عمومیکسب و کار برتر

استفاده از تینر برای شستشوی انژکتور

انژکتور یکی از اجزای سیستم احتراق پیشرانه به حساب می‌آید که سوخت را به صورت قطرات بسیار ریز و پرفشار به درون سیلندر موتور تزریق می‌کند. از آنجا که انژکتورها سوخت را به داخل سیلندرها منتقل می‌کنند، با گذشت زمان دچار رسوب‌زدگی کربنی شده و به اصطلاح، کثیف می‌شوند. شستشوی انژکتور در نگاه اول کار بسیار آسانی است، اما به حوصله و دقت کافی احتیاج دارد و شامل نکات مهمی می‌شود که باید آن‌ها را رعایت کرد. در این مقاله، صفر تا صد شستشوی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انژکتور خودرو

در خودروهای امروزی، انتقال سوخت به محفظه احتراق از طریق انژکتور انجام می‌شود. انژکتور با معادل انگلیسی injector به معنی تزریق‌کننده است و وظیفه تزریق و پاشش سوخت به داخل سیلندر را بر عهده دارد. در حقیقت سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری همانند یک سرنگ عمل می‌کند که سوخت را درون محفظه می‌پاشد. تینر چیست؟ تینرها در خواص کاربری رنگ، زمان خشک شدن لایه رنگ و خواص نهایی رنگ تشکیل شده نقش تعیین‌کننده ای دارند .

سیستم سوخت رسانی خودرو از نوع انژکتوری شامل انژکتور، ریل سوخت، پمپ بنزین برقی و در نهایت ECU یا همان می‌شود که درجه و زمان پاشش سوخت را تنظیم می‌کند. سیستم انژکتوری به وسیله یک سوپاپ که تحت فرمان ECU است، تزریق سوخت را انجام می‌دهد.

این سوپاپ در ثانیه چندین بار باز و بسته می‌شود و از طریق ، سوخت را با فشار و به صورت قطرات بسیار ریز به داخل سیلندر می‌پاشد. پاشش سوخت به صورت قطرات بسیار ریز باعث احتراق کامل سوخت، بهبود عملکرد خودرو، و کاهش آلایندگی هوا می‌شود.

انژکتور خودرو با بنزین سروکار دارد و پس از گذشت زمان، رسوب کربنی به خود می‌گیرد. حتی اگر خودرو برای مدت طولانی در پارکینگ منزل خاک بخورد. انژکتور رسوب‌گرفته و کثیف نمی‌تواند عملیات پاشش سوخت را به خوبی انجام دهد و در وهله اول موجب احتراق ناقص و آسیب به موتور می‌شود. به همین خاطر، شستشوی انژکتور به صورت دوره‌ای و در فواصل منظم موضوع مهمی است که مالکان خودرو باید به آن توجه داشته باشند.

بهترین روش شستن انژکتور ماشین

شستشوی انژکتور خودرو به روش‌های مختلف قابل انجام است. استفاده از کیت‌های پاک‌کننده، بهترین و ساده‌ترین روش شستن انژکتور به حساب می‌آید که موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. انتخاب کیت مناسب برای شستشوی انژکتور به نوع وسیله نقلیه بستگی دارد.

دستورالعمل استفاده از کیت روی بسته‌بندی آن نوشته شده است و پیروی از آن به کمی دقت و حوصله نیاز دارد. با این حال همیشه می‌توان کارهای تخصصی مثل شستشوی انژکتور را به افراد متخصص و تعمیرکاران مجرب و ماهر واگذار کرد.

البته در روش استاندارد، پیش از هر چیز انژکتور باید به طور کامل از خودرو خارج شود و روی دستگاه مخصوص قرار گیرد. سپس با استفاده از یک دستگاه اولتراسونیک خاص و اسپری انژکتورشوی، تمامی قطعات انژکتور شسته و پاک‌سازی شوند.

علائم کثیف بودن انژکتور

همان‌طور که گفته شد، با گذشت زمان انژکتور رسوب می‌گیرد و کثیف می‌شود که در این حالت نیاز به شستشو دارد. مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر به معنی کثیف بودن این قطعه و هشدار برای شستشوی انژکتور است.

  • نمایش مشکل احتراق توسط کامپیوتر ماشین
  • عملکرد خشن خودرو در حالت درجا
  • احتراق ناقص و خروج دود سیاه از اگزوز
  • خراب شدن سیلندرها
  • ضعف در عملکرد موتور ماشین
  • افزایش آلایندگی خودرو

دلایل اهمیت شستشوی انژکتور خودرو

کثیف بودن انژکتور خودرو هرچه سریع‌تر باید برطرف شود، چراکه این قطعه تاثیر مستقیم روی دارد. انژکتور، سوخت را به تزریق می‌کند، یعنی جایی که سوخت و هوا با هم ترکیب می‌شود و انفجار صورت می‌گیرد و در نتیجه آن، ماشین حرکت می‌کند.

وقتی نحوه پاشش سوخت ناقص باشد، احتراق نیز ناقص انجام می‌شود و خرابی‌های متعددی به بار می‌آید. از آنجا که قیمت بسیار بالایی در بازار دارد، توصیه می‌شود از استراتژی «پیشگیری بهتر از درمان» پیروی کرده و با شستن انژکتور از ایجاد خرابی‌های مربوطه جلوگیری کنید.

انسداد انژکتور خودرو می‌تواند جزئی، متوسط یا شدید باشد. انسداد جزئی انژکتور پیامدی همچون عملکرد ضعیف موتور را به همراه دارد. انسداد متوسط باعث افزایش مصرف سوخت، رقیق شدن ، آسیب به مبدل و افزایش آلایندگی خودرو می‌شود. اما انسداد شدید و کامل نتیجه‌ای جز دشواری در استارت زدن و خرابی موتور به دنبال نخواهد داشت. تمام این دلایل باعث می‌شوند شستشوی انژکتور ماشین اهمیت بسیاری پیدا کند.

مواد لازم برای شستشوی انژکتور

از آنجا که انژکتور با سوخت سروکار دارد، بدون شک در هنگام شستشوی آن با بنزین در تماس قرار می‌گیرد. تماس مستقیم با هر نوع سوخت از جمله بنزین باعث آسیب به بافت پوست می‌شود. بنابراین استفاده از البسه و تجهیزات ایمنی در حین شستشوی انژکتور خودرو ضرورتی انکارناپذیر است. مشتری مداری و دانش محوری اولویت اول فاتح فام سپاهان تولید کننده انواع تینر است.

به عنوان مثال، برای محافظت از چشم‌ها در برابر گازهای سمی ناشی از مواد پاک‌کننده شیمیایی، باید از عینک ایمنی استفاده کرد. برای جلوگیری از تماس پوست با مواد شوینده نیز باید از دستکش و لباس آستین‌بلند استفاده کرد. البته شستشوی انژکتور نیز به نوبه خود به وسایل متعددی احتیاج دارد. به طور کلی لوازم ضروری برای شستن انژکتور را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • استفاده از دستکش مخصوص (نیتریل) جهت محافظت دست‌ها در مقابل سوخت و مواد شوینده شیمیایی
  • استفاده از لباس آستین‌بلند جهت محافظت دست‌ها در برابر پاشش مواد شوینده
  • استفاده از عینک ایمنی برای محافظت چشم‌ها در برابر پاشش مواد شوینده و گازهای سمی مربوطه
  • استفاده از ماسک برای جلوگیری از ورود گازهای سمی به داخل حلق و بینی
  • مواد پاک‌کننده سیستم انژکتوری
  • کیت تمیزکننده انژکتور
  • انواع آچار
  • کمپرسور هوا یا کنیست

نحوه شستشوی انژکتور

شستشوی انژکتور به دو روش انجام می‌شود. در روش حرفه‌ای، انژکتور باز شده و پس از خروج کامل از ماشین، تمام اجزای داخلی آن مورد پاک‌سازی قرار می‌گیرد. این روش نیاز به اسپری‌های مخصوص و دستکش، ماسک و عینک ایمنی دارد. ولی در روش دوم که برای افراد مبتدی توصیه شده و ساده‌تر است، نیازی به جدا کردن و خروج انژکتور از ماشین نیست. یعنی شستشوی انژکتور درون خودرو انجام می‌شود و تنها به کیت شستشو نیاز دارد.

شستشوی انژکتور علاوه بر مواد لازم و تجهیزات ایمنی، دقت و حوصله بسیاری می‌خواهد. در ادامه به شرح کامل نحوه شستن انژکتور چه در داخل و چه در خارج از ماشین می‌پردازیم. درب Paint thinner سفت و محکم نیز می باشد، همچنین این محصول در بسته بندی های متنوعی به فروش می رسد.

روش ساده شستشوی انژکتور داخل ماشین

به منظور شستشوی انژکتور بدون نیاز به خروج آن از ماشین باید از مراحل زیر پیروی کنید.

  • پیش از شست‌شوی انژکتور، سوزن انژکتور را آماده کنید.
  • انژکتورهای سوخت را پیدا کنید.
  • پمپ سوخت را از انژکتورها جدا کنید.
  • رگلاتور فشار را جدا کنید.
  • کیت شستشوی انژکتور را به پورت سوخت وصل کنید.
  • درپوش را بردارید.
  • موتور ماشین خود را روشن کنید.
  • کیت شست‌وشو را جدا کنید.
  • ماشین خود را روشن کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا