سلامت و دانشکسب و کار برتر

پسته اصیل و با رعایت استانداردهای کیفیت

بررسی ویژگی های پسته صادراتی و مهم ترین نکات آن

بررسی ویژگی های پسته صادراتی و مهم ترین نکات آن، پسته ایران به لحاظ طعم و مزه و مشتریان بسیاری که در بازارهای جهانی دارد، بی نظیر بوده است؛ اما در سالهای اخیر تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند رقبای جدید، کاهش تولید و افزایش قیمت تولید، سهم ایران در تولید پسته کاهش یافته است. از آنجا که رقابت در بازار جهانی پسته روز به روز در حال افزایش است، حفظ و تقویت بازار جهانی پسته امری ضروری به نظر می رسد. از طرفی، این محصول، به عنوان یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی در نظر گرفته می شود و نقش مهمی در کاهش وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی دارد. عدم شناخت شرایط تجارت جهانی و عوامل موثر بر صادرات کالا و خدمات، از موضوعات اساسی در صادرات پسته می باشد. در این مقاله با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید که به بررسی ویژگی های پسته صادراتی و مهم ترین نکات آن بپردازیم.

بررسی ویژگی های پسته صادراتی و مهم ترین نکات آن

مکانیک خندان یا آبخندان چیست؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مرغوب بودن پسته، خندان بودن آن است، پسته خندان به دو شکل طبیعی و مصنوعی وجود دارد که به صورت طبیعی زمانی که از درخت چیده می‌شود خندان است.

آجیل فروشی خوب در کرج نی نی سایت | ارزش صادرات پسته ایران

اما ناگزیر برخی از پسته‌ها به صورت دهان بسته از درختان چیده می‌شود تعداد وسیعی از این پسته‌ها تبدیل به مغز پسته شده و در صنایع دیگری مانند شیرینی، قطاب، سوهان و … استفاده می‌شوند.

اما تعدادی دیگری از این پسته‌ها را با فرایندهای تغییر دمایی تبدیل به پسته‌ی خندان می‌کنند .

مرسوم‌ترین روش خندان کردن پسته‌ها به این صورت است که پسته ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب سرد قرار می‌دهند و سپس پسته‌ها را داخل خشک کن قرار داده و با حرارت ایجاد شده پسته‌ها را خندان می‌کنند.

کیفت و مرغوبیت این نوع پسته‌ها نسبت به پسته‌های طبیعی خندان بسیار کمتر است و کشورهایی نظیر روسیه که به قیمت محصولات توجه بیشتری دارند بیشتر خواستار این نوع از محصولات هستند.

استاندارد صادراتی مغز پسته سوپر درجه یک

بهترین نوع مغز پسته درجه یک و کال ایران که با قیمت های بالایی در کشور های اروپایی درحال فروش است مربوط به تولیدات دوپوست استاندارد گرید سوپر صادراتی می باشد.
مغز پسته سوپر درجه یک از جمله محصولاتی محسوب می شود که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و عرضه آن به سایر کشور های مختلف با توجه به استاندارد های صادراتی متعددی صورت می پذیرد.
از جمله مهم ترین استانداردهای صادراتی می توان به اخذ گواهینامه افلاتکسین اشاره نمود که بسیاری از کشور ها این گواهینامه را بنای ضروری برای واردات پسته می دادند و در صورتی که پسته فاقد افلاتکسین این محصول برای صادرات مناسب نخواهد بود و بایستی در داخل کشور مصرف شود.

خواص بادام

در مورد خواص هر محصولی ابتدا به طبع آن می پردازیم. طبع بادام درختی گرم و تر است. این طبیعت گرم باعث می شود که سودای بدن را کم کند و فرد را از خستگی و کسل بودن برهاند. بادام مملو از کلسیم و ویتامین و فیبر غذایی است که ویتامین موجود در آن بیشتر از نوع E است. در کتاب های طبی قدیمی و پزشکی جدید خواص فراوانی برای بادام ذکر شده است که بیشترین خاصیت آن بر روی مو و پوست ذکر شده است.

اما علاوه بر استعمال روغن و فراوری های آن برای پوست و مو خوردن این دانه های خوشمزه و لذتبخش نیز خواص فراوانی از جمله کنترل قند خون، کنترل سطح فشار خون، کاهش کلسترول، تقویت کم خونی، تقویت استخوان و دندان، کمک به اعصاب و افزایش سطح هوشیاری ذهنی و بدنی دارد. هر یک مشت کوچک از این میوه ی گران بها حاوی مواد زیر است فیبر: ۳.۵ گرم پروتئین: 6 گرم چربی: ۱۴ گرم(که ۹ گرم آن اشباع است) ویتامین ای: ۳۷% از مصرف روزانه‌ی توصیه شده منگنز: ۳۲% از مصرف روزانه‌ی توصیه شده منیزیم: ۲۰% از مصرف روزانه‌ی توصیه شده

راهنمای خرید بادام

خرید بادام در بازار ایران به صورت کلی به دو نوع خارجی و ایرانی دسته بندی می شود. بادام ایرانی به خاطر نژاد و طبیعت آن دارای درصدی تلخی می باشد اما نژاد خارجی این محصول بدون این مقدار تلخی می باشد. اگر قصد درست کردن حریره بادام برای کودکان را دارید پیشنهاد می شود از بادام خام خارجی استفاده کنید. اگر می خواهید بادام را همراه با پوست آن خریداری کنید، در نظر داشته باشید که بادام سنگی دارای پوستی سفت و سخت می باشد اما بادام منقا که به بادام پوست کاغذی هم شهرت دارد پوستی نازک دارد که با فشار انگشتان نیز شکسته می شود و به راحتی قابل استفاده است.

راهنمای خرید پسته

از قدیم الایام برای خرید پسته به چند نکته توجه ویژه ای می شد. مهم ترین نکته پر مغز بودن و خندان بودن پسته هست چون پسته ای که رسیده و مرغوب و پر مغز باشد دهانه ی پوسته ی آن از هم باز می شود و چون مانند دهان خندان می شود به آن پسته ی خندان می گویند. در خرید این محصول باید توجه داشت که کرم خورده نباشد و بوی کهنگی ندهد. بهترین مکان برای خرید این محصول فرشگاه هایی است که به دلیل فروش بالا دائما محصولات خود را با خرید های جدید تازه سازی می کنند.

برای خرید آجیل مرغوب با ما تماس بگیرید

دکمه بازگشت به بالا