در مورد پلنیوم باکس چه می‌دانید!

آیا می دانید اهمیت پلنیوم باکس چیست؟ در گذشته هنگام اجرای سازه‌ها برای اینکه سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی را فراهم آورند معمولاً از دریچه تهویه، کولرهای آبی، کولر گازی، دریچه هوا ، بخاری و … استفاده می‌کردند. این تجهیزات رفته رفته با پیشرفت‌هایی همراه بودند و پکیج‌های دیواری جای بخاری و شومینه‌ها را گرفت، از طرفی برای فراهم‌ آوردن سیستم سرمایشی از تجهیزات نوینی استفاده می‌کردند، اما امروزه در ساختمان‌ها برای گردش جریان هوا از وسایل جدیدی استفاده می‌کنند تا بتوانند فشار هوا را به ‌صورت یکنواخت به‌تمامی قسمت‌های ساختمان پخش کنند. پلنیوم باکس از جمله این دستگاه‌ های تهویه مطبوع است که در ادامه بیشتر به معرفی پلنیوم باکس داکت اسپلیت و فن کویل می‌ پردازیم

تعریف پلنیوم باکس

تجهیزات متفاوتی به‌منظور توزیع جریان هوا داخل ساختمان‌ها تولید و به بازار عرضه شده است مثل دریچه بازدید. حال یکی از این تجهیزات پلنیوم باکس (Plenum Box) است. این وسیله از جدیدترین تجهیزاتی است که به صورت یکنواخت جریان هوا توزیع می‌کند. پلنیوم باکس پخش هوا را به صورت تدریجی انجام می‌دهد. از این رو می‌توان از آن در ساختمان‌های مختلفی چون پاساژها، فضاهای اداری، شرکت‌ها و … استفاده کرد و دریچه‌هایی را به‌صورت خطی و اسلوت دارد. شما میتوانید انواع مختلف پلنیوم باکس را در آپادانا کالا مشاهده و مقایسه کنید.

شاید بسیاری از افراد با کارایی پلنیوم باکس‌ها آشنایی نداشته باشند، در واقع باید بگوییم که این وسیله همانند یک باکس اختلاط هوا کار خود را انجام دهد که توسط آن پخش هوا به ‌صورت لایه‌ای و آرام‌ آرام انجام می‌گیرد. پلنیوم در واقع از ورقه‌های گالوانیزه‌ای و استیل که دارای ضخامت طول و عرض متفاوتی هستند، تولید می‌شوند. کاربران می توانند با توجه به ابعاد و اندازه‌های که در دسترس دارید، همچنین شرایط سقف کاذب، طول و عرض دریچه‌های خطی و … پلنویم باکس خود را سفارش دهند.

پلنیوم باکس در HVAC چیست؟

چه در یک فصل گرم قرار داشته باشیم و چه یک فصل سرد، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از هوا برای راحت نگه داشتن فضای شما استفاده می‌کنند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، کانال کشی سیستم شما مهم است؛ اما چه چیزی تضمین می‌کند که جریان هوای مورد نیاز در کانال و سیستم حاصل شود؟ پلنوم بخشی از سیستم HVAC است که به توزیع یکنواخت هوا در سراسر سیستم کمک می‌کند.

از طریق یک پلنوم، هوا به داخل کانال رانده می‌شود و در سراسر سیستم توزیع خواهدشد و در صورت لزوم خارج می‌شود. این قطعه اغلب در ساختمان‌ها و کارخانه‌های تجاری بزرگ برای کمک به بهبود کیفیت هوا و کاهش هزینه‌های انرژی استفاده می‌شود. با این حال، پلنوم را می‌توان در خانه‌های مسکونی نیز برای کمک به افزایش جریان هوا و کاهش سطح رطوبت استفاده کرد.

انواع پلنوم HVAC

به طور کلی، دو نوع پلنوم در یک سیستم HVAC وجود دارد: پلنوم تامین و برگشت و هر کدام به اندازه دیگری مهم است. اما هر یک از این جعبه‌های پلنوم چه کاری انجام می‌دهند؟

 پلنیوم باکس تامین

همانطور که از نامش مشخص است، پلنوم تامین یک جعبه در تهویه مطبوع شما بوده که برای توزیع هوای تازه در ساختمان یا تخلیه هوای ناپاک استفاده می‌شود. بنابراین، امکان تبادل هوای تازه و هوای خروجی را به شیوه‌ای کارآمد و کنترل شده فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، هوای خنک یا گرم را از سیستم دریافت می‌کند و به توزیع آن در تمام فضاهای ضروری کمک خواهدکرد.

این جعبه که در یک نقطه پایین در خانه شما قرار دارد، می‌تواند داخل یا بیرون باشد و معمولاً از چدن، فولاد یا آلومینیوم ساخته شده و دارای لوورهایی است که امکان سرویس دهی به بخش‌های مختلف خانه شما را فراهم می‌کند.

پلنیوم باکس بازگشت

پلنوم برگشتی دقیقاً همانطور که از نامش پیداست کار می‌کند: هوای مطبوع فیلتر شده را معمولا از طریق فن‌ها به سیستم‌های تهویه مطبوع شما باز می‌گرداند؛ یعنی هوا را از دریچه‌های برگشتی سیستم شما دریافت می‌کند، آن را گرم یا خنک کرده و سپس هوا را برای توزیع مجدد برمی گرداند.

باید توجه داشته باشید که پلنوم برگشتی مجهز به فیلتر هوا است که این موضوع برای اطمینان از تمیز و ایمن بودن هوای مکیده شده به سیستم ضروری خواهدبود.

جعبه پلنوم برگشتی ایستگاه دوم هوا است و به خروجی برگشت پمپ حرارتی، کوره یا AC شما متصل خواهدبود. سپس هوای گرم یا خنک شده از این واحد به همان کانال باز می‌گردد و به مسیر خود در خانه شما ادامه می‌دهد تا توسط بخش دیگری از سیستم HVAC شما دوباره گرم شود. این عمل می‌تواند به دفعات در روز اتفاق بیفتد.

مزایای پلنوم در HVAC چیست؟

استفاده از پلنوم در HVAC مزایای زیادی دارد که شامل:

کاهش سطوح نویز

یک مزیت این است که پلنوم می‌تواند به کاهش سر و صدا کمک کند. پلنوم‌ها هوا را به طور یکنواخت و بی سر و صدا توزیع کرده و آنها را برای مناطقی با ترافیک بالا یا محیط‌های حساس ایده آل می‌کنند. آنها همچنین برای خنک کردن فضا مفید هستند؛ زیرا می‌توانند به دور کردن گرما از ناحیه کمک کنند.

بهبود جریان هوا

این اجزا در بهبود جریان هوا در سیستم HVAC خانه یا ساختمان شما ضروری هستند. زیرا به کاهش سطح رطوبت کمک کرده و محیط راحت تری را برای خانه یا محل کار شما ایجاد خواهندکرد.

محافظت از سیستم در برابر آلودگی

اگر سیستم گرمایش یا سرمایش هوا دارید، باید مجراها را تمیز نگه دارید تا از ورود ذرات ریز به سیستم جلوگیری کنید. یک پلنوم می‌تواند به جلوگیری از ورود کثیفی و سایر زباله‌ها به سیستم HVAC و خانه شما کمک کند. به همین دلیل است که آنها برای استفاده در ساختمان‌های اداری بزرگ که افراد زیادی از آنها عبور می‌کنند، ایده آل هستند.

 اهمیت نصب صحیح پلنیوم باکس AC

نصب یک پلنوم AC آنقدرها هم سخت نیست. با این حال، همیشه عاقلانه است که اجازه دهید یک متخصص واجد شرایط این کار را انجام دهد. این موضوع به این دلیل است که پلنوم مانند ستون فقرات توزیع هوای خانه شما عمل می‌کند. اگر جعبه پلنوم کار خود را انجام ندهد، گرمایش یا سرمایش خانه شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است واقعاً هوا نامطبوع شود.

یک پلنوم به درستی نصب شده موارد زیر را تضمین می‌کند:

توزیع کارآمد هوا

کاهش مشکلات جریان هوا

بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان

کاهش هزینه‌های عملیاتی

افزایش طول عمر سیستم

به این دلایل، از تماس با یک تکنسین واجد شرایط برای اطمینان از اینکه همه تجهیزات شما به روش درستی نصب شده‌اند، تردید نکنید.

مزایای استفاده از پلنیوم باکس

هوادهی یکنواخت و آرام هوا در طول دریچه های خطی و اسلوت

استفاده از انواع عایق های صوتی و حرارتی در بدنه پلنیوم باکس

امکان تولید باکس های پلنیوم درابعاد و سایز های متفاوت با توجه به شرایط سقف کاذب

جلوگیری از انتشار هوای شناور

ممانعت از پخش سر و صدای زیاد در محیط

امکان نصب بروی سقف های کاذب، دیوار، کناف و…

امکان نصب مخفی محصول و زیبا سازی بیشتر نما

با خرید پلنیوم باکس، لاین اصلی کانال هوا مرتب می‌شود

امکان تعبیه لبه‌ی خم دار در بخش دهانه خروجی به منظور اتصال دریچه هوا به باکس با کمک بست خرچنگی

نحوه نصب پلنیوم باکس

نصب باکس های پلنیومی، یکی از مهمترین نکات کاربردی در شناخت این محصولات است؛ جهت نصب باکس پلنیوم، از لوله خرطومی یا همان فلکسیبل برای ایجاد ارتباط بین باکس و سقف کاذب استفاده می‌شود. لوله فلکسی به دلیل داشتن انعطاف پذیری بالا، استفاده راحتی دارد. جالبه بدانید نصب انواع پلنیوم باکس در کوتاه ترین زمان ممکن، یکی از ویژگی های ارزشمند این محصولات است و به دلیل داشتن لبه های بیرونی در ساختار خود، امکان تعبیه آنها هم به صورت افقی و هم عمودی وجود دارد.

ویژگی های جعبه توزیع هوا

از مهم‌ترین مزایای تجهیزات پلنیوم باکس می‌توان به پارامترهای زیر اشاره داشت:

قابلیت هماهنگی با انواع دریچه‌های خطی و Linear Slotها

ایجاد تعادل مناسب و همسان در امر هوا رسانی

امکان قرارگیری در سطوح با ارتفاع زیاد (سقف پارکینگ ها و فضاهای صنعتی)

زیبایی ظاهری و قابلیت رنگ‌آمیزی این قطعات

سفارشی ساز بودن (در صورت درخواست کارفرمایان)

طراحی و تولید در انواع سایزها، ضخامت ها و تعداد خروجی ها (بسته به نیاز و شرایط نصب)

نصب در 2 حالت مختلف

امکان استفاده از عایقهای حرارتی الاستومتری؛ برای اطمینان خاطر یافتن از عدم تعریق‌های رطوبتی هوا و یا نشتهای هوایی

جلوگیری از اگزیت لایه‌ای جریانهای هوا

سازگاری با محیط های نصب مختلف

قرارگیری بدون مشکل بر روی دیوارها (چنانچه به هر دلیل، قصدی برای نصب جعبه‌های پلنیوم بر روی سقف‌ها و کناف‌ها وجود نداشته باشد.)

هیچگونه آلودگی از سوی جعبه‌های توزیع هوا به جریان های هوای عبوری، سرایت داده نمی‌شود.

بسته به نیاز، امکان تعدیل فشار هوا را خواهند داشت.

دکمه بازگشت به بالا