عمومیکسب و کار برتر

کرنوگراف ساعت چیست و چگونه کار میکند؟

گاه ممکن است به هنگام خرید ساعت، فروشنده به شما بگوید این ساعت دارای قابلیت کورنوگراف است، شاید برای شما سوال شود که این قابلیت چه کاربردی دارد؟ همه ما در هنگام خرید ساعت مچی، عقربه های مختلفی را روی ساعت مشاهده می‌ کنیم که علاوه بر زیبایی، دارای کاربردهای مختلفی هستند. در واقع کرنوگراف سیستمی برای ثبت زمان است. این قابلیت در موبایل ها نیز با عنوان تایمر وجود دارد. در ادامه قصد داریم به صورت مختصر به معرفی این قابلیت بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

کرنوگراف چیست؟

کورنوگراف (Chronograph)، مکانیزمی است که عملکرد زمان سنج یک ساعت مچی را مشخص می کند و بیشتر با نام کورنومتر شناخته شده است. به عبارت ساده تر، کورنوگراف سیستمی است که به کاربر این امکان را می دهد تا بازه های زمانی را بدون اختلال در کارکرد ساعت برای ثبت و اندازه گیری زمان واقعی، نمایش دهد. ساختار این قطعه در ساعت به این صورت است که سه عقربه روی آن تعبیه شده و به وسیله دو دکمه فشاری می توان آن را کنترل کرد.

خرید ساعت کرنوگراف یکی از انتخاب‌های محبوب برای افرادی است که به دنبال یک لوازم جانبی شیک و کارآمد هستند. ساعت‌های کرنوگراف به دلیل ظاهر زیبا و امکانات متنوعی که ارائه می‌دهند، جذابیت ویژه‌ای برای مصرف‌کنندگان دارند. این ساعت‌ها معمولاً از موتورهای خودکار یا کوارتز برای دقت و دوام بالا استفاده می‌کنند. همچنین، اکثر مدل‌های کرنوگراف دارای قابلیت‌های اضافی مانند گاه‌شمار، تقویم و توابع زمان‌سنجی هستند که برای افرادی که به موقعیت و زمان دقیق توجه دارند، بسیار مفید است.

این ساعت‌ها دارای حساسیت‌های مختلفی هستند. منظور از حساسیت، کمترین واحد زمانی یعنی دهم ثانیه یا صدم ثانیه است، که ساعت می تواند آن را اندازه گیری کند. معمولا این بخش از ساعت، از حساسیت های 1/4 و 1/10 و 1/60  ثانیه بهره گرفته است. مسلم است که هرچه تکنولوژی به کار رفته در این نوع ساعت ها پیشرفته ‌تر و پیچیده ‌تر باشد، از حساسیت بالاتری نیز برخوردار هستند. ساعت هایی با این قابلیت بیشتر کاربرد ورزشی نظیر کوهنوردی، غواصی و سایر داشته و همچنین به دلیل حساسیت و دقت بسیار بالا، در عملیات های هوایی، مانور دریایی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

این قابلیت نه تنها در انواع ساعت مردانه، که در مدل های زنانه یا حتی ست هم به کار برده می شود و طرفداران بسیاری را نیز به خود جذب کرده است. تاریخچه کرنوگراف ساعت مچی عبارت کرنوگراف ریشه در یونان باستان دارد. این کلمه از دو واژه کورنو (Chrono) به معنی زمان و گراف (graph) به معنی نوشتن تشکیل شده است. در سال 1815 فردی به نام لوئیس موینت برای اولین بار از دستگاه زمان سنج یا کرنوگراف رونمایی کرد. هدف لوئیس از اختراع این زمان سنج، کمک به تجهیزات نجومی بود؛ اما در سال 1821 پادشاه لوئی هجدهم، ساعت ساز سلطنتی فرانسه یعنی نیکولاس متیو ریوزک را مأمور ساخت تا یک کرنوگراف برای او بسازد.

لویی هجدهم به دلیل علاقه زیاد به پیگیری مسابقات اسب دوانی، قصد داشت با کمک این تکنولوژی، از زمان دقیق طی شده توسط اسب سواران مطلع شود. شاید برایتان پیش آمده که در زمان خرید ساعت مچی متوجه شوید ساعت کرنوگراف دار است اما ندانید که چطور باید از این ویژگی استفاده کنید. یا اصلا کرنوگراف چه مزیتی می تواند برای استفاده ساعت مچی داشته باشد؟ یا شاید عقربه های موجود در صفحه ساعت را اشتباه بگیرید! برای اینکه اطلاعات کامل و مفیدی است ساعت مچی کورنوگراف دار داشته باشید، حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کرنوگراف ساعت چیست؟

در ساده ترین معنی کرنوگراف ساعت مچی (Chronograph)، می توانیم آن را ابزاری مستقل برای سنجش زمان انجام کار، ورزش و یا … بدانیم. در واقع کورنوگراف مکانیزمی است که به مصرف کننده ساعت این امکان را می دهد تا بدون ایجاد اختلال در عملکرد نمایش ساعت، بازه های زمانی مختلف برای انجام کارهایی از جمله ورزش، آشپزی، استراحت، پیاده روی و … را زمان گیری کند. ساعت های کرنوگراف دار به دلیل داشتن قابلیت زمان شروع و پایان مشخص، برای اندازه گیری فواصل زمانی مختلف بسیار مناسب‌اند.

شاید به نظر برسد که این قابلیت در ساعت مردانه بیشتر کارایی دارد، اما اینطور نیست، قابلیت کرنوگراف در انواع ساعت های مردانه، زنانه و حتی ساعت های ست به کار میرود و هر شخص می تواند برای انجام کارهایی متفاوت از آن بهره بردای کند. در معنای لغتی به ابزاری که بتواند فواصل زمانی را اندازه گیری کند، “کورنوگراف (Chronograph)” گفته می‌شود. یا به بیان ساده تر این که، دستگاه آنالوگی که بتواند زمان مشخصی را اندازه گیری کند. این خصوصیت اما در ساعت‌ دیجیتال نیز وجود دارد که آن را “تایمر (timer)” می نامند. تایمر در ساعت های دیجیتالی می تواند عملکرد معکوس نیز داشته باشد که در این صورت به آن قابلیت “تایمر معکوس” گفته می شود.

تشخیص و نحوه استفاده از کرنوگراف در ساعت مچی

ساعت های کرنوگراف معمولا دارای سه عقربه در صفحه نمایش ساعت هستند و به کمک دو دکمه فشاری کنار قاب ساعت نیز کنترل می‌شوند. یکی از دکمه ها به عنوان دکمه “start” باعث حرکت عقربه ثانیه شمار می شود و دکمه دیگر باعث “stop” شدن حرکت عقربه های کرنوگراف و برگشت به حالت اولیه می شوند. در شکل زیر یک صفحه ساعت کرنوگراف آنالوگ را مشاهده می‌کنید، قسمتهای مربوط به سیستم نمایش زمان کرنوگراف، هایلایت شده. درباره ی کورنوگراف ساعت چه می دانید؟ کورنوگراف چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟ چگونه از این امکانات استفاده کنیم؟ با کومولایف همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسید.

کورنوگراف چیست ؟

کورنوگراف نوع خاصی از ساعت است که در کنار نمایش زمان، به عنوان کرنومتر نیز استفاده می شود. ساختار ساعت مچی هایی که دارای قابلیت کرونوگراف هستند، بدین صورت است که دارای سه عقربه هستند و با دو دکمه فشاری کنترل می‌شوند. بنابراین با وارد کردن فشار متوالی بر روی این دکمه ها، می توانید عملیات زمان گیری را شروع، متوقف و در صورت نیاز صفر کنید. کرنوگراف های پیچیده تر از امکانات بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند چندین شماره گیری فرعی برای اندازه گیری دقیق ثانیه ها، دقیقه ها، ساعت ها و حتی دهم ثانیه نیز داشته باشند.

به علاوه، بسیاری از کرنوگراف های مدرن از حاشیه های متحرک به عنوان دور سنج برای محاسبه سریع سرعت یا مسافت استفاده می‌کنند. مخترع قابلیت کورنوگراف در ساعت ها لویی موینت، کورنوگراف (قابلیت زمان گیری به وسیله کرنومتر) را در سال 1816 برای استفاده در ردیابی اجرام نجومی اختراع کرد. کارکرد این وسیله به این شکل بود که با توجه به حرکت ستاره ها و محل قرار گرفتن آن ها، رویداد های نجومی را پیش بینی می‌نمودند. همچنین از کرونوگراف ها استفاده فزاینده ای در پرتاب آتش توپخانه ها در اواسط تا اواخر دهه 1800 استفاده شد.

استفاده های مدرن تر از کرونوگراف شامل خلبانی هواپیما، اتومبیل رانی، غواصی و مانور زیر دریایی است. اما از دهه 1980 بود که اصطلاح کورونوگراف برای همه ساعت های دیجیتالی که دارای عملکرد کرونومتر بودند، استفاده شد. کرنوگراف را اینگونه می توان تعریف کرد که دارای ۲ دکمه ی فشاری، ۳ نوع عدد فرعی به همراه چند عقربه است. اما درحقیقت کرنوگراف چیست و به چه صورت عمل می کند؟ در این مقاله قصد داریم تا توضیح جامعی درباره ی کرنوگراف ساعت و نحوه ی عملکرد و کاربرد آن را برای شما توصیف کنیم.

کرنوگراف چیست؟

ساعت هایی امروزه با قابلیت کرنوگراف در تمام دنیا تولید می شوند، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که این قابلیت چیست و چگونه کار می کند. در اصطلاح کرنوگراف به معنای ضبط کننده ی زمان است. یعنی به صورت کلی شما می توانید از این قابلیت که در ساعت شما وجود دارد برای اندازه گیری زمان استفاده کنید. همچنین در برخی از ساعت ها تاریخ را هم نشان می دهند. تازه در بسیاری از ساعت ها در کرنوگراف، علاوه بر خاصیت سنجش زمان، مقیاس های دیگری را هم محاسبه می کنند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا