عمومیکسب و کار برتر

الگوریتم گوگل پنگوئن

در سال 2012 ،گوگل پرده از الگوریتم ضد اسپم جدید خود برداشت. هدف اصلی این الگوریتم مبارزه با لینک‌سازی‌های غیرطبیعی یا اسپم بود. بعد از مدتی این الگوریتم جدید به واسطه توئیتی که توسط مت کاتس منتشر شد، با عنوان الگوریتم پنگوئن شناخته شد.

با این‌که این نام به صورت رسمی توسط گوگل نیز تایید شد، اما تا به حال فلسفه و علت انتخاب آن به شکل رسمی بیان نشده است. البته حدس‌هایی در این مورد زده شده است، اما هیچکدام قانع کننده به نظر نمی رسند. در ادامه به توضیحی مفصل در مورد این الگوریتم می پردازیم و هر آنچه که باید در مورد پنگوئن بدانید را برای‌تان توضیح می‌دهیم.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن راهی برای مبارزه با سایت‌هایی بود که قصد داشتند با استفاده از روش‌های غیرطبیعی مانند لینک‌سازی اسپم رتبه بالایی به دست بیاورند. الگوریتم پنگوئن هنوز هم در حال فعالیت است و جزئی از هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل است.

این الگوریتم در فاصله‌های زمانی مختلف به وبسایت‌ها مراجعه می‌کند و در صورتی که نشانه‌هایی از لینک‌سازی اسپم یا روش‌های غیرطبیعیِ دیگر به دست بیاورد، ممکن است سایت خاطی را جریمه کند.

پیش از معرفی الگوریتم پنگوئن، تعداد لینک‌ها نقش مهم‌تری را در امتیازدهی به وبسایت‌ها در هنگام بررسی گوگل ایفا می‌کردند. به عبارت دیگر پیش از معرفی این الگوریتم، ربات‌های گوگل در هنگام رتبه‌بندی نتایج، به وبسایت‌هایی که تعداد لینک بیشتری داشتند توجه بیشتری می‌کردند و بدون توجه به کیفیت محتوای وبسایت آن را در بهترین رتبه‌های صفحه نتایج جستجو قرار می‌دادند.

وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن چیست؟

ما به این فکر کردیم که چطور با محتوای بی کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وبسایت‌های اسپم زیادی وجود دارند. سپس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم.”

هدف این الگوریتم به طور دقیق، کاهش تاثیرگذاری روش‌های کلاه سیاه و به دست گرفتن کنترل اوضاع توسط گوگل بود. با درک بهترِ فرآیند دریافت لینک، پنگوئن توانست وبسایت‌هایی که اقدام به دریافت لینک‌های طبیعی و معتبر کرده بودند را ارتقاء دهد و وبسایت‌هایی که لینک‌های اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند را  از رتبه‌های بالا به قعر نتایج بکشاند.

در ابتدای کار، گوگل در این الگوریتم برای جریمه کردن سایت‌های خاطی، تمرکز خود را تنها بر لینک‌های دریافتی قرار داده بود و به هیچ وجه توجهی به لینک‌های خروجی وبسایت‌ها نداشت.

اگر دوست دارید همه چیز را در مورد الگوریتم پنگوئن بدانید، بک لینک بخرید!

ولی در ادامه لینک‌های خروجی از سایت و لینک سازی داخلی نیز توسط الگوریتم پنگوئن مورد توجه قرار گرفت.

مبارزه با تکرار کلمه کلیدی

هدف اصلی الگوریتم پنگوئن بررسی سلامت لینک‌سازی سایت‌ها بوده است ولی یکی از وظایف جانبی آن مبارزه با keyword stuffing یا تکرار کلمات کلیدی است. در گذشته برای آن‌که جایگاه مناسبی در نتایج گوگل کسب کنیم کافی بود تا عبارت مورد نظر خود را با درصد مشخصی در محتوا تکرار کنیم.

فکر می‌کنید 3 درصد از محتوا باید تکرار کلمه کلیدی باشد؟ به پنگوئن سلام کنید…

توجه بیش از ‌اندازه متخصصینِ سئو به این مورد موجب شد تا گوگل راه‌کارهای دیگری برای تعیین موضوع و کلمه کلیدی صفحه در نظر بگیرد و عملا تکرار یا به عنوان یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه شناخته شد. الگوریتم پنگوئن صفحاتی که از این تکنیک استفاده کرده‌اند را شناسایی کرده و موجب می‌شود جایگاه مناسبی در نتایج جستجو کسب نکنند.

زمانی که الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در سال 2012 شروع به کار کرد موجب تغییرات اساسی در نتایج جستجو شد. طبق آمار رسمی گوگل پنگوئن به صورت مستقیم در 3 درصد از نتایج تاثیر داشت. البته تغییرات الگوریتم پنگوئن مرحله‌ای بود و با به‌روز‌رسانی‌ها بعدی این الگوریتم تاثیرات بیشتری از خود نشان داد. یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات و به روز رسانی‌های این الگوریتم در ماه مه 2013 منتشر شد و با این به‌روزرسانی 2.3 درصد دیگر از نتایج جستجو تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند.

همان‌طور که گفتیم برای این الگوریتم به‌روز‌رسانی‌های با اهمیتی منتشر شد و تغییرات و بهبودهای زیادی در آن صورت گرفت. بسیاری از این بروز رسانی‌ها، حتی معرفی نشدند و تعدادی از آن‌ها نیز به طور رسمی توسط گوگل معرفی شدند. در ادامه به تغییرات و به‌روز‌رسانی‌های الگوریتم پنگوئن که به صورت رسمی معرفی شدند می‌پردازیم.

1- اولین معرفی الگوریتم پنگوئن (1.1) 26 مارس 2012

در این به‌روز‌رسانی اطلاعات این الگوریتم به روز شدند و تغییری در هسته اصلی الگوریتم رخ نداد.

با انتشار پنگوئن 1.1 وبسایت‌هایی که به سرعت اقدام به حذف لینک‌های اسپم خود کرده بودند، شامل بخشش شدند و بسیاری دیگر از وبسایت‌هایی که در مرحله اول انتشار تحت تاثیر قرار نگرفته بودند به دام افتادند.

2- به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن (1.2) 5 اکتبر 2012

در 5 اکتبر 2012 الگوریتم پنگوئن گوگل به روز شد و نتایج جستجو در زبآن‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد. تا پیش از این تنها سایت‌هایی که به زبان انگلیسی بودند طعم پنگوئن را می‌چشیدند.

3- تغییرات پنگوئن (نسخه 2.0) 22 مه 2013

برخلاف به‌روز‌رسانی‌های قبل، این آپدیت به تغییرات فنی در هسته اصلی این الگوریتم پرداخت و نحوه اثرگذاری در نتایج را تحت تاثیر قرار داد.

با ایجاد این تغییرات، 2.3 درصد از نتایج تحت تاثیر قرار گرفتند. در این الگوریتم گوگل از صفحه اصلی و دسته بندی‌های مهم وبسایت‌ها پیش‌تر رفت و همه صفحات را برای پیدا کردن شواهد لینک‌سازی اسپم بررسی کرد.

4- نسخه 2.1 برای تصحیح سریع نسخه 2 4 اکتبر 2013

بعد از به‌روز‌رسانی نسخه 2.0 گوگل نیاز به تغییرات بیشتری در این الگوریتم مشاهده کرد. این به روزرسانی نیز بر یک درصد نتایج جستجو تاثیر گذاشت.

5- به‌روزرسانی اطلاعات الگوریتم پنگوئن (3.0) 17 اکتبر 2014

این بار نیز تنها تغییراتی در بانک اطلاعاتی گوگل و الگوریتم پنگوئن ایجاد شد و با اینکه از آن به عنوان تغییراتی گسترده یاد شده، اما تغییری در هسته این الگوریتم رخ نداد.

گوگل بسیاری از وبسایت‌هایی که نسبت به جبران اشتباهات خود اقدامی کرده بودند را مورد بخشش قرار داد و بسیاری از رتبه‌های آن‌ها را بازگرداند. طبق روال همیشگی وبسایت‌هایی که از رادار گوگل در امان مانده بودند به دلیل استفاده از روش‌های کلاه سیاه در دام پنگوئن گرفتار شدند.

6- آخرین به‌روزرسانی رسمی (4.0) بعد از دو سال 23 سپتامبر 2016

2 سال بعد از به‌روز‌رسانی نسخه 3 الگوریتم پنگوئن، آخرین نسخه این الگوریتم ارائه شد. با ارائه این به‌روز‌رسانی الگوریتم پنگوئن به هسته اصلی الگوریتم گوگل اضافه شد. ممکن است تصور کنید که با اضافه شدن این الگوریتم به اصل و اساس فعالیت گوگل، نحوه کار آن تغییر کرده است، اما اینطور نیست؛ در واقع با این اتفاق نگاه گوگل به این الگوریتم تغییر کرد.

با تغییراتی که در صورت گرفت نگرش گوگل در مورد سایت‌های خاطی و اسپمر تغییر پیدا کرد. از این‌جا به بعد گوگل در بیشتر موارد به بی‌اثر کردن لینک‌های کم اعتبار و بی اعتبار کفایت می‌کند و تا جای ممکن از مجازات این وبسایت‌ها خودداری می‌کند.

به عنوان مثال تاکید بیش از حد روی و عدم تناسب بین مدل‌هایی هستند که موجب نادیده گرفته شدن یا بی‌اثر شدن لینک‌های خارجی شما می‌شوند.

از سپتامبر 2016 به بعد هرگز یک آپدیت رسمی برای الگوریتم پنگوئن اعلام نشده است زیرا با تغییرات اساسی در الگوریتم اصلی گوگل دیگر نیازی به آپدیت‌های مقطعی وجود نداشته و نتایج جستجو به صورت لحظه‌ای آنالیز و ارائه می‌شوند.

بازگشت رتبه امکان پذیر است؟

در برخی موارد بعد از اینکه وبمسترها اقدام به پاکسازی لینک‌های اسپم کرده‌اند، باز هم دچار بخشش و بازگشت رتبه نشدند. ممکن است عوامل زیادی پشت این قضیه باشد، برای مثال ممکن است:

  • ترافیک و رتبه‌ی به دست آمده به طور کل نامعتبر بوده باشد و از طریق بک‌لینک‌های مشکوک به دست آمده باشد.
  • زمانی‌که لینک‌های سابق حذف شده‌اند، تلاشی برای کسب لینک‌های طبیعی و با ارزش صورت نگرفته باشد.
  • هیچ بک‌لینک منفی و اشتباهی حذف نشده باشد یا این لینک‌های اسپم به میزان کافی حذف نشده باشند.
  • مشکل به طور کلی از سمت لینک‌های اسپم نباشد.

زمانی که مورد بخشش گوگل قرار بگیرید و گوگل شروع به بازگردانی رتبه‌های شما کند، نباید انتظار داشته باشید که به جایگاه سابق خود برگردید. ممکن است به واسطه خرید و کسب لینک‌های مشکوک جایگاه بسیار خوبی به دست آورده باشید و به همین دلیل حتی اگر دچار بخشودگی نیز شدید به هیچ وجه نباید انتظار بازگشت به رتبه‌های بالا را داشته باشید.

یکی از مشکلاتی که برای مالکان سایت‌ها اتفاق افتاد این بود که برآوردِ ارزش لینک‌ها مشکل بود و به همین دلیل مجبور بودند که تمام لینک‌های خود را بی‌اثر کنند. در نتیجه بسیاری از لینک‌های باارزش در وبسایت‌ها که باعث کسب جایگاه شده بود نیز در این میان از بین رفتند.

اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

یکی از مسائل جالب در مورد دانش سئو این است که همیشه فرضیات و آزمایش‌های جدیدی در مورد آن (از منابع غیر معتبر) مطرح می‌شود. همین موضوع باعث شده تا اشتباهات زیادی در مورد الگوریتم‌های گوگل مطرح شود. در ادامه به چند مورد از اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن می‌پردازیم.

1- آیا پنگوئن یک نوع جریمه است؟

خیر. پنگوئن یک جریمه نیست. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد، این موضوع است که بسیاری از افراد از الگوریتم پنگوئن با نام جریمه پنگوئن یاد می‌کنند. در حالیکه پنگوئن بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل است.

2- گوگل در صورت جریمه شدن وبسایت به شما اطلاع می‌دهد؟

اشتباه رایج دیگری که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد این است که گوگل، در صورتی که وبسایت شما را جریمه کند به شما اطلاع‌رسانی می‌کند.

متاسفانه این مسئله صحیح نیست. گوگل سرچ کنسول که تنها راه ارتباطی ما با گوگل است، هیچ اطلاعی در مورد دلیل افت رتبه‌ها یا از دست رفتن جایگاه شما به دلیل اعمال الگوریتم پنگوئن نمی‌دهد.

با اینکه این روش بسیاری از لینک‌های بی‌کیفیت و مخرب شما را بی‎اثر خواهد کرد، اما باید بدانید که مورد بخشودگی گوگل قرار گرفتن، نیازمند زمان و هزینه زیادی است.

نسبتِ لینک‌های خوب و با کیفیت در مقابل لینک‌های مخرب و اسپم مهم است.

بنابراین نیازی نیست تمام توجه خود را به سمت حذف و بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب ببرید و بهتر است همزمان به کسب لینک‌های طبیعی و معتبر نیز بپردازید. این کار احتمالا به افزایش اعتماد گوگل و بازگشت زودهنگام جایگاه شما کمک می‌کند.

4- رفع جریمه الگوریتم پنگوئن غیر ممکن است؟

این موضوع کاملا مردود و اشتباه است. با اینکه رهایی از جریمه فرآیندی زمان‌بر و دشوار است، اما در صورتی که به خوبی آن را اجرا کنید می‌توانید مورد بخشودگی الگوریتم پنگوئن قرار بگیرید.

سخن پایانی

در حال حاضر همه الگوریتم‌های موضوعی گوگل بخشی از هسته اصلی رتبه‌بندی بوده و به صورت مجزا به‌روزرسانی و اطلاع‌رسانی نمی‌شوند. با هر آپدیت گوگل ممکن است تغییراتی در نحوه عملکرد و اثرگذاری این الگوریتم‌ها ایجاد شود.

ولی فراموش نکنیم که برای درک عمیق از مفاهیم سئو بهتر است که پیش از هر چیز را بشناسیم و با درک مفاهیم کاربردی و اصطلاحات مهم را به صورت اصولی و حرفه‌ای آغاز کنیم.

سوالات متداول

چرا باید در مورد الگوریتم پنگوئن اطلاعات درستی داشته باشیم؟

الگوریتم پنگوئن یکی از الگوریتم هایی است که در طول زمان قربانی باورهای اشتباه زیادی شده. درست به همین دلیل است که باید خیلی دقیق و هوشمندانه درباره پنگوئن و سازوکار آن در این مقاله مطالعه کنید.

مهم ترین هدف الگوریتم پنگوئن چیه؟

پنگوئن یک کار انجام نمیدهد! درست است که پنگوئن گوگل در ابتدای کار تنها هدف شناسایی لینک های مخرب و بمبارات کلمه کلیدی را بر عهده داشت. ولی با به روزرسانی های متعدد (حدود 8 آپدیت) سازوکار پنگوئن پیچیده تر و بیشتر شد. در این مقاله آپدیت شده با آخرین اخبار گوگل، به بررسی تمام اهداف پنگوئن خوش قدم گوگل میپردازیم!

آیا در جدیدترین آپدیت این الگوریتم، پنگوئن سایت ما را جریمه میکنه؟

یکی از باورهای اشتباهی که در مورد پنگوئن وجود دارد این است که اگر روش های ممنوعه را تکرار کنید، این الگوریتم شما را جریمه میکند و رتبه سایت شما را کاهش میدهد. واقعیت این است که عملکرد جریمه پنگوئن پیچیده تر از چیزی است که فکرش را بکنید!

بهتگوگل برای نمایش هر چه بهتر و مطابقت بیشتر نتایج جستجوها با خواسته‌های مخاطبانش، الگوریتم‌های مختلفی را به کار می‌گیرد. این الگوریتم‌ها گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، کبوتر و مرغ مگس‌خوار نام دارند که هر کدام نقشی مهم در رسیدن به این هدف دارند. اگر از دنبال کنندگان دائم وبلاگ ما باشید، حتماً به یاد دارید که چندی پیش در یک مقاله کامل به بررسی پرداختیم. امروز  قصد داریم شما را با یکی دیگر از مهم‌ترین آن‌ها یعنی الگوریتم گوگل پنگوئن آشنا کنیم.

اجازه بدهید پیش از آن‌که بدانیم الگوریتم گوگل پنگوئن چیست، چرا سایت شما را جریمه می‌کند و چگونه می‌توانیم از مجازات آن خلاص شویم، فلسفه پیدایش این الگوریتم را با هم بررسی کنیم.

فلسفه پیدایش الگوریتم گوگل پنگوئن به روایت داستان

موتورهای جستجو در آغاز فعالیت خود، موضوع یک مقاله یا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی موجود در صفحات سایت تشخیص می‌دادند. بدین ترتیب که یک هر چه بیشتر در صفحه نشان داده می‌شد، موتور جستجوگر تشخیص می‌داد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی می‌باشد و آن را در نتایج بالاتر نمایش می‌داد. البته این روش خیلی کارآمد نبود و افراد می‌توانستند به راحتی با کپی پیست کردن کلمات (تا حدی که خواندن محتوا عملاً غیر ممکن می شد)، به رتبه بهتر دست پیدا کنند.

این دور زدن‌ها موتورهای جستجو و گوگل را وادار کرد که برخی از عوامل قرار گیری سایت‌ها در نتایج بالاتر را تغییر دهد و روش کلمات کلیدی و  خود را که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کند؛ بدین ترتیب که معرفی الگوریتم گوگل پنگوئن روش‌های تنبیهی را برای سایت‌هایی که چنین اقدامات اسپم‌گونه‌ای انجام می‌دهند، در نظر گرفته است.

الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است برای مقابله با سایت‌هایی که قصد دارند از طریق روش‌های اسپم مثل  لینک سازی اسپم و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند و سایت خود را به رتبه‌های بالاتری بیاورند. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش می‌کند سایت‌هایی که اسپم به نظر می‌رسند را شناسایی و جریمه کند.

این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد و از آن پس تنها در دوره‌های مشخصی فعالیت می‌کرد؛ یعنی اگر سایت‌های جریمه شده موارد موجود در گوگل پنالتی خود را اصلاح می‌کردند، باز هم تغییری در وضعیت‌شان ایجاد نمی‌شد. آن‌ها باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم گوگل پنگوئن می‌ماندند و این کار نیز ممکن بود ماه‌ها یا حتی در برخی موارد چند سال به طول بیانجامد.

اما الگوریتم گوگل پنگوئن در حال حاضر، همزمان با خزیدن گوگل در سایت‌ها، به طور مداوم به روز رسانی می‌شود، بنابراین تغییرات کوچکی که در این سیستم ایجاد می شود، دیگر به اطلاع عموم نخواهد رسید. من به شخصه بر این باورم که این مورد، می‌تواند خبر خوبی باشد زیرا متخصصان سئو به سادگی بر روی انجام فعالیت‌های بازاریابی تمرکز می‌کنند و دیگر نگران به روز رسانی‌های گوگل و اعمال جریمه ها نمی‌نباشند.

الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است که برای مقابله با سایت هایی که قصد دارند از طریق اسپم و سایر روش های غیر قانونی در نتایج جستجوی گوگل تغییر ایجاد کنند، طراحی شده است. این الگوریتم برای اولین بار در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد و از آن پس در دوره های مشخصی فعالیت می کرد.

به عبارت دیگر، الگوریتم پنگوئن تلاش می کند سایت هایی که اسپم گونه به نظر می رسند را شناسایی و جریمه کند. سایت های جریمه شده حتی اگر موارد موجود در گوگل پنالتی خود را اصلاح می کردند نیز تغییری در وضعیت شان ایجاد نمی شد زیرا سایت های جریمه شده باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئن می ماندند و این کار نیز ممکن بود ماها به طول بیانجامد.

آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن، یعنی پنگوئن نسخه 3.0، در 17 اکتبر سال 2014 انجام شد. بنابراین هر سایتی که توسط این الگوریتم جریمه شده بود، نزدیک به دو سال است که منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئن می باشد تا بتواند از شر جریمه های گوگل رها شود!

همانطور که گوگل در وبلاگ خود بیان کرد:

با این تغییرات، داده های موجود در الگوریتم پنگوئن در لحظه تحلیل و به روز می شود. بنابراین تغییراتی که اعمال می گردد بسیار سریع تر از گذشته مشهود خواهد بود زیرا پس از خزش و ایندکس صفحات اعمال می شود.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

الگوریتم پنگوئن جدید بیشتر بر روی صفحه تمرکز دارد، نه کل وب سایت!

در گذشته، جریمه های الگوریتم پنگوئن بر روی کل سایت اعمال می شد. خب، آیا دقیق تر شدن الگوریتم پتگوئن گوگل به این معنی است که این الگوریتم صفحه محور شده است؟ به نظر می رسد پاسخ هم آری است هم خیر! در این شرایط حتی اگر کل سایت عملکرد خوبی داشته باشد اما یکی از صفحات به صورت اسپم شناسایی شود باز هم بر روی رتبه بندی سایت تاثیر خواهد داشت. با این حال به این معنی نیست که تمام وب سایت شما جریمه می شود.

همچنین، گوگل بیان کرده است که دیگر بروزرسانی های الگوریتم پنگوئن را اعلام نمی کند. از آنجایی که الگوریتم پنگوئن نسخه 4.0 به صورت لحظه ای کار می کند و دائماً در حال فعالیت است، دیگر نیازی به تایید به روزرسانی ها وجود ندارد.

الگوریتم گوگل پنگوئن روی چه مواردی حساس است؟

تمرکز الگوریتم گوگل پنگوئن بیشتر از هر چیزی برروی بک لینک‌های سایت شماست؛ بک لینک‌های زیاد از سایت‌های کم ارزش و یا غیر مرتبط، های بیش از حد سئو شده و یا استفاده از کلمه یا عبارت یکسان برای تمام بک لینک‌ها، در کنار استفاده بیش از حد کلمات کلیدی ممکن است موجب جریمه شما توسط الگوریتم گوگل پنگوئن شوند.

    • لینک سازی اسپم (Link Schemes):

با این وجود که لینک‌ها هنوز هم در رتبه بندی گوگل از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و گوگل بارها این موضوع را شفاف‌سازی کرده، باید به خاطر داشته باشید در عین حال به افراد هشدار داده‌اند که نباید انرژی خود را تنها بر روی لینک بیلدینگ صرف کنند.

فرض کنیم شما یک سایت پنج صفحه‌ای داشته باشید که هیچ سیگنالی از شبکه اجتماعی اجتماعی یا پیج رنک در آن وجود ندارد و در عین حال ۵۰۰۰ بک لینک برای سایت خود ایجاد کرده‌اید. عملکرد سئو چنین وب سایتی غیر معمول است. گوگل از خود خواهد پرسید چرا چنین سایتی که هیچ فعالیت اجتماعی و مارکتینگی ندارد، چنین لینک بیلدینگ قوی دارد؟

از طرفی دیگر، اگر شما یک سایت معتبر داشته باشید و به شدت بر روی آن کار کنید، مثلاً محتوای خوب تولید کنید، صفحات متعددی بسازید، معتبر کسب کنید و لینک‌های متنی متعدد ایجاد نمایید، به دست آوردن ۵۰۰۰ لینک برای وب سایت شما کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. اگر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی را به تمامی فعالیت‌های بالا اضافه کنید، یک الگوی معتبر برای کسب و کار خود خواهید داشت.

بنابراین لینک بیلدینگ برای سئو بسیار مهم است، اما لینک تنها یک مورد از فاکتورهای متعددی است که توسط گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد و نمی‌تواند به تنهایی نشان دهنده اعتبار و هویت یک سایت باشد. در حقیقت، به دست آوردن تعداد زیادی لینک ممکن است به خاطر فعالیت‌های بازاریابی عالی باشد. بنابراین بهتر است به دنبال روش‌های  برای خود باشید. در این شرایط متوجه خواهید شد که در یک مسیر درست حرکت می‌کنید.

    • پر کردن صفحه با کلمات کلیدی (Keyword Stuffing):

اگر با علم سئو آشنایی داشته باشید، حتماً عبارت Keyword Stuffing را شنیده‌اید. زمانی که کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، سعی کنید بیش از حد بر روی آن تاکید نکنید. لزومی ندارد از کلیدواژه مورد نظرتان در هر جمله استفاده کنید! به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی در محتوا نتیجه معکوس خواهد داشت و هیچ کمکی به رتبه بندی سایت‌تان نمی‌کند.

آیا سایت من توسط گوگل پنگوئن جریمه شده است؟

هنگامی که الگوریتم‌های گوگل پنگوئن متوجه می‌شوند برای دستکاری رتبه وب‌سایت خود در حال ساخت محتوا و بک‌لینک‌های اسپم هستید، سایت شما را برای کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی که هدف قرار داده‌اید مجازات می‌کند؛ یک مشخصه ویژه مجازات الگوریتم گوگل پنگوئن این است که بر اساس صفحه عمل می‌کند. (معمولاً بروی صفحۀ اصلی تاثیر می گذارد، اما بعضاً  می‌تواند بروی زیر صفحات نیز تاثیر گذار باشد) به این معنی که صفحه مجازات شده می‌تواند رتبه خود را از دست بدهد در حالی که دیگر صفحات وب سایت رتبه و عملکرد بسیار خوبی دارند.

شدت مجازات توسط الگوریتم گوگل پنگوئن بسیار متغیر است. برای مثال از اُفت چند پله‌ای رتبه صفحه تا از ایندکس خارج شدن صفحه را شامل می‌شود. در صورتی که الگوریتم گوگل پنگوئن شما را تنبیه کند، متوجه تغییرات زیر خواهید شد:

  • سایت‌تان برای یک کلمه کلیدی (یا گروهی از کلمات کلیدی) دچار کاهش ترافیک خواهد شد. برای مثال: صفحه سایت شما برای یکی از کلمات کلیدی از رتبۀ ۲ گوگل به رتبۀ ۳۶۴ تنزل پیدا می‌کند!
  • صفحه‌ای که شامل کلمه کلیدی به خصوص می‌باشد، از ایندکس گوگل خارج خواهد شد (de-indexed) در حالیکه بقیه صفحات سایت در گوگل ایندکس شده باقی می‌ماند.
  • ممکن است در بخش‌های “Search Queries” یا “Manual Actions” در گوگل وبمستر سایت خود، پیغامی با مضمون “لینک سازی غیر طبیعی” دریافت کنید.

در برخی موارد، صفحاتی از سایت‌تان که قرار نیست در رتبه بندی گوگل قرار بگیرند به علت تنبیه توسط الگوریتم گوگل پنگوئن در رنکینگ گوگل قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال صفحه “تماس با ما” در وب سایت شما به جای “صفحۀ اصلی” برای کلمه کلیدی اصلی شما نشان داده خواهد شد!

آموزش خصوصی سئو در منزل دانشجو یا دفتر کار یا مراکز نوآوری مانند کارخانه نوآوری آزادی وجود دارد.

الگوریتم پاندا | الگوریتم دزد دریایی

چگونه جریمه الگوریتم گوگل پنگوئن را رفع کنیم؟

الگوریتم گوگل پنگوئن گوگل در درجه اول لینک‌سازی‌های غیر طبیعی مرتبط با سایت شما را شناسایی می‌کند، بدین منظور باید لینک‌هایی که به صفحات شما آسیب می‌رسانند را حذف کنید. اما چه لینک‌هایی برای سایت ما مناسب نیستند؟ پاسخ به این سوال را قبلاً در مقاله‌ای با عنوان گفته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

برای خارج شدن از جریمه الگوریتم گوگل پنگوئن ابتدا لازم است بک‌لینک‌هایی که به خاطر آن تنبیه شده‌اید را شناسایی کنید. این قسمت بسیار مهم هست و باید با دقت فراونی انجام گردد. بدین منظور به روش زیر فهرست کامل بک‌لینک‌های سایت خود را دانلود کنید:

  1. وارد داشبورد گوگل وبمستر خود شوید و از قسمت سمت چپ، به منوی Links to Your Site بروید.
  2. در بخش Who links the most برروی گزینه more کلیک کنید.

در این لیست نام تمام دامنه‌هایی که به صفحات سایت شما بک‌لینک داده‌اند را مشاهده می‌کنید. می‌بایست سایت‌ها را تک تک چک کنید، آن‌هایی را که اسپم هستند، شناسایی کنید و در یک فایل جداگانه وارد نمایید.

نهایتاً فایل ساخته شده را به به ابزار گوگل معرفی نمایید. باید صبر کنید تا ربات خزنده گوگل متوجه این تغییرات شوند. این روند ممکن است از ۳ ساعت تا ۳ ماه طول بکشد که به فرکانس جستجوی ربات و تعداد بک‌لینک‌های حذفی شما بستگی دارد. در برخی موارد، اگر وب سایت شما به صورت دستی جریمه شده است، درخواست تجدید نظر الزامی است.

افزایش ترافیک چشمگیر برای کلمۀ کلیدی اصلی وب سایت

جمع بندی

استفاده از بک لینک و کلمات کلید اسپم‌گونه هیچ معنی و تاثیری بر روی سئو ندارند. زمانی مزارع لینکی و کپی کلمات کلیدی در یک صفحه بر روی سئو تاثیر بسیار مثبت داشتند، اما این کار سبب شد تعداد بسیار زیادی سایت بدون داشتن محتوای مناسب، تعداد زیادی لینک داشته باشند.

متاسفانه، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از کسب و کارها به دنبال سئو ارزان برای وب‌سایت خود هستند و همیشه عده‌ای وجود دارند که پاسخگوی چنین تقاضایی باشند. این نیاز به سئوی ارزان قیمت باعث شده است که سئوکاران مجبور شوند به این خواسته‌ها تن دهند و خ  ما می‌دانیم که سئوی ارزان برابر با سئو با کیفیت نیست. اما به نظر می‌رسد که گوگل با انتشار الگوریتم گوگل پنگوئن جدید، قصد دارد سئوی بی‌کیفیت را برای همیشه از بین ببرد.

من به شخصه امیدوارم الگوریتم گوگل پنگوئن بتواند به این نوع روش های لینک بیلدینگ پایان دهد. الگوریتم گوگل پنگوئن جدید شاید به کمی زمان نیاز داشته باشد، اما مطمئناً روند لینک بیلدینگ را متحول خواهد کرد. پیشنهاد من به شما این است که پیش از آنکه فرآیند لینک سازی تان را آغاز کنید، اول مطمئن شوید محتوای ارزشمندی برای لینک ساختن در اختیار دارید. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری از فرآیند لینک بیلدینگ به دست آورید، پیشنهاد می‌کنم  که در 7 فصل برای‌تان تهیه کردیم را مطالعه کنید.

رین کار برای خوشحال کردن پنگوئن گوگل چیه؟

اصلاً به فکر تولید محتوا برای گوگل نباشید! فقط و فقط کاربر و نیازهای او را اولویت قرار دهید تا حتی نگاه پنگوئن مهربان گوگل به شما نیفتد!

 

دکمه بازگشت به بالا