دیجیتال مارکتینگ چیست + معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ 1402

امروزه باتوجه به شرایط و تغییر روند زندگی افراد، روش های بازاریابی هم دستخوش تغییر شده است. به عبارتی دیگر نیازی نیست برای تبلیغ و عرضه خدمات خود، شاخ غول بشکنید چرا که باید هر فردی را در جایی که درحال گذراندن وقت خود است، مورد هدف قرار دهید. پس اگر می خواهید کمکی به ارتقا کسب و کار و فروش خود کرده باشید، بهتر است هزینه و وقت خود را برای بازاریابی آفلاین نگذارید.

در این مقاله قرار است هر آنچه که باید درمورد دیجیتال مارکتینگ بدانید را برایتان شرح دهیم زیرا این موضوع یکی از داغ ترین موضوعات روز دنیا می باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم به زبانی راحت تر به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم دیجیتال مارکتینگ به نوعی بازاریابی گفته که توسط دستگاه های الکترونیکی انجام می شود. بر اساس آمار به دست آمده، احتمالا اولین بازاریابی دیجیتالی مربوط به ۱۰۰ سال پیش است. به طور مثال هنگامی که رادیو اختراع شد، ۱۰ سال زمان برد تا به یک وسیله عمومی تبدیل شود و بعد رفته رفته به یکی از ابزارهای تبلیغ و بازاریابی تبدیل گردید.

چه تفاوتی میان بازاریابی آفلاین و بازاریابی آنلاین وجود دارد؟

شاید با خود فکر کنید که اصلا بازاریابی آفلاین چیست؟ و آیا تفاوتی بین بازاریابی آفلاین و آنلاین وجود دارد؟

شما هرروز بعد از اینکه از منزل بیرون می آیید ممکن است تا رسیدن به مقصد با انواع بازاریابی آفلاین مواجه شوید. آگهی های کاغذی، بیلبورد های شهر، روزنامه ها، تبلیغات چاپی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی همه این ها از روش های بازاریابی آفلاین محسوب می شوند.

مسئله این است آیا این روش نتیجه ای هم دارد؟ 

متاسفانه در این گونه روش های بازاریابی، باید مبلغ زیادی را پرداخت کنید و چون نمی توانید جامعه مشخصی را مورد هدف قرار دهید، ممکن است نصف بیشتر این هزینه ها هدر شود. همچنین تحلیل نتایجی که از این روش بدست می آید، تا حدودی دشوار است. اگر به فکر برندسازی و توسعه کسب و کار خود هستید، بهتر است دور بازاریابی آفلاین را خط بکشید زیرا این روش اصلا مناسب شما نمی باشد.

رسیده ایم به بخش هیجان انگیز یا همان بازاریابی آنلاین که ما با نام دیجیتال مارکتینگ آن را می شناسیم.

بگذارید این قسمت را با شرح یک مثال برایتان توضیح دهیم:

فرض کنید به تازگی یک شرکت بزرگ و یا فروشگاه برای خود راه اندازی کرده اید، قصدتان این است که از طریق دیجیتال مارکتینگ، بازدید و فروش خود را افرایش دهید، به نظر شما اولین مرحله برای موفقیت کارتان چیست؟

بله! شما ابتدا باید موضوع را با یک مشاور کاربلد و باتجربه در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند. امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ، از طریق شبکه های اجتماعی، سئو سایت و … به درآمد های میلیاردی دست یافته اند زیرا از همان ابتدا راه خود را درست انتخاب کرده اند.

به طورکلی می توان گفت سئو وب سایت یکی از اصلی ترین و بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ است که در همه جای جهان طرفدار دارد. علت محبوبیت آن بازخورد و نتایج خوبی است که برای صاحبان کسب و کار به دنبال داشته است. اما بهتر است قبل از هرکاری با یک مشاوره سئو مشورت کنید تا هرآنچه که در بهبود کارتان تاثیر گذار است را برایتان شرح دهد.

کدام استراتژی برای تبلیغات اینترنتی بهتر است؟

احتمالا برایتان سوال پیش آمده که کدام یک از این روش ها بهتر است؟

توجه داشته باشید امروزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین برای همه نوع قشر جامعه مناسب نیست. زیرا افراد مسن تر جامعه شاید استفاده از ابزارهای دیجیتالی برایشان دشوار باشد. به همین منظور ابتدا باید جامعه هدف خود را مشخص کنید و ببینید کسب و کار شما بیشتر برای چه افرادی مناسب است. بعد از اینکه نتیجه گیری را به طور کامل انجام دادید، می بایست روش بازاریابی خود را مشخص کنید.

در کل نمی توان یک نوع بازاریابی را بر دیگری ارجعیت داد زیرا هرکدام در جایگاه خود سودمند هستند.

معرفی ابزارهای کاربردی در دیجیتال مارکتینگ

اگر تصمیم خود را گرفته اید که برای ارتقا کسب و کارتان از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید، بهتر است از قبل با ابزارهای آن آشنایی داشته باشید.

کاربردی ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر می باشند:

این ده مورد ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند که برای بازاریابی آنلاین باید از آن ها استفاده کنید. البته که استفاده از آن ها نیازمند راهنمایی های یک مشاور سئو می باشد.

من به شما مهدی موسوی نویسنده کتاب 19 اقدام سئو را برای مشاوره سئو معرفی می کنم. در تجربه های من، داشتن یک مشاور سئو برای وب سایت و کسب و کار آنلاین خیلی کمک می کند. وقتی مشاور سئو داشته باشید از هزینه های اضافه جلوگیری می شود. من که بسیار از این تصمیم راضی هستم.

استفاده از بازاریابی دیجیتالی چه اهمیتی دارد؟

اگر می خواهید بدانید بازاریابی دیجیتال چه اهمیتی دارد، این چند مورد را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

تمامی این نتایج زمانی رخ می دهند، که مدیر دیجیتال مارکتینگ بتواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد. برای آشنایی بیشتر با شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ یک جدول طراحی کرده ایم تا به خوبی با این مبحث آشنا شوید.

جدول شغل های حوزه دیجیتال مارکتینگ بر اساس سایت indeed :

نقش وظایف اصلی
مدیر سئو  ایجاد ترافیک ارگانیک ( افزایش بازدید سایت بدون استفاده از تبلیغات پولی (
مدیر بازاریابی محتوا نگهداشتن کاربر در صفحه با کمک تولید محتوای حرفه ای
مدیر شبکه های اجتماعی افزایش تعداد فالوئر، به اشتراک گذاشتن مطالب مربوط به حیطه کاری، کنترل فضای اجتماعی، ایجاد تعامل
مدیر ایمیل مارکتینگ بهبود نرخ بازکردن ایمیل، افزایش نرخ کلیک بر روی لینک های ایمیل

سخن آخر

به درستی مبحث دیجیتال مارکتینگ امروزه آنقدر گسترده شده که نمی توان در یک مقاله آن را بیان کرد اما همینقدر بدانید که اگر به فکر پیشرفت کاری خود هستید، از بازاریابی دیجیتالی غافل نشوید. در این یادداشت سعی کردیم شما را با اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن آشنا کنیم، امیدواریم با مطالعه این مطالب اطلاعات خوبی کسب کرده باشید.

منابع: seopartab.com و indeed.com  

خروج از نسخه موبایل