عمومی

مهد کودک و پیش دبستانی و نقش آنها در تربیت کودکان

مهد کودک یا پیش دبستانی؟ کدام بهتر است؟

اهمیت تربیت کودک در زندگی افراد نقش مهمی دارد. این دوره می تواند تأثیر زیادی در شکل گیری شخصیت افراد داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که بیشتر افرادی که آینده موفقی دارند؛ آنها از کودکی آموزش خوبی دیدند. خانواده اولین محیطی است که فرزندان در آن حضور دارند. فرزندان شدیداً تحت تأثیر رفتار و گفتار خانواده قرار می گیرند.

کودکان از والدین خود یاد می گیرند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. از طرف دیگر، به دلیل اهمیت و ارزش تربیت فرزندان، خانواده ها آنها را در مراکز آموزشی مانند مهد کودک و پیش دبستانی ثبت نام می کنند. بسیاری از خانواده ها فکر می کنند که برنامه درسی مهد کودک و پیش دبستانی یکسان است. در حالی که مهد کودک با پیش دبستانی متفاوت است. مهد کودک یک مرکز آموزش و مراقبت از نوزادان و کودکان است. در حالی که پیش دبستانی برای کودکان سه تا شش ساله است.

هدف اصلی مهد کودک ها بازی و سرگرمی همراه با آموزش نقاشی و رنگ آمیزی و فعالیت های اجتماعی به کودکان است. در پیش دبستانی هدف اصلی آموزش مفاهیم و دروس اساسی و آماده سازی آنها برای مدرسه است. از طرف دیگر، بسیاری از مدارس دوره های پیش دبستانی را نیز ارائه می دهند.

در حالی که دوره مهد کودک فقط در مراکزی به همین نام برگزار می شود. برای کودکان بین چهار تا هفت سال که در پیش دبستانی های برگزار شده توسط مدارس شرکت می کنند؛ این یک محیط و فضای بهتر خواهد بود. زیرا کودکان با محیط مدرسه آشنا می شوند و دیگر هنگام ورود به مدرسه دچار استرس و اضطراب نمی شوند.

گذراندن پیش دبستانی در مهد بهتر است یا مدرسه؟

هدف اصلی پیش دبستانی بهبود توانایی یادگیری کودک است. این امر منجر به پذیرش جامعه، رشد مثبت کودک، رشد استعداد و خلاقیت و همچنین کسب مهارت می شود. در زندگی او مورد نیاز است. این آموزه ها و مهارت ها بر بازی، افزایش هوش و ایجاد دیدگاه مثبت در زندگی کودک متمرکز است. کودک در سنین پیش دبستانی تمایل زیادی دارد

پرسیدن در مورد آنچه در اطراف شما می گذرد مربوط به ساخت موسیقی، همکاری و یافتن دوست است. به همین دلیل، شما نباید فقط مهارت ها را با والدین خود بیاموزید، بلکه یاد بگیرید که چگونه در یک محیط آموزشی زندگی کنید. نقش مربیان و سطح تحصیلات آنها نیز در این فرآیند بسیار مهم است، بنابراین آموزش و تشویق مناسب حاصل می شود.

مربیان اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهند. بنابراین، عوامل مختلفی از جمله محیط، کیفیت آموزش، کارکنان آموزشی و هزینه های مربوطه، والدین را بر این دو متغیر می داند. راهی برای بهتر شدن پیش دبستانی در مهد کودک یا مدرسه وجود دارد.

دوره پیش دبستانی و فواید آن

همانطور که می دانید شرکت در دوره پیش دبستانی برای کودکان اجباری نیست. اما این دوره برای تقویت پایگاه آموزشی کودکان بسیار توصیه می شود. با این حال، برخی از خانواده ها ترجیح می دهند پیش دبستانی و آمادگی خود را قبل از دبستان در خانه برگزار کنند و قبل از ورود به دبستان هر آنچه را که نیاز دارند در اختیار فرزندشان قرار دهند.

با این حال، به دلیل وضعیت فعلی و افزایش هزینه ها، بسیاری از خانواده ها تصمیم می گیرند پیش دبستانی را در خانه یاد بگیرند. بنابراین برای دستیابی به نتیجه مطلوب و موثر باید نکات ویژه ای در نظر گرفته شود. دوره های پیش دبستانی در مهد کودک و مدرسه متفاوت است، هر یک از آنها تصمیم گیری برای انتخاب والدین را دشوارتر می کند.

دوره های پیش دبستانی هم در مدارس و هم در مهد کودک ها تدریس می شود. به طور کلی مدارس به سه نوع دولتی، غیر دولتی (غیرانتفاعی) و هیئت امنایی تقسیم می شوند. مهد کودک همچنین شامل دو نوع عمومی و خصوصی است. البته، مهد کودک های خصوصی به دو دسته تقسیم می شوند: مهد کودک های ساده و ستاره دار.

برای دریافت یک ستاره، این مهد کودک ها باید دارای ویژگی های مختلفی از جمله فضای مناسب تر، مهارت های نیروی انسانی بیشتر و شرایط کار بهتر باشند. این ویژگی ها برای دادن امتیاز به مهد کودک های خصوصی بررسی می شوند و مهدی با بالاترین امتیاز می تواند 3 یا 4 ستاره دریافت کند.

دوره مهد کودک و فواید آن

در سنین مهدکودک، مغز به سرعت در حال رشد است و به اصطلاح در یک دوره بحرانی قرار دارد. بنابراین، تجربه های غنی اولیه، مانند آنچه در یک کودکستان خوب ارائه می شود، مراحل رشد کودک را تسهیل می کند. رشد اجتماعی و عاطفی یکی از مزایای مهد کودک برای کودکان است. در مهد کودک، توانایی تفکر، درک و استفاده از زبان و مهارتهای حرکتی خوب کودکان از طریق بازی، هنر، رقص، موسیقی، تحرک و ارتباط با دیگران افزایش می یابد.

کودک در کودکستان می آموزد که یک یادگیرنده حرفه ای باشد. این مهمترین مزیت مهد کودک است. یادگیری موثر با پرورش و تقویت مهارتهای ارتباطی، تقویت اعتماد به نفس، یادگیری خلاقیت و پرورش مهارتهای پیش نیاز برای خواندن، نوشتن و ریاضیات حاصل می شود.

مهد کودک ها معمولاً برنامه های انعطاف پذیرتری نسبت به پیش دبستانی ها دارند که برای کودکان کوچکتر نیز مناسب است. کودکستان مکانی تفریحی است که فلسفه آن فراهم آوردن فرصت بازی، تفریح ​​و خواب به کودک است. اما کودکان پیش دبستانی خلاقیت و بازی های مشارکتی را با هدف آموزش ابتدایی، که بر مراحل اساسی رشد کودک متمرکز است، تشویق می کنند.

تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی در یک نگاه

هدف اکثر پیش دبستانی ها آماده سازی کودکان برای سال های تحصیلی است. آنها این هدف را با آموزش مهارتهای اجتماعی و دانشگاهی دنبال می کنند. برخلاف مهد کودک، در پیش دبستانی، تمرکز بر آموزش ابتدایی و آموزشی است. این آموزش ها کودکان را برای تحصیل رسمی آماده می کند و در چند سال اول مدرسه آنها را به جلو سوق می دهد. مدارس پیش دبستانی دارای برنامه های آموزش ساختاری و رسمی و همچنین ارائه درجاتی از تعامل اجتماعی هستند.

پیش دبستانی های معتبر معمولاً دارای معلمین دارای تحصیلات مرتبط با حوزه آموزش ابتدایی هستند و کودکستان ها معمولاً فاقد این سطح از تخصص هستند. مهد کودک ها ممکن است برنامه های ویژه ای برای نگهداری از کودکان در خارج از ساعت مدرسه داشته باشند و در تابستان فعال باشند. البته ممکن است برخی از کودکان پیش دبستانی نیز این خدمات را ارائه دهند.

مرجع مورد استفاده:

https://118work.ir/subcategory/آموزش/مهد-کودک-و-پیش-دبستانی

دکمه بازگشت به بالا