سلامت و دانشکسب و کار برتر

ایا بی اختیاری ادرار خطرناک است؟

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلاتی است که در سراسر جهان مورد بحث قرار گرفته است. زیرا اکثر مردم آن را شرم اجتماعی می دانند و همیشه از علنی کردن مشکل و اقدام برای درمان آن می ترسند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان این مشکل را دارید و نمی دانید چرا این مشکل رخ می دهد و علت آن چیست؟ توصیه می کنیم تا آخر با آتاری آنلاین همراه باشید

بی اختیاری ادرار چیست؟

نشت ادرار غیر ارادی نامیده می شود، به این معنی که بیمار کنترل مثانه را از دست داده یا مثانه ضعیف شده است. فرقی نمی کند کودک باشید یا بزرگسال، در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

طبق تحقیقات، زنان بیشتر از مردان از مشکلات ادراری رنج می برند. مطالعات نشان می دهد که حدود 30 درصد از زنان بین 30 تا 60 سال از این مشکل رنج می برند، در حالی که 1.5-5 درصد از مردان در این گروه سنی از این مشکل رنج می برند.

علائم و انواع بی اختیاری ادرار

افراد معمولاً از نشت گاه به گاه یا کوچک ادرار رنج می برند، اما برخی ممکن است به طور داوطلبانه مقدار کمی یا متوسط ​​ادرار را از دست بدهند. فرکانس آن نیز از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

بیایید در مورد علائم مختلف بر اساس نوع بی نظمی بخوانیم:

بی اختیاری استرسی

از نظر درونی، بیمار زمانی که به مثانه فشار وارد می کند، مانند بلند کردن وزنه، خندیدن، ورزش، سرفه یا عطسه، مقداری ادرار دفع می کند.

بی اختیاری حاد

در این حالت بیمار به طور ناگهانی احساس می کند که ادرار می کند و بی اختیار ادرار می کند. این امر باعث می شود که بیمار در شب به طور مکرر یا گهگاهی ادرار کند. این می تواند نتیجه یک عفونت جزئی یا بیماری جدی مانند دیابت یا نوروپاتی باشد.

بی اختیاری سرریز

بیماران همیشه احساس نیاز به ادرار می کنند زیرا مثانه هرگز به طور کامل خالی نمی شود. این معمولاً در مردان مبتلا به مشکلات پروستات دیده می شود.

نارضایتی از عملکرد

گاهی اوقات به دلیل ناتوانی های جسمی و ذهنی، بیماران نمی توانند به موقع به توالت برسند. به عنوان مثال: اگر فردی آرتروز داشته باشد، ممکن است نتواند به موقع دکمه شلوار خود را باز کند.

بی اختیاری مختلط

برخی از بیماران از انواع مختلفی از بی اختیاری ادرار رنج می برند. این معمولاً به عنوان ترکیبی از استرس و بی اختیاری ادرار شناخته می شود.

دلیل

این می تواند نتیجه عوامل مختلفی مانند عادات روزانه، شرایط پزشکی زمینه ای یا مشکلات جسمی باشد. با تقسیم مشکل به دو دسته مختلف: بی اختیاری موقت و بی اختیاری مداوم، زیرا بی اختیاری ادرار را می توان از هم جدا کرد.

بی اختیاری موقت ادرار

برخی از نوشیدنی ها، غذاها یا داروها می توانند باعث این مشکل شوند و همیشه اینطور نیست. به عبارت دیگر می تواند باعث تحریک مثانه و افزایش مقدار ادرار شود. شامل می شود:

غذاهای تند، شیرین یا ترش.

میوه های خانواده مرکبات

الکل

شکلات

فلفل

کافئین

نوشیدنی های گازدار

آب گازدار

شیرینی

داروهای قلب و فشار خون

ویتامین C اضافی

آرام بخش

شل کننده های عضلانی

بی اختیاری ادرار همچنین می تواند نتیجه شرایط جزئی مانند:

عفونت مجاری ادراری

یبوست

بی اختیاری ادرار مداوم

بی اختیاری ادرار نیز می تواند برای مدت طولانی به دلیل برخی بیماری های زمینه ای یا تغییرات فیزیکی ادامه یابد. مشمول:

بارداری

تحویل

تغییرات مرتبط با سن در توده عضلانی.

یائسگی

افزایش پروستات

سرطان پروستات

انسداد مجاری ادراری.

بیماری های عصبی

دلیل خلقت

چاقی: اضافه وزن فشار بیشتری بر مثانه و عضلات اطراف وارد می کند. این امر ماهیچه ها را ضعیف می کند که معمولاً هنگام سرفه یا عطسه منجر به نشت ادرار می شود.

سیگار کشیدن: باعث سرفه مزمن می شود که می تواند منجر به بی اختیاری ادرار شود.

جنسیت: زنان بیشتر از مردان به بی اختیاری استرسی مبتلا می شوند، به خصوص اگر زایمان نیز داشته باشند.

افزایش سن: با افزایش سن، عضلات مثانه و مجرای ادرار ضعیف شده و منجر به بی اختیاری ادرار می شود.

برخی بیماری ها و شرایط: افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با: بیماری کلیوی، دیابت، آسیب نخاعی. یا بیماری عصبی خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است.

بیماری پروستات: بی اختیاری ادرار ممکن است پس از جراحی پروستات یا پرتودرمانی رخ دهد.

جلوگیری از بی اختیاری

این شرایط همیشه قابل پیشگیری نیستند، اما با پیروی از برخی روش های سالم در زندگی، می توانید شانس ابتلا به آن را کاهش دهید. برای درمان بی اخیاری در ادرار به متخصص اورولوژی مراحعه نمایید.

وزن خود را کنترل کنید و روی کاهش وزن تمرکز کنید.

تمرینات کگل (عضلات کف لگن) را انجام دهید.

از مصرف کافئین، الکل و غذاهای اسیدی خودداری کنید.

غذاهای غنی از فیبر بخورید.

سیگار نکش

دکمه بازگشت به بالا