راه اندازی باشگاه مشتریان علاوه بر مزایای فراوانی که دارد معایبی نیز به همراه خواهد داشت. اگر در طراحی و راه اندازی باشگاه مشتریان دقت نشود و از روش های اصولی در ارائه خدمات استفاده نشود، باشگاه مشتریان کارکرد خوبی نخواهد داشت.
قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان برنامه ریزی کنید، هدف خود را مشخص کنید، بودجه خود را در نظر داشته باشید و با توجه به میزان سود سالانه خود برنامه های امتیاز دهی را مطرح کنید و برای قدردانی از مشتریان پاداش مناسب را تعیین کنید. کسب و کارهای کوچک باید به این مسائل بیشتر توجه داشته باشند. در این مقاله به معایب باشگاه مشتریان خواهیم پرداخت.
یکی از بزرگترین معایب راه اندازی باشگاه مشتریان، استفاده گسترده از این نرم افزار است. امروزه بیشتر کسب و کارها برای رونق بخشیدن به فروش خود و شناساندن برند خود به مشتریان و مردم اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان مینمایند. به همین دلیل تعداد بسیار زیادی باشگاه مشتریان وجود دارد که از روش های مشابهی برای جذب مشتریان و حفظ آنها استفاده میکنند.
بنابراین اگر کسب و کاری قصد داشته باشد به تازگی باشگاه مشتریان خود را راه اندازی نماید باید از روشهای جذاب و خلاقانه ای در باشگاه و نحوه ارائه خدمات به مشتریان استفاده نماید. شاید این کار کمی سخت باشد، اما با بررسی نیاز مشتریان و نوع کسب و کار خود و عملکرد رقبا میتوانید از ایده های خلاقانه و جدیدتری برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود استفاده نمائید. فقط کافی است خوب برنامه ریزی کنید و هدف خود را به درستی تعیین نمائید.
اجرای طرحهای تشویقی برای جذب مشتریان و حفظ مشتریان وفادار هزینه بر خواهد بود و این کار برای کسب و کارهای کوچک که سود زیادی از فروش خود ندارند، سخت خواهد بود. این روش برای فروشگاهها و کسب و کارهای بزرگ که سود دهی بالایی دارند آسانتر خواهد بود زیرا مقدار بسیار کمی از سود خود را برای این کار صرف میکنند. اما برای کسب و کارهای کوچک شاید نیاز باشد تا کل سود بدست آمده در یک ماه یا یک سال برای راه اندازی باشگاه مشتریان یا ارائه خدمان و پاداش به مشتری خرج شود.
به عنوان مثال اگر کسب و کار کوچکی ار فروش یک محصول خود تنها 10 درصد سود داشته باشد و بخواهد 5 درصد سود خود را به مشتری هدیه یا تخفیف دهد، نصف سود برایش باقی خواهد ماند. این روش در طولانی مدت سود زیادی برای کسب و کار خواهد داشت اما اگر درست برنامه ریزی نشود و در محاسبات اشتباهی رخ دهد، به زیان کسب و کار خواهد بود و خسارت به بار خواهد آورد.
یکی دیگر از معایب باشگاه مشتریان این است که شما در باشگاه مشتریان کسب و کار خود تنها میتوانید درباره عادات خرید مشتریان از محصولات و خدمات خود اطلاعات کسب کنید و نمیتوانید متوجه شوید که مشتری چه مقدار از فروشگاه یا کسب و کار رقیب خرید میکند و چقدر از خدمات یا محصولات آنها راضی است. ممکن است مشتری وفادار ترجیح دهد از فروشگاه رقیب خرید کند و از محصولات و خدمات آنها رضایت بیشتری داشته باشند. اما به دلیل اینکه گاهی از فروشگاه شما نیز خرید میکند، شما متوجه این موضوع نمیشوید.
راه اندازی باشگاه مشتریان موفق و کارآمد نیازمند صرف هزینه بیشتر برای طراحی و برنامه ریزی نرم افزار خواهد بود. برای اینکه بتوانید نرم افزار قوی داشته باشید و برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر از ابزارهای بیشتری استفاده کنید باید بیشتر هزینه کنید و این موضوع برای کسب و کارهای کوچک دشوار است و موجب میشود تا آنطور که باید نتوانند از مزایای باشگاه مشتریان بهره مند شوند.
اگر تخفیفها و پیشنهادات به موقع و مناسب نباشند، برای باشگاه مشتریان چیزی جز ضرر نخواهند داشت. باید برای ارائه خدمات و تخفیف به مشتریان بتوانید درست برنامه ریزی کنید و با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.
اگر در ارتباط با مشتری زیاده روی کنید و از دیگر کسب و کارها کپی برداری کنید ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید. برای برقراری ارتباط با مشتریان باید بسیار محتاط عمل کنید و کاری نکنید که مشتریان ناراحت و ناراضی شوند. دقت داشته باشید که رقبا همیشه منتظر مراجعه مشتریان جدید هستند. پس سعی کنید مشتریان خود را از دست ندهید.