سلامت و دانشکسب و کار برتر

علت سفت شدن بالای شکم بعد از سزارین

آیا افتادگی شکم بعد از زایمان سزارین یک موضوع رایج است؟ بیشتر خانمها قبل، هنگام و بعد از بارداری نگران افتادگی شکم خود هستند  که گاها به دکتر پیکرتراشی نیز مراجعه میکنند. کاملا واضح است که مراحل رشد و تولد یک نوزاد کار دشواری است. یکی از رایج‌ترین مسائلی که مادران بعد از زایمان اغلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افتادگی شکم است. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله بیشتر درباره علت، علائم و روش های درمان افتادگی شکم بعد از زایمان سزارین صحبت کنیم.

The cause of upper abdominal tightening after cesarean section

افتادگی شکم بعد از زایمان چیست؟

به دلیل رشد رحم در طول بارداری و یا اسکار بخیه ها بعد از آن، ممکن است عضلات شکم در سراسر معده از یکدیگر جدا شوند و موجب افتادگی آن شوند. این افتادگی هم به دلیل فشار جنین در حال رشد و هم به دلیل تغییرات هورمونی در نیمه دوم بارداری رخ می دهد. زنانی که چند فرزند دارند، مادران بالای 35 سال یا زنانی که قبل، حین و بعد از بارداری ورزش نمی کنند و عضلات محکمی ندارند، بیشتر دچار این عارضه خواهند شد.

دو تکه شدن شکم بعد از سزارین

یا دو تکه شدن شکم، یک بیماری رایج در افراد باردار و بعد از زایمان طبیعی یا سزارین است. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که عضلات راست شکمی (عضلات شش تکه شکم) در دوران بارداری از کشش جدا شوند. این جدایی می‌تواند موجب شود که شکم فرد ماه‌ها یا سال‌ها بعد از زایمان سزارین بیرون زده یا برآمده و دچار افتادگی شود. این مشکل را می توان با تمرینات خاصی بهبود بخشید.

خلاص شدن از شر شکم آویزان بعد از سزارین

طبق بررسی های آماری، بسیاری از زنان بعد از سزارین دچار افتادگی شکم می شوند که ظاهر نامطلوبی برای فرد خواهد داشت. روشهای درمانی و جراحی زیبایی مختلفی مانند تامی تاک و بادی تایت می‌توانند به خلاص شدن از شر افتادگی شکم کمک کنند. اما هر دو گزینه بسیار تهاجمی و نیازمند مراقبت های ویژه هستند که ممکن است برای یک فرد تازه زایمان کرده مناسب نباشند.

انواع افتادگی شکم بعد از بارداری

دیاستاز رکتی و کیسه سزارین هر دو می توانند موجب افتادگی شکم بعد از سزارین شوند. افتادگی ناشی از کیسه سزارین (c-section shelf)، لایه قابل مشاهده پوست و چربی اضافی است که روی جای زخم ناشی از سزارین آویزان می‌شود. اما دیاستاز رکتی به دلیل رشد رحم و جدا شدن عضلات شکم در سراسر معده از یکدیگر ایجاد می شود.

علت افتادگی شکم بعد از سزارین

افتادگی شکم نتیجه تغییرات زیر است که بدن مادر در طول بارداری متحمل می شود:

  • کشش عضلات
  • افزایش سطح پوست با بزرگ شدن شکم
  • نازک شدن پوست به دلیل تغییرات هورمونی

این تغییرات منجر به افزایش شلی در پوست شکم و عضلات دیواره شکم و درنتیجه افتادگی آن می شود. در حالی که این افتادگی در بین همه زنان باردار رایج است، آنهایی که زایمان سزارین کرده اند احتمالاً بعد از زایمان، افتادگی شکم قابل توجهی خواهند داشت. این به این دلیل است که جای زخم برش سزارین اثری شبیه به یک نوار تنگ در پایین شکم ایجاد می کند. در واقع پوست شل و عضلات شکم روی سفتی جای زخم آویزان شده و ظاهر افتاده‌ای خواهند داشت.

سفت شدن شکم بعد از سزارین

جای سزارین در هر زن به طور متفاوتی بهبود می یابد. هر فرد دارای لایه‌های مختلف بافت چربی و بافت اسکار است، و خاصیت ارتجاعی پوست متفاوتی دارد. همچنین جراحی صورت گرفته روی بدن هر فرد به روش منحصر به فرد انجام می‌شود. برای سفت شدن شکم بعد از سزارین و خلاص شدن از شل بودن آن می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

ماساژ شکم برای سفت شدن شکم بعد از سزارین

ماساژ به شکستن چربی شکم و ترشح مایعات از غدد لنفاوی کمک می‌کند که می‌تواند به کاهش وزن بعد از زایمان کمک زیادی کند. تخلیه لنفاوی می‌تواند تورم را با حذف مایعات و مواد زائد کاهش دهد. ماساژ بدن بعد از سزارین باعث افزایش جریان خون و اکسیژن در بدن شما می‌شود.

شیر دادن به نوزاد این پتانسیل را دارد که به کاهش وزن و کوچک شدن شکم بلافاصله بعد از بچه‌دار شدن کمک کند. این یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن چربی شکم بعد از سزارین است. شیردهی همچنین باعث ترشح اکسی توسین می شود که به انقباضاتی که باعث کوچک شدن رحم می‌شود کمک می‌کند. در نتیجه رحم شما به اندازه قبل از بارداری خود بازگردد و شیردهی را به یکی از مفیدترین نکات کاهش وزن بعد از سزارین تبدیل می کند.

بستن شکم برای سفت شدن شکم بعد از سزارین

در مقایسه با زایمان واژینال، سزارین مستلزم پاره کردن چندین لایه از بافت و ماهیچه است. بستن شکم در چنین مواردی ابزار مفیدی در طول دوره نقاهت است که به خلاص شدن از شر شکم آویزان بعد از سزارین کمک می‌کند. بستن شکم مستلزم بستن یک پارچه موسلین است که شبیه بانداژ است. این باند وقتی محکم به اطراف پیچیده شود، شکم را در جای خود نگه می‌دارد. همچنین تضمین می کند که جای زخم شما به طور کامل بهبود یابد و یک راه مفید برای از بین بردن چربی شکم پس از سزارین است.

کمربندهای مخصوص پس از زایمان به این منظور طراحی شده اند. اما توجه داشته باشید که فشرده سازی بیش از حد می‌تواند در واقع از بهبودی زخم سزارین جلوگیری کند.

یوگا برای سفت شدن شکم بعد از سزارین

تمرین یوگا به سفت شدن شکم بعد از سزارین کمک زیادی می‌کند. برخی از آنها شامل تقویت عضلات شکم است. یوگا همچنین به شما کمک می‌کند تا با استرس ناشی از تغییرات بدنی و احساسی مقابله کنید. با این حال، قبل از شروع یوگا پس از سزارین با پزشک خود مشورت کنید.

سفت شدن شکم بعد از سزارین با ورزش

راه اصلی دیگر برای کاهش افتادگی شکم پس از زایمان ورزش است. شما باید فیبرهای عضلانی را به تدریج کوتاه کنید. بهتر است به آرامی و با کمک یک مربی یا پزشک خود در مورد چگونگی کوتاه کردن و سفت کردن مجدد شکم اقدام کنید. انجام تمرینات صحیح شکم که به طور خاص برای ریکاوری بعد از سزارین انجام می‌شود برای موفقیت در بهبودی اهمیت دارد.

نوشیدن آب برای سفت شدن شکم پس از سزارین

آب به آبرسانی پوست و انعطاف پذیری بیشتر آن کمک می کند. نوشیدن آب به سفت شدن شکم بعد از سزارین می‌کند. با نوشیدن آب به راحتی چربی بسوزاند و احتباس آب در شکم شما را کاهش دهد.

سخن آخر

در این مقاله به شرح علت بزرگ ماندن شکم بعد از سزارین، دلیل افتادگی شکم پس از سزارین و راه‌های خانگی سفت شدن شکم بعد از سزارین پرداختیم. برای نتیجه بهتر باید به بدن خود فرصت بدهید تا ترمیم و بازسازی بافت‌ها صورت بگیرد. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

ژل سفت کننده بدن,کرم سفت کننده بدن,لوسیون سفت کننده بدن,درمان افتادگی پوست بدن,درمان افتادگی پوست بدن با ورزش,درمان افتادگي پوست بدن,درمان افتادگی عضلات بدن,داروی افتادگی پوست بدن

دکمه بازگشت به بالا