مدارک لازم برای درخواست مهریه

همانطور که میدانید مهریه یک تعهد مالی است که هنگام عقد مرد متعهد میشود که به زن بپردازد. مهریه میتواند پول، سکه و یا مال غیر منقول باشد. توجه داشته باشید که هنگام عقد حتما باید مهریه ذکر شود در غیر این صورت عقد باطل خواهد شد چرا که مهریه دین است و بر عهده مرد می باشد.اگر قصد به اجرا گذاشتن مهریه را دارید در قسمت های پایین تر به نحوه اجرا گذاشتن مهریه و همینطور شرایط و ضوابط آن خواهیم پرداخت.

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم

بسیاری از مواقع ممکن است با همسر خود به مشکل خورده و قصد به اجرا گذاشتن و گرفتن مهریه خود را داشته باشید، در ابتدای کار باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و اولین درخواست خود را در رابطه با گرفتن مهریه اعلام کنید. مشاوره وکیل رایگان مشاوره ای ست که فرد مشاوره دهنده توانایی پاسخگویی به سوالات موکل را داشته باشد.

توجه داشته باشید که در قانون جدید گرفتن مهریه، مهریه تا 110 سکه تمام بهار آزادی ضمانت اجرای جلب دارد به عنوان مثال اگر مرد تا 110 سکه را پرداخت کند ولی باقی آن را پرداخت نکند، امکان زندانی کردن شوهر وجود ندارد در این صورت مابقی مهریه می تواند با معرفی اموال مرد به دادگاه صورت بگیرد.

لازم به ذکر است مهریه باید جنبه مالی داشته و پول و یا سکه باشد، چرا که در قانون گرفتن مهریه و اجرا گذاشتن مهریه حتما مهریه باید جنبه مالی داشته باشد تا بتوانید اقدام به دریافت آن کنید.همچنین مهریه باید اندازه مشخص و از پیش تعیین شده ای باشد در غیر این صورت مهریه باطل است.

امروزه برای برخی از خانم ها نحوه مطالبه و اجرا گذاشتن مهریه بسیار اهمیت دارد و تبدیل به یکی از چالش های مهم برای آنها گردیده است. بسیاری از زوجین در طول زندگی و یا در هنگام طلاق با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند و یافتن راهکاری برای آنها بسیار راه گشا می باشد. مهریه یکی از حقوقی است که بعد از جاری شدن خطبه عقد بر عهده مرد می باشد و عندالمطالبه است.

در برخی شرایط مرد حاضر به پرداخت مهریه نیست و زن مجبور می باشد برای گرفتن حق و حقوق خود بر طبق قوانین خاصی عمل کند. زن با مراجعه به دادگاه و ثبت دادخواست خود تلاش می کند تا از طریق روش های قانونی مطالبات خود را دریافت کند. عدم آشنایی با قوانین مهریه سبب ایجاد مشکلات زیادی برای زوج و زوجه خواهد شد.

دو نوع مهریه از لحاظ شرط استطاعت وجود دارد: عندالمطالبه و عند الاستطاعه. در مهریه عندالمطالبه زن هر زمان که درخواست مهریه را کند مرد موظف به پرداخت آن می باشد. در صورت عدم پرداخت مهریه زن می تواند از طریق مراجع قانونی و گرفتن اقدام کند. در صورت عدم تمکن مالی مرد تقاضای اعسار از پرداخت مهریه وی ثابت می شود و مهریه را اقساطی می کنند.

در مهریه عندالاستطاعه هرگاه زوج توانایی مالی داشته باشد ملزم به پرداخت مهریه است. در هر دو نوع مهریه مرد قادر نیست تا از پرداخت آن شانه خالی کند و تنها زن با بخشیدن مهریه می تواند این دین را از گردن او بر دارد. در مهریه عندالمطالبه زن می تواند در صورت عدم پرداخت مهریه مرد را به زندان محکوم کند. در صورتی که در مهریه عندالاستطاعه اگر مرد تمکن مالی داشته باشد و از پرداخت مهریه خودداری کند می توان حکم جلب وی را گرفت.

اجرا گذاشتن مهریه به دو صورت انجام می گیرد، اولین مورد با مراجعه به اداره ثبت و دومین مورد با رفتن به دادگاه.

در روش اول زن باید با در دست داشتن مدارک لازم ابتدا به دفترخانه محل عقد خود مراجعه کند و تقاضای طلب مهریه نماید. سپس سر دفتر پرونده را به اداره ثبت اسناد و املاک ارجاع می دهد، در این اداره زوج را ممنوع الخروج می کنند و درخواست توقیف اموال را دارند.

اگر پس از 2 ماه مشخص گردید زوج مالی ندارد و یا طی 6 ماه پرونده به نتیجه نرسد به درخواست یا زوجه باید آن را به دادگاه ارجاع داد. در صورتی که بر طبق استعلام های انجام گرفته مال و اموال زوج مشخص گردید زوجه می تواند تقاضای توقیف و مزایده اموال را نماید.

در روش دوم زوجه نمی تواند مستقیم به دادگاه مراجعه کند و طلب مهریه نماید. وی باید پس از پشت سر گذاشتن مراحل اداره ثبت و در صورت عدم دریافت مهریه سپس به دادگاه مراجعه کند. در صورتی که در دادگاه مشخص شود که مرد توانایی پرداخت مهریه را ندارد باید تقاضای اعسار از پرداخت مهریه بدهد. در این صورت مهریه به صورت اقساط به زن پرداخت خواهد شد.

مهریه تا چند سکه قابل اجرا می باشد؟

بر اساس قوانین جدید تنها در مواردی که مرد استطاعت مالی داشته باشد مهریه بیش از 110 سکه قابل اجرا است. در قوانین جدید این محدودیت ها به دلیل سوء استفاده برخی از افراد وضع گردیده است. در واقع میزان مهریه اگر بیش از این تعداد باشد شامل صدور حکم جلب نمی باشد. بنابراین با ثابت شدن تمکن مالی زوج در دادگاه وی موظف به پرداخت مهریه می باشد و نمی تواند از این حق زن چشم پوشی کند.

مدارک مورد نیاز

از جمله مدارکی که در هنگام مراجعه جهت اجرا گذاشتن مهریه نیاز می باشد عبارتند از: شناسنامه، کارت ملی، عقد نامه و ثبت نام در سامانه ثنا. در صورت نداشتن عقدنامه می توانید از رونوشت معتبر که از دفترخانه ازدواج تهیه می کنید نیز استفاده نمایید.

مستثنیات دین

بر طبق ماده 24 قانون محکومیت های مالی برخی از اموال قابل توقیف نیستند. به این اموال مستثنیات دین می گویند که در ادامه به آنها می پردازیم. وسایل و ابزاری که زوج با آنها امرار معاش می کند و برای افراد تحت تکلف آنها ضروری می باشد از جمله این مستثنیات می باشد.

ابزار علمی و کتاب هایی که برای اهل علم ضروری می باشد، آذوقه ذخیره، اثاثیه ضروری و مورد نیاز زندگی، تلفن مورد نیاز و مبلغ اجاره در زمره مستثنیات دین قرار می گیرند. در صورتی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه را دارید با مراجعه به دفتر مشاوره حقوقی می توانید از افراد زبده و متخصص کمک بگیرید.

مدت زمان لازم جهت رسیدگی به پرونده

زمانی که خود شخص اقدام به گرفتن مهریه نماید به دلیل عدم شناخت قوانین موجود، روند پرونده بسیار طولانی خواهد بود. در برخی از موارد ممکن است این زمان به بیش از یک سال نیز برسد. اما در صورتی که از یک در این زمینه کمک گرفته شود این زمان بسیار کمتر خواهد بود. وکیل با تنظیم لایحه ها و دادخواست های پی در پی، نتیجه پرونده را به نفع زن و در مدت زمان کم تغییر خواهد داد.

دوران عقد و مهریه

به محض جاری شدن صیغه عقد و نکاح مهریه تبدیل به حق مسلم و قانونی زن می گردد. در صورتی که زوجه باکره باشد نیز می تواند از حق حبس استفاده کرده و تقاضای نفقه و مهریه نماید. در صورت عدم برقراری روابط جنسی میان زوجین در دوران عقد و باکره بوده زوجه، وی می تواند نصف مهریه خود را مطالبه کند.

در جرائم مرکب چنان چه اجزای رکن مادی جرم در محدوده‌ی دادسرای عمومی تهران  ارتکاب یافته باشد، و همچنین در جرائم مستمر، هر یک از نواحی که ابتدا متهم را دستگیر نموده و الا ناحیه‌ای که شروع به تعقیب یا تحقیق کرده، مکلف به ادامه‌ی رسیدگی می‌باشد.

 

 

خروج از نسخه موبایل