تفاوت ps5 دیسک خور با دیجیتال چیست؟

PS5 جدیدترین کنسول بازی سونی است و در دو نوع مختلف عرضه می شود: PS5 با درایو دیسک و PS5 Digital Edition بدون درایو دیسک. سونی دو نسخه از کنسول را ارائه می دهد: یکی با درایو دیسک و دیگری به نام Digital Edition که فاقد درایو دیسک است. در این مقاله، تفاوت‌های کلیدی بین PS5 Disc Drive و Digital Edition را بررسی خواهیم کرد. همچنین برای خرید اقساطی انواع کنسول بازی می توانید به فروشگاه صفرویک مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

PS5 دیسک خور در مقابل نسخه دیجیتال

ما در این مقاله PS5 دیسک خور و PS5 دیجیتال را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا به شما بگوییم کدام کنسول جدید سونی بهتر است.

همه مشتاق خرید نسخه دیجیتال PS5 هستند زیرا 100 دلار ارزان‌تر از نسخه دیسک خور آن است، اما این نسخه ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارد زیرا این مدل PlayStation 5 در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می‌شود.

مقایسه جامع خود مابین PS5 دیسک خور و PS5 دیجیتالی را با این نکته شروع می‌کنیم که این دو کنسول بازی ویدئویی از نظر مشخصات یکسان هستند. اگر تلویزیون سازگار دارید، هر دو می‌توانند بهترین بازی‌های PS5 را با رزولوشن 4K اجرا کنند و نرخ فریم تا 120 فریم در ثانیه را به نمایش بگذارند. هر دو با بازی‌های PS4 سازگار هستند، از یک SSD فوق‌العاده سریع NVMe برای حذف زمان بارگذاری استفاده می‌کنند و با 825 گیگابایت فضای ذخیره سازی عرضه می‌شوند.

مقایسه مشخصات نسخه‌های دیسک خور و دیجیتال PS5

کنسول‌های PS5 دیجیتال و PS5 استاندارد جدا از درایو دیسک، ابعاد و وزن از دست رفته کنسول‌هایی یکسان هستند. هیچ تفاوتی در عملکرد یا بازی‌هایی که می‌توان با آن‌ها اجرا کرد وجود ندارد، زیرا هر دو کنسول از پردازنده سفارشی یکسانی استفاده می‌کنند و حتی SSD با حجم 825 گیگابایتی یکسانی دارند.

در جدول زیر مشخصات رسمی PS5 دیسک خور در مقابل PS5 دیجیتالی، که توسط سونی اعلام شده، آورده شده است:

دیسک درایو بلوری 4K

 

PS5 دیجیتالی

 

قیمت 499 دلار 399 دلار

 

دیسک درایو بلوری 4K

 

بله خیر
سایز 15.4 x 10.2 x 4.1 اینچ

 

15.4 x 10.2 x3.6 اینچ

 

وزن 9.9 پوند (3.9 کیلوگرم) 7.9 پوند (3.4 کیلوگرم)

 

GPU

 

3.5 GHz, 8-core AMD Zen 2 3.5 GHz, 8-core AMD Zen 2

 

GPU

 

10.3 teraflop RDNA 2 GPU 10.3 teraflop RDNA 2 GPU

 

رم 16 گیگابایتی GDDR6

 

16 گیگابایتی GDDR6

 

SSD

 

SSD سفارشی سازی شده 825 گیگابایتی

 

SSD سفارشی سازی شده 825 گیگابایتی

 

 

کنسول PS5 از زمان عرضه‌اش تا به حال دو ویرایش داشته است که به طور کلی کنسول را سبک‌تر کرده است. دیسک درایو PS5 در ابتدا 4.5 کیلوگرم بود، اما اکنون 3.9 کیلوگرم است، در حالی که نسخه دیجیتال PS5 برابر با 3.9 کیلوگرم بود و اکنون 3.4 کیلوگرم است. سونی هیت سینک کنسول را تغییر داده است که به کاهش چند پوندی وزن PS5 کمک کرده و هزینه‌های حمل و نقل و ساخت را به مرور زمان کاهش داده است.

مقایسه SSD نسخه‌های دیسک خور و دیجیتال PS5

نسخه‌های دیسک خور و دیجیتال PS5، هر دو دارای همان ظرفیت 825 گیگابایت SSD هستند. هیچ تفاوتی در زمان بارگذاری یا عملکرد آن‌ها وجود ندارد و شما می‌توانید از طریق فضای خالی SSD فضای ذخیره سازی بیشتری به هر دو کنسول اضافه کنید.

با این حال، حتی اگر فضای ذخیره سازی PS5 با 825 گیگابایت تبلیغ شده است، شما فقط 667.2 گیگابایت فضای قابل استفاده دریافت می‌کنید. این بدان معناست که 19 درصد از درایو PS5 برای فایل‌های اجباری رزرو شده است. با توجه به اینکه میانگین بازی PS5 به فضای نصب حدود 20 تا 50 گیگابایت نیاز دارد، تمام این فضا می‌تواند به سرعت پر شود. شایان ذکر است که هر دیسک PS5 روی SSD نیز نصب می‌شود، بنابراین فقط عناوین دیجیتال نیستند که فضای ذخیره سازی را اشغال می‌کنند.

مقایسه بازی‌های ویدئویی نسخه‌های دیسک خور و دیجیتال PS5 :

لازم به صحبتی درباره مقایسه عملکرد نسخه‌های دیسک خور و دیجیتال PS5 نیست. این دو کنسول در اجرای بازی‌هایی خود یکسان هستند ، بهترین بازی‌های PS5 همه در آزمایش ما یکسان اجرا شدند. به همین ترتیب، عناوین قدیمی‌تر که بخشی از لیست بازی‌های PlayStation Plus Premium هستند، که ما نیز آن‌ها را آزمایش کرده‌ایم، بدون مشکل اجرا می‌شوند. اگر در اجرای بازی‌های قدیمی‌تر مشکلی ایجاد شود، این مشکل در هر دو نسخه کنسول سونی وجود خواهد داشت.

تنها تفاوت، همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، این است که شما فقط می‌توانید نسخه‌های دیجیتالی بازی‌های PS5 و PS4 را در نسخه بدون دیسک کنسول سونی بازی کنید.

باز هم اشاره می‌کنیم، اگر کتابخانه گسترده‌ای از بازی‌های PS4 روی دیسک دارید، نمی‌توانید این بازی‌ها را در نسخه دیجیتال PS5 بازی کنید. همچنین دریافت به روز رسانی‌های ارزان PS5 را از دست خواهید داد. شما اغلب می‌توانید نسخه‌های فیزیکی PS4 را با به روز رسانی رایگان یا پولی PS5، مانند Death Stranding، Final Fantasy 7 Remake، و حتی Horizon: Forbidden West، با قیمتی کمتر از نسخه‌های دیجیتالی آن‌ها پیدا کنید.

مقایسه در دسترس بودن نسخه‌های دیسک خور و دیجیتال PS5:

اینجاست که مردم هیچ لطفی به خودشان نمی‌کنند. ما توضیح داده‌ایم که خرید نسخه دیسک خور PS5 در دراز مدت هزینه کمتری نسبت به نسخه دیجیتال PS5 برای شما خواهد داشت زیرا قیمت بازی‌های دیسکی بسیار سریع‌تر پایین می‌آید. اما یافتن نسخه دیجیتال PS5 نیز 14 برابر سخت‌تر از نسخه دیسک خور آن است.

فقدان کنسول PS5 دیجیتال تا حدودی به این دلیل است که خرید این نسخه بدون دیسک PlayStation 5 حدود 100 دلار ارزان‌تر است. اما ما همچنین می‌دانیم که سونی به تازگی تعداد بیشتری از کنسول‌های PS5 دیسک خور را به فروشگاه‌ها ارسال می‌کند. باید به این فکر کنید که قطعات درایو دیسک 100 دلار قیمت ندارند زیرا سود سونی برای PS5 دیسک خور کمی بیشتر است. با این حال، مردم به تلاش برای تهیه نسخه دیجیتالی PS5 ادامه می‌دهند و احتمالاً بیش از 100 دلار وقت خود را برای این کار تلف می‌کنند.

چند تفاوت کلیدی بین این دو نسخه وجود دارد که در ادامه به  در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

1 دیسک درایو: بارزترین تفاوت بین این دو نسخه وجود یا عدم وجود دیسک درایو است. PS5 با درایو دیسک به شما امکان می‌دهد نسخه‌های فیزیکی بازی‌هایی را که می‌خرید روی دیسک‌های Blu-ray بازی کنید. از سوی دیگر، PS5 Digital Edition دارای دیسک درایو نیست و برای خرید بازی کاملاً به دانلود دیجیتال متکی است.

2اندازه: PS5 با درایو دیسک به دلیل فضای اضافی مورد نیاز برای درایو دیسک، کمی بزرگتر از PS5 Digital Edition است.

3فضای ذخیره سازی: هر دو نسخه PS5 دارای مقدار حافظه داخلی یکسانی (825 گیگابایت) هستند، اما PS5 با درایو دیسک به شما اجازه می دهد تا به راحتی فضای ذخیره سازی را با افزودن یک NVMe SSD داخلی یا یک هارد دیسک خارجی افزایش دهید، در حالی که PS5 Digital نسخه فقط از گزینه های ذخیره سازی خارجی پشتیبانی می کند.

4بازی های فیزیکی در مقابل بازی های دیجیتال: داشتن PS5 با درایو دیسک به شما امکان می دهد کپی های فیزیکی بازی ها را خریداری کنید و یک مجموعه فیزیکی بسازید، در حالی که داشتن نسخه دیجیتال PS5 به این معنی است که تمام بازی های شما به صورت دیجیتال خریداری و ذخیره می شوند.

5تفاوت های طراحی و ساخت: از نقطه نظر طراحی، هر دو نسخه PS5 شباهت های زیادی دارند. با این حال، عدم وجود یک دیسک درایو در نسخه دیجیتال منجر به نمایه باریک‌تر در مقایسه با مدل استاندارد دیسک درایو PS5 می‌شود. حذف دیسک درایو همچنین وزن کلی نسخه دیجیتال را کاهش می دهد و آن را کمی سبک تر و احتمالا قابل حمل تر می کند.

6قیمت: نسخه دیجیتال PS5 معمولاً ارزانتر از PS5 با درایو دیسک است. این تا حدی به دلیل حذف درایو دیسک است که هزینه ساخت کنسول را کاهش می دهد.

نتیجه:

به طور خلاصه PS5 Disc Drive و Digital Edition ترجیحات و اولویت های متفاوتی را در بین گیمرها ارائه می دهند. نسخه Disc Drive تطبیق پذیری دیسک های فیزیکی بازی و مزایای ذخیره سازی اضافی را ارائه می دهد، در حالی که نسخه دیجیتال بر مقرون به صرفه بودن، قابل حمل بودن و راحتی تنها با اتکا به دانلودهای دیجیتال تأکید دارد. در نهایت، انتخاب بین این دو بستگی به عادات بازی، ترجیحات ذخیره سازی و بودجه شما دارد.

خروج از نسخه موبایل