راهکارهای اساسی برای کاهش التهاب پوست

پسوریازیس؛ نشانه­ ها و راه ­های درمان آن

این عارضه باعث می­شود که روی پوست، لکه­ های قرمز ناهمواری که با پوسته­ های سفید پوشیده شده­اند، ایجاد شود. این لکه­ های پوستی می­توانند در هر جایی رشد از بدن کنند، اما بیشتر روی پوست سر، آرنج، زانو و کمر ظاهر می­شوند. پسوریازیس، مسری نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی­شود. پسوریازیس معمولاً در اوایل بزرگسالی ظاهر می­شود. در بیشتر افراد، تنها چند ناحیه را تحت­ تاثیر قرار می­دهد  اما در موارد شدید، پسوریازیس می­تواند قسمت­ های زیادی از بدن را پوشش دهد. اکثر انواع پسوریازیس دوره ­هایی را طی می­کنند، به مدت چند هفته یا چند ماه شعله ور می­شوند، سپس مدتی مدتی فروکش می­کنند و یا حتی کاملاً درمان می­شوند. اگر می­خواهید همه ­چیز را درباره پسوریازیس بدانید، پیشنهاد می­کنیم که تا انتهای این مقاله، با ما همراه باشید!

علائم و نشانه ­های پسوریازیس

علائم و نشانه­ های پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است و این بیماری می­تواند نواحی مختلفی را درگیر کند. علائم و نشانه های پسوریازیس عبارتند از:

عوارض پسوریازیس

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری­ ها هستید، از جمله:

انواع پسوریازیس

انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد، از جمله: پسوریازیس پلاکی، شایع­ترین نوع پسوریازیس باعث ایجاد لکه های پوستی خشک، برجسته و قرمز می­شود. این ضایعات در پسوریازیس پلاکی از پوسته­ های نقره­ای پوشیده شده است. این پلاک­ها ممکن است خارش داشته باشند یا پوست حساسی داشته باشند. پسوریازیس پلاکی معمولاً در آرنج، زانو، کمر و پوست سر ظاهر می­شوند و ممکن است با استفاده از روغن آرگان اصل بیز  میزان سطح آن­ ها روی پوست کم یا زیاد باشد و یا حتی از بین برود . پسوریازیس می­تواند ناخن ­ها و انگشتان پا را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد حفره، رشد غیرطبیعی ناخن و تغییر رنگ آن شود. ناخن­های مبتلا به پسوریازیس، ممکن است شل شود و از بستر ناخن جدا شوند. موارد شدید ممکن است باعث خرد شدن ناخن شود.

پسوریازیس گوتات معمولاً توسط مانند ایجاد می­شود. با ضایعات کوچک، قطره­ای و پوسته­ پوسته شده روی تنه، بازوها یا پاها مشخص می­شود. پسوریازیس معکوس، به طور عمده روی چین­ های کشاله ران، باسن و پستان­ ها تأثیر می­گذارد. پسوریازیس معکوس، باعث ایجاد لکه­ های صاف در پوست قرمز می­شود که با اصطکاک و تعریق بدتر می­شود. عفونت­ های قارچی ممکن است باعث ایجاد این نوع پسوریازیس شود. پسوریازیس پوسچولار، شکل نادری از پسوریازیس است که  باعث ایجاد ضایعات چرکی می­شود که در بخش­های گسترده (پسوریازیس پوسچول تعمیم یافته) یا در نواحی کوچکتر کف دست یا کف پا ایجاد می­شود.

کم­ترین نوع پسوریازیس، پسوریازیس اریتودرمیک است. این نوع پسوریازیس، می­تواند کل بدن شما را با نوعی بثورات قرمز بپوشاند که ­می­تواند خارش یا سوختگی شدیدی داشته باشد. آرتروز پسوریازیس، باعث متورم شدن و دردناک شدن مفاصل می­شود که نوع آرتروز است. بعضی اوقات علائم مفصل اولین یا تنها علامت یا نشانه پسوریازیس است. بنیاد ملی پسوریازیس تخمین می­زند که ممکن است بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افراد مبتلا به پسوریازیس، آرتروز پسوریازیس نیز داشته باشند.

علل ابتلاء به پسوریازیس چیست؟

این­طور تصور می­شود که پسوریازیس، نوعی مشکل در سیستم ایمنی بدن است که باعث بازسازی پوست با سرعتی سریعتر از میزان طبیعی آن می­شود. در متداول­ترین نوع پسوریازیس که به پسوریازیس پلاکی معروف است، این گردش سریع سلول­ ها باعث ایجاد پوسته­ ها و لکه­ های قرمز می­شود. اینکه چه عواملی باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می­شوند، کاملاً مشخص نیست. محققان معتقدند که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در این امر نقش دارند. هرکسی می­تواند به پسوریازیس مبتلا شود. حدود یک سوم موارد پسوریازیس از سال­ های کودکی شروع می­شود. این عوامل می توانند خطر ابتلای افراد به پسوریازیس را افزایش دهند:

درمان پسوریازیس با داروها

برخی از داروهای درمان پسوریازیس، رشد سلول­های جدید پوست را کند می­کنند و برخی دیگر، خارش و را تسکین می­دهند. پزشک با توجه به اندازه بثورات­، سن، سلامت کلی شما و سایر موارد، یک روغن سبوس برنج بکر بیز مناسب برای شما انتخاب خواهد کرد. درمان­های معمول عبارت­اند از:

آیا پسوریازیس، سرطان است؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که می­تواند باعث پوسته ­پوسته شدن و التهاب پوست شود. اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست، اما تصور می­شود که ژنتیک سهم زیادی در ابتلا به آن دارد. گفته می­شود که پسوریازیس “” است ، به این معنی که در اثر واکنش غیرعادی سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. محققان دریافته اند که پسوریازیس ممکن است خطر ابتلا به برخی ها را افزایش دهد.

یک بررسی پژوهشی در ۳۷ مقاله، نشان می­دهد که پسوریازیس ممکن است خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان­های دستگاه تنفسی فوقانی /دستگاه گوارش­، کبد­، دستگاه تنفسی­، لوزالمعده و دستگاه ادراری را افزایش دهد. این بررسی هم­چنین نشان می­دهد که افراد مبتلا به پسوریازیس، کمی بیشتر از بقیه، در معرض ابتلا به لنفوم غیر هوچکین­، لنفوم هوچکین و سرطان خون هستند. در یک مطالعه جداگانه­، محققان متذکر شدند که میزان سرطان در افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر است. این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به پسوریازیس، به احتمال زیاد به سرطان­های پوستی غیر ملانوم­، سرطان­های لنفوم و سرطان­های حفره دهان­، حنجره، حلق، روده بزرگ­، ریه و کلیه مبتلا می­شوند.

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، روغن ماکادمیا دکتر بیز برای مدیریت یا کاهش عوامل خطر سرطان میتواند موثر باشد . پیشنهاد می­کنیم در این مورد، حتماً با مشورت کنید. برخی از درمان های پسوریازیس شامل داروهایی هستند که روند تولید سلول­های پوستی را کند می­کنند. داروهای مختلفی که برای درمان پسوریازیس استفاده می­شوند، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می­کنند تا به کاهش علائم کمک کنند. محققان دریافته­ اند که داروهایی که از موجودات زنده ساخته می­شوند، می توانند افراد با سیستم ایمنی ضعیف را در معرض خطر بیشتری برای سرطان قرار دهند.

پسوریازیس و ازدواج

افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند، معمولاً برای انتخاب همسر و ازدواج دغدغه­ های زیادی دارند. بسیاری از آن­ها از ازدواج واهمه دارند چون تصور می­کنند که به­خاطر ابتلاء به این بیماری و ضایعات پوستی ناشی از آن، کسی حاضر به ازدواج با آن­ها نخواهد شد و همین مسئله، اعتماد به­نفس آن­ها را از بین می­برد. بهتر است در مراحل اولیه آشنایی، مشکلات خود با این بیماری را با طرف مقابل در میان بگذارید و از طرد شدن نترسید. مطمئن باشید که فردی پیدا خواهد شد که به چیزی فراتر از مشکلات پوستی در رابطه نیز فکر کند. اجازه ندهید این بیمار عزت نفس شما را تخریب کند و کاری کند که منزوی شوید و تنها بمانید.

پسوریازیس و کرونا

براساس گفته بنیاد ملی پسوریازیس، مشخص نیست که آیا داشتن پسوریازیس به طور معناداری خطرات ناشی از ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد یا شدت بیماری را بیشتر می‌کند. موضوع شناخته شده این است که افراد مبتلا به پسوریازیس، بیشتر در معرض سایر بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌های قلبی عروقی، ، و حتی بیماری انسداد ریوی مزمن هستند. اگر به عنوان مثال، مبتلا به پسوریازیس و فشار خون بالا هستید، یا پسوریازیس و دیابت دارید، توصیه می‌شود تمام نکات و پروتکل‌های بهداشتی در برابر عفونت را با دقت رعایت کنید به ویژه اگر بیش از ۶۵ سال سن دارید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد زیر، حتماً به مراجعه کنید:

اگر به پزشک دسترسی ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پسوریازیس و راه‌های درمان آن، با مراجعه به یا نصب اپلیکیشن آن، با پزشکان مشورت کنید و از راهکارهای ایشان استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل