ترمینال شاخه ای چیست؟

آیا می دانید هر بلوک ترمینال شاخه ای به شکل عایق بندی شده و ماژولار است که دو یا چند سیم را با هم محکم می کند. کارخانه ها از ترمینال شاخه ای برای ایمن سازی و / یا خاتمه دادن سیم ها استفاده می کنند.

ترمینال شاخه ای در ابتدایی ترین شکل خود از چندین پایانه جداگانه تشکیل شده اند که به صورت نواری بلند مرتب شده اند. بلوک ترمینال برای اتصال سیم کشی به زمین بیشترین کاربرد را دارد.

ترمینال شاخه ای اتصال دهنده ای متداول است که هدف آن حذف فاصله بین دو مدار مختلف به طور موثر و ایمن است. از آنجایی که این ترمینال ها به طور معمول از یک منبع بزرگتر تغذیه می شوند،  در دستگاه های الکترونیکی صنعتی و مدیریت برق مانند درایو های فرکانس متغیر، رله های محافظ موتور، کنتور های انرژی، منبع تغذیه، مبدل ها، کنترل ترافیک، کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی و بسیاری دیگر از موارد یافت می شوند. همه می دانیم برق معمولاً از طریق سیم تأمین می شود، بنابراین همیشه می توان این سیم ها را مستقیماً بدون آداپتور های گران قیمت که فقط با برخی محصولات خاص مطابقت دارند، منتقل کرد. برق و سایر نصب کنندگان می توانند به سرعت با این شکل ساده از نصب تجهیزات و ادغام برق کار کنند.

شکل 1 ترمینال شاخه ای

اجزای ترمینال شاخه ای

تمام انواع ترمینال شاخه ای  و  موجود در نمونه کارها دارای دو جز مشترک هستند که در سبک های مختلف یافت می شوند. این اجزا اگرچه از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند، اما عملکرد اصلی یکسانی را انجام می دهند. اشکال مختلف این امکان را به محصول کلی می دهد که از تناسب، شکل و عملکرد متفاوتی برخوردار باشد. در زیر انواع و تعاریف این مولفه ها آورده شده است:

توجه: برای

www.babaedison.com/product-category/industrial-electrical-connections/terminal/screw-terminal/

و دیدن لیست محصولات کافی است بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

ترمینال – مسیر مداری که سیم با آن درگیر شده و جریان را از طریق محفظه اصلی منتقل می کند و به طور معمول از آلیاژ مس ساخته می شود.

Housing – موادی که مسیر رسانا را از مدارهای خارجی و مجاور با عایق جدا می کند و به طور کلی از

پلاستیک ساخته شده است.

اتصال دهنده – مکانیزمی است که از اتصال سیم به ترمینال اطمینان حاصل می کند و معمولا ساخته شده از آلیاژهای مختلف فلزی است

توجه: برای خرید ترمینال شاخه ای و دیدن لیست محصولات کافی است بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

مزایای ترمینال شاخه ای
بزرگترین مزیت ترمینال شاخه ای  هزینه آن است زیرا در مقایسه با انواع دیگر اتصالات ارزان تر هستند. ترمینال شاخه ای همچنین می تواند باعث صرفه جویی در وقت شود زیرا روند اتصال سیم ها در این مدل ها به اندازه برخی از انوع دیگر نیاز به  دقت خاصی ندارد.

کاهش فضا، با سرمایه گذاری در این ترمینال های چند خانه می توان فضای پانل را تا 50٪ کاهش داد. به این دلیل که بلوک های چند سطحی دارای چندین سطح مدار با آن بلوک منفرد هستند.

ترمینال شاخه ای با اتصال به زمین، جداسازی و محافظت از سایر اجزای موجود در مدار الکتریکی، ایمنی را افزایش می دهند. همچنین با اتصالات ایمن در دسترس هستند تا از شوک الکتریکی جلوگیری کنند.

شکل 2 ترمینال شاخه ای

انواع ترمینال شاخه ای

ترمینال شاخه ای را می توان طبق ساختار و نوع دستگاه نیز طبقه بندی کرد.:

1) نوع قطع اتصال مدار (Disconnect Blocks ) :که با استفاده از کلید و بدون نیاز به برداشتن سیمها کار را آسان می کند. سوییچ بلوک نام دیگری است که به آن معروف هستند.

2) ترمینال های دارای فیوز :کمک می کنند تا دستگاه های زیادی به یکدیگر متصل شوند که از چندین فیوز استفاده می کنند. در صورت اتصال کوتاه فقط قسمت های سیم کشی متصل به نگهدارنده فیوز تحت تأثیر قرار می گیرند.

3) سیستم ها یا قطعات زمینی یا پایانه های مدار زمینی:  آنها را می توان در یک بلوک قرار داد و معمولاً با ترمینال شاخه ای استاندارد قابل تعویض هستند.

4) بلوک های I / O :به دستگاه ها و کنترل کننده ها اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

5) بلوک های توزیع برق :کابل های برق را خاتمه می دهند.

6) بلوک سنسور / محرک :برای اداره دستگاههایی مانند سنسورهای فوتو-الکترونیک و حسگر های مجاور که دارای سه یا چهار سیم هستند استفاده می شود.

7) ترموکوپل بلوک : ترموکوپل را بهم متصل می کند. آنها همچنین اتصالات فلزی ثابت را برای اندازه گیری دما فراهم می کنند.

انواع ساختار

1) تک خانه

ابتدایی ترین نوع ترمینال ها، محصولات تک خانه  هستند که برای اتصال سیم به سیم استفاده می شوند

2)  دو خانه

این ترمینال شاخه ای از دو اتصال استفاده نموده و به ساده سازی سیم کشی و صرفه جویی در فضا کمک می کند. در اغلب محصولات از یک پل برای اتصال یک سطح تماس به سطح دیگر استفاده می کنند که منجر به انعطاف پذیری مدار می شود.

3) سه خانه

این نوع ترمینال در حقیقت همان ترمینال های شاخه ای هستند، اما دارای خانه اضافی است و مانند ترمینال دو خانه ، می توان آنها را پل کرد.

4) ترمینال شاخه ای با چگالی بالا

این ترمینال با در نظر گرفتن حالت نصب مدار طراحی شده اند. نصب آنها ساده است و با برچسب های  علامت گذاری می توان به صورت دستی نوع خانه ها را مشخص کرد تا شناسایی سریع و دقیق خانه ها را فراهم کند.

**این محتوا تبلیغاتی استترمینال شاخه ای چیست؟

اگر چه مدارهای الکترونیکی می توانند سیگنال ها را پردازش کرده و خروجی تولید کنند، اما در اکثر حالات لازم است که آنها به اجزای خارجی، منابع تغذیه، ورودی ها یا خروجی ها متصل باشند. این ارتباط ها با استفاده از کانکتور ها به ویژه  انجام می شوند و انواع، اشکال، اندازه ها و درجه بندی های مختلفی دارند. انتخاب کانکتور اشتباه برای طراحی مدار می تواند طیف وسیعی از مشکلات را از بزرگ بودن محصول تا آتش گرفتن اجزا ایجاد کند. بنابراین شناخت انواع مختلف اتصالات از جمله ترمینال شاخه ای ضروری است. گرچه انواع اتصال دهنده های مختلفی مانند هدر پین و سوکت وجود دارد.

انواع ترمینال شاخه ای
1) ترمینال Screw

این نوع ترمینال های شاخه ای شامل آنهایی است که به عنوان روش نگه داشتن کابل یا سیم دارای پیچ به کار می روند. معمولاً مشاهده می شود که پیچ ها دارای اتصالات سر تخت هستند و این نوع ترمینال ها اغلب در شرایطی یافت می شوند که ولتاژ و جریان تقاضای آنها متوسط ​​باشد. در حالیکه سیم های متصل به یک  ترمینال شاخه ای به صورت فیزیکی با استفاده از لحیم کاری اتصال ندارند، اما اگر به درستی انجام شود فوق العاده محکم است و قابلیت استفاده در سناریوهای دائمی را دارند. هنگام محکم کردن ترمینال های شاخه ای باید بسیار دقت شود، زیرا محکم شدن بیش از حد می تواند به کابل وارد شده آسیب برساند و منجر به اتصال غیر قابل اعتماد و بالقوه خطرناکی شود.

شکل 1 ترمینال شاخه ای

3) ترمینال Push-Fit

ترمینال های شاخه ای Push-fit از اهرم های کوچک فنر دار استفاده می کنند. این مکانیزم به کابل ها اجازه می دهد از یک جهت به  ترمینال شاخه ای وارد شوند اما به آنها اجازه خروج نمی دهد و سیم را در جای خود ثابت نگه می دارد. از این رو ، نام “fit-fit” نیز موسوم است. این نوع اتصالات دارای مزایای بیشتری نسبت به ترمینالهای screw می باشد. زیرا از محکم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. اما در نتیجه، طراح متکی به فنر است که نیروی کافی برای تماس سیم با بدنه رسانا را دارد. مسئله دیگر در مورد این نوع ترمینال ها این است که بعضی از آنها برای استفاده مجدد طراحی نشده اند و فاقد اهرم جدا کننده هستند. این امر کار تعمیر را دشوار خواهد نمود.

انتخاب نوع مناسب  برای انجام یک پروژه کوچک ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد، اما در واقع پیچیده تر از آن است که تصور کنید. جنبه های مختلف ترمینال شاخه ای که باید مورد توجه قرار گیرند به طور معمول شامل:

  • جریان
  • ولتاژ
  • سیم مورد استفاده
  • مقاومت مکانیکی
  • محیط

شکل 2 ترمینال شاخه ای

جریان

بدون شک نیازهای جریان مهمترین جنبه ای است که باید در نظر گرفته شود، زیرا فشار بیش از حد جریان از یک  ترمینال شاخه ای می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد آن و در نتیجه تخریب ترمینال شود. هنگام جستجوی ترمینال شاخه ای، اطمینان حاصل کنید که بلوک انتخاب شده می تواند جریانی را که انتظار دارید به علاوه 50 درصد بیشتر از آن را کنترل کند. به عنوان مثال، اگر قرار باشد از بلوک جریان مورد انتظار 2 آمپر گرفته شود، یک بلوک با درجه جریان 3 آمپر کافی است.

ولتاژ

درست به مانند فاکتور جریان، ولتاژ نیز باید در نظر گرفته شود. ولتاژ باعث خرابی دی الکتریک ها می شود به طوری که ولتاژ خیلی بالا برای یک  ترمینال شاخه ای می تواند باعث نشت جریان بین ترمینال های مجاور شود. با این حال، الزامات ولتاژ بالا اغلب در طراحی نادر است، به همین دلیل ملاحظات ولتاژ برای ولتاژ های زیر 100 ولت معمولاً نادیده گرفته می شوند.

کابل مورد استفاده

همه کابل ها مشابه یکدیگر نیستند و هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال، هنگام انتخاب  ترمینال شاخه ای برای کابل، حتماً از اندازه کابل (آیا می تواند از لحاظ جسمی در  ترمینال شاخه ای قرار گیرد؟) و همچنین تک هسته ای یا چند هسته ای بودن آن اطلاع حاصل شود. سیم چند هسته ای در ترمینال های Screw بسیار خوب عمل می کند، در حالی که سیم تک هسته ای در اتصالات Push-Fit عملکرد خوبی دارد.

مقاومت محیطی / مکانیکی

محیط یک جنبه بسیار مهم است که باید هنگام انتخاب ترمینال شاخه ای مورد توجه قرار گیرد. برخی از  ترمینال های ممکن است از نظر مکانیکی قوی بوده و توانایی کنترل جریان های بالا را داشته باشند، اما اگر اتصال در محیط مرطوب برقرار می شود، مواد معدنی حاصل از شوری دریا می تواند برای تماس های فلزی مضر باشد. محیط همچنین می تواند دارای نوسانات گسترده و یا حاوی ارتعاشات مکانیکی باشد، که باعث از بین رفتن اتصالات غیرقابل اطمینان می شود.

ترمینال شاخه ای غالبا  به صورت 12 سلولی می‌ باشد جدا کردن آن ها از یکدیگر ساده است. بسته به نوع کاربرد از جنس‌ PVC، پلی آمید و یا پلی ‌اتیلن تولید می شوند.

قیمت ترمینال شاخه ای در پاییز 1399

ترمینال شاخه ای غالبا  به صورت 12 سلولی می‌ باشد جدا کردن آن ها از یکدیگر ساده است. بسته به نوع کاربرد از جنس‌ PVC، پلی آمید و یا پلی ‌اتیلن تولید می شوند. از آنجایی که قیمت مواد اولیه در بازار به طور متناوب در حال تغییر است، قیمت ترمینال شاخه ای در پاییز 1399 نیز به نسبت آن دچار عدم ثبات خواهد شد. با اینحال مشتریانترمینال شاخه ای که به ترمینال های خوشه ای هم معروف هستند ، برقرار کننده های اتصال در صنایع و کانال های برق هستند که به صورت خوشه ای عمل میکنند.

در حالی که اجزای سازنده به طور سری و به هم چسبیده دارند ، می توانند در مدارهای سیم کشی و کابل کشی  در ساختمان و تابلو برق ها به صورت منفرد نیز به کار گرفته شوند.به عبارتی قابل تفکیک هستند و می توانند ازهم در مواقع ضرور جدا شوند.

می توان ادعا کرد که ترمینال های شاخه ای یک نوع اتصالات ایمن که همیشه در صنعت برق وجود دارند و می توان گفت این ابزارها مثل ، و سایر موارد جزء جدایی ناپذیر تابلو برق ها و صنایع برق هستند. در این مقاله ، اصول اولیه اتصالات را یاد خواهیم داد ، اینکه چرا انتخاب مناسب یک جزء برای هر طراحی و برخی از نمونه ها حیاتی است.

کاربرد ترمینال شاخه ای

مدارهای الکتریکی نمی توانند جریان برق را به طور امن از یک پایانه سیم را  به یک  مقصد ، پردازش و انتقال دهند ، مقصد پرداش می تواند شامل یک لامپ یا هر مورد دیگری باشد. اما تقریبا با وجود یک ترمینال بین بلوک سیم و مقصد ، علاوه بر امنیت اتصال از مزیت های دیگری برخوردار می شوید که در ادامه بیان خواهیم کرد.

این ابزارها علاوه بر اتصال یک مبدا به مقصد به عنوان یک بلوک سیم هم عمل می کنند.که شما می توانید به عنوان یک پایانه موقت یا همیشگی در نظر بگیرید.

در هر حال این ابزارها بیشتر در تابلو برق ها  ، ورودی ها یا خروجی ها و مکان هایی که صحبت از سیم کشی است کاربرد دارند.

این ابزارها نیز انواع مختلفی در اشکال ، اندازه ها و درجه بندی ها دارند.انتخاب یک کانکتور یا اتصال دهنده (ترمینال ها و…) اشتباه برای طراحی شما می تواند طیف وسیعی از مشکلات را از سایز بزرگ محصولات گرفته تا آتش گرفتن اجزا به وجود آورد ، بنابراین شناخت انواع مختلف این محصول برای اتصالات ضروری است ، از سیم کشی داخلی گرفته تا سیستم کشی های صنعتی در اتصال به ورودی و خروجی های مختلف.

ترمینال های شاخه ای با یک نگاه

بلوک های ترمینال اتصال دهنده هایی هستند که جریان یک سیم را اتصال یا خاتمه می دهند و آن را به یک مدار یا سیستم دیگر متصل می کنند. ترمینال های شاخه ای همیشه یک سیم منفرد (یک قطب) را متصل یا خاتمه می دهند و هرگز برای چند قطب استفاده نمی شوند. . این ابزارها در شرایطی که به یک اتصالات دائمی و موقت نیاز دارند استفاده می شوند.

تولید ترمینال های شاخه ای

بلوک های ترمینال یا ترمینال های شاخه ای یا همان اتصال و خاتمه دهنده ها  به صورت ردیفی تولید می شوند.اما هر ترمینال فقط به یک سیم متصل می شود.

این ابزارها به گونه طراحی و تولید شده اند که بتوان آنها را به صورت سری و یا در مواقعی تکی به کار برده شوند.

ممکن است بعد از مدتی به تعویض سیم ، تعمیر و تعویض نیاز داشته باشید ،این ابزارها در چنین مواقعی  بسیار مفید و کاربردی هستند.به همین دلیل است که بلوک های ترمینال در سیم کشی های داخلی و محیط های صنعتی بسیار رایج هستند.

ترمینال pvc | ترمینال شاخه ای نسوز

ویژگی های ترمینال شاخه ای

همه بلوک های انتهایی دارای پد یا پایه تماس از جنس پلاستیک برای عایق سازی هستند.

این ابزارها دارای بدنه پلاستیک یا سایر مواد عایق هستند.

در طرح و رنگ و اندازه های گوناگون هستند.

به صورت خوشه ای تولید می شوند ولی در مواقعی قابل تفکیک هستند.

هم به عنوان اتصال دهنده در و رودی و هم در خروجی مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین به همین شکل به صورت خاتمه دهنده استفاده می شوند.

ایمنی

متداول ترین روش اتصال برای بلوک های ترمینال استفاده از پیچ است که در آن سیم ها وارد می شوند و سپس با استفاده از یک پیچ ، سیم پیچ می شوند.توجه داشته باشید که ترمینال های شاخه ای بزرگتر برای کابل های بزرگتر و نوع کوچکتر این ابزارها برای کابل های کوچک تر استفاده می شوند.

معمولا ترمینال های بزگتر با پیچ فنری برای فشار سیم به بدنه استفاده می کنند ،  در حالی که بلوک های ترمینال کوچک تر ، از یک پیچ با چرخاندن آن برای محکم کردن سیم استفاده می کنند. بعضی از ترمینال ها ممکن است از اهرم های بدون پیچ استفاده کنند که می توان آنها را به عنوان یک ابزار سریع در نظر گرفت.در این روش این گونه عمل می شود که:

سیم وارد شده و سپس اهرم پایین می آید ، تا مانع از عقب کشیدن سیم شود.این یک روش مناسب برای تسریع در وارد یا خارج کردن سیم در ترمینال ها است.برای خارج کردن سیم از ترمینال هم باید اهرم موجود را با پیچ گوشتی عایق دار و هر ابزاری که دارای عایق باشد استفاده کرد.

انواع

ترمینال های شاخه ای پیچی:

ترمینال های شاخه ای پیچی آنهایی هستند که برای نگه داشتن کابل یا سیم دارای پیچ هستند و معمولا در رویت و قابل مشاهده می باشند. این پیچ ها دارای جنس سختی هستند و اتصال خوبی را برقرار می کنند.این نوع ترمینال ها اغلب در شرایطی یافت می شوند که ولتاژ و جریان تقاضای آنها متوسط ​​باشد ، یا به عبارتی بیشتر در سیم کشی های خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر به درستی سیم را وارد کرده باشید و پیچ را مناسب سفت کرده باشید ،  فوق العاده محکم بوده و می توانند در سناریوهای دائمی استفاده شوند. هنگام سفت کردن این ابزارها باید بسیار دقت شود زیرا زیاد سفت شدن می تواند به کابل وارد شده آسیب برساند و شل بستن آن ها منجر به اتصال غیر قابل اعتماد و بالقوه خطرناکی شود.

ترمینال های شاخه ای اهرمی:

ترمینال های شاخه ای اهرمی از این جهت به این اسم ، نامگذاری شده اند که از یک اهرم برای ورود و خروج سیم به درون خود استفاده می کنند.این تکنیک در زمانی کاربرد خود را نشان می دهد که تسریع در کارها هائز اهمیت باشد.

اهرم ها دارای فنر هستند و برای این کار از اهرم های کوچک فنردار استفاده می کنند و به کابل ها اجازه می دهند سیم ها از یک جهت به بلوک ترمینال وارد شوند اما به آنها اجازه خروج ندهند و سیم را در جای خود ثابت نگه دارند.

این نوع اتصالات دارای مزایایی نسبت به ترمینالهای پیچی دارند ، البته هر کدام مزایای خود را دارند ، اما ویژگی متمایز کننده ی آنها صرفه جویی در زمان است که در نوع اهرمی این مزایا گنجانده شده است.

ترمینال شاخه ای با خروجی سوکت دار

این نوع ترمینال ها مواردی هستند که دارای ورودی برای اتصال سیم یا کابل اما دارای دو یا چند خروجی هستند تا امکان اتصال آسان به سوکت را فراهم کنند. این نوع بلوک های ترمینال  همانند اهرمی در شرایطی که ممکن است تعویض  یا جا به جایی یک سیم در کم ترین زمان ، مهم باشد بیشتر کاربرد خود را نشان می دهند.

برای سیمهای وارد شده در این ابزارها ، خروجی تعبیه شده است که بتوان برای کابل های کوچک و بزرگ از آن انشعاب نیز گرفت.

نکته:

همه سیم ها برابر نیستند و هر نوع سیم دارای قطر متفاوتی است ، هنگام انتخاب بلوک ترمینال برای کابل ، حتما اندازه کابل را چک کرده باشید تا دچار اتلاف در هزینه و زمان نباشید.

محیط یک جنبه بسیار مهم است که باید هنگام انتخاب بلوک ترمینال مورد توجه قرار گیرد. برخی از بلوک های ترمینال ممکن است از نظر مکانیکی قوی بوده و توانایی کنترل جریان های بالا را داشته باشند ، اما اگر اتصال در یک محیط نزدیک دریایی استفاده می شود ، هوای این محیط می تواند برای تماس های فلزی عملکرد منفی داشته باشد. این محیط همچنین می تواند دارای نوسانات دمایی وسیعی باشد یا به عبارتی ارتعاشات دمایی باشد ، که باعث می شود خاتمه های پیچ عملکرد غیرقابل اطمینان داشته باشند.

چگونه می توان یک ترمینال شاخه ای مناسب را خرید؟

با توضیحاتی که در این مقاله درباره این محصولات دادیم ، انتخاب نوع مناسب کانکتور برای برنامه ممکن کاری است پیچیده تر به نظر برسد.برای خرید اتصالات خانگی و صنعتی باید جنبه های مختلف مورد توجه قرار گیرند ، معمولا الزامات جریان ، نیاز ولتاژ ، سیم مورد استفاده ، مقاومت مکانیکی و محیط هستند که این جنبه ها را شامل می شوند.

بدون شک الزامات جریان مهمترین جنبه ای است که باید در این زمینه در نظر گرفته شود زیرا فشار بیش از حد جریان از طریق یک ترمینال می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و در نتیجه تخریب بلوک ترمینال شود.

بلوک های ترمینال یا همان ترمینال های شاخه ای در بسیاری از طرح ها مورد استفاده قرار می گیرند و انتخاب مورد مناسب بسیار مهم است.پرسنل با شناخت انواع مختلف اتصالات و مزایا و معایب آنها محصولاتی با کیفیت که در وقت و هزینه صرفه جویی کند را تولید میکنند ، برای مشاهده وکسب اطلاعات بیشتر به وارد شوید و با ما در ارتباط باشید. با مراجعه به وب سایت شرکت بابا ادیسون می تواند ضمن دریافت مشاوره از متخصصین شرکت، از مناسب ترین قیمت های ترمینال های شاخه ای اطلاع حاصل نموده و در صورت لزوم اقدام به سفارش آنلاین نمایند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا