سلامت و دانشکسب و کار برتر

اگر آب استخر بخوریم چه می شویم؟

شما زمانی که زیر آب شنا می‌کنید، مسلما باید تنفس داشته باشید و در نتیجه هر طور که حساب کنیم کمی آب استخر در حین تنفس وارد ریه هایتان خواهد شد! به همین دلیل ممکن است این موضوع ذهنتان را درگیر کرده باشد که البته حق هم دارید.از همین رو ما تصمیم گرفتیم در کنار تالیف مقالات آموزش شنا و بیان فواید شنا در استخر درباره عوارض خوردن آب استخر که یکی از مضرات شنا کردن در استخرهای عمومی محسوب می‌شود صحبت کنیم و راه حل هایی برای کاهش این عوارض در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

فقط درصد کمی از افراد هستند که با خوردن آب استخر دچار مشکل می‌شوند!

پیش از این که درباره عوارض خوردن آب استخر و بیماری های ناشی از آن صحبت کنیم باید بدانید که همه افراد با خوردن آب استخر دچار مشکل نمی‌شوند و عوارض ناشی از خوردن آب استخر فقط در درصد کمی از افراد است که به شکل یک بیماری بروز می‌کند.

پس از همین اول کار و پیش از شروع آموزش شنا و رفتن به استخر به این مسئله فکر نکنید و حرف های بی پایه و اساسی که از اطرافیان می‌شنوید را کنار بگذارید. ورزش شنا به قدری فایده دارد که در صورت اطلاع از آن ها قطعا اینگونه مضرات را کنار خواهید گذاشت و به دنبال یادگیری این ورزش خواهید رفت. هر چند که ما در ادامه این مطلب راهکارهایی بیان خواهیم کرد که با بکارگیری آن ها درصد آبی که در حین شنا کردن می‌بلعید کاهش یافته و در نتیجه دچار مشکلات ناشی از آن نخواهید شد.

What will happen if we drink pool water?

استخر اطلس تهران

با یکی از بهترین و مجهزترین استخرهای تهران آشنا شوید! استخر اطلس تهران با فضایی شیک و امکاناتی فوق‌العاده، یکی از باکیفیت‌ترین استتخرهایی است که با رزرو بلیط استخر، رفتن به آن را می‌توانید تجربه کنید.این مجموعه در خیابان نوبهار تهران واقع شده است. استخر این مجموعه، عرض 12 متر و طول 24 متر را دارد که همراه با محیطی جذاب رضایت مشتریان را به خود جلب می‌کند.

4 مورد از عوارض خوردن آب استخر که در شناگران دیده می‌شود

همانطور که می‌دانید سیستم ایمنی بدن افراد با یکدیگر متفاوت است، همین موضوع سبب می‌شود تا هر بیماری در بدن افراد عوارض و نشانه های متفاوتی داشته باشد. عوارض ناشی از خوردن آب استخر هم به همین شکل است یعنی همان درصد پایینی از افراد که پس از شنا کردن دچار مشکل می‌شوند هم ممکن است مشکلات مختلفی داشته باشند و بیماری که از طریق بلعیدن آب استخر به آن مبتلا شده اند در بدن آن ها متفاوت از بدن سایر شناگران خود را نشان دهد.

اما تحقیقات و آزمایشات انجام شده نشان می‌دهند که اکثر افراد و شناگران با بلعیدن آب استخر دچار مشکلات زیر می‌شوند؛

بیماری های عفونی

“آیا آب استخر باعث عفونت می‌شود؟” این سوال یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که توسط شناگران و مخصوصا والدینی که قصد دارند کودک خود را برای شنا کردن به استخرهای عمومی ببرند، مطرح می‌شود.بیماری های عفونی یکی از شایع‌ترین بیماری هایی هستند که در استخرها منتقل می‌شوند و متاسفانه افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند پس از شنا کردن تا چند روز از این بیماری ها رنج می‌برند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این بیماری ها چطور در استخر منتقل می‌شوند و علل ابتلا به آن ها بعد از شنا کردن چیست؟!

دلایلی که می‌توان برای ابتلا به این بیماری ها برشمرد عبارتند از؛

انتقال از افراد بیمار به سایرین

بیماری های عفونی از جمله بیماری هایی با سرعت انتشار بالا هستند که فقط کافیست یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا شود تا در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی سایر اعضای خانواده را هم درگیر آن کند! از طرفی سرعت انتشار ویروس ها و میکروب ها در داخل آب بیشتر از هواست و در نتیجه اگر فردی که مبتلا به بیماری مثل اسهال است به استخر برود، آب را آلوده کرده و همین مسئله باعث می‌شود تا اکثر افراد حاضر در استخر که زیر آب شنا می‌کنند و مجبور به هواگیری هستند نیز به این بیماری مبتلا شوند.

انتقال به واسطه میکروب های موجود در آب استخر

به گفته دانشمندان و محققان در آب استخر و حتی آب دریاچه ها و رودخانه ها دو میکروب شایع با نام های شیگلا و نورو وجود دارند که عامل انتقال بیماری های عفونی مثل اسهال، اسهال خونی، استفراغ، دل درد و دل پیچه و تب هستند.

کلر موجود در آب استخر

عامل بعدی انتقال بیماری های عفونی و بسیاری دیگر از بیماری های ناشی از بلعیدن آب استخر، کلر موجود در آب است که در اصل با هدف تمیزتر شدن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد اما چون ماده‌ای شیمیایی است عوارض بسیاری به همراه می‌آورد.امروزه دانشمندان سعی در جایگزین کردن مواد حاوی مس و نقره بجای کلر و مواد شیمیایی دارند و امید است تا چند سال آینده چنین ماده‌ای تولید شده و از آن پس در تمام استخرها از آن استفاده شود. در این صورت دیگر شاهد عوارض ناشی از کلر موجود در آب استخرها نخواهیم بود!

مشکلات تنفسی

گاها دیده می‌شود افرادی که در شنا کردن و در این ورزش به تسلط کافی نرسیده اند، نفس خود را زیر آب حبس کرده و زمانی که دچار کمبود اکسیژن می‌شوند ناگهان دم عمیقی زیر آب می‌گیرند که این نحوه هواگیری و دم غلط باعث ورود حجم زیادی آب به دهان و ریه های آن ها شده و در تنفس آن ها اختلال ایجاد می‌کند.

همه ما با اصطلاح آب به گلو پریدن آشنایی داریم و حداقل چند باری همه دچار این مشکل شده ایم! مشکل گفته شده در بالا دقیقا به همین شکل است اما چون شناگر زیر آب دچار آن می‌شود امکان دارد کمی حادتر از حالت معمول خود را نشان بدهد.در ضمن افرادی که به بیماری های تنفسی مثل آسم مبتلا هستند حتی در صورتی که دچار مشکل گفته شده نشوند هم به احتمال زیاد دچار تنگی نفس خواهند شد به همین خاطر حتما باید با پزشک خود مشورت کنند و در صورت لزوم اسپری های تنفسی همراه خود داشته باشند.

تب و سینه پهلو

از دیگر عوارض خوردن آب استخر ابتلا به بیماری لژیونر که همان سینه پهلوی شدید و همراه با تب محسوب می‌شود است. بسیاری از افراد وقتی بعد از استخر علائمی شبیه به سرماخوردگی در خود مشاهده می‌کنند این فکر به سرشان می‌زند که چون بعد از خروج از استخر پوشش مناسبی نداشته اند دچار این بیماری شده اند.در حالی که این تفکر در 90% افراد اشتباه است چرا که بیماری آن ها اصلا سرماخوردگی نیست بلکه لژیونر است که از طریق باکتری لژیونلا موجود در آب استخر به آن مبتلا شده اند. این بیماری علائمی مثل سردرد، تب و لرز و درد عضلانی دارد و نهایتا ظرف مدت 10 روز پس از شنا در بدن افراد ظاهر می‌شود.

هپاتیت آ

هپاتیت آ نادرترین بیماری است که از هر دهه فقط یک نفر با بلعیدن مقدار زیادی از آب استخر ممکن است به آن مبتلا شود. ویروس حامل این بیماری کبد فرد را درگیر کرده و به شکل درد در بالای شکم، حالت تهوع ناگهانی، احساس خستگی و … خود را نشان می‌دهد.

راهکارهایی برای جلوگیری از انتقال بیماری در استخرها

برای این که بتوانید از شنا کردن لذت ببرید و نگران عوارض خوردن آب استخر و بیماری هایی که احتمال دارد بعد از شنا کردن به آن ها مبتلا شوید، نباشید فقط باید چند نکته یا بهتر است بگوییم راهکاری که در ادامه خواهیم گفت را رعایت کنید.

  1. زیر آب دهان خود را برای هواگیری باز نکنید و از بینی نفس بکشید و از هر چند ثانیه برای هواگیری عمیق سر را بیرون از آب بیاورید.
  2. اگر چنانچه مقداری از آب استخر وارد دهان شما شد آن را قورت ندهید و در دریچه های تعبیه شده در کنار استخر تخلیه کنید.
  3. حتما قبل از ورود به آب دوش بگیرید تا آلودگی های پوست و موی شما از بین بروند و آب استخر را آلوده نکنند.
  4. اگر بیماری هایی مثل اسهال، استفراغ، سرماخوردگی و … دارید شنا نکنید زیرا امکان دارد ویروس های بدن شما وارد آب شده و دیگران را بیمار کنند.
  5. قبل از ورود به استخر تذکرات لازم را به کودکان خود بدهید و حداکثر از هر نیم ساعت یکبار برای استفاده از سرویس بهداشتی آن ها را بیرون از استخر ببرید تا در آب ادرار نکنند.
  6. اگر قصد دارید فرزند کوچک خود را داخل استخر ببرید حتما او را با پوشک های مخصوص استخر (ضد آب) پوشک کنید.
  7. بانوان عزیز در دوران عادت ماهیانه هرگز به استخر نروید حتی اگر از تامپون استفاده می‌کنید (شنا کردن در این دوران هم برای سلامتی خودتان مضر است و هم باعث آلوده شدن آب می‌شود).
  8. اگر روی بدنتان زخم عفونی دارید وارد آب استخر نشوید چرا که احتمال انتقال عفونت از این طریق بسیار بالاست.
  9. اگر هنوز آنقدر به شنا کردن و هواگیری مسلط نشده اید، از فواصل مشخص به خودتان استراحت بدهید تا مجبور به هواگیری زیر آب نباشید.
  • حدالامکان از دماغ گیر استفاده نکنید چون این وسیله راه تنفس شما از بینی را می‌بندد و در این حالت شما مجبور به تنفس از دهان خواهید بود و ناخودآگاه آب استخر وارد دهانتان خواهد شد.

فراشنا به فکر سلامتی شماست

مجموعه تخصصی آموزش شنای فراشنا به فکر سلامتی شما شنا دوستان و شنا آموزان عزیز بوده و در همین راستا با کمک ضدعفونی کننده ها و استفاده از درصد مناسبی کلر، آب استخرهای مجموعه را کاملا ضدعفونی کرده و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید با خیالی آسوده در استخر شنا کنید و شنا کردن را یاد بگیرید.

مربیان و کارشناسان این مجموعه به طور مداوم از استخرها بازدید کرده و سیستم های تصفیه آب و تهویه هوای داخل استخر را بررسی می‌کنند تا از صحت عملکرد آن ها مطمئن باشند. در ضمن آب استخرهای این مجموعه دائما مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا به این ترتیب در صورت وجود میکروب ها و باکتری های گفته شده از ضدعفونی کننده ها و مواد خنثی کننده اثرات آن ها استفاده شود.در ضمن توجه داشته باشید که آب داخل استخرهای فراشنا و به طور کلی تمام استخرهای مجهز مرتبا از دریچه های تعبیه شده در کناره ها و کف استخر در حال رفت و آمد و تصفیه شدن هستند، پس جایی برای نگرانی نیست!

استخر آبسار اصفهان

استخر آبسار اصفهان یک استخر سرپوشیده در شهر اصفهان، استان اصفهان است. این استخر برای بانوان و آقایان در سانس‌های جداگانه مناسب است و دارای امکانات مختلفی از جمله استخر بزرگسالان، استخر کودکان، سونای خشک و بخار، جکوزی، حوضچه آب سرد، بوفه و رختکن و حمام است.

امکانات استخر آبسار اصفهان:

  • استخر بزرگسالان به ابعاد 25 متر در 15 متر و عمق 120 سانتی متر تا 220 سانتی متر
  • استخر کودکان
  • سونای خشک و بخار
  • جکوزی
  • حوضچه آب سرد
  • بوفه
  • رختکن و حمام

آدرس استخر آبسار اصفهان:

  • اصفهان، خیابان جی، خیابان مشتاق دوم، خیابان بهارستان

نکته:اگر به دنبال استخر در همدان هستید میتوانید از استخر شهدای غواص همدان بهرمند شوید و یک تفریح ابی عالی را تجربه کنید.

دکمه بازگشت به بالا