سلامت و دانشکسب و کار برتر

تاثیر گانودرما برای کبد چرب

کبد یکی از اعضای اصلی و دومین اندام بزرگ بدن است که به سم زدایی، ذخیره و هضم غذا در بدن کمک می کند و به عنوان فیلتر بدن محسوب می شود. به عبارت دیگر، کبد را می توان به عنوان یک کارخانه شیمیایی در بدن دید. کبد مواد مضر دفع شده را به کلیه ها هدایت می کند تا از بدن دفع شوند. اگرچه کبد تا حدودی می تواند بهبود یابد، اما یکی از حساس ترین اندام های بدن است و نیاز به مراقبت ویژه دارد، زیرا در غیر این صورت ممکن است از بین برود.

برخی از مواردی که منجر به مشکلات کبدی می شود عبارتند از مصرف الکل و دخانیات، دیر خوابیدن، عصبانیت، مصرف زیاد غذاهای سرخ شده، کبابی و تند، مسمومیت طولانی مدت با مواد شیمیایی و فلزات سنگین، مصرف بیش از حد مجاز مواد غذایی ناسالم و کلسترول. . اگر فردی به درستی از کبد خود مراقبت نکند، ممکن است به بیماری کبد چرب، عفونت کبد، سفت شدن کبد و سرطان کبد مبتلا شود.

بیماری های کبدی و علائم آن

بیماری های کبدی با عفونت هایی مانند ویروس هپاتیت شروع می شود. در این شرایط کبد دچار عفونت می شود و در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی، این عفونت برای همیشه در کبد باقی می ماند و می تواند خطرات جدی برای فرد ایجاد کند.این عفونت به مرور زمان جدی تر می شود و در ابتدا باعث سفت شدن کبد و در نهایت تبدیل به سرطان می شود.

مهمترین نکته در مورد بیماری کبد این است که بیمار تا مراحل پایانی احساس درد نمی کند و می تواند بفهمد که بیماری در آخرین مرحله خود چه زمانی است. برخی از آزمایشات، مانند بیوپسی، می تواند به تشخیص آسیب کبد کمک کند.

 سایر مواد مفید جهت تسهیل درمان کبد چرب 

 آووکادوترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول های چرب تجمع یافته در این ارگان شده و باعث بهبود عملکرد آن می شوند.  آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که برای کنترل وزن مفید است.

 ماهی: ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، تون و غزل آلا مملو از امگا ۳ هستند. اسید های چرب امگا-۳ برای متعادل کردن سطح چربی کبد و کاهش التهاب بسیار مفید است.

بلغور جوی دو سر: غلات کامل نظیر بلغور جوی دو سر به بدن شما انرژی می دهد. این کربوهیدرات ها مملو از فیبر هستند که نقش موثری در کاهش وزن شما دارد.

 روغن زیتون: این روغن سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن ها نظیر مارگارین و کره سالم تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن مفید است.

شیر و لبنیات کم چرب: لبنیات سرشار از پروتئین است که از آسیب های کبدی جلوگیری می کند

 مغز آفتابگردان: این دانه های خوش طمع سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان است که از کبد در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.

 سیرسیر ،برای پاکسازی کبد عالی است. سیر به فعالسازی آنزیم هایی که کبد را از سموم پاک می کنند، کمک می کند. همچنین دارای دو ترکیب طبیعی به نام های آلیسین و سلنیوم است ،که به فرآیند پاکسازی کبد کمک می کنند و از کبد در برابر آسیب سموم محافظت می کنندر علاوه بر آن ، سیر میزان کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد، که مانند بار سنگینی برای کبد هستند و مانع از عملکرد درست کبد می شوند.

 چای سبزتحقیقات  نشان می‌دهد که مصرف چای سبز می‌تواند اثر رادیکالهای آزاد و مواد مضر در کبد را پاکسازی کند. همچنین نوشیدن چای سبز در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد موثر است و می‌تواند به بهبود  کبد چرب کمک کند .

 موارد منع شده در طول دوره بهبود و درمان کبد چرب

  •  الکل( الکل عامل اصلی ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبدی است.)
  •  شکر
  •  غذاهای سرخ کردنی
  • غذای بسیار تند
  • نمک
  •  نان سفید، برنج و ماکارونی
  • گوشت قرمز

تاثیر قارچ گانودرما بر بیماری کبد چرب

وجود چربی در اندام های حیاتی طبیعی است، اما اگر مقدار آن از حد طبیعی بیشتر شود، مشکل ساز است. به عنوان مثال، در کبد، اگر میزان چربی از 5 درصد بیشتر شود، بیماری کبد چرب رخ می دهد.

همانطور که گفتیم دلایل مختلفی دست به دست هم داده و باعث بروز این بیماری می شود. اگر کبد چرب ناشی از مصرف زیاد الکل باشد به آن کبد چرب می گویند. در این صورت با قطع مصرف الکل، وضعیت کبد به تدریج عادی می شود. اما اگر کبد بدون دلیل خاصی نتواند چربی را تجزیه کند به آن کبد چرب غیر الکلی می گویند و اگر در این حالت درمان نشود منجر به نارسایی کبد می شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه دو گرم قارچ گانودرما می‌تواند در کاهش آنزیم‌های کبدی (GOT و GPT) برای مدت حداکثر ۶ ماه تأثیر مثبت داشته باشد. به جرات می توان گفت گانودرما تنها داروی طبیعی است که اثرات آن در کاهش و درمان کبد چرب به اثبات رسیده است.

گانودرما سرشار از آنتی اکسیدان است، به همین دلیل به تمیز کردن و بازسازی بافت کبد کمک می کند. همچنین مصرف قارچ گانودرما منجر به کاهش وزن و کاهش کلسترول و فشار خون می شود که به همین دلیل بار مضاعف از کبد خارج می شود.گانودرما می تواند بیماری هایی را که باعث ایجاد عوارض در کبد می شوند، مانند هپاتیت B، کنترل کند، بنابراین به بهبود سلامت کبد کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که گانودرما رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برد و به کبد اجازه بازسازی می دهد.

مصرف قارچ گانودرما

دوز مناسب قارچ گانودرما  قهوه گانودرما برای کبد چرب برای بهبود کبد 3 تا 5 گرم است. توجه داشته باشید که بهتر است این مقدار را به صورت دم کرده یا عصاره مصرف کنید. مصرف باید روزانه و منظم انجام شود. دوره درمان بیماری های کبدی با قارچ گانودرما حداقل 3 ماه و حداکثر 6 ماه می باشد.
در هنگام استفاده از قارچ گانودرما از مصرف نوشیدنی های الکلی، غذاهای سریع و فرآوری شده، سیگار و غذاهای بسیار تند و چرب خودداری کنید. با بهبود وضعیت زندگی خود استرس را کاهش دهید و از عصبانیت دوری کنید.

برای جلوگیری از ایجاد حساسیت به گانودرما، مصرف 1 گرم در روز را شروع کرده و به تدریج مقدار آن را تا دوز مجاز افزایش دهید. در ابتدای مصرف، در صورت مشاهده علائمی مانند ناراحتی شدید معده یا خارش پوست، مصرف را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از تداخل دارویی، گانودرما را با رقیق کننده هایی مانند آسپرین مصرف نکنید. همچنین مصرف قارچ گانودرما برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود. زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف قارچ گانودرما خودداری کنند (نحوه استفاده از قارچ گانودرما).

مطالعات آزمایشگاهی گانودرما و تاثیر آن بر کبد

در حال حاضر هر ساله در دانشگاه ها و آزمایشگاه های علمی تحقیقاتی نوین در سرتاسر جهان، مطالعات عمیقی در خصوص اثرات کاربردی و مفید گانودرمولوزید بر بیماری های کبدی انجام می شود که نتایج آن در قالب مقالات متعدد در مجلات علمی مختلف منتشر می شود. به نفع علاقه مندان اثرات گیاهان دارویی مانند قارچ Ganodermaulosidum.

اثرات ضد هپاتوم گانودرمالوسیدوم

در یکی از مطالعات اخیر که در قالب مقاله منتشر شده است، فعالیت ضد هپاتوم و عملکرد محافظتی محصولات تخمیری 5 لیتر گانودرما لوسیدوم کشت شده علیه کبد در محیطی حاوی سویا سیاه و غشای گون در دمای تخمیر بررسی شده است. به روش های مختلف توسط آزمایش کنندگان.

در این آزمایش، سلول‌های Hep 3B پیش تیمار شده با لواستاتین برای بررسی فعالیت ضد هپاتوم گانودرمالوزیدوم مورد استفاده قرار گرفتند و اجزای فعال احتمالی توسط کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا فاز معکوس آنالیز شدند.آسیب سلولی اولیه ناشی از تتراکلرید کربن (CCl4) در موش‌ها بیشتر برای ارزیابی فعالیت محافظتی محصولات تخمیر شده Ganodermaulosidum در برابر کبد مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه تمام فیلترهای GL مایع رشد سلول‌های Hep 3B را مهار نکردند، عصاره اتانولی میسلیوم Ganodermaulosidum GL-2 در محیطی حاوی پنجاه گرم BS/L و بیست گرم AM/L کشت شد.

بر این اساس، فعالیت ضد هپاتوم گانودرمالوزیدوم مربوط به برخی از اجزای فعال ناشناخته در این نمونه ها بود. علاوه بر این، 100 میکروگرم گانودرمولوزید GL-2-mE/ml به طور قابل توجهی زنده ماندن سلولی را حفظ کرد، نشت لاکتات دهیدروژناز و پراکسیداسیون لیپیدی را بدون تأثیر نامطلوب بر رشد سلول‌های کبدی اولیه موش کاهش داد و فعالیت‌های گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون S-ترانسفراز را در CCl4 افزایش داد.

دکمه بازگشت به بالا