دانستنی‌ها درباره ویتامین F

آفتاب‌‌نیوز :

اگربه ویتامین F فکر کنید، احتمالاً اول از همه تصور می‌کنید که این ماده همان‌ طور که از اسمش بر می‌آید، یک ویتامین است. اگر چنین باوری داشته باشید، احتمالاً با خواندن خط‌های بعدی متعجب خواهید شد.

اول از همه، اینکه ویتامین F بر خلاف اسمش واقعاً یک ویتامین نیست، بلکه شامل دو نوع چربی به نام‌های آلفا لینولنیک اسید (ALA) و لینولئیک اسید (LA) است. این را هم بدانید که بدون این اسیدهای چرب نمی‌توان زندگی سالمی داشت.

ویتامین F – چربی‌های خوب
آلفا لینولنیک اسید و لینولئیک اسید هر دو از خانواده “اسیدهای چرب با چند درجه غیر اشباع” یا Polyunsaturated Fatty Acids و به اختصار PUFA هستند. این گروه از اسیدهای چرب کارهای بسیار مهمی را در بدن انسان انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها، محافظت از اعصاب است. بدون این دو چربی اساساً انعقاد خون اتفاق نمی‌افتد و حتی نمی‌توانید عضلات خود را حرکت دهید. با این حال بدن نمی‌تواند این دو ماده را تولید کند و باید آن‌ها را از طریق رژیم غذایی به دست آورد.

ویتامین F و سلامت قلب
به نظر می‌رسد که مصرف مقادیر بالای آلفا لینولنیک اسید و لینولئیک اسید با کاهش خطر بیماری عروق کرونا ویروس قلب و به طور کلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

ویتامین F و سلامت شناختی
شواهد متقاعدکننده‌ای وجود دارد که اسیدهای چرب امگا 3 همچون آلفا لینولنیک اسید به کاهش زوال شناختی ناشی از بالا رفتن سن کمک می‌کنند.

ویتامین F و التهاب
شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 از جمله آلفا لینولنیک اسید، به کاهش التهاب در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی کمک می‌کند و منجر به کاهش درد و سفتی مفاصل می‌شود.

منابع ویتامین F
اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در طیف گسترده‌ای از مواد غذایی یافت می‌شوند. البته آلفا لینولنیک اسید بیشتر در مواد غذایی گیاهی موجود است، در حالی که لینولئیک اسید را می‌توانید در روغن‌های گیاهی، مغزها، دانه‌های روغنی، گوشت و تخم مرغ پیدا کنید. به طور کلی لینولئیک اسید (امگا 6) در مواد غذایی مصرفی ما بیشتر یافت می‌شود.

علائم کمبود ویتامین F

بثورات پوستی خشک و پوسته‌پوسته، کاهش رشد کودکان و نوزادان، آسیب‌پذیری بیشتر در مقابل عفونت‌ها، کندی فرآیند بهبود زخم، اختلال شناختی.

دکمه بازگشت به بالا