عمومیکسب و کار برتر

مکانیزم صندلی اداری

صندلی های اداری از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که یکی از مهم ترین آن ها مکانیزم صندلی است. مکانیزم در واقع ساختار مکانیکی صندلی را تشکیل می دهد و وظیفه آن اتصال صندلی به جک و پایه صندلی است. مکانیزیم صندلی دارای وظایف دیگری نیز می باشد که از جمله آن ها می توان به زاویه پشتی صندلی، بالا و پایین رفتن جک صندلی، قرار گرفتن صندلی در زاویه های مختلف و … اشاره نمود. به بیانی دیگر می توان گفت که مکانیزم همان شاسی صندلی محسوب می شود. اگر می خواهید با مکانیزیم صندلی اداری بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

قطعات و اجزا مکانیزیم صندلی اداری

مکانیزیم صندلی اداری از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده است که ازجمله این قطعات می توان به موارد زیر اشاره نمود.

محل نصب جک صندلی

از اصلی ترین وظایف مکانیزیم اتصال جک صندلی به نشیمن می باشد. به عبارتی می توان گفت حرکت عمودی و گردشی نشیمن از طریق جک صندلی  تضمین می گردد. علاوه بر این جک صندلی بر روی مکانیزم متصل می شود و از سویی دیگر نشیمن به مکانیزم  متصل می شود و ارتباط میان جک و نشیمن برقرار می گردد.

شیارهای نصب نشیمن

مکانیزم صندلی به عنوان شاسی صندلی باید دارای شیارهای جهت مونتاژ و نصب نشیمن باشد. این عملیات معمولا از طریق پیچ و خار انجام می شود. شیارها غالبا به شکل سوراخ لوبیایی هستند  و در انواع مکانیزم ها فاصله مرکز تا مرکز آن ها مختلف است. از این رو نیاز است که در انتخاب نوع مکانیزیم ابعاد و فاصله سوراخ های نشیمن در نظر گرفته شود.

دسته جک

از دیگر بخش های مکانیزم صندلی اداری می توان به دسته جک اشاره نمود. دسته جک موجب تحریک ضامن دسته جک و تنظیم ارتفاع صندلی توسط شخص می شود.

اهرم قفل مکانیزیم

وظیفه این اهرم فعال یا غیر فعال نمودن قفل مکانیزم است، به نحوی که حرکت زاویه نشیمن نسبت به افق تحت کنترل قرار بگیرد.

اهرم تنظیم فنر

در برخی از مدل های مکانیزم ها از اهرم مجزایی به منظور تنظیم سختی فنر به جای اهرم استکانی استفاده می گردد.

قاب و فنر

در قاب و فنر معمولا یک فنر وجود دارد که با حرکت آن ها میزان سختی تنظیم می گردد . در واقع وظیفه اصلی این فنر تنظیم روان بودن یا سختی حرکت پشتی صندلی می باشد.

براکت

در مکانیزم های سنکرون این قطعه مورد استفاده قرار می گیرد و پشتی صندلی به آن متصل می گردد. همین قطعه براکت موجب تمایز دو مکانیزم سینک و تیلت شده است.

دسته بندی مکانیزم های صندلی

مکانیزم صندلی مدیریتی  به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شود.

این مدل به صورت تک اهرمی است و تنها در یک وضعیت قفل می گردد.

این مدل مکانیزم در چند حالت قفل می گردد و دو نوع تک اهرمه و دو اهرمه دارد.

در مکانیزم قفل کلاچی در هر شرایطی که کاربر تنظیم نماید قفل می گردد و دارای مکانیزم های دو یا سه اهرمه می باشد.

  • نوع تیلت و سنکرون
  • مکانیزم سینک

این مکانیزم به صورت تسمه دار می باشد و در آن پشتی و نشیمن دارای حرکت هستند. در این مدل پشتی و نشیمن صندلی به صورت ثابت می باشند و دارای مکانیزم بدون تسمه است.

Office chair mechanism

انواع مکانیزم صندلی اداری

مکانیزیم صندلی اداری دارای مدل های مختلفی است که هر کدام ویژگی ها و خصوصیات متفاوتی دارند و با توجه نوع و کیفیت صندلی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله انواع مکانیزم صندلی اداری می توان به موارد زیر اشاره نمود. این مکانیزم دارای دو بخش کفی و ستون L است و در آن فقط پشتی صندلی دارای امکان جابجایی می باشد. در این مکانیزم نشمین صندلی به صورت ثابت است و فقط تکیه گاه تا زاویه خاصی از صندلی دارای قابلیت خم شدن است. از جمله صندلی هایی که دارای مکانیزم L هستند می توان به انواع صندلی کامپیوتر اشاره نمود.

از دیگر انواع مکانیزم صندلی اداری می توان به مکانیزم سینکرون اشاره نمود. این مکانیزم در کشور ایران به براکت دار یا تسمه دار نیز مشهور می باشد. در مکانیزم سینکرون حرکت بین پشتی و نشیمن غیر همزمان است اما به صورت هماهنگ می باشد. به عبارتی نوعی رابط از نوع 1 به 2.5 یا 1 به 3 میان زاویه گرفتن پشتی و نشمین برقرار است. در صندلی هایی که دارای چنین مکانیزیم هایی هستند در صورتی که پشتی 15 درجه به سمت عقب رانده شود نشیمن نیز 5 درجه تغییر زاویه خواهد داشت.

این مکانیزم به نام بدون تسمه و بدون تراکت در ایران معروف است. در مکانیزمتیلت اگر قفل مکانیزم آزاد باشد و پشتی جابجا شود همزمان با آن نشیمن نیز جابه جا می گردد. به این معنی که اگر فرد با کمر به پشتی صندلی فشار وارد نماید و تکیه گاه به سمت عقب حرکت کند، نشیمن نیز همجهت با آن به سمت عقب حرکت می کند اما زاویه بین پشتی و نشیمن همچنان ثابت خواهد بود.

قیمت مکانیزم صندلی اداری

صندلی های اداری دارای مکانیزم های مختلفی هستند و هر کدام دارای کاربرد و خصوصیات گوناگونی هستند. این مکانیزم ها توسط برندهای مختلفی تولید می شوند و در بازار به وفور یافت می شوند. به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به نوع برند، ضمانت نامه یا گارانتی، مدل مکانیزم، جنس و کیفیت و … اشاره نمود. در هنگام خرید صندلی اداری مناسب باید علاوه بر توجه به زیبایی و مدل صندلی مکانیزیم صندلی نیز بررسی نمود تا بتوان بهترین نوع صندلی با یک طول عمرطولانی را خریداری نمود. به طور کلی برای خرید یک صندلی مناسب باید به موارد زیر اشاره نمود.

  • هرگز صندلی ارزان نخرید

در صورتی که توان خرید صندلی های گران قیمت را ندارید بهتر است که صندلی های ارگومکانیزم‌های صندلی اداری دارای انواع مختلفی هستند. مکانیزم یکی از معیارهای بسیار مهم در شناخته می‌شود که باید کیفیت بالایی داشته باشد. تنظیمات صندلی اداری باعث آسایش کارمندان در حین کار خود می‌شوند. این افراد می‌توانند با استفاده از انواع مکانیزم، مدت زیادی را از صندلی‌های اداری استفاده کنند و دچار خستگی نشوند. مجموعه در این مقاله سعی دارد اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد. با ما همراه شوید.

دکمه بازگشت به بالا