سلامت و دانشکسب و کار برتر

خواص گیاهان دارویی کوهی

زمانی که در کوهستان های مختلف راه می روید، مانند این است که در میان یک داروخانه عظیم و شفابخش قرار دارید. گیاهان کوهستانی دارویی، دارای خواص بی نظیری هستند که اغلب، علاوه بر درمان بیماری های مختلف، گزینه بسیار مناسبی برای نیز هستند. هیچ کس فکر نمی کند که یک دمنوش گیاهی چه تاثیر مثبتی بر روی افسردگی می گذارد و یا چند برگ سبز چقدر برای روند بهبود زخم های شما موثر خواهد بود. برای یافتن خواص بیشتری از گیاهان کوهستانی دارویی، در ادامه مطلب شما را با چند نمونه از پر مصرف ترین و مفید ترین شان، آشنا خواهیم کرد.

اسم گیاهان دارویی کوهی | اسم گیاهان کوهی

1) گیاه آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی)

گل همیشه بهار، جزو گیاهان کوهستانی دارویی بسیار زیبا محسوب می شود. که با گلبرگ های زرد رنگش، چشم های مردم را به خود خیره کرده است. نکته جالب در رابطه با این گیاه، سمی بودن آن است. اما این ویژگی، هیچ‌ چیزی از خواص بسیار این گیاه کم نکرده است.

از این گیاه سمی می توانید به صورت موضعی (پماد، ژل و…) استفاده کنید. اغلب از آن برای رفع درد های عضلانی، تورم و کبودی، انسان ها و مشکلات مرتبط با معده استفاده می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر از خواص گیاهان دارویی و خرید سبزی خشک کلیک کنید.

  • نحوه استفاده از گل همیشه بهار کوهی

این گیاه دارویی را به صورت غنچه، می چینند و در دمای معمولی خشک می کنند. سپس با خشک شده­ آن دم نوش بی نظیر گل همیشه بهار را درست می کنند که دارای طعمی دلپذیر و خوشایند است.

2) گیاه کوهی بومادران

در میان گیاهان کوهستانی دارویی، بومادران جزو مواردی محسوب می شود که گلدار است و در مختلف ایران به راحتی یافت می شود. اغلب در رنگ های سفید و زرد، در کوهستان رشد می کند.

این گیاه کوهستانی، اسپاسم عضلات را از بین می برد. همچنین بسیار برای گردش خون و رفع مشکلات قاعدگی بانوان و کمک به تنظیم هورمون های آن ها مناسب است‌.

  • موارد منع استفاده از این گیاه کوهستانی دارویی

این گیاه دارویی برای خانم های باردار، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

  • نحوه استفاده از گیاه دارویی بومادران

می توانید از این گیاه، به صورت تازه و خام استفاده کنید یا در صورت لزوم، آن را بجوشانید و بنوشید. نکته مهم اینجاست که به هیچ عنوان نباید مدت زمان طولانی از جوشاندن بومادران گذشته باشد زیرا در آن صورت، خواص خود را از دست خواهد داد و دیگر مصرف آن برای شما فایده ای نخواهد داشت.

3) گیاه کوهی پای شیر

این‌گیاه نیز مانند دو نمونه قبلی از گیاهان کوهستانی دارویی، گلدار است و همچون گیاه بومادران، به تنظیم و رفع مشکلات قاعدگی بانوان کمک می کند و باعث بهبود و از بین رفتن جای زخم های شما می شود.

شبنم هایی که صبح زود بر روی این برگ ها قرار می گیرند، در واقع توسط خود گلبرگ ها ساخته شده اند و از نظر برخی از قدیمی ها و دارو سازان سنتی، این شبنم ها دارای خواص دارویی جادویی و بی نظیری هستند.

  • نحوه استفاده از گیاه کوهی پای شیر

بسته به نیاز خود، مقداری از آن را در با آب جوش دم کنید و میل نمایید.

4) گیاه کوهی بارهنگ

برای آشنایی با گیاهان کوهستانی دارویی، باید با گیاه بارهنگ نیز آشنا شوید، زیرا برای ضد عفونی کردن زخم ها و بهبود روند درمانشان، بسیار مفید و موثر است.

  • نحوه استفاده از گیاه کوهستانی بارهنگ

چند برگ از این گیاه را بجوشانید و تکه هایی از آن را بر روی زخم خود قرار دهید، تا حتی سخت ترین زخم ها را نیز بهبود دهد.

5) گیاه کوهی علف چای (گل راعی)

در میان گیاهان کوهستانی دارویی، این مدل بیشتر به شکل دمنوش استفاده می شود و خواص ضد افسردگی دارد، همچنین برای کاهش درد عضلات بدن شما نیز بی نظیر است. برای نگه داری طولانی مدت، اغلب آن را خشک کرده و در ظرفی با در بسته، در جایی خشک و خنک نگه می دارند.

  • نحوه درست کردن دمنوش، با استفاده از گل راعی

یک یا دو قاشق چای خوری از برگ این گیاه، برای یک لیوان، دمنوش کافی است. مقداری آب را بر روی یک با شعله ملایم قرار دهید و تا جوش آمدن آب خود صبر کنید، آب را از روی شعله بردارید و مقدار دلخواه گل راعی را در آن ریخته و بگذارید دم بکشد و بعد میل نمایید.

6) گیاه کوهی گل گاو زبان

فکر نمی کنم کسی در میان مردم حضور داشته باشد که نداند این گیاه چیست و چه کاربردی دارد.

در میان گیاهان کوهستانی دارویی، گل گاو زبان به دلیل خواص بی نظیر خود مشهور است. این گیاه در فراوان است و در میان ایرانیان از جایگاه ویژه و غیر قابل انکاری برخوردار است.

  • فواید گیاه کوهی گل گاو زبان

همه مردم دنیا، گیاه گل گاو زبان را به دلیل خواص آرامش بخش آن می شناسند اما باید بدانید که علاوه بر ارتقای آرامش اعصاب شما، خواص بی نظیر دیگری نیز دارد. برای مثال، مصرف گل گاو زبان در درمان تورم بدن، بی اختیاری ادرار، سرما خوردگی های معمولی، التهاب کلیه ها و سرفه های مکرر موثر است.

  • نحوه استفاده از گیاه کوهی گل گاو زبان

آن را به صورت دم کرده می توانید به راحتی استفاده کنید و از خواص بی نظیر این گیاه دارویی بهره مند شوید. همچنین به دلیل ویتامین سی موجود در برگ های تازه این گیاه، در بسیاری از کشور ها، دیده شده است که این برگ ها را در سالاد های روزانه خود، استفاده می کنند.

کلام آخر

اگر در رابطه با گیاهان کوهستانی دارویی تحقیق کنید، خواص بی نظیری را میان آن ها پیدا خواهید کرد. تنها کافی است که با توجه به شرایط فیزیکی و روحی خودتان و مشورت با پزشکی ماهر، بهترین مورد را برای استفاده بیابید. زمان تاثیرگذاری گیاهان کوهستانی دارویی، درست مانند همه گیاهان درمانی کمی طولانی است اما دارای مزایای بی نظیری نیز می باشد. به عنوان مثال، به پر خطری دارو های شیمیایی نیست و از عوارض کم تری نیز برخوردار است. تنها کافیست تا با یک متخصص گیاه شناسی درباره استفاده از آن ها مشورت کنید تا هیچ گونه مشکلی برایتان پیش نیاید. برای کسب اطلاعات107

گیاهان دارویی کوهستانی از جمله گیاهان بسیار مفید با خواص درمانی  بیشماری در طب سنتی هستند و بر سلامت ما انسان ‌ها تاثیر بسزایی دارند که در این مقاله از قصد داریم شما را با مهم‌ ترین آنها آشنا کنیم.

معرفی گیاهان دارویی مناطق کوهستانی

در کوهستان‌ های کشورمان ایران گیاهان دارویی بسیاری دیده می‌ شود که هر کدام دارای خواص متفاوتی نسبت به دیگری است در زیر به معرفی آنها می‌ پردازیم.

  1. گل گاوزبان

گاوزبان را می‌ توان علاوه بر کوهستان‌ ها در مناطق نسبتاً گرم نیست یافت. گل های این گیاه به رنگ بنفش یا آبی بوده و برگ‌ های آن خاردار هستند. از خواص گل گاوزبان می‌ توان به درمان و انواع سرطان و قابلیت ضد افسردگی اشاره کرد.

  1. گیاه کوهستانی شیرسگ

شیر سگ یا فرفیون یکی از گیاهان دارویی کوهستانی نسبتا بزرگ با رنگ سبز است و در مناطق کوهستانی با ارتفاع تقریباً ۱۸۵۰ متر دیده می‌ شود.

ریشه‌ های این گیاه غنی بوده و برای دفع کرم روده استفاده می‌ شود و شیرابه آن برای از بین بردن زگیل و درمان بیماری‌ های قلبی مفید است.

  1. چای کوهی

چای کوهی یکی از گیاهان بسیار محبوب در بین مردم است و معمولاً در ارتفاعات دماوند دیده می‌ شود اما در مناطق دیگری مانند دامنه‌ های زاگرس نیز می‌ روید.

رفع خستگی، کاهش افسردگی، به درمان بی‌ خوابی، تنظیم رحم بهبود زخم‌ ها و افزایش اشتها تنها چند مورد از خواص گیاه چای کوهی است.

  1. بومادران

بومادران از گیاهان التیام بخش و داروی کوهستانی است که دارای فواید بسیاری از جمله التیام اضطراب کاهش فشار خون از بین بردن اضطراب مرتب شدن قاعدگی و غیره را دارا است.

  1. گیاه کاسنی وحشی

کاسنی وحشی از گیاهان کوهستانی می‌ باشد که برگ‌ های آن کنگره‌ دار بوده و معمولاً در تمام مناطق ایران در مرداد ماه و شهریور ماه دیده می‌ شود. و دارای خواص بی شماری از جمله  درمان یبوست و کمک به سلامت قلب و معده است.

  1. گل پنیرک

گل پنیرک دارای ظاهری بسیار زیبا و جذاب است و دارای مقدار زیادی ویتامین بی، ویتامین سی و ویتامین آ می‌ باشد. از گل پنیرک برای درمان بیماری‌ های پوستی و بیماری‌ های همچون ورم گلو و نیز رفع یبوست استفاده می‌ شود.

  1. گیاه علفی خاکشیر شیرین

خاکشیر شیرین از گیاهان موجود در کوهستانی است که دارای گل‌ های زرد رنگ بوده و گیاهی ۱ تا ۲ ساله می باشد که همه ما معمولاً دانه های آن را در شربت‌ ها مشاهده کرده‌ایم.

از خواص گیاه خاکشیر شیرین می‌ توان به کمک به رفع یبوست و از بین بردن گرمازدگی به کمک شربت آن اشاره کرد.

  1. هفت بند

این گیاه بسیار زیبا معمولاً در اطراف کرج، گیلان و نهاوند دیده می‌ شود و دارای دانه‌ های قرمز رنگ و کوچک می‌ باشد.

از این گیاه  برای درمان ورم معده، دیابت، تصفیه خون و از بین بردن بواسیر استفاده می‌ شود.

  1. گل گندم

گل گندم از گیاهان بسیار مفید کوهستانی با کرک های بسیار زیاد است و گل آن دارای رنگ زرد می باشد. گیاه گل گندم را در اطراف گلپایگان، کرج، همدان و دماوند می‌ توان یافت.

از خواص گل گندم می‌ توان به از بین بردن درد روماتیسم، تقویت کنندگی دستگاه ایمنی بدن، تصفیه کردن خون، درمان مشکلات کلیوی و یرقان اشاره کرد.

  1. گل بابونه

گل بابونه گلی با رنگ سفید است که در فصل خرداد و مرداد  در زمین‌ های زرایی و شنی دیده می‌ شود و از خواص آن می‌توان به از بین بردن سوء هاضمه، یبوست، ضد تشنجی، درمان تب و رفع بیماری‌های چشم اشاره کرد.

  1. گیاه آرنیکا یا گل همیشه بهار کوهی

این گیاه جزو گیاهان دارویی کوهستانی است که دارای گلبرگ‌ های زرد رنگ است و دارای خواصی مانند رفع دردهای عضلانی، تورم و کبودی و ارتقا سیستم ایمنی بدن است.

  1. گیاه کوهی پای شیر

گیاه پای شیر از دیگر گیاهان کوهستانی است که گلدار بوده و مانند گیاه بومادران به تنظیم و رفع مشکلات قاعدگی در بانوان کمک بسزایی می‌ کند و می‌ توانید بسته به نیاز خود مقداری از آن را دم کرده و میل کنید.

بر روی این گیاه صبح‌ ها شبنم‌ های دیده می‌شود که توسط خود گیاه ساخته می‌ شوند و از نظر بعضی از داروسازان سنتی دارند.

  1. گیاه کوهی علف چای

این گیاه بیشتر به صورت دمنوش استفاده می‌شود و دارای خواص بسیاری از جمله خواص ضد افسردگی کاهش درد عضلات و غیره است.

  1. مریم گلی

مریم گلی یکی از گل‌های خانواده نعناعیان است که بیشتر از برگ آن استفاده می‌ شود و برای درمان بیماری‌های قند خون، بیماری روماتیسم، بالا بردن میل جنسی، کاهش فشار خون و بیشتر شدن شیر در زنان شیرده مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

  1. گیاه والک یا سیر کوهی

این گیاه کوهستانی که در استان مرکزی در فصل بهار می‌روید و طعمی شبیه به پیاز و سیر دارد، خواص درمانی زیادی از جمله تصفیه کردن خون، کاهش دردهای ناشی از روماتیسم و کاهش فشار خون دارد.

  1. ریواس

ریواس که علاوه بر خواص درمانی به صورت میوه نیز استفاده می‌شود از برگزیده ترین گیاهان دارویی کوهی می‌ باشد، برای دفع باکتری‌ های مضر، هضم آسان‌تر غذا، رفع عطش تنظیم چربی و.. استفاده می‌ شود.

  1. غازیاغی

غازیاغی شبیه به برگ‌ های مثلث سرنیزه است و در مناطق مختلف به گونه‌ های متفاوتی دیده می‌ شود. از خواص این گیاه درمان برص، تقویت کبد، تصفیه خون و جلوگیری از فساد لثه و پاک کردن کلیه‌ ها و مثانه است.

  1. بنه یا پسته کوهی

پسته کوهی از دیگر گیاهان کوهستانی دارویی است که خاصیت ضد میکروبی، کاهش کلسترول مضر، کاهش بیماری‌ های قلبی عروقی از خواص این دارو هستند.

  1. گیاه کوهستانی شنگ

شنگ در واقع نوعی سبزی بسیار خوشمزه کوهستانی است که در فصل بهار در کوهپایه‌ ها می روید. زکریای رازی به کمک ریشه این گیاه  به درمان مسمومیت‌ ها پرداخته است. همچنین این  گیاه برای درمان روماتیسم، نقرس و امراض جلدی و درمان سوختگی‌ های شدید مفید است.

  1. کنگر

کنگر از دیگر گیاهان دارویی به صورت خوراکی است که در مناطق مختلفی از ایران مانند استان اراک در فصل بهار دیده می‌ شود. کنگر  برای جلوگیری از چربی کبد، درمان کرم خونی، کاهش باکتری های مضر، محافظت از کبد و تقویت عروق قلبی مفید است.

  1. گل پامچال

گل پامچال – کارمادیو

گل پامچال از دیگر گیاهان کوهستانی است که در  بهار می‌ روید و معمولاً درد دماوند یافت می‌ شود. این گیاه بسیار زیبا دارای فواید دارویی زیادی از جمله درمان اختلالات تنفسی، تسکین دردهای میگرنی، درمان بیماری های های، عصبی درمان اختلالات تنفسی و مشکلات مربوط به قاعدگی است.

  1. فیکاریا

فیکاریا از دیگر گیاهان دارویی مربوط به منطقه دماوند است که دارای گلی شبیه به لاله بوده و در ارتفاعات این قله می‌ روید. اگر می‌ خواهید از این گیاه به دست آورید مناسب‌ ترین فصل رویش آن فصل بهار است.

  1. موسیر

موسی که از گیاهان دارویی کوهستانی مربوط به دماوند است از قدیم الایام نیز مورد استفاده برای افراد دیابتی و بیماران قلبی عروقی بوده است و هم اکنون نیز برای موارد درمانی بسیاری از جمله کاهش چربی و کاهش فشار خون و نیز درمان سردردهای عصبی کاربرد دارد.

  1. گیاه کوهی بارهنگ

گیاه بارهنگ گیاهی با برگ‌ های پهن و سبز رنگ است که برای درمان عفونت‌ ها و زخم‌ ها و بهبود روند آنها استفاده فراوان دارد و نکته که در مورد این گیاه حائز اهمیت است این که حتی به بهبود سخت‌ ترین زخم‌ ها کمک می‌ کند.

منبع: کارمادیوهمانطور که می‌دانید گیاهان دارویی در طب سنتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌بلاشند به طوری که می‌توانند بر سلامت انسان‌ها تاثیر بسیار زیادی داشته باشند، خوشبختانه در ایران گیاهان دارویی مناطق کوهستانی بسیار زیادی وجود دارد به طوری اگر شما کوهنوردی ماهری باشید در طی میر خود با گیاهان بسیار زیادی مواجه شده اید.

به طور کلی گیاهان دارویی کوهستان از خواص بسیار زیادی بهره مند می‌باشند،؛ در ادامه مطلب قصد داریم تا به معرفی گیاهان دارویی مناطق کوهستانی به طور کامل بپردازیم.

معرفی گیاهان دارویی مناطق کوهستانی

همانطور که گفته شد گیاهان بسیار زیادی در کوهستان های ایران وجود دارند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی و مزایای متفاوتی نسبت به یکدیگر می‌باشند، در ادامه مطلب به معرفی این گیاهان دارویی به طور کامل پرداخته ایم.

چای کوهی

یکی از گیاهان محبوب و موجود در کوهستان چای کوهی می‌باشد، معمولا چای کوهی در ارتفاعات دماوند برای دیافت می‌شود و باید توجه داشته باشید که این گیاه می‌تواند به رفع خستگی، از بین بردن افسردگی، از بین بردن بی خوابی، تنظیم رحم، بهبود زخم ها و افزایش اشتها نیز کمک بسیار زیادی کند.

بومادران یکی از گیاهان دارویی مناطق کوهستانی

بومادران یکی از گیاهان دارویی و التیام بخش موجود در کوهستان است، این گیاه از فواید و مزایای بسیار زیادی برخوردار می‌باشد که این مزایا شامل مواردی همچون التیام اضطراب، کاهش فشار خون، از بین بردن اضطراب، مرتب شدن قاعدگی و بهبود جزئی اسم می‌باشد.

گاو زبان

گیاه گاوزبان یکی از گیاهان موجود در کوهستان است که معمولا می‌توانید آن را در مناطق نسبتا گرم و غیر از کوهستان نیز بافت و مشاهده نمایید، این گل از خاصیت بسیار زیادی برخودار است و معمولا گل‌های آن بنفش و آبی رنگ می‌باشد. از خواص این گل می‌توان به قابلیت ضد افسردگی آن، درمان فشار خون ، سرطان و انواع بیماری های ویروسی اشاره کرد.

گل پامچال کوهی

یکی دیگر از گیاهان دارویی مناطق کوهستانی که معمولا در فصل بهار رویت می‌شوند گل پامچال است، این گل دارای رنگ زرد است و برای در روماتیسم، بیماری های عصبی، بیماری های تنفسی و کلیوی بسیار مفید می‌باشد.

گیاه کوهستانی شیر سگ

گیاه شیر سگ یا همان فرفیون یکی از گیاهان نسبتا بزرگ و سبز رنگ موجود در کوهستان می‌باشد، معمولا این گیاه را می‌توانید در بسیاری از کوهستان ها و ارتفاع 1850 متری مشاهده نمایید و بهتر است بدانید که ریشه های این گیاه غنی آور است و برای دفع کرم روده به کار استفاده می‌شود.

باید توجه داشته باشید که از شیرابه‌ی این گیاه برای از بین بردن زگیل و درمان بیماری های قلبی نیز استفاده می‌شو..

معرفی گیاه کاسنی وحشی

یکی از گیاهان بسیار زیبای کوهستانی که از برگ‌های کنگره دار برخوردار است گیاه کاسنی وحشی است، خواص دارویی این گیاه شامل تصفیه کنندگی هوا، درمان یبوست، کمک به سلامت قلب و معده می‌باشد.

معمولا این گیاه در تمام نقاط ایران وجود دارد و در مرداد ماه و شهریور ماه می‌توانید به راحتی گل های زیبای آن را در کوهستان ها مشاهده نمایید.

گیاه علفی خاکشیر شیرین

یکی از گیاهان علفی و موجود در  بسیاری از نقاط کوهستان گیاه خاکشیرین یا یه اصطلاح معروف خاکشیر می‌باشد، این گیاه دارای گل‌های زرد رنگ است و معمولا بسیاری از کوهنوردان این گیاه را در طی مسیر خود بارها مشاهده می‌کنند.

خاکشیرین یک گیاه یک الی دو ساله است و معمولا بسیاری از ما از دانه های این گیاه در شربت‌های خود استفاده می‌کنیم، خواص دارویی این گیاه شامل رفع اسهال و یبوست است و بسیاری از افراد برای از بین بردن گرما زدگی نیز از شربت خاکشیرین یا همان خاکشیر استفاده می‌کنند.

هفت بند یکی از گیاهان دارویی کوهستان

گل پنیرک

قطعا تا کنون در مورد گل پنیرک چیزهایی شنیده اید، این گل دارای ظاهری بسیار زیبا و جذاب می‌باشد و برای درمان تمام بیماری های پوستی و بیماری های همچون ورم گلو و یا سرمه های مکرر از این گب استفاده می‌کنند.

گیاه شیرین بیان کوهستانی

گل گندم

گل گندم یکی از گیاهان بسیار مفید و کوهستانی می‌باشد که معمولا این گل از کرک های بسیار زیادی تشکیل شده است و گل آن نیز دارای رنگ زرد می‌باشد؛ معمولا این گل را می‌توانید در اطراف گلپایگان، کرج، همدان و دماوند و بسیاری از کوهستان های موجود در ایران یافت نمایید. از جمله مزایای و فواید این گل بسیار زیبا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن درد رماتیسم
  • درمان یرقان (گل و تخم‌های موجود در این گل)
  • از بین برنده تب
  • تقویت کننده
  • تصفیه کردن خون
  • درمان مشکلات کلیوی

معرفی بابونه صحرایی

گل بابونه یکی از گل‌های بسیار زیبا است که فضای کوهستان را برای افراد جذاب و دلنشین می‌کند، این گل سفید رنگ در فصل خرداد و مرداد در بسیاری از کوهستان‌ها وجود دارد و معمولا در زمین‌های زراعی و شنی این گیاه وجود دارد.

خواص دارویی این گیاه شامل از بین بردن سوء هاضمه، یبوست، درمان بیماری‌های معده، ضد تشنج، مناسب برای درمان تب و رفع بیماری های چشم می‌باشد.

سوالات متداول گیاهان دارویی مناطق کوهستانی

محبوب ترین گیاهان موجود در کوهستان های ایران چه می‌باشند؟

از محبوب ترین گیاهان موجود در کوهستان می‌توان به گیاهانی همچون گیاه شیر سگ، بومادران، بابونه، کاسنی، پامچال، چای کوهی، گل گندم، پنیرک، خاکشیر، شیرین بیان، هفت بند، گل گاو زبان و … اشاره کرد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا