سلامت و دانش

دانستنی‌هایی درباره هوس‌های غذایی

به گزارش شفاف عصر ایران وی در گزارشی از Healthline نوشت: “اشتها می توانند توسط عوامل مختلفی از نظر جسمی و روحی شکل بگیرند.” در بعضی موارد ، می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد و نباید از آن چشم پوشی کرد.

دلایل احتمالی اشتها

اشتها توسط عوامل مختلفی شکل می گیرد که به طور کلی در دو دسته اصلی قرار می گیرند: جسمی و روحی.

علل جسمی

عدم تعادل لپتین و گرلین: عدم تعادل این هورمون ها که مسئول سیری و گرسنگی هستند ، می تواند در برخی افراد اشتها ایجاد کند.

– بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند گیرنده های بویایی و چشایی انسان را تحت تأثیر قرار دهد که منجر به اشتهای شدیدتر می شود.

– سندرم پیش از قاعدگی: تغییر در هورمون های استروژن و پروژسترون قبل از قاعدگی می تواند باعث افزایش اشتها شود ، به ویژه در غذاهای پر کربوهیدرات.

کمبود خواب: خواب کم یا خیلی کم می تواند سطح هورمون های مسئول تنظیم چرخه های گرسنگی ، سیری و خواب-بیداری را مختل کند و احتمال احساس اشتهای شدید به خصوص در شب را افزایش دهد.

– رژیم کمبود مواد مغذی: برخی مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر می توانند به شما کمک کنند تا سیر شوید. یک رژیم غذایی کم مواد غذایی می تواند احساس گرسنگی یا اشتیاق به شما ایجاد کند. حتی اگر کالری کافی داشته باشید.

– هیدراتاسیون ضعیف: مصرف نامناسب مایعات می تواند گرسنگی یا اشتها را در برخی افراد بدتر کند.

جمعیت باکتریهای روده بزرگ: برخی شواهد نشان می دهد که نوع باکتری در روده بزرگ می تواند بر تعداد و نوع اشتهای فرد تأثیر بگذارد. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای تقویت این رابطه لازم است.

– فعالیت بدنی: افزایش فعالیت بدن ، حتی از طریق پیاده روی ، می تواند به کاهش اشتها کمک کند. به همین ترتیب ، تحرک کم می تواند دلیلی برای تجربه تمایل بیشتر باشد.

– غذاهای بسیار فرآوری شده برخی شواهد نشان می دهد که غذاهای پرچرب ، پر قند و فرآوری شده می توانند علائمی مانند اعتیاد ایجاد کرده و احتمال اشتها را افزایش دهند.

مصرف مکرر غذاهای مورد نظر: با مصرف کمتر غذای مورد نظر خود می توانید ولع مصرف آن غذا را کاهش دهید.

دلایل روانشناختی

ولتاژ: استرس می تواند سطح کورتیزول را در بدن افزایش دهد. سطح بالای کورتیزول ممکن است با گرسنگی ، اشتها و احتمال بالاتر رفتارهای استرس زا یا مصرف بیش از حد مرتبط باشد.

شخصیت فردی: برخی شواهد نشان می دهد افرادی که از روی انگیزه فوری کارهایی را انجام می دهند ، بیشتر احساس اشتها می کنند.

زمینه غذا: مغز شما می تواند مصرف یک ماده غذایی خاص را به یک زمینه خاص پیوند دهد. به عنوان مثال ، ذرت بو داده و فیلم.

حالت روانی یک شخص.برخی حالات خاص می تواند اشتها را تحریک کند. به عنوان مثال ، به نظر می رسد خلق و خوی منفی باعث افزایش میل به غذاهایی می شود که سریع و آسان تهیه می شوند و معمولاً حاوی مواد مضر هستند.

آیا اشتها نشانه کمبود مواد مغذی است؟

به طور کلی اعتقاد بر این است که اشتها نشانه کمبود برخی مواد مغذی در بدن است. در بیشتر موارد ، این نظریه در حال حاضر به چند دلیل فاقد پشتیبانی علمی است.

به عنوان مثال ، اشتیاق به غذاهای شور گاهی به دلیل کمبود سدیم ایجاد می شود. با این حال ، بیشتر افرادی که غذاهای شور می خواهند کمبود این ماده مغذی ندارند.

علاوه بر این ، نظریه کمبود مواد مغذی نشان می دهد که میل به غذا بعد از غذاهای غنی از مواد مغذی و کمتر فرآوری شده مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل یا حبوبات ایجاد می شود.

اما در حقیقت ، بیشتر هوس های غذایی به دلیل کمبود مواد غذایی ، مانند غذاهای فرآوری شده با چربی ، قند یا نمک ، انجام می شود.

علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد که زنان و مردان اشتهای مختلفی دارند. به عنوان مثال ، زنان بیشتر خواهان غذاهای با طعم شیرین هستند ، در حالی که مردان تمایل به غذاهای طعم دار دارند.

شواهد اندکی وجود دارد مبنی بر اینکه زنان از نظر مواد مغذی که احتمالاً در غذاهای شیرین وجود دارد کمبود دارند و یا اینکه مردان از نظر مواد مغذی موجود در غذاهای معطر کمبود دارند.

سرانجام ، تحقیقات نشان می دهد که هرچه غذای خاصی کمتر بخورید ، ولع مصرف آن کمتر می شود.

در مورد تمایل به محصولات غیر غذایی چطور؟

گرچه اشتیاق احتمالاً نشانه کمبود مواد مغذی نیست ، ولع مصرف محصولات غیر غذایی است.

یک نمونه از این موارد اختلال پیتزا است ، که ممکن است مردم به دنبال محصولات غیر غذایی مانند خاک ، مواد شوینده و یخ باشند.

پیتزا بیشتر در کودکان و زنان باردار دیده می شود ، علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

با این حال ، مطالعات نشان داده است که مبتلایان به پیتزا اغلب فاقد آهن ، کلسیم یا روی هستند.

هوس محصولات غیر غذایی اغلب با مصرف مکمل هایی برای تأمین مواد مغذی لازم کاهش می یابد.

البته نه همیشه با لوازم جانبی پیکا. “بنابراین ، تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش دقیق کمبود مواد مغذی در این منطقه مورد نیاز است.”

دکمه بازگشت به بالا