عمومی

تفاوت CRM با EPR چیست؟

در این مقاله قصد داریم به مهم ترین تفاوت های CRM با ERP بپردازیم. بنابراین اگر قصد دارید از تفاوت های بین CRM با ERP مطلع شوید این مطلب کمک زیادی به شما خواهد کرد. نرم افزارهای CRM  و ERP ابزاری خواهند بود که هدف خود را در جهت درآمد زایی و افزایش بهره وری متمرکز کرده اند. اما روش های مورد استفاده این برنامه ها برای رسیدن به اهداف پیش رو بسیار متفاوت از یک دیگر خواهد بود به طوری که می توانیم تفاوت های آشکاری در بین CRM  وERP  پیدا کنیم. در این مقاله سعی داریم از تفاوت های چشمگیر این سیستم ها و نحوه عملکرد آنها در کسب و کار آگاهی های لازم را بدست آوریم.

قبل از پرداختن به تفاوت های ERP و CRM به توضیح مختصری از هریک از این عبارت ها می پردازیم.  سپس عملکرد هرکدام را بررسی خواهیم که تفاوت های بین این دو نمایان خواهد شد. در انتهای مقاله نیز به یکی از بهترین CRM های ایرانی اشاره خواهیم کرد.

نرم‌افزار ERP

این نرم افزار در حقیقت برنامه ریزی منابع سازمانی می باشد که قابلیت های متنوعی برای روش های استراتژی مانند امور مالی مدیریت، موجودی و توزیع و منابع انسانی دارا می باشد. با ادغام این عملکرد ها به هدف سهولت در فرآیندها و محوریت اطلاعات می توان رسید. سیستم ها زیادی قابل تنظیم خواهند بود و به مشتریان و کارشناسان این اجازه را خواهند داد تا از پیش نیازها یا عملکردهایی استفاده  کنند تا بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند.

 در استفاده از ERP و راه حل های برنامه ریزی منابع انسانی و سازمانی شرکت های بزرگ پیشقدم می شوند البته گاهی ممکن است شرکت های کوچک نیز از این راه حل استفاده کنند. این نرم‌افزار توانایی داشتن چندین ابزار مرتبط با اطلاعات دارد که به جمع آوری داده های داخلی و تبادل اطلاعات می پردازد. باید این را هم گفت که اتوماسیون از ویژگی های اصلی این راه حل برای اتصال چندین گردش کاری می باشد.

  نرم افزار CRM

برای مقایسه سیستم CRM و ERP باید با هر دو نرم‌افزار به خوبی آشنا شویم تا بتوانیم تصمیم صحیحی در انتخاب آنها بگیریم. CRM به معنای مدیریت ارتباط با مشتریان می باشد که این سیستم در جهت رضایتمندی مشتریان طراحی شده و در جهت تبلیغات هرچه بهتر و ایجاد تعاملات فروش به صورت هدفمند به فعالیت خود ادامه می‌دهد. نرم‌افزار CRM وسیله ای می ‌باشد که کارمندان و کارشناسان در بخش فروش و بازاریابی برای ارتقاء و بهبود تجربه مشتریان و درآمد حاصل از آن استفاده می کنند.

استفاده از این نرم افزار برای به دست آوردن مشتریان ثابت و وفادار بسیار قابل اهمیت خواهد بود. نرم افزار CRM می تواند به طور جداگانه قابل دسترسی باشد یا می تواند به عنوان بخشی ازERPمورد استفاده قرار بگیرد. برخی شرکت ها از سیستمی استفاده می‌کنند که به صورت مستقل و با استفاده از فناوری های کارآمد بیشترین عملکرد و سود را ایجاد کرده و به مشتریان این امکان را می دهند تا راه حل های شخصی را ارتقا دهند.

تفاوت های کلیدی بین CRM و ERP

 قرارگیری بین CRM یا ERP: برای انتخاب صحیح باید به تفاوت های موجود توجه ویژه شود به صورتی که ERP می‌تواند فعالیت های کسب و کار را در گردش های کاری مختلف آسان کند. به معنای دیگر زمانی که شما به دنبال سرمایه گذاری در امور مالی و انبار در سیستم ها باشید یک انتخاب صحیح کرده اید. البته باید گفت CRM روش مناسب تری می باشد. زیرا بسیاری از راه حل های ERP و امکانات CRM به صورت پیش فرض قرار دارد.

همچنین تعداد ویژگی های مشتریان در CRM بسیار فراتر از  فضای بسته  نرم افزار ERPمی باشد پس تفاوت اصلی بین این دو نرم افزار در دامنه ویژگی ها خواهد بود در این مقایسه باید گفت به صورت جامع باید به نیازهای هر سازمان توجه ویژه شود تا بتوانید به صورت قطعی به راه حل های صحیح دست پیدا کرده و عملکرد مناسبی به دست بیاید.

عملکردهای ERP

برای رسیدن به یک تصمیم صحیح باید به عملکرد دو نرم‌افزار توجه کرد تا بتوانید به صورت قابل درک تصمیم گیری کنید ویژگی های این سیستم با توجه به همکاری ها با فروشندگان متفاوت خواهد بود اما وجود این قابلیت ها به طور یکسان برای همه وجود دارد.

  • مدیریت مالی: ابزارهای مدیریت هزینه ها و حسابداری مرکز اصلی هر سیستم می باشند. آنها تسهیل کننده فرایندهای استراتژی مختلف می باشند. ابزارهای مالی می توانند راه حل های ثابتی بوده و نسبت به قوانین بودجه متعهد باشد . برخی از قسمت‌های خاص شامل حساب های دریافتی و پرداختی ، مدیریت دارایی و مدیریت دفتر به صورت ثابت هستند. از برنامه های دیگر می ‌توان به پیش بینی مالی ،بررسی مالیات و بودجه بندی اشاره کرد.
  • مدیریت ارتباط با مشتری: برخی از شرکت ها برای ارائه محصولات به اندازه محدودی از قابلیت CRM در سیستم های خود قرار می دهند البته میزان این توانایی به اندازه نرم افزار CRM مستقل نخواهد بود اما در جهت تامین نیازهای اساسی وابسته به CRM و راه حلی برای ادامه فرایند های تجاری ERP میتواند نرم افزار مناسبی باشد.

عملکرد های CRM

از عملکرد های این نرم افزار می توان به محافظت از تجربه مشتریان اشاره کرد زیرا مشتریان می توانند به صورت  فعال و به قول قوه تبدیل شده و در نهایت به مشتریان واقعی و وفادار تبدیل شوند در اینجا به بعضی از ویژگی‌های نرم افزار CRM اشاره خواهیم کرد.

  • مدیریت تماس ها: نرم افزارCRM این توانایی را به کارشناسان خواهد داد تا اطلاعات مشتریان را به دست آورده و ویرایش کنند. با استفاده از این ویژگی اطلاعات  به نمایندگی های مختلف و حساب های دیگر اضافه خواهد شد همچنین از نقش مشتری می توان در فرایندهای خرید استفاده کرد. این ویژگی توانایی ثبت قرارداد ها ، فاکتورها و اسناد مهم را خواهد داشت.
  • بررسی تعامل با مشتریان: این نرم افزار این توانایی را به کارشناسان خواهد داد تا اطلاعات مشتریان را در جهت بهبود فرآیند فروش شناسایی کرده و مشتریان بالقوه را انتخاب کند و بر اساس میزان انتظارات و رفتارهای آنها تقسیم بندی لازم انجام شود. این توانایی سبب می شود کاربران پرداختی ها را مشاهده کنند.
  • تبلیغات و مدیریت مجموعه ها : کاربران با استفاده از این ویژگی می توانند تا اهداف مهم را در مجموعه ها جستجو کرده و میزان تاثیرگذاری آنها را آگاه شوند تعدادی از فروشندگان این برنامه را با برنامه های مختلف ادغام کرده تا اطلاعات بازاریابی از طریق ایمیل و یا سایر روش ها قابل اشتراک گذاری باشد.

تفاوت های دیگر بین CRM و ERP

 پس از آشنایی با هر دو نرم افزار CRM و ERP برای انتخاب هر یک باید به نیازهای مدیریتی در دستور کار خود توجه کنید. ERP یک راهکار مفید خواهد بود. زیرا مجموعه متنوعی از فعالیت‌ها با قابلیت های ویژه از فروشنده ای به فروشنده دیگر متفاوت خواهد بود. از جهت دیگر CRM به صورت مستقل می توانند مجموعه قوی تری نسبت به ERP ‏باشد.

پس اگر تنها به قابلیت CRM نیازمند باشید و عملیات های شما به صورت ساده و در زمینه‌های تجاری، مالی  نباشد نرم افزار CRM  بهترین گزینه می باشد اما اگر قرار است برای سهولت در گردش عمومی از برنامه‌های دیگری به جز CRM استفاده کنید، ERP گزینه مناسبی خواهد بود. زیرا حاوی مجموعه های متمرکز و فرایندهای استراتژی خواهد بود.

در نهایت باید گفت هر دو نرم افزار ابزار مناسبی برای توسعه و بهینه سازی در کسب و کار شما می توانند باشند، اما با توجه به اهداف واقعی قابل ارائه ، متفاوت خواهند بود ERP  یک روش جامع می باشد در صورتی که سی آر ام در روندهای فروش، بازاریابی و روابط مشتری سر و کار خواهد داشت انتخاب بهترین نرم‌افزار باید بر اساس میزان گستردگی نیازهای شما و طبق سرمایه گذاری انجام شده، صورت بگیرد.

معرفی یکی از بهترین CRM های ایرانی

در ایران نرم افزارهای مختلفی برای اجرای CRM در سازمان ها طراحی و تولید شده است. اما یکی از کاربردی ترین نرم افزارهای CRM تولید شده در ایران توسط گروه مهندسی نرم افزاری رکاما می باشد. نرم افزار CRM رکاما تمامی امکانات مورد نیاز برای اجرای تمامی قابلیت های CRM را دارا می باشد.

علاوه بر این امکانات متنوع دیگری در نرم افزار CRM رکاما می باشد که موجب شده این نرم افزار فراتر از CRM برود و تمامی نیازهای مدیران و سازمان ها را برای مدیریت برآورده کند. برای مشاهده ی کامل قابلیت های CRM می توانید به وبسایت این مجموعه (rokama.ir) مراجعه نمایید. همچنین می توانید مقاله ی تفاوت CRM با باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا