تکنیک‌ها و چالش‌های انیمیشن دو بعدی

منظور از تکنیک های ساخت انیمیشن شیوه هایی است که برای ساخت انیمیشن به کار میگیریم و همینطور ابزار های مختلفی که استفاده میکنیم. اگر بخواهیم از لحاظ تکنیک، انیمیشن‌ها را بررسی کنیم؛ می توان به دو بخش دو بعدی و سه بعدی تقسیم کرد. انیمیشن های دو بعدی مثل نقاشی روی کاغذ هستند و انیمیشن های سه بعدی دارای حجم و بعد هستند. علت  حجم دار بودن آنها سایه، نور، جهت و فرم است.

انواع سبک های انیمیشن سازی | برنامه ساخت انیمیشن دو بعدی برای ویندوز

انیمیشن کاغذی

یکی از انواع سبک های انیمیشن دو بعدی، انیمیشن کاغذی است. در ساخت این تکنیک انیمیشن تک تک طرح های کلیدی و میانی و پس زمینه ها بر روی کاغذ کشیده می شوند.

در ساخت این سبک انیمیشن، هر از انیمیشن بر روی کاغذ مورد نظر بوسیله ابزار های مختلف مانند مداد، مداد رنگی، آبرنگ و… فریم ها کشیده می شوند. بدلیل اینکه در ساخت این تکنیک انیمیشن  نمی توان تصاویر را لایه بندی کرد، هر و آبجکت و طرح های جلویی و پشتی در هر فریم دوباره کشیده می شوند.

به همین دلیل، در این تکنیک انیمیشن، برای صرفه جویی در زمان از طرح های ساده استفاده می شود. این سبک انیمیشن به دلیل دوباره هر فریم از اول، دو ویژگی خاص دارد :

۱-ساده بودن خطوط

۲-لرزش در خط ها

مانند

تکنیک سل انیمیشن

ساخت این تکنیک انیمیشن مورد استفاده خیلی از کمپانی های بزرگ انیمیشن سازی است.در ساخت این سبک انیمیشن از طلق های شفاف استفاده می شود.  این طلق ها نور را از خود عبور می دهند. در ساخت این تکنیک چند لایه طلق شفاف بر روی هم قرار میگیرند، بر روی هر لایه به طور دلخواه، پس زمینه یا کارکتر مورد نظر طراحی می شوند. سپس متحرک سازی بر روی این لایه ها انجام می شود. شیوه اجرای این تکنیک انیمیشن سازی به این صورت است که کاغذ هایی را پانچ میکنند و با استفاده از پین ترسیم میکنند.

به این طرح ها در این تکنیک انیمیشن سازی، طرح مدادی گفته می شود. سپس تمام حرکات را تست میکنند و پس از درست بودن هر طرح، آن را بر روی طلق اجرا می کنند. مانند که با این تکنیک ساخته شده اند.

تکنیک کات اوت

در ساخت این تکنیک انیمیشن، از مقوا استفاده می شود، طرح ها بر روی مقوا کشیده می شوند، پس از آن تمام قسمت هایی که قابل جدا شدن هستند مانند پا، دست، سر و… به صورت قطعات کوچکی برش داده می شوند، و پس از مفصل بندی حرکت داده می شوند.

مفصل بندی این کارکتر ها را می توان با روش های خلاقانه و متفاوتی انجام داد، یکی از مرسوم ترین آنها در این تکنیک اتصال با چسب و مفتول فلزی است.

در این تکنیک با هر حرکت هر فریم، گرفته می شود، و در نهایت در فیلم، تمام فریم ها به حرکت در می آیند. پس از اینکه نرم افزار و رایانه ها گسترش پیدا کردند، ساخت این تکنیک انیمیشن متحول شد  و حتی برخی کارکتر ها در رایانه متحرک سازی می شدند. مانند انیمیشن موشک کاغذی

تکنیک انیمیشن سیلوئت

این تکنیک انیمیشن، یکی از تکنیک های کات اوت است. برای ساخت این تکنیک در ابتدا منبع نوری مانند لامپ را پشت عروسک های مفصلی قرار می دهند و آنها را ضد نور میکنند. یعنی تمام کارکتر ها سیاه دیده می شوند و از طریق حرکات و برش ها و فرم ها میتوان طرح را تشخیص داد.

در ساخت این تکنیک باید توجه و دقت زیادی به کارکتر و داشت تا به صورت سیلوئت بتوانند خوب مفهوم را انتقال دهند با حرکت. همچنین میتوان در این نوع انیمیشن از طلق های رنگی برای پس زمینه استفاده کرد تا تنوع و زیبایی بیشتری را ایجاد کرد.مانند انیمیشن ماجرای شاهزاده احمد

سبک انیمیشن شنی

در این سبک از انیمیشن، زیر شیشه نور پردازی می شود و با حرکت و فرم‌دادن شن بر روی شیشه، تصاویر زیبایی از بافت و سایه ایجاد میشود. با کم و زیاد کردن میزان شن میتوان درجات مختلف را ایجاد کرد

تکنیک نقاشی روی شیشه

در این سبک انیمیشن از استفاده می شود که دیر خشک می شود، مانند روغن. سپس با استفاده از این متریال روی شیشه هر فریم را می کشند و از روی شیشه عکس برداری می شود.

درباره‌ی سل انیمیشن

سل انیمیشن، تکنیک سنتی و نقاشی دستی در ساخت انیمیشن است که از نقاشی و طراحی اشیاء بر روی سلولوئید (سل یا همان طلق شفاف) در این کار استفاده می‌شود.

نکته: اصولا به تکنیک‌های ساخت انیمیشن کاغذی و سل انیمیشن، تکنیک‌های سنتی ساخت انیمیشن دو بعدی گفته می‌شه.

از ویژگی‌های مهم این تکنیک، نیاز شدید به توجه فوق‌العاده بر جزئیات و تیمی سازمان‌یافته با مجموعه‌ای از مهارت‌هاست. با ورود رایانه‌ها به صنعت انیمیشن‌سازی، سل انیمیشن سنتی رفته رفته به دوران افول خودش نزدیک شد و به موزه تاریخ انیمیشن پیوست؛ اما از اونجا که در جریان فرآیند تولید انیمیشن دوبعدی به تکنیک‌های انیمیشن‌سازی نیازه، ممکنه بخش‌هایی از تکنیک سل انیمیشن هم به فراخور نیاز به کار گرفته بشه؛ هرچند بیشتر این مسیر تولید، به کمک رایانه‌ها طی می‌شه.

ابزار  ساخت انیمیشن دوبعدی با تکنیک سل انیمیشن

در این بخش از مقاله به ابزار لازم برای تولید پویانمایی به کمک سل انیمیشن پرداختیم. تکنیکی که بیش از 100 سال قبل اختراع شد، طبیعتا ابزار چندانی نمی‌خواد و بیشتر بر روی توانایی و مهارت‌های انسان تکیه داره. از جمله ابتدایی‌ترین ابزاری که برای تکنیک سل انیمیشن نیازه می‌شه به طلق (سل) و رنگ اشاره کرد:

همانطور که از اسمش معلومه، سل انیمیشن بر پایه استفاده از طلق یا همان سلولوئید (سل) بنا شده. سل، یک صفحه پلاستیکی شفاف است. طراح روی یک سمت اون طرح و خطوط اصلی رو رسم و پشت اون رو رنگ‌آمیزی می‌کنه. سل‌ها در طول سال‌ها استفاده به تدریج تکامل پیدا کردند.

سل، یک صفحه‌ی پلاستیکی شفاف است که طراح برای ساخت انیمیشن روی آن  طراحی و پشت صفحه را رنگ آمیزی می کند

  • نیمه اول قرن بیستم، سلولوئید مورد استفاده از جنس کامفور و سلولوز نیترات بود. این جنس از طلق قابل اشتعال بود و به تدریج ناهموار، چروک و زرد می‌شد و گازهای سمی تولید می‌کرد.
  • سلولوز استات جایگزین سلولوئید شد. طلق از جنس سلولز استات پایداری شیمیایی و ایمنی بیشتری نسبت به سلولوئید قدیمی داشت.
  • از قضا کشف شد که سلولز استات هم مرغوبیت کافی برای نگهداری سل‌ها رو نداره. هیدرولیز (تخریب) ترکیبات طلق، باعث آزاد شدن اسید استیک به مرور زمان می‌شد که سل‌ها رو به کلی نابود می‌کرد.
  • طلق‌هایی از جنس پلی‌استر جایگزین سلولز استات شدند؛ که به هیچ‌گونه پلاستی‌سایزری نیاز نداشتند. پلاستی‌سایزر، ماده‌ای شیمیاییه که به عنوان نرم‌کننده مورد استفاده قرار گرفته و در ترکیب با پلاستیک باعث افزایش انعطاف‌پذیری می‌شه.
  • امروزه، رایانه‌ها توانایی انجام تمام پروسه تولید انیمیشن رو دارا هستند که نیاز به استفاده از سل رو عملا برطرف کرده.

 

دکمه بازگشت به بالا