سلامت و دانشکسب و کار برتر

چه مدت بعد از کشیدن دندان میتوان بریج کرد؟

بریج‌ دندان ها باعث اصلاح طرح لبخند و حفظ کردن چهره ی فرد می‌ شود.  همچنین بریج کردن دندان ها باعث می شود که  شما بهتر بتوانید غذا بجوید، صحبت کنید و به چفت شدن خوب دندان‌ های فک بالا و پایین کمک می‌کنند. چفت شدن دندان‌ ها باعث جلوگیری از تکان خوردن یا جدا شدن دندان‌ ها از همدیگر می شود.

بریچ دندان ها به منظور تقویت دندان آسیب دیده، تاج‌ دندان ها بکار می روند. همچنین می‌توانند برای بهبود ظاهر، شکل، ترتیب و چفت شدن دندان‌ ها تاثیر بسزایی داشته باشند. اگر شما دچار افتادن یا شکسته شدن دندان خود شده اید پس از آن فاصله بین دندان ها برای شما به وجود می آید. شما می توانید از راهکار درمانی بریچ دندان ها و یا ایمپلنت دندان در تهران برای از بین بردن این فواصل و زیبا کردن دهان و دندان های خود استفاده نمایید. فاصله ای که پس از افتادن یا کشیدن دندان برای شما به وجود می آید، باعث بر هم ریختن نظم دندان های شما شود. پس در نتیجه منجر به چفت نشدن دندان‌ های شما می شود.

بریج دندان چیست و چه مدت پس از کشیدن دندان می‌توانیم از روش بریج دندان ها استفاده کنیم؟

با پیشرفت علم دندان پزشکی درمان های متعددی برای از بین بردن فاصله بین دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این راهکار های درمانی استفاده از بریج دندان ها می باشد، بریچ دندانی همانند دندان های مصنوعی می باشد، که پس از افتادن یا کشیدن دندان های خود می توانید از این روش برای پر کردن فاصله بین دندان های خود استفاده نمایید. اگر شما بخواهید از بریچ دندان‌ ها استفاده کنید برای نصب بریج پلی بین دو دندان کناری (دندان کشیده شده یا افتاده) قرار می‌دهند و بریج بر روی آن نصب می شود و فرقی نمی کند که دندان طبیعی فرد باشد یا .

همچنین می‌توان از بریچ برای دندان هایی که دچار آسیب دیدگی جزئی شده‌اند استفاده کرد. بریچ یا تاج دندان مصنوعی موادی هستند که توسط دکتر متخصص دندانپزشک ساخته می‌شود و بر روی دندان ها و ایمپلنت دندانی فرد قرار می گیرد. از بریچ تنها می‌توان برای فاصله یک یا دو دندان استفاده نمود. اگر شما دندان های بیشتری از دست داده‌اید باید به سراغ روش‌های درمانی دیگر بروید.

اما سوال اصلی این می باشد که چه مدت پس از کشیدن یا افتادن دندان خود می توانیم از بریچ دندانی استفاده کنیم. در پاسخ این سوال باید بگوییم که پس از افتادن یا کشیدن دندان، لثه دچار التهاب، زخم، متورم شده است شما پس از گذشت این علائم می توانید طبق تشخیص پزشک متخصص از روش درمانی بریچ استفاده نمایید تا از مزایای این روش درمانی بهره مند شوید.

انواع بریج‌ دندان

انواع مختلفی از بریج دندان در کل جهان وجود دارد البته انتخاب بریج برای فرد بستگی به شدت عارضه، توان مالی، موقعیت جغرافیایی، تعداد دندان ها و تشخیص پزشک دارد. در طی سالیان با پیشرفت علم دندانپزشکی از بریج دندان کمتر استفاده می شود و به جای آن از ایمپلنت ارزان برای بیماران بیشتر استفاده می شود. اگر شما بخواهید از روش درمانی بریچ استفاده کنید باید به این نکته دقت کنید که، تنها برای دو الی سه دندان مورد استفاده قرار می گیرد همچنین برای نصب بریچ باید پلی بین دو دندان زده شود.

مزایای استفاده از بریج دندان

به طور کلی بریج دندان ها دارای مزایای زیادی می‌باشد یکی از مهم ترین آنها این است که نسبت به قیمت ایمپلنت بسیار قیمت مناسب تری برای جبران دندان از دست رفته دارند. در ادامه این مقاله برای کسب اطلاعات بیشتر شما در این خصوص توضیحات مختصری را بیان کرده ایم.

۱- ترمیم دندان افتاده

دلیل استفاده کردن از راهکار درمانی بریچ دندان ها جایگزین کردن بریچ به عنوان دندان طبیعی از دست رفته یا شکسته شده می باشد. بریچ دندان به هیچ عنوان در دهان تکان نمی‌خورد و جابجا نمی شود. و تا حدودی می تواند همانند دندان طبیعی فرد کاربرد داشته باشد. همچنین از بریچ دندانی می توان برای جایگزین کردن تاج یا دندان های آسیب دیده استفاده کرد.

۲- جویدن

برخلاف دندان های مصنوعی که در هنگام جویدن یا گاز زدن چیزی می‌تواند باعث درد لثه برای فرد شود. بریچ دندانی به دلیل این که مستقیم بر روی لثه فرد نصب می‌شود، در هنگام جویدن غذا به هیچ عنوان برای آن دردی را حاصل نمی‌کند و از جای خود به دلیل ثابت بودن تکان نمی خورد.  نکته بسیار قابل توجهی که باید به آن دقت نمایید این می باشد که، در هنگام جویدن غذا هیچ نیرویی بر روی لثه فرد وارد نمی‌شود و بریج دندان ها همانند یک دندان طبیعی برای فرد عمل می کند.

۳- توانایی صحبت کردن و ادای کلمات

شاید تا به حال با برخی از افراد برخورد داشته اید که در هنگام صحبت کردن نمی توانند کلمات و جملات را به خوبی بیان کنند، یکی از دلایل این که نمی توانند برخی از کلمات را به خوبی بیان کنند از دست رفتن دندان های خود می باشد. که در هنگام صحبت کردن به دلیل فاصله بین دندان ها نمی توانند آن کلمه خاص را بیان کنند. بریچ دندانی هنگامی که بر روی لثه نصب شود این ۳- فاصله دندان ها را از بین خواهد برد و فرد به راحتی می تواند کلمات را بیان کند.

مشکلاتی که در اثر از دست دادن دندان به وجود می‌آید

فرد پس از افتادن یا کشیدن دندان خود در دهان خود دچار تغییرات عمده‌ای خواهد شد. مانند حرکت کردن دندان ها به مرور زمان، نفوذ باکتری ها به دندان های دیگر رعایت نکردن بهداشت به دلیل جای خالی دندان و بر هم ریختن شکل ظاهری فرد. چه میتوان گفت از مزایای عمده بریچ دندان ها برگرداندن شکل ظاهری و سلامت دندان ها می باشد.

آیا بریج‌ها، دندان‌های ثابت ترمیمی زیبایی هستند و به خارج کردن و نظافت مقطعی نیازی ندارند؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم که بریچ ها مستقیم بر روی لثه نصب می شوند و به هیچ عنوان قابل حرکت نمی باشند. پس به هیچ عنوان بریچ ها را نمی توان از جای خود حرکت داد، اما برای افزایش طول عمر بریچ ها باید همانند دندان های طبیعی خود نکات بهداشتی و مراقبتی را رعایت نمایید.

بیماران ظرف چه مدت به بریج‌ دندان عادت خواهند کرد؟

بریج دندان به دلیل سبک بودن و کوچک بودن آن سریعاً برای فرد نصب می شود. می‌توان گفت که عادت به بریچ دندانی نسبت به دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندان ها زمان کمتری می‌برد.

این دندان‌های جلوه زیبایی نیز دارند

امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی داشتن دندان هایی زیبا و سالم می باشد. اگر شما دچار افتادن دندان یا به ناچار دندان خود را کشیده اید، می توانید از راهکار درمانی بریچ دندان‌ها استفاده نمایید.

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای نصب بریج دندان چقدر است ؟

بریچ دندان ها تنها در دو جلسه برای فرد نصب می شود. مزیتی که بریچ دندان ها نسبت به ایمپلنت یا دندان مصنوعی دارد این می باشد که شما برای کاشت ایمپلنت باید حدود ۳ الی ۶ ماه وقت بگذارید تا پس از جراحی ایمپلنت بر روی دندان های شما نصب شود. اگر از دندان مصنوعی هم استفاده کنید حدود ۲ الی ۴ ماه زمان می برد که شما به دندان مصنوعی عادت کنید.

طول عمر بریج دندان

شما با رعایت کردن نکات مراقبتی و توصیه های پزشک می توانید طول عمر بریج دندان های خود را افزایش دهید. معمولاً طول عمر بریچ دندان ها حدودا بین ۵ الی ۷ سال می باشد و پس از آن نیاز به ترمیم خواهند داشت.

معایب بریج‌ دندان

همان‌طور که هر راهکار درمانی دارای مزایایی می باشد، همان مقدار دارای معایبی نیز می باشد. در ادامه این مقاله چند مورد از معایب بریج دندان ها را برای کسب اطلاعات بیشتر شما بیان کرده ایم.

۱- برای چسباندن بریج‌ دندان نیاز به آماده‌سازی دندان‌های پایه است

همان‌طور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم بریچ دندان ها معمولاً برای دو الی سه دندان از دست رفته استفاده می شود و حتماً برای نصب آن باید بر روی پایه قرار بگیرد برای نصب این پایه باید پلی بین دو دندان کناری زده شود. برای نصب بریج باید دندان های کناری تا حدودی تراشیده شود این عمل باعث حساس شدن دندان و آسیب رسیدن به مینای دندان سالم می شود. این نکته بسیار مهم می‌باشد که اگر شما در کنار دندان از دست رفته خود دارای دندانی سالم، بدون لک و بدون نقص هستید بهتر است از روش درمانی بریچ دندان‌ها استفاده ننمایید، چرا که در همان نصب بریچ باید مقداری از آن دندان تراشیده شود.

۲- دندان‌های پایه معمولاً حساسیت زیادی به محرک‌های خارجی نشان می‌دهند

تا آماده سازی بریچ طبق فرم صورت و اندازه گیری ها، تاج موقتی بر روی دندان ها قرار می گیرد. در این هنگام دندان ها نسبت به نوشیدنی های خیلی سرد و گرم حساس می شوند. البته اگر این تاج دندان به صورت موقت بر روی دندان شما نصب نشود امکان شکسته شدن دندان و از بین رفتن دندان سالم نیز می باشد.

ویژگی‌های اصلی

استفاده از روش درمانی بریج دندان ها در گذشته بسیار رایج داشته است. اما امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی و روش های درمانی دیگر مانند: کاشت، ایمپلنت، کامپوزیت کمتر از این روش درمانی استفاده می شود. اما بریچ دندان ها به دلیل این که از جای خود حرکت نمی کنند یا نیاز به تراش زیادی بر روی دندان ها نخواهد داشت، هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین هزینه درمانی نسبت به روش های دیگر کمتر می‌باشد.

سخن آخر

یک پروتز دندانی ثابتی است که در پایه استخوان فک قرار می گیرد. همچنین هزینه درمانی کمتری نسبت به ایمپلنت، کاشت و کامپوزیت دارد. از بریج دندان ها می توانید برای از دندان های از دست رفته خود استفاده نمایید. البته باید به این نکته دقت کنید که بریچ دندان ها برای دو الی سه دندان از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد.  جنس بریج دندانی از سرامیک، آلیاژهای گرانبها، طلا یا ترکیبی از این نوع مواد می باشند. اگر شما بخواهید از روش درمانی بریچ دندان‌ها استفاده کنید باید به این نکته دقت کنید که باید دو طرف دندان از دست رفته خود دارای دندان‌هایی سالم و بدون نقص باشید. چرا که پایه و پلی برای نصب بریچ به این دو دندان نصب می شود. اگر دندان های کناری ضعیف یا آسیب دیده باشند نمی‌توانند این پل را تحمل کنند و شما دچار عارضه دندانی بیشتری خواهید شد. طول درمانی که باید برای بریج کردن دندان های خود سپری کنید بین ۲ الی ۳ هفته می باشد اما اگر بخواهید از ایمپلنت یا کاشت دندان ها استفاده نمایید حدوداً باید ۶ الی ۴ ماه صبر کنید پس این روش درمانی دوره نقاهت کمتری خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا