عمومیکسب و کار برتر

آبیاری درخت گردو در زمستان

مقدمه ای بر نحوه آبیاری صحیح درخت گردو:

همه ما می‌دانیم که درختان برای بقا به میزان مشخصی آب احتیاج دارند. درصورتی‌که درخت آب کافی را دریافت نکند، خشک می‌شود و میوه‌های باکیفیتی به باغدار نخواهد داد. یکی از درختانی که مقام و منزلت ویژه ای در میان کشاورزان ایرانی دارد، درخت گردو است. به نظر شما روش صحیح آبیاری این درخت، چگونه باید باشد؟

همه ما فکر می‌کنیم که هرچه درخت بزرگ‌تر باشد، نیاز آبی بیشتری دارد. این موضوع از جهاتی صحیح و از جهاتی ناصحیح به نظر می‌رسد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با نحوه آبیاری صحیح درخت گردو یا نهال گردو، آشنا سازیم؛پس تا انتهای این نوشتار همراهمان باشید.

آبیاری درخت گردو به روش اصولی:

درخت گردو در گروه درختان بلند قامت قرار دارد و به همین دلیل میزان مصرف آب بیشتری به نسبت درختان هم سن و سال خود خواهد داشت. یکی از اساسی ترین اصول نگهداری درخت گردو، آبیاری صحیح و کافی آن است. در صورتی‌ که آبیاری بیشتر از اندازه نیاز درخت یا کمتر از آن صورت گیرد، قطعاً به‌ سلامت آن لطمه می‌زند.

برخی از نژادهای درخت گردو اگر که آب لازم به آن‌ها نرسد، میوه‌هایی بدرنگ و بدطعم را به ثمر می‌رسانند. همچنین اگر آب مکفی به نهال گردو نرسد، امکان دارد که میوه دهی آن به تعویق بیفتد.

یکی از زمان هایی که آبیاری درخت گردو باید مورد ارزیابی قرار گیرد، زمانی است که میوه‌ های کوچک و سبزرنگ گردو خودنمایی کردند. باغداران از این زمان تا زمان پر شدن میوه‌ ها باید آبیاری درخت گردو، را به‌صورت اصولی و کافی انجام دهند.

از آنجایی ‌که اغلب درختان گردو نیاز سرمایه مشخصی دارند و در مکان هایی سردسیر یا معتدل کشور کاشته می‌شوند، نیاز آبی آن‌ها اغلب با بارش‌های فصلی تأمین می‌شود. در حالت کلی گردو از جمله درختانی می باشد که نیاز میانه به آبیاری دارد.

به خاطر داشته باشید که اگر باغ شما در مناطقی با آب شور قرار دارد باید میزان استاندارد شوری را برای گردو اندازه گیری کرده و پس‌ از آن، اقدام به آبیاری کرده.

نحوه آبیاری صحیح درخت گردو:

درخت گردو نیاز میانه ای به آبیاری دارد، اما این موضوع مستلزم این نمی باشد که به روش آبیاری حساسیتی ندارد. اتفاقاً گردو جزو درختانی است که در مقابل کم و زیاد بودن میزان آبیاری واکنش نشان می‌دهد. توصیه می‌کنیم قبل از این‌که نهال گردو را بکارید، در مورد انواع نژادهای نهاد گردو اطلاعاتی به دست آورید. . با کسب این اطلاعات، بهترین نهال را با توجه به ویژگی های محل خود شناسایی خواهید کرد.

نهال گردو کانادایی پالیز در نهالستان پالیز گردو تولید شده و فروش آن در غیر از نهالستان سعید قاسمی غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

درصورتی‌که درخت گردو قدیمی در باغ خود دارید، باید شرایط آبیاری برای فصول گرم و سرد سال را در نظر بگیرید. در ادامه سعی داریم به انواع روش‌های آبیاری درخت گردو، بپردازیم تا شما بتوانید بهترین روش را برگزینید.

انواع روش‌های آبیاری درختان گردو:

ابتدا شما را با چند قانون باغداری برای انتخاب روش درست آبیاری این درخت آشنا می‌کنیم. شاید این سؤال به ذهن شما هم خطور کرده باشد که درخت گردو چند روز یکبار آب می‌خواد ؟ قانون اول می‌گوید که هر درخت گردو برای ثمر دهی مناسب، نیاز به متوسط ۱۲۷۰ میلی‌متر باران در فصل بارش سالیانه دارد. قانون دوم می‌گوید هر درخت گردو برای بقا، حداقل به بیش از ۵۰ درصد میزان دریافت آب در فصل بارش در تابستان نیاز خواهد داشت که رقمی حدودی بین ۶۳۰ میلی‌متر است.

اگر درختان شما فصل بارش خوبی را پشت سر گذاشته باشند، شکوفه دهی بهتری خواهند داشت و حداکثر رشد میوه در آن‌ها دوران از انتظار نیست. در ادامه به سه روش متداول آبیاری درخت گردو، اشاره می‌کنیم.

کرت بندی؛ روش اول آبیاری درخت گردو:

کرت بندی یکی از قدیمی‌ترین شیوه آبیاری مرسوم در میان باغداران است. معایب این روش به نسبت مزایای آن، بسیار بیشتر به باغ و منابع آبی آسیب می‌رساند. برای انجام آبیاری به روش کرت بندی  کرت ‌ها را به صورتی حفر می‌کنیم که در زمان جاری شدن آب از بروز طغیان جلوگیری کند. پس از کندن شیارها در زمان آبیاری جریان آب را به ورودی کرت‌ها انتقال داده و آب با گذر از کانال‌ها در زمین نفوذ می‌کند.

راندمان آبیاری این روش بسیار پایین است؛ چون آب در حین گذر از کانال فرصت کافی برای نفوذ به زمین را نخواهد داشت. علاوه بر آن، از دست رفتن آب در این روش بسیار بالاست. به باغداران عزیز پیشنهاد می‌کنیم از این روش برای آبیاری درخت گردو، استفاده نکنند چرا که کشور ما در ناحیه ای خشک قرار دارد و حفظ منابع آبی بسیار مهم است.

یکی دیگر از معایب آبیاری به روش کرت بندی، رشد غیرقابل‌کنترل علف‌های هرز در مسیر آب است. همچنین در صورتی ‌که جریان آب ناقل بیماریهای قارچی درختان باشد، با گذر از کانال آبی ریسک ابتلا درختان به بیماری‌های قارچی را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن در این روش درختانی که در ابتدای ورودی کرت بندی قرار دارند، آب بیشتری دریافت خواهند کرد.

آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی | ابیاری درخت گردو چند روز یکبار است

آبیاری درخت به روش قطره‌ای:

این روش با عنوان جدیدترین روش آبیاری درختان مشهور است. سیستم روش آبیاری قطره ‌ای اندکی با روش ‌های دیگر فرق دارد. در این روش بسته به ‌اندازه درخت و سن و سال آن، لوله‌هایی را حول تنه اصلی روی زمین قرار می‌دهند. با توجه به ریشه درخت، این لوله ‌ها می‌ تواند روی مسیر دایره‌ای در اطراف درخت بچرخند. برای آبیاری قطره‌ ای 2 روش مرسوم وجود دارد. این دو روش به شرح زیر است:

  • آبیاری قطره ‌ای برای زمین‌ هایی در مناطق مرتفع: در این روش در بالای زمین باغ یک منبع یا حوضچه جمع‌آوری آب‌های جاری قرار می‌دهند. سپس با استفاده از شیب زمین و نیروی گرانش، آب را با استفاده از لوله‌هایی که پای هر درخت رسیده، آبیاری می‌کنند. مزیت این روش این است که می‌ توان از آب‌های جمع‌آوری‌شده در زمان بارندگی نیز استفاده کرد.
  • آبیاری قطره ‌ای در زمین‌ های مسطح: در این روش به دلیل هم‌ سطح بودن زمین برای آبیاری درخت گردو، باید از پمپ برای انتقال آب استفاده کرد. گرچه به نظر خرید تجهیزات برای آبیاری به این روش هزینه‌بر است، اما در طولانی‌مدت با افزایش میزان باروری و کیفیت محصولات، ارزشمندتر خواهد بود.

آبیاری درخت به روش غرقابی:

در این شیوه نحوه آبیاری صحیح درخت گردو، به صورتی است که آب را به اعماق زمین می‌فرستند. برای انجام این کار در اطراف تنه اصلی گودال بزرگی کنده می‌شود. سپس به میزانی آب پای گودال می ‌ریزند که آب دیگر جذب زمین نشود. پس ‌از آن آب اندک ‌اندک به اعماق زمین می ‌رود. این روش هم مشابه روش کرت بندی میزان بالای هد رفت آب را به همراه خواهد داشت. همچنین در فصل بهار میزان علف ‌های هرز پای درخت نیز بیشتر می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین معایب این روش، مرطوب ماندن قسمت انتهایی تنه درخت است. رطوبت تنه درخت می‌تواند منجر به هجوم حشرات موذی و بیماری‌های قارچی در درخت شود. همچنین این رطوبت می ‌تواند منجر به رشد گیاهان رونده مثل خزه‌ها روی تنه درخت بشود.

انتخاب نحوه آبیاری صحیح درختان گردو با توجه به اقلیم:

شرایط جغرافیایی تأثیر زیادی بر میزان نیاز درخت به آبیاری دارد. در ادامه به توضیح تفاوت‌ ها و نیاز انواع گونه ‌های گردو در مناطق گرمسیر و سردسیر خواهیم پرداخت.

آبیاری درختان گردو در مناطق سردسیر

درختانی که توان کافی در برابر سرما دارند، زمانِ گلدهی متفاوت تری، به نسبت درختان حساس به سرما از خود نشان می دهند. همان‌طور که می‌دانید درخت در زمان خواب نیاز کمتری به آبیاری دارد، پس هر چه درخت دیرتر از خواب زمستانی بیدار شود، دیرتر به آبیاری به‌صورت مستقیم نیاز خواهد داشت. درختان مناطق سردسیری هم دیرتر بیدار می‌شوند و هم به دلیل شرایط اقلیمی از میزان بیشتری باران بهره‌مند شده‌اند.

تمامی این موارد نشان می‌دهد که آبیاری درخت گردو، در مناطق سردسیر بیشتر از مناطق معتدل و گرمسیر خواهد بود. در حالت کلی آبیاری در مناطق سردسیر حداکثر 12000 متر مکعب در 2 هکتار است.

آبیاری درخت در مناطق گرمسیر

آبیاری درختان گردو در مناطق گرمسیر به موارد مختلفی وابسته است. درختان گردو مناسب مناطق گرمسیر و معتدل، نیاز آبی کمتری نسبت به درختان مناطق سردسیر دارند. البته باغداران باید متوسط میزان بارش در فصل پاییز و زمستان را مدنظر قرار دهند.

بارش کافی می‌تواند سطح رطوبت خاک را بالا ببرد و همین موضوع باعث می‌شود شروع آبیاری درخت گردو، در فصل بهار به تعویق بیفتد. عموماً در مناطق معتدل و نیمه ‌خشک پیشنهاد می شود هر هفته آبیاری صورت بگیرد؛ چرا که باید نیاز آبی درخت قبل از خشک شدن ریشه آن تأمین شود.

پیشنهاد ما به شما این است در صورتی‌ که تبخیر سطحی در منطقه شما بالا هست، از روش آبیاری قطره‌ای درخت گردو استفاده کنید. این روش به ‌صورت دائمی نیاز آبی درخت را تأمین می‌کند علاوه بر آن از تبخیر بیش از حد آب نیز جلوگیری خواهد کرد.

آبیاری در فصل زمستان

در فصل زمستان اصلا درختان را آبیاری نکنید.

خسارات ناشی از آبیاری غیر صحیح در درختان گردو چیست؟

درخت گردو در برابر میزان و فواصل و شیوه آبیاری حساسیت بالایی دارد. بنابراین آبیاری بیش از حد باعث مرطوب ماندن خاک و پر شدن فواصل خاکدانه میشود. و در نهایت موجب خفگی ریشه‌ها و پوسیدگی آنها خواهد شد. بی توجهی به آبیاری درخت گردو نتنها به محصول همان سال؛ بلکه میتواند محصول‌دهی درختان در سالهای بعدی را نیز به خطر بیاندازد.

کمبود آب در ماه خرداد

کمبود آب در ماه خرداد اندازه میوه را کوچک میکند. و برروی رشد درخت اثرات نامطلوب دارد.

کمبود آب در ماه تیر

کمبود در ماه تیر در تشکیل جوانه‌های میوه برای سال آینده تاثیر گذار است. همچنین باعث پوسیده و چروکیده شدن مغز گردو نیز خواهد شد.

کمبود آب در مرداد و شهریور

کمبود آب در ماه مرداد و شهریور در کیفیت مغز میوه اثر گذار است. و در زمانیکه گردو‌ها را خشک نمودید؛ وزن زیادی را کم میکنند. و روی خشبی شدن شاخه‌ها نیز تاثیر گذار خواهد بود.

در اواسط یا اواخر تابستان زمانیکه پوست گردوهای شما شکل گرفته و استخوانی شد؛ دیگر آبیاری هیچ تاثیری برروی بزرگ شدن میوه نخواهد داشت. البته در رسیدن مواد غذایی به مغز و رشد درخت تاثیرگذار است. در این زمان باید حجم آبیاری را کاهش داده و درختان را در فواصل زمانی طولانی تری آبیاری کنید. در غیر اینصورت موجب سرمازدگی زمستانه و خشک شدن شاخه‌ها و کاهش تعداد گل در بهار میشود.

جمع بندی

در این مطلب درباره 2 روش پرطرفدار آبیاری درختان گردو (آبیاری قطره ای و آبیاری غرقابی) به بررسی پرداختیم. و از خسارات ناشی از آبیاری غیر صحیح درختان گردو آگاه شدیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه پرورش و نگهداری و قیمت نهال گردو میتوانید سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا