عمومیکسب و کار برتر

علت درد پا چیست؟

پا درد یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما در طول زندگی به آن دچار شده‌ایم. عوامل زیادی باعث ایجاد درد در پاها می‌شود. اکثرا این درد نشانه‌ی مشکل خاصی نیست و احتمالا در اثر استفاده‌ی زیاد از پاها در فعالیت‌هایی مانند دویدن و غیره ایجاد شده‌است. در این حالت درد شما با استراحت با درمان‌های خانگی مانند کمپرس یخ از بین می‌رود.

هرچند همیشه دلیل دردپا یک موضوع ساده مثل فعالیت زیاد یا ضربه نیست. اگر درد شما ادامه داشت و با درمان‌های خانگی از بین نرفت یا اینکه اگر درد شدیدی دارید و این درد با علائم دیگری هم همراه است، ممکن است نشان‌دهنده‌ی مشکلی جدی باشد که در این صورت حتما باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. در این مطلب سعی می‌کنیم در مورد علل مختلف پادرد و عوامل خطر ایجاد این مشکل صحبت کنیم. پادرد ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد یا زنگ خطر یک بیماری مهم محسوب شود، به همین دلیل نباید از این موضوع به‌راحتی گذشت.

What is the cause of leg pain?

پا درد چیست؟

پا (منظور از مچ پا تا انگشتان است) از استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها تشکیل شده‌است. این بخش از اندام همه وزن بدن را در تمام روز تحمل می‌کند؛ بنابراین قابل پیش‌بینی است که پا درد نسبتا شایع باشد. گاهی درد در قسمت رویی پاهایتان احساس می‌شود و در ایستادن و راه رفتن مشکل ایجاد می‌کند. پا درد ممکن است با توجه به علت و گستره آسیبی که وارد شده‌است، خفیف یا شدید باشد.

پا درد با چه علائمی همراه می شود؟

علل بسیاری می‌توانند باعث ایجاد پا درد شوند؛ بنابراین علائم متعددی هم می‌توانند همراه با آن دیده شود. درد می‌تواند محدود به ناحیه پا باشد یا به سمت بالا کشیده شود. همچنین ممکن است همراه با آن تغییرات ظاهری در پا به وجود آمده باشد، ممکن است تورم یا قرمزی در مفاصل وجود داشته باشد. گاهی ممکن است در کنار درد، سوزش یا بی‌حسی یا ضعف در پاها وجود داشته باشد. گاهی درد مفاصل بعد از یک دوره عفونت یا هم‌زمان با آن دیده می‌شود و همچنین ممکن است درد مفاصل با ضایعات پوستی همراه باشد و البته ممکن است پادرد تنها علامت موجود باشد.

علل پا درد چیست؟

درد قسمت رویی پا می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شده باشد؛ رایج‌ترین دلیل آن، استفاده بیش از اندازه از پاها در فعالیت‌هایی نظیر دویدن، پریدن یا ضربه‌زدن با پاها است.مشکلاتی که با استفاده بیش‌از‌حد از پاها ایجاد می‌شوند شامل موارد زیر هستند: بهتر است این مقالات قبل از مطالعه این مقاله مطالعه شود.

بروز درد پا پس از آسیب‌دیدگی امر شایعی است، اما این درد می‌تواند به دلیل برخی عارضه‌ها یا دلایل غیرتروماتیک (غیرضربه‌ای) نیز رخ دهد.‌ درد پاها می‌تواند ناشی از آسیب یا التهاب در هر کدام از ساختارهای موجود در پا، شامل استخوان‌ها، مفاصل، عضلات، تاندون‌ها، لیگامنت‌ها (رباط‌ها)، رگ‌های خونی، عصب‌ها و پوست، باشد.

معمولاً، التهاب بافت‌ها دلیل درد پا است.‌ همچنین ممکن است که درد از بخش‌های دیگر بدن منتشر شده و در پاها احساس شود. بیماری‌های مزمن پشت نیز می‌توانند باعث درد و بی‌حسی در پاها شوند. آنوریسم‌های آئورت شکمی و آنوریسم شریان ایلیاک نیز می‌توانند باعث احساس درد در پاها شوند. لخته شدن خون در سیاهرگ‌های بزرگ موجود در شکم هم دلیل دیگری برای بروز علائم پا درد است. در ادامه به بحث علائم و نشانه ها و می پردازیم.

علائم و نشانه ها

علائم درد پا، بسته به دلایل و شرایط بیمار، به صورت‌های مختلفی بروز می‌کنند. درد به وجود آمده می‌تواند حالات متفاوتی از جمله شدید، مبهم، سنگین، ثابت و یکنواخت یا سوزان داشته باشد. این درد می‌تواند دائمی یا مقطعی بوده یا با فعالیت یا استراحت بدتر یا بهتر شود. همچنین بسته به دلیل درد، ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد.اغلب می‌توان درد عضلات و مفاصل را با لمس کردن احساس کرده یا امتحان نمود، به این معنی که لمس ناحیه دردناک باعث بروز مجدد یا تشدید درد می‌شود.

البته، درد می‌تواند از بخشی به بخش‌های دیگر بدن منتشر شود که این می‌تواند باعث سردرگم شدن بیمار و پزشک شود. برای مثال، گاهی اوقات مشکلات مفصل ران ابتدا با درد زانو نمایان می‌شوند؛ این وضعیت خصوصاً در کودکان قابل مشاهده است و به همین دلیل هر گاه کودکی می‌لنگد یا از ناحیه زانو ابراز ناراحتی می‌کند باید مفصل رانش هم بررسی شود. در بعضی از انواع آرتریت و آسیب‌ها، با گرم شدن مفصل در طول فعالیت، درد به تدریج فروکش می‌کند، البته در مواردی هم استفاده کردن از مفصل باعث بدتر شدن درد می‌شود.

در بیماران مبتلا به لنگش با انجام تمرینات ورزشی درد بروز می‌کند، و همچنان که در طول زمان رگ‌های خونی تنگ‌تر می‌شوند، مقدار فعالیت مورد نیاز برای بروز درد کمتر می‌شود. معمولاً، این نوع درد با استراحت از بین می‌رود. با پیشرفت این بیماری، کار به جایی می‌رسد که بیمار حتی در حالت استراحت هم از وجود درد شکایت می‌کند و برای بروز درد نیازی به فعالیت یا ورزش نخواهد بود.

معمولاً در افرادی که به خاطر وجود یک لخته خونی دچار ایسکمی (کاهش خونرسانی به بافت‌ها) می‌شوند درد، که به صورت حاد شروع شده و شدید می‌باشد، تمامی بخش‌های پایین‌تر از محل انسداد شریان را درگیر می‌کند. این وضعیت می‌تواند باعث بی‌حسی یا فلج شود. گاهی اوقات بدن می‌تواند به تنهایی لخته خون را حل کند، و با جریان یافتن مجد خون، درد هم از بین می‌رود. اما، در اغلب موارد برای حل کردن یا برداشتن لخته جهت جلوگیری از از دست دادن پا، باید فوراً به اورژانس مراجعه کرد.

علل ناشی از ضربه

ضربه (تروما) قابل تشخیص‌ترین دلیل درد پا و درد ران پا است. سقوط‌ها و آسیب‌های ناشی از پیچش  می‌توانند به استخوان‌ها، عضلات و مفاصل پا یا ترکیبی از هر سه آن‌ها آسیب برسانند. درد پشت ناشی از آسیب می‌تواند باعث التهاب و در نهایت بیماری سیاتیک شود.‌آسیب ناشی از استفاده بیش از اندازه که باعث بروز درد می‌شود را می‌توان برابر با چندین آسیب ضربه‌ای کوچک در نظر گرفت که در طول یک بازه زمانی طولانی رخ می‌دهند.

علل ناشی از آسیب

  •  شکستگی‌ها
  •  درد ساق پا: آسیبی است به دلیل استفاده بیش از اندازه به استخوان درشت نی یا استخوان ساق وارد می‌شود.‌ به این عارضه سندروم استرسی ساق پا نیز گفته می‌شود. دلایل اصلی بروز آن دویدن و پریدن هستند.
  •  پارگی و کشیدگی تاندون و لیگامنتها: آسیب وارده به یک لیگامنت که به آن پیچ‌خوردگی گفته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که فیبرهای لیگامنت کشیده شده و یا کل یا بخشی از آن‌ها پاره شود. عضلات و تاندون‌ها نیز می‌توانند پاره شده و باعث بروز کشیدگی شوند.
  •  خونریزی: آسیب‌ها همچنین می‌توانند باعث خونریزی در درون بافت‌ها و مفاصل شوند. و از آنجا که خون نیز مانند هر مایع دیگری قابل فشرده شدن نیست، با افزایش فشار ناشی از خونریزی به درون بافت‌ها و مفاصل، تورم ایجاد شده باعث درد بسیار زیادی می‌شود.
  •  سندرم کمپارتمان: عارضه‌ای است که در آن تورم شدید بخش‌ها یا کمپارتمان‌هایی از پا که حاوی عضلات هستند باعث می‌شود که فشار درون آن کمپارتمان‌ها به حدی افزایش یابد که دیگر قلب توانایی حرکت دادن خون در آن‌ها را نداشته باشد، و در نهایت خونرسانی به درون این کمپارتمان‌ها قطع شده و فرد دچار درد، بی‌حسی و ناتوانی در حرکت دادن مچ یا قوزک پا شود.

کفش بسکتبال مناسب ویژگی ها و اجزایی دارد که هنگام خرید باید به این نکات دقت کنید. بسکتبال یک ورزش گروهی است که دو تیم پنج نفره به رقابت با یکدیگر می پردازند. ورزش بسکتبال عضلات پا، زانو و مچ پا را درگیر می کند. ممکن است حین بازی بسکتبال این عضلات دچار آسیب دیدگی شود؛ به همین منظور آشنایی و خرید یک کفش بسکتبال خوب اهمیت پیدا می کند. ما به شما کمک می کنیم تا مناسب ترین کفش بسکتبال را انتخاب کنید این کار باعث جلوگیری از مصدومیت در باز بسکتبال می شود.

محافظت از قوزک پا

اولین چیزی که هنگام خرید کفش بسکتبال  باید به دقت مورد بررسی قرار دهید این است که از قوزک پا محافظت می‌کند یا خیر؟ محافظت از قوزک پا به عوامل مختلفی وابسته است؛ برای مثال مواد استفاده شده در کفش، انعظاف‌پذیری و کشش. تمامی این موارد را خوب بررسی کنید تا کفشی که انتخاب می‌کنید، به خوبی از قوزک پای شما محافظت کند.

دکمه بازگشت به بالا