عمومیکسب و کار برتر

شرح وظایف باشگاه مشتریان

در هر کسب و کاری مشتری عامل اصلی پیشرفت و رونق کسب و کار می­باشد. برای راه اندازی باشگاه مشتریان باید با طراحی اولیه و برنامه ریزی دقیق پیش رفت تا موجب سود آوری برای شرکت شود. در این مقاله قصد داریم به شرح وظایف مدیران و کارشناسان ارتباطات با مشتریان در باشگاه مشتریان بپردازیم.

مدیر باشگاه مشتریان با همکاری برنامه نویسان شرکت و کارمندان بخش فناوری اطلاعات برای رشد و توسعه شرکت برنامه ریزی می­نمایند. مدیر باشگاه مشتریان هم حامی مشتریان وفادار است و هم حامی شرکت. مدیر باشگاه مشتریان یا مدیر CRM بایستی برای جذب مشتریان و حفظ مشتریان وفادار از تدبیر و تخصص خود بهره گیرد و در جهت پیشرفت شرکت از راه­های خلاقانه و مفیدی استفاده نماید.

یک مدیر وظیفه شناس باید عادات و نیازهای مشتریان وفادار خود را خوب بشناسد و برای رفع نیازهای مشتری شرکت را برای ارائه خدمات و محصولات بیشتر و بهتر راهنمایی کند. مدیر باشگاه مشتریان باید به گونه­ای عمل نماید که شرکت را برای ارائه خدمات بیشتر و صرف هزینه برای حفظ مشتریان وفادار و تشویق آنها برای خرید مجدد و حضور در باشگاه اقناع نماید.

 وظایف مدیر باشگاه مشتریان عبارتند از:

  • برنامه ریزی برای جذب، حفظ و ارتباط با مشتری
  • همکاری و همفکری با نویسندگان نرم افزار باشگاه و کارشناسان فناوری اطلاعات در جهت توسعه و پیشبرد اهداف شرکت
  • تصمیم گیری در مورد موقعیت مشتریان مختلف و رتبه بندی مشتریان
  • طرح راهکاری ویژه برای مشتریان وفادار خاص
  • ارزیابی فعالیت کارشناسان و مسئولین واحد ارتباط با مشتریان
  • شناسایی و کشف راه­های موجود برای ارتباط بیشتر با مشتری
  • بررسی نحوه دسته بندی مشتریان
  • رصد فعالیت رقبا و کسب اطلاعات لازم در مورد عملکرد آنها
  • تلاش در جهت بهبود فعالیت باشگاه مشتریان در جهت پیشرفت شرکت
  • طراحی روش­های اجرایی موثر در ارتباط با مشتری
  • تحلیل و بررسی اطلاعات مشتریان
  • طراحی و ایجاد سیستم پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مشتریان
  • شناسایی نیازهای شرکت و بروز رسانی نرم افزار برای ارائه خدمات مفیدتر
  • ارائه گزارش عملکرد باشگاه مشتریان و تاثیر آن بر پیشرفت شرکت
  • ارائه پیشنهادات جدید در مسیر توسعه شرکت
  • ارائه راهکارهای خلاقانه و خاص برای منحصر به فرد نمودن عملکرد شرکت
  • توجه به میزان رضایت مشتریان و بررسی نظرات آنها
  • شناسایی فرصت­های پیشرفت و ارتقای سطح فروش محصولات و خدمات
  • شناسایی نیازهای اعضای تیم و فراهم نمودن شرایط برای آموزش افراد
  • کنترل و دسته بندی نمایندگی­های فروش شرکت
  • بررسی عملکرد نمایندگی­های فروش محصولات و خدمات شرکت
  • برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و تیم ارتباط با مشتریان به منظور بهبود ارتباط با مشتری
  • نظارت بر نحوه جمع آوری اطلاعات و نحوه دسته بندی و امتیاز دهی به مشتریان

مدیر باشگاه مشتریان بایستی دارای تحصیلات مرتبط با مدیریت و بازاریابی باشد. رشته­هایی همچون مهندسی صنایع، بازاریابی، فناوری اطلاعات، روابط عمومی ، مدیریت بازرگانی و اقتصاد.

مدیر باشگاه مشتریان بایستی از مهارت­هایی همچون:

  • آشنایی با زبان انگلیسی
  • آشنایی با رسانه­ها و ارتباطات عمومی
  • برخورداری از دانش تجاری و مدیریت، روش­های ایجاد هماهنگی بین افراد و منابع.
  • برخورداری از دانش ارتقا و فروش محصولات و خدمات و بکارگیری استراتژی مناسب برای بازاریابی
  • برخورداری از دانش نحوه ارتباط با مشتری و جذب مشتری و برآورده نمودن نیازهای مشتری
  • آشنایی با تجهیزات الکترونیکی و رایانه (نرم افزار و سخت افزار) و آشنایی با برنامه نویسی
  • برخورداری از دانش سیستم­های اجرایی و مدیریتی و اداری.
  • برخورداری از دانش روند تولید محصولات و نحوه قیمت گذاری و نحوه کنترل کیفیت محصولات.
  • آشنایی با نحوه عملکرد سیستم­های مخابراتی و تهیه برنامه­های رادیویی و تلویزیونی

یک مدیر خوب بایستی بتواند به طور کامل به صحبت­های سایر افراد تیم گوش کند و به نظرات آنها توجه نماید. مدیر خوب بایستی از هوش اجتماعی بالایی برخوردار باشد و بتواند حالات روحی و روانی افراد تیم را درک نماید و نسبت به واکنش آنها در مورد عملکرد خود آگاه باشد. همچنین مدیر باید اطلاعات خود را همواره در سطح بالاتری از سایر افراد تیم نگه دارد و اطلاعات خود را در اختیار اعضای تیم قرار دهد.

مدیر باشگاه مشتریان باید فردی وقت شناس باشد و بتواند زمان را مدیریت نماید. مدیر باشگاه همواره باید بر اهمیت کار تیمی تاکید داشته باشد و اعضای تیم را برای بهبود و گسترش ارتباط موثر با یکدیگر تشویق نماید. همیشه یک گروه موفق خیلی بهتر از یک فرد موفق عمل خواهند کرد.

مدیر موفق همواره از نظرات و انتقادات اعضای تیم بهره می­گیرد و از آنها در جهت بهبود عملکرد خود استفاده می­کند. جهت مشاوره رایگاه میتوانید با کارشناسان مجموعه نرم افزاران تماس حاصل نمایید.

دکمه بازگشت به بالا