نزدیکی چه تاثیری بر مهریه دارد؟

از همان لحظه عقد نکاح ، مهریه تعیین شده ، به ملکیت زن در می آید و شوهر ، موظف به پرداخت آن می شود . بنابراین ، مهریه قبل از دخول ، به زن تعلق خواهد گرفت . میزان مهریه قبل از نزدیکی ، اصولا تمامی مهریه تعیین شده است ؛ مگر اینکه زن ، قبل از دخول و نزدیکی طلاق بگیرد ؛ که در این صورت ، میزان مهریه زن ، نصف می شود . نحوه مطالبه مهریه قبل از نزدیکی به این صورت است که زوجه ابتدا به صورت ثبتی ، اقدام به توقیف اموال مرد نموده و در صورت عدم وصول ، دادخواست مطالبه مهریه خود را به دادگاه خانواده ارائه می نماید .

مشاوره وکالت رایگان تلفنی در تهران وکیل یکی از موفق ترین و پر مخاطب ترین خدمات موسسه می باشد. این خدمت بصورت مشاوره حقوقی تلفنی (در ساعات کاری ۹.۳۰ الی ۱۸)، آنلاین (سامانه مشاوره و یا از طریق شبکه های اجتماعی : تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک) و یا بصورت مشاوره حقوقی  حضوری در دسترس مخاطبین و مراجعین قرار دارد. سیستم پاسخگویی، شما  عزیزان را با بهترین مشاوران  حقوقی مرتبط می سازد و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، شما را به بهترین وکیل حوزه مربوطه، ارجاع خواهد داد. همین امر باعث شده گروه وکلای پاسارگاد به عنوان بهترین موسسه و دفتر وکالت در میان موکلین مورد توجه قرار بگیرد .

هنگامی که زن و مردی ، به عقد ازدواج یکدیگر در می آیند ، معمولا پرداخت مالی ، تحت عنوان مهریه یا صداق را حین عقد ، مشخص می کنند . تعیین مهریه حین عقد نکاح ، به این معنا است که مرد ، متعهد می شود که هر زمان ، زوجه اقدام به مطالبه مهریه خود نمود ، آن را پرداخت نماید و این موضوع ، ملازمه ای با درخواست طلاق یا جدایی آنها ندارد . لذا از آن جهت که حین عقد ، مهریه تعیین شده ، به زن تعلق گرفته است ، از همان لحظه عقد ، زن می تواند اقدام به مطالبه حق خود نموده و مرد ، نمی تواند از پرداخت آن ، امتناع نماید . با این توضیح که زمانی که هنوز زوجین ، رابطه زناشویی برقرار نکرده اند ، زوجه ، می تواند مهریه خود را به صورت قانونی ، مطالبه نماید و اصولا ، تمام مهریه تعیین شده ، به وی تعلق خواهد گرفت ؛

مگر اینکه زوجه ، بخواهد قبل از دخول و نزدیکی ، از همسر خود طلاق بگیرد که در این شرایط ، به دلیل عدم نزدیکی یا دخول ، مهریه زن ، نصف می شود . به همین دلیل ، گاهی این ابهام ایجاد می شود که آیا قبل از دخول و نزدیکی ، زن می تواند به میزان کل مهریه خود را مطالبه کند یا صرفا نیمی از مهر به وی تعلق می گیرد ؟ برای پرداختن به این موضوع ، در ادامه این مقاله ، ابتدا به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا امکان دریافت مهریه زن قبل از رابطه زناشویی وجود دارد یا خیر ؟ در ادامه نیز ، به این سوالات پاسخ می دهیم که میزان مهریه زن قبل از دخول و نزدیکی چقدر است و  اینکنزدیکی عبارت است از اینکه مرد آلت مردانگی اش را به اندازه ختنه گاه (حشفه) وارد مجرای زن کند؛ یعنی از جلو یا از عقب با او نزدیکی بکند.

بنابراین صرف همخوابگی و صرف هم آغوش بودن و یا خلوت کردن موجب نزدیکی نمی‌شود و علت اینکه می‌گویند، دیگر نمی‌تواند نصف مهر را مطالببرای اینکه مهر در مقابل بضع است و مرد عوض آن مهر را کلا گرفته است، پس دلیلی وجود ندارد که مرد بخواهد نصف مهر را مطالبه بکند و کاملا دلیل وجود دارد که زن تمام مهریه را مالک بشود و از آن استفاده بکند. شما می‌توانید برای به جریان انداختن پروسه مطالبه مهریه، از وکیل مهریه کمک بگیرید. لذت جویی جنسی است. عده‌ای از حقوقدانان و فقهای اسلامی عقیده دارند صرف خلوت کردن با زن موجب آن می‌شود که زن مالک کل مهریه شود و در صورت جدایی بعد از خلوت مرد نمی‌تواند نصف مهریه را از زن بگیرد.

این نظر را دو گونه توجیه کردند، یکی اینکه بعضی از شارعین این نظر گفتند که بخاطر ان است که آن فقیهی که این نظر را داده که ظاهرا این ادریس حلی باشد، از مسئله خلوت کردن استفاده کرده و استنباط نموده همانند نزدیکی را و عده‌ای گفتند که خود خلوت کردن ولو اینکه نزدیکی هم صورت نگیرد.ه بکند.ه نحوه مطالبه مهریه  ، پیش از نزدیکی ، به چه صورت می باشد؟ یکی از مسایل مربوط به مهریه در نکاح دایم, نصف شدن آن در برخی موارد است. هرگاه در عقد نکاح دایم, مهریه ای برای زوجه معین گردد ولی این ازدواج قبل از آمیزش, به موجب طلاق, منحل شود, زوجه مستحق نصف مهریه مفروض است. این نظریه ای است که اجماع فقیهان امامیه بر آن اقامه شده است. حال اگر جدایی میان زوجین به سبب فوت زوج باشد حکم مساله چیست؟ آیا زوجه مستحق تمام مهریه تعیین شده است؟

و یا اینکه مانند طلاق قبل از دخول زوجه, صرفا مستحق نصف مهریه می باشد؟در پاسخ باید گفت: مشهور امامیه گزینه نخست را مختار خویش برگزیده و معتقدند قول به تنصیف مهر در «طلاق قبل از دخول», مستند به دلیل خاص است و سرایت آن به فرض «فوت زوج قبل از دخول», محتاج به موونه یی است که ادله را یارای تامین آن نیست؛ در نتیجه در فرض اخیر زوجه مستحق تمام مهر می باشد. در مقابل, کتب مفصل فقهی نظر دیگر را به شواذی از فقیهان منسوب دانسته اند.نگارندگان متن حاضر با بازخوانی مساله و با غور و تدقیق در همه ابعاد و زوایای موضوع و با واکاوی و کنکاش مجدد, قول نادر را مستند به ادله یافته اند و در مقایسه این نظر با نظریه مشهور, آن را با ضوابط اجتهاد مناسب تر دیده اند. همت مقاله, عیار سنجی و عزیزان به این نکته توجه بفرمائید که :

موسسه حقوقی چتر عدالت ایرانیان با بهره بردن از وکلای مجرب پایه یک دادگستری در زمینه مشاوره تخصصی حقوقی خانواده برای کارهای ثبتی ، حقوقی ، کیفری ، مهریه ، طلاق ، چک ، سفته ، کلاهبرداری ، انحصار ورثه ، نفقه ، نوشتن قرارداد ، وصول مطالبات ، طلاق توافقی در کوتاهترین زمان ، ثبت شرکت در کمترین زمان حتی بدون حضور شما به صورت شبانه روزی آماده مشاوره حقوقی دادن به صورت کاملا رایگان به شما عزیزان از طریق شماره تلفن ویژه : ( در ساعات اداری ) و شماره تلفن همراه : ( در ساعات غیر اداری ، حتی تعطیلات )می باشد.نقد اقوال و ارزیابی ادله ایشان و در پایان تبیین نظریه مختار خواهد بود.

میزان مهریه قبل از دخول و نزدیکی

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع ، پرداخته شد که آیا مهریه زن قبل از دخول و نزدیکی ، قابل مطالبه است ؟ همانطور که در پاسخ به این سوال بیان شد ، دریافت مهریه ، از همان لحظه ای که صیغه عقد نکاح خوانده می شود ، امکان پذیر است . اما سوالی که ممکن است مطرح شود ، آن است که میزان مهریه زن ، قبل از دخول و نزدیکی چقدر است ؟ به عبارت دیگر ، در صورتی که زن ، قصد داشته باشد ، قبل از دخول و نزدیکی ، مثلا در دوران عقد ، اقدام به مطالبه مهریه خود نماید ، چه میزان مهریه به وی تعلق می گیرد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا زن ، حتی قبل از دخول و نزدیکی ، می تواند تمامی مهریه تعیین شده در سند ازدواج را مطالبه و دریافت نماید ؛ فلذا در حالت عادی ، میزان مهریه زن ، قبل از دخول و نزدیکی ، با میزان مهریه زن بعد از دخول و نزدیکی ، تفاوتی ندارد . پس میزان مهریه قبل از دخول و نزدیکی ، کل مهریه تعیین شده است . البته ، باید به این نکته نیز توجه داشت که آیا مهریه تعیین شده ، عندالمطالبه یا عند الاستطاعه است . میزان مهریه زن قبل از دخول و نزدیکی ، ممکن است به دلیل عندالاستطاعه بودن مهریه تعیین شده ، به میزانی باشد که مرد ، برای پرداخت آن توانایی مالی دارد که جزییات این موضوع ، در مقاله مهریه عندالاستطاعه بیان شده است .

خروج از نسخه موبایل