سلامت و دانشکسب و کار برتر

از کجا بفهمیم ناراحتی اعصاب داریم؟

10 نشانه رایج که میگوید شما ناراحتی اعصاب دارید

همه انواع بیماری ها یا اختلالات روانی و عصبی می توانند به طور جدی بر خلق و خو، تفکر، ادراک و رفتار فرد تأثیر بگذارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این نوع بیماری ها آشنا کنیم. همچنین توضیح دهید علائم هر بیماری روانی که مزمن است و در مدت کوتاهی از بین می رود چیست؟ آیا می توان آنها را درمان کرد؟ برای چه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد؟ برای درمان اختلالات روانی و عصبی بهتر است به روانپزشک مراجعه کنید یا روانشناس؟

اگر علائمی شبیه به یک بیماری روانی دارید یا نگران این هستید که به دلیل استرس و اضطراب در زندگی خود دچار این نوع بیماری شوید، حتما به متخصص مغز و اعصاب شیراز پی جو مراجعه کنید.

آشنایی با انواع بیماری های عصبی و روانی

بیماری های عصبی طیف وسیعی دارند و شامل علائم و نشانه های مختلفی می باشند. اما به طور کلی، این اختلالات روانی می توانند تأثیر قابل توجهی بر رفتار، خلق و خو، عواطف و تفکر داشته باشند. بیماری های روانی بر تمام زمینه های زندگی افراد تاثیر می گذارد.

DSM-5 دستورالعمل هایی را برای تشخیص اختلالات روانی مختلف ارائه می دهد. متخصصان سلامت روان از این راهنما برای تشخیص علائم و انتخاب بهترین روش درمانی استفاده می کنند. در ادامه با استفاده از طبقه بندی DSM-5 به توضیح انواع بیماری ها و اختلالات روانی می پردازیم و علائم هر کدام را ذکر می کنیم.

1. اختلالات عصبی رشدی و روانی

اختلالات عصبی رشدی و روانی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی هستند که در دوران نوزادی، کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می شوند. این اختلالات عبارتند از:

ناتوانی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی یا مشکلات رشد عقلانی قبل از 18 سالگی تشخیص داده می شود. این بیماران در عملکرد شناختی مشکل دارند. تست های استاندارد IQ اغلب برای ارزیابی عملکرد شناختی استفاده می شود. ضریب هوشی این افراد زیر 70 است.این بیماران از نظر رفتار انطباقی نیز مشکل دارند. به عنوان مثال، آنها در مراقبت از خود و مهارت های زندگی مشکل دارند.

تاخیر رشد عمومی

اگر روانشناس یا روانپزشک ناتوانی رشدی را در کودک زیر 5 سال تشخیص دهد، به عنوان تاخیر رشد عمومی طبقه بندی می شود. در این مشکل کودک در درک، گفتار، فعالیت های اجتماعی و مهارت های حرکتی عقب می ماند. این تشخیص موقتی است و زمانی که کودک به سن مناسب برای تست IQ استاندارد رسید باید دوباره ارزیابی شود.

اختلالات ارتباطی

این نوع اختلال بر توانایی فرد در درک و تشخیص زبان و همچنین گفتار تأثیر می گذارد. اختلالات ارتباطی به 4 دسته اختلالات زبانی، اختلالات صدای گفتار، لکنت زبان و اختلالات ارتباط اجتماعی تقسیم می شوند. این نوع اختلال معمولا در کودکان تشخیص داده می شود. این بیماران معمولاً در موارد زیر مشکلاتی دارند:

درک زبان

صحبت کردن

گوش بده

نشانه های اجتماعی

حالات چهره

حرکات

ادراک عاطفی

اختلالات طیف اوتیسم

این گروه از بیماران دارای الگوهای رفتاری تکراری و محدودی هستند. تعامل و ارتباط اجتماعی آنها دارای کاستی های بسیاری است. علائم مربوط به این بیماری در اوایل زندگی تشخیص داده می شود. علائم سندرم اوتیسم به گونه ای است که فرد در فعالیت های اجتماعی و کار دچار مشکلات جدی می شود.

اختلال فعال سازی کمبود توجه

بیماران مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی الگوی ثابتی در عملکرد خود دارند. این فرد متمرکز یا بیش از حد متمرکز است. خانه، مدرسه، این سبک می تواند خود را در موقعیت های مختلف محل کار یا اجتماعی نشان دهد. علائم این بیماری باید قبل از 12 سالگی مشخص شود و این علائم بر عملکرد فرد تاثیر می گذارد.

2. اسکیزوفرنی و سایر بیماری های روانی

اسکیزوفرنی یک اختلال مغزی جدی است. علائم معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می شود. درک این بیماران از واقعیت تحریف شده و افکار و احساسات آنها تحریف شده است. 30-20 درصد از این بیماران برای مدت کوتاهی بیمار هستند. بقیه بیماری های جدی هستند. حدود 10 درصد از بیماران اسکیزوفرنی دست به خودکشی می زنند. علائم این بیماری عبارتند از:

توهم

بیماری روانی

کناره گیری از جامعه

کمبود انگیزه

احساسات کم

پاسخ های اشتباه

اختلال در تفکر و حافظه

عدم وضوح

3. اختلال دوقطبی و بیماری های مرتبط

نوسانات خلقی و تغییر در انرژی و الگوهای رفتاری در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی. این افراد مدام دوره های شیدایی و افسردگی را تجربه می کنند. این کشورها به شرح زیر تعریف می شوند.

شیدایی: در این دوره انرژی و فعالیت فرد افزایش می یابد. تحریک پذیری افزایش می یابد و علائمی مانند تحریک پذیری و اعتماد به نفس بیش از حد ظاهر می شود. با پیشرفت شیدایی، علائم روان پریشی مانند هذیان و توهم بروز می کند.

افسردگی: در دوران افسردگی، فرد غمگین است و علاقه ای به فعالیت های خاصی ندارد. در این دوره، فرد علاقه خود را به فعالیت های مورد علاقه قبلی از دست می دهد. او احساس گناه و خستگی می کند و ممکن است به خودکشی فکر کند.

4. اختلالات افسردگی

افسردگی به چند دسته تقسیم می شود. در تمام انواع افسردگی، فرد احساس پوچی می کند. احساس غمگینی و عصبانیت. اگر فردی بیش از دو هفته احساس غم و ناراحتی کند. افسردگی در صورتی امکان پذیر است که حداقل 3 علامت از این اختلال را بدون انجام فعالیت های عادی داشته باشید. علائم زیر ممکن است علائم افسردگی باشد.

حس غم

احساس بدبختی

نارضایتی

تحریک پذیر

گناه

ناامیدی

اعتماد به نفس پایین.

درد و ناراحتی

عدم تمرکز

افکار شکست

خود را سرزنش کنید

شما احساس بی ارزشی می کنید

کناره گیری از خانواده و دوستان.

توقف فعالیت های لذت بخش

وابستگی به الکل یا داروهای آرام بخش

خستگی

احساس بیماری کنید

انواع افسردگی شامل موارد زیر است:

اختلال خلقی مخرب: در دوران کودکی رخ می دهد و با خشم و عصبانیت شدید مشخص می شود.

افسردگی اساسی: فرد علاقه خود را به فعالیت ها از دست می دهد و افسرده می شود.

افسردگی مداوم: این نوع افسردگی مداوم و پایدار است. علائم آن خیلی جدی نیست، اما در درازمدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

سندرم پیش از قاعدگی: سندرم پیش از قاعدگی با علائم افسردگی، اضطراب و تحریک پذیری مشخص می شود. 1 یا 2 هفته قبل از قاعدگی شروع می شود و پس از چند روز خونریزی ناپدید می شود.

افسردگی ناشی از یک بیماری دیگر: اگر فردی با وجود علائم افسردگی، بیماری زمینه ای مانند دیابت، سکته، سرطان یا عفونت HIV داشته باشد، این بیماری از این نوع خواهد بود.

5. اختلال اضطرابی

اختلالات اضطرابی به چند دسته تقسیم می شوند. اما همه این مشکلات باعث می شود که فرد در پاسخ به موقعیت های مختلف بترسد یا با ترس واکنش نشان دهد. ژنتیک، استرس و عوامل محیطی همگی می توانند در این بیماری عصبی نقش داشته باشند. به طور کلی این بیماری ها با علائم زیر مشخص می شوند.

خستگی

تنش عضلانی

معده درد

سفتی یا درد قفسه سینه

بودن در بودن

تعریق

به لرزه درآمدن

مشکلات تنفسی

ضربان قلب تند

سردرد

سر آسان

اختلالات اضطرابی به شرح زیر تقسیم می شوند:

اختلال اضطراب فراگیر: بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بیش از حد نگران رویدادهای روزمره هستند.

اختلال اضطراب اجتماعی: این اختلال شایع تر است. فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از قضاوت، تماشا یا تحقیر شدن می ترسد یا خجالت می کشد.

انواع فوبیا: فوبیا ترس از یک شی یا موقعیت خاص است، مانند ترس از عنکبوت یا ترس از ارتفاع.

اختلال پانیک: در اختلال هراس، فرد دچار حملات پانیک می شود. علت بیماری ناشناخته است. بنابراین، بیماران در مورد احتمال حملات پانیک در آینده نگران هستند.

اختلال اضطراب جدایی: این بیماران اضطراب شدیدی از جدا شدن از عزیزان خود دارند. ما این ترس را در کودکان خردسال هنگام جدا شدن از والدین خود مشاهده کرده ایم. اما اختلال اضطراب جدایی می تواند در کودکان بزرگتر و بزرگسالان رخ دهد.

6. وسواس و مشکلات مربوط به آن

اختلال وسواس اجباری نوعی اختلال اضطرابی است. 2 تا 3 درصد از جمعیت ممکن است از این بیماری رنج ببرند. اولین علائم معمولا در اواخر دوران کودکی یا اوایل نوجوانی ظاهر می شود. وسواس و اجبار در افکار و رفتار این بیماران دیده می شود. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری، تصاویر و تکانه های تکراری را تجربه می کنند. این حالت ناخواسته و آزاردهنده است و نوعی وسواس محسوب می شود.

اعمال آنها نیز تکراری و تشریفاتی است که بیش از حد وقت بیمار را می گیرد و باعث ناراحتی می شود. بیماران از وسواس ها و اجبارهای خود آگاه هستند. ما کنترلی روی آن نداریم.

اختلالات مرتبط با اختلال وسواس فکری اجباری:

اختلال وسواس جبری (OCD)

اختلالات تصویر بدن

اختلال در ذخیره سازی

رال cheve (تریکوتیلومانی)

خارش یا خاراندن پوست

سوء مصرف مواد مخدر یا اختلال اجباری مرتبط با مواد

اختلال وسواس فکری با بیماری های دیگری همراه است

علائم توهمات رایج عبارتند از:

ترس از آلودگی توسط میکروب ها، خاک یا سایر عوامل محیطی

ترس از آسیب ناشی از تصادف و بیماری یا مرگ به خود و نزدیکان

افکار و تصاویر آزاردهنده از رابطه جنسی یا خشونت

توجه زیادی به هماهنگی و ساختار

نگرانی بیش از حد در مورد بیماری، مشکلات مذهبی یا اخلاقی

نیاز به دانستن و به خاطر سپردن موضوعات مختلف

علائم رایج اجبار عبارتند از:

شستن زیاد دست ها، حمام کردن و مسواک زدن

نظافت و شستشوی زیاد خانه

بررسی بیش از حد قفل ها، وسایل برقی و امنیتی

تکرار مداوم فعالیت های عادی مانند نشستن و راه رفتن

قوانین و الگوهای قوی برای چیدمان اقلام مختلف

ضربه زدن، لمس کردن، یا کشیدن انگشت در یک الگو یا فرکانس خاص

همیشه برای ایجاد اعتماد به نفس سوال بپرسید

افکار بد را با افکار خوب جایگزین کنید

7. اختلالات تروماتیک و مرتبط با استرس

در گذشته این دسته از بیماری های روانی در گروه اختلالات اضطرابی قرار می گرفتند. اما امروزه این مقوله جدا تلقی می شود. قرار گرفتن در شرایط استرس زا و به خطر انداختن فرد باعث بروز این نوع از بیماری های عصبی و روانی می شود. انواع اختلالات مرتبط با استرس شامل موارد زیر است.

افسردگی حاد

اضطراب شدید پس از یک موقعیت آسیب زا مانند جنگ، بلایای طبیعی یا مرگ یکی از عزیزان باعث این اختلال می شود. این اضطراب شدید تا حدود 1 ماه پس از حادثه ادامه دارد. علائم به شرح زیر است:

واقعیت ذهن را تغییر دهید

فراموش کردن جنبه های مهم این موقعیت استرس زا

یک طرح کلی از رویداد

کاهش پاسخ عاطفی

خاطرات غم انگیز از حوادث غم انگیز

مشکل در تجربه احساسات مثبت

بسیاری نادرست هستند

اختلالات سازگاری هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که یک تغییر ناگهانی در زندگی فرد ایجاد می شود، مانند طلاق، پایان یک رابطه، جابجایی یا از دست دادن شغل، ممکن است در پاسخ به آن دچار اختلالات سازگاری شوند. علائم آن شامل موارد زیر است.

اضطراب

تحریک پذیری

خلق و خوی افسرده

نظارت کنید

خشم

ناامیدی

احساس انزوا

8. اختلالات تجزیه ای

اختلالات تجزیه ای یا تجزیه ای باعث می شود که فرد مبتلا از افکار، احساسات، خاطرات یا احساس هویت خود جدا شود. افراد می توانند این اختلال را در طی یا ساعت ها و روزها پس از یک رویداد آسیب زا داشته باشند. فرد می تواند واقعه را غیر واقعی تصور کند یا خود را خارج از رویداد ببیند. به نظر می رسد که او این رویداد را از تلویزیون تماشا می کند. این نوع اختلال معمولا بدون درمان از بین می رود.

نوع و شدت بیماری بر علائمی که ایجاد می شود تأثیر می گذارد. اما به طور کلی، فرد می تواند علائم زیر را تجربه کند:

احساس می کنم از خودم جدا شده ام.

مشکل در کنترل احساسات

نوسانات خلقی ناگهانی و غیرقابل توضیح

افسردگی یا مشکلات اضطرابی

غیرواقعی سازی (احساس اینکه دنیا واقعی نیست)

مشکل حافظه (مشکلی که به آسیب فیزیکی مربوط نمی شود.)

مشکل در تمرکز

اختلال شدید حافظه، مانند فراموشی اطلاعات شخصی

احساس اجبار به رفتاری خاص

سردرگمی واقعی

4 نوع اختلال تجزیه ای وجود دارد که عبارتند از:

فراموشی تجزیه ای

زمانی که فرد نمی تواند جزئیات یک موقعیت استرس زا را به خاطر بیاورد. بیمار از دست دادن حافظه گزارش می دهد. فراموشی می تواند از چند روز تا چندین سال طول بکشد. گاهی ممکن است این اختلال با اختلال دیگری مانند اختلال اضطراب همراه باشد.

سندرم تجزیه

بیماران مبتلا به اختلال مسخ شخصیت از زندگی، افکار و احساسات خود جدا می شوند. این افراد در روابط عاطفی خود مشکل دارند. مثل تماشای یک شخصیت در یک فیلم خسته کننده است. این بیماران مشکلات تمرکز و حافظه دارند. در مراحل پیشرفته بیماری، فرد نمی تواند خود را حتی در آینه تشخیص دهد.

اختلال تجزیه هویت

این شدیدترین شکل اختلال تجزیه ای و یکی از بحث برانگیزترین بیماری است. در گذشته اختلال هویت تجزیه ای را اختلال شخصیت چندگانه می نامیدند. در این بیماری، بیمار دارای دو یا چند شخصیت است. این حالات شخصیتی بر رفتار بیمار تأثیر می گذارد. اما فرد از آنها اطلاعی ندارد و تصور می کند که این از دست دادن حافظه است. این بیماران معمولا فراموشی تجزیه ای مداوم را تجربه می کنند.

9. اختلالات علائم فیزیکی و اختلالات مرتبط

در گذشته به این بیماری ها اختلالات جسمانی می گفتند. اختلالات علائم جسمی گروهی از شرایط عصبی و روانپزشکی هستند که در آن علائم فیزیکی برجسته هستند اما هیچ توضیح فیزیکی قابل شناسایی وجود ندارد. هنگامی که هیچ توضیح پزشکی برای یک علامت فیزیکی وجود ندارد و با افکار، احساسات و رفتارهای غیرعادی همراه است، احتمالاً فرد دارای یک اختلال علائم فیزیکی است. این اختلالات شامل انواع زیر است.

علائم فیزیکی

در این نوع اختلال، فرد آنقدر به علائم جسمانی وابسته می شود که کل عملکرد زندگی او مختل می شود. در نتیجه، فرد مستعد استرس عاطفی است. البته علائم جسمی آنقدر شدید نیست که بیش از حد تحمل فرد مبتلا باشد. اما واکنش بیش از حد آن می تواند بر زندگی بیمار تأثیر منفی بگذارد.

اختلال اضطراب بیماری

این بیماران نگران وجود یک بیماری خطرناک و جدی هستند. در این اختلال، فرد بیش از حد نگران عملکرد بدن خود است و مطمئن است که در آینده به بیماری جدی مبتلا می شود یا خواهد شد. حتی اگر آزمایش های کنترلی و پزشکی هیچ شکی را نشان ندهد، نمی توانید مطمئن باشید.

اختلالات تبدیلی

در این بیماری فرد علائم عاطفی یا حرکتی را تجربه می کند. اما هیچ توضیح پزشکی برای این وجود ندارد. به طور معمول، این وضعیت پس از تجربه یک آسیب فیزیکی یا رویداد آسیب زا ایجاد می شود.

خالص-خالص در حال حاضر عادی است

این اختلال به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت، اما امروزه در دسته بیماری های دارای علائم فیزیکی قرار می گیرد. افراد مبتلا به این عارضه علائم بیماری را ایجاد کرده یا اغراق می کنند. بیماران برای جلب توجه وانمود می کنند که بیمار هستند.

10. اختلالات خوردن و خوردن

اختلالات خوردن یکی از بیماری های روانی جدی است که تعداد مبتلایان به آن رو به افزایش است. بسیاری از این بیماران برای مدت طولانی به این بیماری مبتلا نمی شوند و هیچ اقدامی برای درمان آنها انجام نمی دهند. رژیم غذایی، افسردگی و نارضایتی از بدن از مهم ترین علل این اختلالات هستند.

از دست دادن اشتها

افراد مبتلا به بی اشتهایی غذاهای محدودی مصرف می کنند. این عمل منجر به کاهش وزن قابل توجهی می شود. افراد مبتلا به بی اشتهایی از افزایش وزن می ترسند. اکثر این بیماران دچار کمبود وزن هستند. با این حال، وزن بیمار ممکن است نرمال یا بالاتر از حد متوسط ​​باشد.

بولیمیا عصبی

پرخوری عصبی باعث پرخوری و پرداخت هزینه این پرخوری می شود. این بیماران پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ، پرخوری را با رفتارهای جبرانی مانند استفراغ، استفاده از ملین ها یا ورزش جبران می کنند.

با هضم من

این بیماران غذایی را که قبلاً جویده شده و بلعیده شده است، پس می گیرند یا دوباره قورت می دهند. این بیماری در هر سنی از کودکی تا بزرگسالی ممکن است رخ دهد. این اختلال اغلب در افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب یا سایر بیماری های روانی دیده می شود.

مشکل پیکا

افراد مبتلا به این بیماری هوس مواد غیر غذایی مانند خاک، رنگ یا صابون می کنند. این بیماری در کودکان خردسال بیشتر دیده می شود. احتمال بروز آن در زنان باردار نیز وجود دارد. گاهی کمبود مواد مغذی در بدن باعث گرسنگی می شود.

مشکل پرخوری

اختلال پرخوری با دوره های پرخوری مشخص می شود. در طول این دوره ها، فرد بیش از حد معمول غذا می خورد و تا زمانی که احساس سیری کند به خوردن ادامه می دهد. ممکن است فرد پس از خوردن غذا دچار افسردگی یا انزجار شود. اما به رفتار پاداش نمی دهد.

دکمه بازگشت به بالا