقیقاتی شیلات هیلونگجیانگ آکادمی علوم و مهندسی شیلات چین در مطالعه‌ای که اخیراً توسط Gui Jianfang و Chen Songlin انجام شد، گونه‌های جدید را در 14 ژانویه مورد مطالعه قرار دادند. گفته می شود که محققان این گونه جدید را با استفاده از روش های اصلاح شده ژنتیکی توسعه داده اند.

کپور ماهی محبوب آب شیرین با گوشتی نرم و طعمی مطبوع است اما استخوان های بسیار کوچک آن مصرف یا فرآوری صنعتی آن را دشوار می کند. این ماهی از خانواده کپور ماهیان است. خانواده کپور (Cyprinidae) یکی از خانواده های مهم ماهیان آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی است و شامل 220 جنس و 2420 گونه است. تقریباً همه اعضای آن متعلق به آب شیرین هستند یا اگر در آب لبشور زندگی می کنند باید برای تولید مثل به آب شیرین دسترسی داشته باشند.

از آنجایی که استخوان‌های کپور بسیار بزرگ هستند، تیم تحقیقاتی این موسسه در سال 2009 پروژه‌ای را برای رسیدگی به این مشکل راه‌اندازی کرد و یکی از 1600 ژن مورد مطالعه برای ایفای نقش کلیدی در تنظیم رشد ستون فقرات بین مهره‌ای انتخاب شد.

پس از یک دهه تحقیق، محققان از تکنیک های مهندسی ژنتیک برای ایجاد این جمعیت کپور جهش یافته استفاده کردند. گونه جدید به خوبی رشد می کند و از نظر بصری از ماهی کپور معمولی قابل تشخیص نیست.

محققان می گویند ایجاد آن گام بزرگی در جهت ارتقای کیفیت گونه های کپور است و مصرف محصولات آبزی را افزایش می دهد. از زیست شناسان خواسته شده است تا تحقیقات اساسی را ادامه دهند و صنعتی شدن را ترویج دهند تا مردم دیگر مجبور به بریدن استخوان ماهی نباشند.

محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ همچنین اواخر ماه گذشته در حساب وی چت خود اعلام کردند که یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کشاورزی هاجونگ ژن کلیدی را شناسایی کرده اند که باعث رشد استخوان در ماهیچه های ماهی سیم Wuchang (یک گونه دیگر کپور) می شود. آبهای حوضه رودخانه یانگ) شناسایی شده است. سیم نامی رایج برای بسیاری از ماهی های آب شیرین، به ویژه ماهی های سیمی است.

پروفسور گائو زکسیا، رئیس تیم تحقیقاتی دانشگاه هاژونگ، گفت که از سال 2012 در حال بررسی این موضوع بوده است.

گائو گفت: «بسیاری از مردم استخوان‌های ماهی را بلعیدند و استخوان‌هایی که در گلویشان گیر کرده بود، بنابراین من می‌خواستم گونه‌ای ماهی بدون استخوان پرورش دهم که بتواند صنعت ماهی را متحول کند.

تیم او اولین بیان ژن استخوان ماهی را پیدا کردند و این کشف را به نام خود ثبت کردند. به مدت هفت سال، از تکنیک های مهندسی ژنتیک برای آزمایش 50 ژن بر روی گورخرماهی، یک گونه کپور ماهی که به سرعت رشد می کند، استفاده شد، ژن ها یکی یکی حذف شدند و سپس رشد و تغییرات در استخوان های ماهی مشاهده شد.

گائو گفت که تیم تحقیقاتی آنها ژن موثری در سال 2018 پیدا کردند که می‌توانست استخوان‌های ماهی سیمی را تا 70 درصد کاهش دهد، اما این ژن کلیدی نبود که بتواند روند تشکیل استخوان را به طور کامل متوقف کند. سرانجام، در سال 2019، محققان این ژن کلیدی را کشف کردند و صدها گورخرماهی و فرزندان آنها بدون استخوان بودند. گائو گفت که این ژن کلیدی برای همه ماهی های استخوانی مشترک است.

پس از یافتن ژن کلیدی، محققان این ژن را به ماهی های استخوان دار پیوند زدند تا ببینند آیا استخوان ها بازسازی می شوند یا خیر و دوباره عملکرد ژن کلیدی را تایید کردند. حذف‌های ژنی کلیدی روی کپور wuchang، کپور علف‌خوار یا کپور گیاه‌خوار و کپور آزمایش شد.

46

دکمه بازگشت به بالا