رنج کلیدهای اتوماتیک هوایی

قطع کننده مدار هوا یا ACB مخفف کلید قطع کننده هوا است و نوعی قطع کننده مدار اتوماتیک فشار ضعیف از خانواده کلیدهای اتوماتیک است که معمولاً در ورودی تابلوهای فشار ضعیف با آمپر بالا استفاده می شود.

علت نامگذاری این کلیدها به کلید هوا این است که در این کلیدها عملکرد اطفاء حریق در یک محفظه بسته پر از هوای آزاد در حالت فشرده انجام می شود. با گذشت زمان، این کلیدها جایگزین سوئیچ های سوخت شدند و در برخی از کشورهای پیشرفته مانند ایتالیا و فرانسه به عنوان قطع کننده مدار برای مدارهای بالای 15 کیلووات استفاده شدند. .

کلید اتوماتیک هوایی آمپرال دو عملکرد اصلی دارند. وظیفه اول تغییر است و وظیفه دوم محافظت از مدار است. به عبارت دیگر کلیدهای هوا علاوه بر اتصال و قطع خط، از شبکه نیز محافظت می کنند و در شرایطی مانند افزایش یا کاهش ولتاژ، اتصال کوتاه شبکه، کاهش یا افزایش فرکانس، افزایش دمای دستگاه در برابر جریان زیاد یا اضافه جریان. شبکه از ژنراتورهای غیرهمگام و غیره حفاظت کلیدهای هوا هم مغناطیسی و هم حرارتی است. این کلید را می توان به صورت دستی یا خودکار پس از عملیات وارد کرد. در مقایسه با سایر کلیدهای فشار کم، قطع کننده های مدار جریان جریان بالاتری را پوشش می دهند و بنابراین بیشتر در ورودی های پنل استفاده می شوند.

چرا به این نوع کلید هوا می گویند؟

دلیل اینکه این چراغ ها را دریچه هوا می نامند این است که در این چراغ ها، نور در اتاقی پر از هوای فشرده آزاد خاموش می شود، بنابراین کنتاکت های سوئیچ باید مسیر طولانی را طی کنند تا نور را خاموش کنند که این یک مشکل است. این هوای سوییچ است در اثر این احتراق گازهای دیگری تولید می شود که باید به نحوی از کلید خارج شوند این کلیدها از کلیدهای خلاء و SF6 نیز بزرگتر هستند در این کلیدها با برداشتن نگهدارنده‌های چراغ، تماس کلید آسان‌تر می‌شود که در سایر کلیدها اینطور نیست.

کلیدهای هوا به دو صورت سه پل و چهار پل ساخته می شوند. دو نوع کلید هوا ثابت و کشویی وجود دارد که علاوه بر اتصال و قطع مدار وظیفه حفاظت از شبکه را نیز بر عهده دارند. به دلیل قدرت بالای کلیدهای هوا، این کلیدها در ورودی پنل ها قرار می گیرند.

انواع دریچه های هوا

کلیدهای هوا در دو مدل ثابت (FIX) و کشویی تولید می شوند که هر دو نوع این محصول در زیر به تصویر کشیده شده است.

نقش ها و عملکردهای آچار بادی

حفاظت شبکه در برابر اتصال کوتاه

حفاظت شبکه در برابر افزایش یا کاهش بیش از حد ولتاژ

حفاظت از شبکه در برابر رشد یا کاهش بیش از حد

تجهیزات یا منابع تغذیه را از بارگذاری بیش از حد یا گرم شدن بیش از حد محافظت کنید

حفاظت ژنراتور در برابر همگام سازی

فیوز فشار قوی

برای جلوگیری از اتصال کوتاه در این کلید می توان از فیوز فشار قوی استفاده کرد.

اتصال کوتاه یکی از رایج ترین خطرات و خطاهایی است که یک شبکه را تهدید می کند. خطای اتصال کوتاه زمانی است که دو فاز به یکدیگر وصل می شوند یا سه فاز به یکدیگر وصل می شوند یا خنثی هستند. در این حالت 10-100 برابر جریان عادی از شبکه عبور می کند. عبور چنین جریان بزرگی منجر به از بین رفتن عایق تجهیزات شبکه و افزایش دمای بسیار بالا می شود، زیرا تجهیزات در چند ثانیه می سوزند. از این رو، یک وضعیت غیرعادی در سیستم باید تشخیص داده شود و یک عیب باید در اسرع وقت برطرف شود. سیستم حفاظتی برای تشخیص عیوب و شرایط غیرعادی شبکه و جداسازی قسمت معیوب از سایر قسمت ها استفاده می شود. در قطع کننده مدار پنوماتیکی؛ اجزای معیوب با عملکرد رله شناسایی و از مدار جدا می شوند.

از نظر ساختاری، کلید هوا به گونه ای طراحی شده است که در صورت اتصال کوتاه (حداکثر 10 برابر جریان می تواند از کلید عبور کند) با موتور یا رله یا به صورت دستی مدار را قطع کرده و مدار را قطع می کند. شبکه حفاظتی خطر آسیب

نحوه بارگیری و تخلیه فنر کلید هوا و قطع و وصل کلید

اتصال و جدا کردن کلیدهای هوا اغلب توسط فنر شارژ شده انجام می شود. این فنر به صورت دستی یا اتوماتیک توسط موتور شارژ می شود و کلید آماده کار است. برای شارژ دستی کلید، اهرم روی کلید باید چندین بار از بالا به پایین جابجا شود تا فنر شارژ شود و نشانگر روی کلید سیگنال شارژ را نشان دهد (شارژ پس از قرار دادن موتور در قسمت ویژه مشکلی ندارد). با رعایت کاتالوگ و دستورالعمل نصب، با اعمال ولتاژ به موتور، موتور شروع به شارژ فنر می کند. پس از شارژ فنری، مکانیزم اصلی آماده اتصال است. با فشار دادن شاسی بسته روی کلید کنتاکت ها به هم وصل می شوند و با فشار دادن شاسی باز مدار قطع می شود. برخی از این کلیدها را می توان به عنوان کلید ارت استفاده کرد به این صورت که پس از خارج کردن کلید از روی پنل با اهرم روی کلید، ورودی های کلید به هم متصل شده و با کلید داخل پنل، این ورودی ها به زمین متصل می شوند. بنابراین مشتری پشت کلید زمین است. این حالت با نشانگر روی کلید قابل مشاهده است.

خاموش شدن با سوئیچ هوا

در داخل فن برای خاموش کردن جرقه ناشی از اتصال کوتاه از یک محفظه بزرگ برای خاموش کردن جرقه استفاده می شود. این محفظه ها از سیلیس یا آزبست ساخته شده و به صورت مشبک و لایه ای ساخته می شوند و در قسمت بالایی هواکش قرار می گیرند.

نحوه کار این جرقه گیر به این صورت است که جرقه را به سمت برقگیر هدایت می کند و جرقه را به جرقه های کوچکتر تبدیل می کند، بنابراین جرقه سریعتر خارج می شود.

جرقه گیر در سوئیچ هوا با شکستن جرقه ها به جرقه های کوچکتر، حذف آن ها را آسان تر می کند.

کلیدهای هوا به طور کلی دارای 2 نوع کنتاکت هستند:

کنتاکت های اصلی: مسئول جریان برق زمانی که کلید وصل است.

کنتاکت قوس الکتریکی: هنگام قطع و وصل کلید تابلو باعث ایجاد جرقه و قوس در کلید می شود، آنها وظیفه هدایت جرقه را با جرقه گیر بر عهده دارند.

در لحظه ای که کلید قطع می شود، ابتدا تماس اصلی کلید باز می شود. این در حالی است که کنتاکت احتراق هنوز متصل است. سپس با جدا شدن کنتاکت های جرقه، جرقه ای بین آنها ایجاد می شود و این جرقه از محفظه جرقه گیر عبور کرده و خاموش می شود. در یک نوع سوئیچ هوا از دمنده برای هدایت جرقه به جرقه گیر و در نوع دیگر از حلقه مغناطیسی برای هدایت جرقه به جرقه گیر استفاده می شود. در این نوع عملیات، نیروی مغناطیسی حاصل از جریان عبوری از حلقه، جرقه را به بالای کلید می رساند و بدین ترتیب جرقه از جرقه گیر عبور می کند.

دکمه بازگشت به بالا