سلامت و دانشکسب و کار برتر

لمینت دندان چکار میکند؟

لمینت دندان چگونه انجام می شود و مراحل انجام لمینت دندان چقدر طول می‌کشد؟ وقتی به لبخند خود اطمینان ندارید، می‌تواند به عزت‌نفس شما آسیب جدی وارد کند. احساس نیاز به پنهان‌کردن دندان‌هایتان نباید شما را از لبخندزدن، خندیدن و تعامل آزادانه با افراد اطرافتان باز دارد. پیشرفت در خدمات دندانپزشکی زیبایی می‌تواند لبخند شما را سریع‌تر از آنچه تصور می‌کردید تغییر دهد.

روکش‌های دندانی و درمان‌های لمینت دندان می‌توانند نتایج فوق‌العاده‌ای را در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه ایجاد کنند. لمینت‌ها امروزه طرفداران بسیاری زیادی دارند و افراد بسیاری زیادی خواهان استفاده از آنها هستند. اما مراحل لمینت دندان در تهران چگونه است و چطور از لمینت‌ها برای زیباسازی دندان‌ها و لبخند افراد استفاده می‌شود؟ در این مقاله به‌صورت کامل با این فرایند آشنا می‌شویم.

What does dental laminate do

لمینت دندان یکی از است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. این پوسته‌ها یا لمینت‌ها بر اساس دندان‌های فرد و نیازی که دارند در محیط آزمایشگاه ساخته‌شده و سپس روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. لمینت‌ها به‌منظور تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها و بهبود ظاهر آنها به سطح جلویی دندان چسبانده می‌شوند. لمینت‌ها در واقع از لایه‌های نازک چینی متنوعی ساخته شده‌اند و با استفاده از یک ماده چسبنده به مینای طبیعی دندان‌ها وصل می‌شوند. نکته مهم این است که برخلاف تصور عموم افراد برای ساخت لمینت چینی نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست و در کمترین حد آسیب و تغییر دندان‌ها، نصب لمینت‌ها انجام می‌شود.

مراحل انجام لمینت دندان

بسته به این که شرایط فرد مراجعه‌کننده برای دریافت لمینت دندان (در واقع شرایط دندان‌های او) به چه صورت است، فرایند ساخت لمینت دندان و انجام آن شامل مراحل مختلفی می‌شود که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. قبل از نصب آن باید دندانپزشک به شما توضیح دهد که .

مرحله اول: معاینه دندان ها

مراحل انجام لمینت دندان یک پروسه راحت و سریع است. در اولین مرحله برای اجرای لمینت دندان فرد متقاضی در مطب متخصص دندانپزشکی توسط دندانپزشک معاینه‌شده تا وضعیت دندان‌ها به‌صورت کامل بررسی شود. در این مرحله دندانپزشک به مراجعه‌کننده یک جلسه مشاوره داده و با استفاده از تصاویر اشعه ایکس، شرایط دندان‌ها برای انجام لمینت را بررسی می‌کند.

مرحله دوم: آماده سازی دندان ها

در واقع جلسه دوم، مرحله آماده‌سازی دندان‌هاست که باید با دقت بسیار زیادی هم انجام شود. دندان‌ها به‌صورت میلی‌متری اندازه‌گیری می‌شود و اندازه‌ها برای قالب‌سازی و آماده‌سازی لمینت‌ها گرفته می‌شود. علاوه بر این باید تمام مشکلات دندان‌ها از جمله یا سایر بیماری‌های لثه برطرف شود تا شرایط برای انجام لمینت مهیا گردد. کارهای دیگری که برای آماده‌سازی دندان‌ها انجام می‌شود تراش مینای دندان است. باید سطح دندان‌ها برای چسباندن لمینت آماده شود. علاوه بر این درصورتی‌که دندان‌ها پر شده‌باشد باید لبه آنها صاف و گرد شود.

برای اطلاع از مراحل لمینت دندان باید به مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان وجود دارد.

مرحله سوم: قالب گیری و تعیین رنگ لمینت

در مرحله بعدی که در همان جلسه انجام می‌شود دندانپزشک از دندان‌های فک پایین و بالا یک مدل ایجاد می‌کند. حتی اگر قرار باشد لمینت تنها برای دندان‌های یک فک انجام شود، باز هم دندانپزشک مدل‌سازی را برای هر دو فک انجام می‌دهد. علاوه بر قالب‌گیری در این مرحله باید رنگ لمینت‌ها هم انتخاب شود. انتخاب رنگ بر اساس سلیقه مراجعه‌کننده انجام می‌شود. البته مواردی مانند رنگ طبیعی دندان‌ها، رنگ پوست و مواردی ازاین‌دست هم روی انتخاب رنگ موثر است. حتی اگر قرار باشد لمینت تنها برای دندان‌های یک فک انجام شود، باز هم دندانپزشک مدل‌سازی را برای هر دو فک انجام می‌دهد.

مرحله چهارم: ساخت لمینت در لابراتوار

در مرحله چهارم مدل‌هایی که ساخته‌شده و اندازه‌های دقیقی که گرفته شده‌اند برای ساخت به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شوند. در لابراتوار لمینت‌ها به‌صورت یک پوسته چینی بسیار نازک ساخته‌شده و در کوره روی یک بلوک چینی قرار می‌گیرند. این مرحله برای افزایش دوام، زیبایی، براقیت و شفافیت لمینت‌ها انجام می‌شود. با طی‌کردن این مراحل لمینت‌ها دقیقاً مشابه مینای تمیز و سالم دندان طبیعی خواهند شد تا بعد از نصب زیبایی لبخند را افزایش دهد.

مرحله پنجم: نصب لمینت روی دندان ها

اصلی‌ترین مرحله لمینت دندان چگونه انجام می شود؟ ادامه مراحل انجام لمینت دندان به حدود یک هفته بعد موکول می‌شود. بعدازاین که لمینت‌ها در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شدند، در جلسه دوم لمینت‌های ساخته‌شده روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. دندانپزشک از چسب‌های رزینی قوی برای محکم کردن و نصب لمینت‌ها روی سطح دندان‌ها استفاده می‌کند.

اگر مراحل انجام لمینت به‌صورت دقیق و مرحله‌به‌مرحله به‌درستی انجام شده‌باشد، کار در این بخش تمام می‌شود و لمینت‌ها با دندان‌ها یکپارچه خواهند شد. در این شرایط نباید هیچ شکاف و نابرابری در آنها وجود داشته باشد. فرد باید بتواند درست مانند دندان‌های طبیعی مسواک بزند، نخ دندان بکشد و از روکش‌های لمینت استفاده کند. اما اگر بعد از نصب لمینت‌ها روی دندان‌ها هرگونه شکاف و نابرابری وجود داشته باشد یا این که چهره و ظاهر لمینت‌ها طبیعی نباشد، نیاز به تکرار مراحل وجود دارد. ممکن است دندانپزشک مجدداً اندازه‌گیری‌ها و مدل‌سازی‌ها را تکرار کند و قالب‌های لمینت را برای برش و اصلاح مجدداً به لابراتوار دندانپزشکی ارجاع دهد.

لمینت دندان بدون تراشیدن چگونه انجام می شود؟

در بسیاری از روش‌های سنتی نصب روکش‌های لمینت روی دندان‌ها، ممکن است بسته به شرایط جهت آماده‌سازی دندان‌ها به تراش آنها نیاز باشد. در روش سنتی این تراش‌ها ممکن است بسته به نحوه قرارگیری دندان‌ها به تراش‌دادن آنها نیاز باشد. گاهی ساختار دندان‌ها هم در این تراش‌ها تغییر می‌کند. آسیب و تراشی که مینای دندان پیدا می‌کند قطعاً کمی این روش را تهاجمی‌تر کرده و از همه مهم‌تر ممکن است به ساختار دندان‌ها آسیب برساند.

اما در راستای افزایش سلامت دندان‌ها در کنار زیبایی آنها، در روش‌های جدیدتر لمینت از تکنیک‌های کم‌تراش‌تر استفاده می‌شود که در آنها کمترین میزان تراش روی مینای دندان انجام می‌شود. اصطلاحاً به این شیوه، گفته می‌شود. لمینت‌های بدون تراش بسیار سریع آماده می‌شوند و نصب آنها نهایتاً طی یک تا دو جلسه انجام خواهد شد. در بیشتر مواقع برای نصب لمینت نیازی به تراش مینای دندان نیست یا اگر هم نیاز باشد میزان تراش بسیار کم است. در نتیجه آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌شود. لمینت‌های بدن تراش به انجام بی‌حسی نیازی ندارد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت یا یکی از پرطرفدارترین روش های زیباسازی دندان هاست که هنگام اجرای آن، دندان ها پوسته نازک مخصوصی به تن می کنند و ظاهر تک تک آن ها از نظر رنگ، اندازه و طول تغییر کرده و زیباتر می شود. این روش در کنار خلق زیبایی هرچه بیشتر طرح لبخند، موجب افزایش استحکام و قدرت دندان ها نیز می شود. پس با نصب این لایه نازک و زیبا در اصل این با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم از زیبایی دندان ها لذت می برید و هم خیالتان بابت استحکام آن ها راحت می شود. لمینت ها در اصل دسته ای از ونیرهای دندانی هستند. خود ونیر نیز لایه یا پوششی همرنگ دندان است که به سطح دندان متصل می شوند. ونیرها دو دسته اند دسته اول همین لمینت هایی هستند که در این صفحه درباره آن ها نوشته ایم و دسته دیگر نیز ونیر کامپوزیت ها هستند.

کاربرد لمینت دندان چیست؟

به طور کلی دندانپزشکان از لمینت ها برای زیبای سازی طرح لبخند استفاده می کنند. در واقع زمانی که دندان بنا به دلایلی از نظر ظاهری شکل یا رنگ مناسبی ندارد، می توان با کمک ونیرهایی مانند لمینت دندان عیوب را پنهان کرده و یا شکل زیباتری به دندان بخشید. اما اینکه کاربرد لمینت دندان دقیقا برطرف کردن کدام عیوب دندانی است را می توانید در لیست زیر جستجو کنید:

  • تغییر رنگ دندان ها به طوری که با هیچ روش دیگری نتوان آن را برطرف کرد
  • لب پر شدگی دندان. اگر تمایل نداشته باشیم با ونیر کامپوزیت یا باندینگ دندان آن را ترمیم کنیم
  • شکستگی های دندانی
  • ترک خوردگی های دندانی
  • کوتاه بودن یک یا چند دندان در طرح لبخند
  • کج بودن جزئی دندان های جلو

لازم به ذکر است که موارد ذکر شده مهمترین کاربرد لمینت دندان جهت بهبود ظاهر دندان های جلو و حاظر در طرح لبخند است. از این ونیرها هیچگاه برای زیباسازی دندان های خلفی استفاده نمی شود زیرا آن ها حین لبخند زدن اصلا دیده نمی شوند.

انواع لمینت دندان کدامند؟

ما در واقع چیزی به نام انواع لمینت دندان نداریم زیرا آن ها نوعی پوسته نازک هستند و خودشان جزء ونیرهای دندانپزشکی دسته بندی می شوند. با این حال بر اساس اینکه از چه جنسی ساخته شده اند و یا ضخامتشان چقدر است ممکن است نامگذاری هایی روی آن ها صورت گرفته باشد. مثلا ما لمینیت های معمولی داریم که ضخامتشان 0.5 تا 0.7 میلی متر است و از طرفی لومینیرزها را داریم که ضخامتشان بسیار کم است و در اصطلاح به آن ها لمینت بدون تراش گفته می شود. در ادامه درباره هر کدام بیشتر خواهید خواند.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت سرامیکی همانطور که از اسمش پیداست، از پوسته بسیار نازک سرامیکی ساخته می شود. اجرای این روش زیباسازی بسیار شبیه قرار دادن ناخن های مصنوعی است. چرا که دندانپزشک پوسته های آماده شده لمینت سرامیکی را بعد از تراش دندان با استفاده از ابزار و چسب مناسب، بر روی دندان ها می چسباند. بخاطر دوام بیشتر سرامیک، این روش گزینه مناسب تری برای رفع مشکلات گسترده دندان است و به افزایش استحکام دندان ها بسیار کمک می کند.

لومینیرز یا لمینت بدون تراش دندان چیست؟

مطمئنا خیلی ها نسبت به لومینیرز دندان آشنایی ندارد. لومینیرزها یکی از جدیدترین روش های زیباسازی دندان هستند که بدون نیاز به تراش دندان، صورت کاملا غیر تهاجمی بر روی دندان ها قرار می گیرد. به تشخیص دندانپزشک، در صورتی که دندان ها نیازی به تراشیدن نداشته باشند، می‌توان از روکش لومینیرز استفاده نمود و از آسیب دیدگی مینای دندان توسط دیگر روش ها پیشگیری کرد. تفاوت لومینیرز با لمینت های معمولی و ونیرهای کامپوزیتی در واقع، نازک تر بودن آن ها است. ضخامت لومینیرز کمتر از 0.1 الی 0.3 میلیمتر است که اجرای آن هم بسیار راحت تر انجام می شود. در صورت مهیا بودن شرایط، برخی دندانپزشکان ترجیح می‌دهند از لومینیرز به جای وینر قدیمی استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا