انواع روشهای تولید دریچه منهول

ممکن است بسیاری از انسان‌ها با برآمدگی‌های دایره‌ای شکل سطح خیابان برخورد داشته و از روی آن رد شده باشند. این برآمدگی همان دریچه‌هایی هستند که از سقوط انسان و ماشین به فضای خالی زیر آن جلوگیری می‌کنند. این دریچه‌ها نوعی پوشش برای کانال‌های دسترسی به تاسیسات زیرزمینی هستند که در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم روش ساخت دریچه‌های منهول را بررسی کنیم. پس همراه ما باشید تا با انواع این دریچه و خصوصیات آن آشنا شوید.

معمولا تاسیسات مخابرات، آب و فاضلاب و… که در زیر زمین اجرا شده‌ اند، برای دسترسی و کنترل سیستم به فضایی برای رفت و آمد نیاز دارند. بنابراین کانالی از زیر زمین به سمت سطح آن حفر می‌شود تا در صورت بروز مشکل بتوان به تاسیسات  دسترسی پیدا کرد. این کانال ها برای جلوگیری از آسیب به ماشین‌ها و عابر با درهای مخصوصی به نام پوشانده می‌شوند. این دریچه معمولا قطری نزدیک به 60سانتی‌متر دارد و وابسته به محل استفاده از آن در جنس‌های مختلفی چون کامپوزیت، چدن، بتن و… عرضه می‌شود. استفاده از این دریچه به مدیریت بحران در مواقع بلایای طبیعی و همچنین جمع آوری آب گرفتگی و انتقال آن به کانال زیرزمینی کمک می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که این دریچه‌ها مزایا زیادی به همراه دارد و از بسیاری از خطرات و آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

روش ساخت این دریچه‌ها با توجه به نوع دریچه و جنس آن به مواد اولیه و افزودنی‌های متفاوت نیاز دارد. بنابراین بهتر است در ابتدا با انواع این دریچه‌ها و خصوصیات هر یک آشنا شوید.

  • دریچه بتنی: در ساخت این دریچه از فلز به عنوان چارچوب و از بتن به همراه الیاف پلیمری به عنوان بدنه دریچه استفاده می‌شود. این نوع دریچه وزن بالایی دارد و استفاده از افزودنی‌های چون الیاف پلیمری باعث افزایش مقاومت کششی و عدم خوردگی، ایجاد ترک و… می‌شود.
  • دریچه چدنی: دریچه چدنی نسبت به نمونه قبلی از مقاومت بالاتری برخوردار است و همچنین کیفیت خود را در گذر زمان از دست نمی‌دهد. قیمت فلزاتی چون چدن در بازار امروزه بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل تولید دریچه از این جنس هزینه بالایی دارد و احتمال دزدیده شدن آن هم زیاد است.
  • دریچه کامپوزیت: این نوع دریچه از پلاستیک فشرده شده تهیه می‌شود که وزن بسیار کمی دارد. همچنین این پلاستیک فشرده در برابر فشار مقاومت بالایی دارد و دوام آن زیاد است. دریچه کامپوزیت مدت زمانی زیادی نیست که در بازار موجود شده است، اما به دلیل مزایا بالا، جایگزین بسیاری از مدل‌های دریچه می‌شود.
  • دریچه پلی اتیلن: دریچه‌های پلی اتیلنی از مقاومت بالایی برخوردار نیستند. به همین دلیل نمی‌توان از این نوع دریچه برای مکان‌های پر تردد استفاده کرد. معمولا دریچه پلی اتیلنی برای درب کنتور آب و فاضلاب خانگی کاربرد دارد.

به طور کلی شما باید برای انتخاب دریچه به شرایط محیط توجه کنید و با در نظر گرفتن میزان تردد و ماشین‌های عبوری از آن مکان، دریچه‌ای با مقاومت کافی تهیه کنید.

این دریچه‌ها وابسته به کاربرد و میزان استحکام مورد نیاز در جنس‌های گوناگونی وارد بازار می‌شوند. بنابراین برای ساخت دریچه می‌توان از گستره وسیعی مواد اولیه استفاده کرد. امروزه تولیدکنندگان زیادی در این صنعت فعالیت می‌کنند که از روش‌های تولید متفاوتی برای تهیه دریچه استفاده می‌کنند. اما می‌توان گفت که اغلب تولیدکنندگان با طی مراحل زیر دریچه را تولید می‌کنند.

  1. ابتدا محصول تولیدی با توجه به بازار هدف شناسایی می‌شود تا با توجه به آن، مواد اولیه به میزان مشخص تهیه شود.
  2. هر محصول انتخابی از مشخصات فیزیکی و ظاهری متفاوتی برخوردار است که باید اندازه آن و جزئیات قسمت‌های مختلف به طور کلی محاسبه شوند.
  3. سپس با در نظر گرفتن مواد اولیه و مشخصات محاسبه شده، قالب‌های مورد نیاز با استفاده از آلومینیوم و چوب به شکل‌های مربع، مستطیل، دایره و… طراحی می‌شوند.
  4. حال در این مرحله مواد اولیه به آلیاژ مذاب تبدیل می‌شود و به درون قالب‌های طراحی شده، ریخته می‌شود.
  5. بعد از اینکه مواد به طور کامل درون قالب قرار گرفت، آن‌ها در دما مشخص قرار می‌دهند تا مواد مذاب خنک شده و شکل بگیرند. بعد از اینکه مواد خشک شد، آن را از قالب جدا می‌کنند.
  6. در این قسمت برای افزایش مقاومت دریچه از فرایند فشرده سازی استفاده می‌شود. در این فرایند دریچه درون جعبه فلاسک پر شده با شن قرار می‌گیرد و با وزن شن فشرده سازی می‌شود.
  7. دریچه در این مرحله آماده شده است. اما باید قبل از عرضه به بازار، کیفیت آن کنترل شود. به همین دلیل، دریچه‌های تولیدی به محیط آزمایشگاهی انتقال می‌یابند و بعد از ارزیابی و اطمینان از استانداردها، وارد بازار می‌شوند.

زمانی که تمام مراحل نام برده شده به درستی و با کیفیت بالا انجام شود، محصول تولیدی از استانداردهای کافی جهت استفاده در مکان‌ها مختلف برخوردار خواهد بود.

انواع روش ساخت دریچه‌های منهول

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، تولیدکنندگان دریچه از روش‌های مختلفی برای تولید این محصول استفاده می‌کنند که ما آن‌ها را به شرح زیر می‌شناسیم.

روش BMC

در این روش تمامی مراحل نام برده شده در قسمت قبلی انجام می‌شود. تنها تفاوت روش BMC با روش‌های دیگر، حالت مواد اولیه در مرحله قرارگیری در قالب است. مواد اولیه به حالت خمیری درون قالب طراحی شده قرار می‌گیرند. سپس تقویت کننده‌هایی با طول 10 تا 15 میلی‌متر به آن افزوده می‌شود. دریچه‌های منهول نیمه ترافیکی و غیرترافیکی از این روش تهیه می‌شوند.

روش SMC

مواد اولیه در این روش به صورت ورقه‌ای هستند و همراه با تقویت کننده‌هایی چون شیشه و کربن در داخل قالب قرار می‌گیرند.

معمولا این تقویت کننده‌ها با طولی حدود 30 تا 60 میلی‌متر در دمای مشخص و با اعمال فشار همراه با مواد اولیه پخته می‌شوند. در نتیجه دریچه‌ با ترکیبی از ویژگی‌های مواد اولیه ورقه‌ای و قالب خواهیم داشت. این روش برای تهیه دریچه‌ ترافیکی کاربرد دارد.

روش FRP

در این روش ساخت دریچه‌های منهول، مواد اولیه پلی استر غیر اشباع به همراه تقویت کننده‌ها و همچنین افزودنی‌های دیگر چون کوارتز در قسمت‌های مختلف قالب پخش می‌شوند. سپس این مواد در دمای معین، تحت فشار قرار گرفته و شکل می‌گیرند.

جمع بندی

، یک صفحه قابل جابجایی می باشد که بر روی دهانه حفره یا چاه دسترسی قرار داده می شود. دهانه ای به اندازه کافی بزرگ برای عبور شخص از آن که به عنوان نقطه دسترسی برای طاق یا لوله زیرزمینی استفاده می شود. در واقع دریچه منهول برای جلوگیری از افتادن هر کسی یا هر چیزی و جلوگیری از ورود افراد و مواد غیرمجاز طراحی شده است. در این مقاله درباره دریچه های منهول صحبت خواهیم کرد.

دریچه منهول چیست؟

سطح زیرین یک شهر بزرگ مملو از تاسیسات زیرسطحی است: فاضلاب، فاضلاب طوفان، تونل بخار، و راهروهای تاسیساتی. راه‌های دسترسی، به نام منهول‌ها، در فواصل زمانی معین به این مجرای زیرسطحی حفر می‌شوند تا به کارگران تعمیر و نگهداری اجازه دسترسی به آن‌ها را بدهد. منهول ها مورد نیاز است تا مردم بتوانند تاسیسات زیرسطحی را تمیز، بازرسی یا تعمیر کنند.

به محض اینکه مردم شروع به زندگی در شهرها کردند، مشکل این بود که با زباله های انسانی چه کنیم. اولین شهرها در کنار رودخانه های بزرگ ساخته شدند که به عنوان فاضلاب روباز عمل می کردند. این به دلیل طاعون های دوره ای که از ضایعات بیش از حد انسانی در تماس نزدیک با مردم ناشی می شد، به سختی رضایت بخش بود. مهندسان عمران رومی با اختراع فاضلاب زیرزمینی این مشکل را حل کردند. فاضلاب رومی که با دست حفر شده بود و با آجر پوشیده شده بود، زباله های یک شهر را جمع آوری کرده و در پایین دست ته نشین می کرد. رومی ها راه های دسترسی به این فاضلاب ها را برای تمیز کردن دوره ای ایجاد کردند. سرپوش‌های سنگی منهول که این راه‌های دسترسی را پوشانده است، هنوز در شهر قدیمی رومی جراش در اردن دیده می‌شود.

مدت زیادی طول کشید تا تمدن مدرن به سطح رومیان برسد. ساخت و ساز در سیستم فاضلاب شیکاگو در سال 1856 آغاز شد. شهر نیویورک تا سال 1870 تنها 200 مایل (320 کیلومتر) خط فاضلاب کشیده شده بود، در مقایسه با 6200 مایل (10000 کیلومتر) امروز. اولین منهول ها با درپوش احتمالاً در اوایل قرن نوزدهم نه برای فاضلاب، بلکه برای لوله کاروگیت یا گاز شهری ساخته شدند. هیچ یک از دریچه های این منهول ها تا به امروز شناخته شده نیست.

قطر دریچه منهول باید حداقل 22 اینچ (56 سانتی متر) باشد، اما می تواند تا 60 اینچ (1.5 متر) قطر داشته باشد. وزن پوشش متوسط ​​بین 250 تا 300 پوند (113-136 کیلوگرم) است. مهم است که دریچه منهول فاضلاب سنگین باشد زیرا فاضلاب می‌تواند گاز متان تولید کند که می‌تواند پوشش‌های سبک وزن را از مسیر خارج کند و گازهای مضر را وارد خیابان کند.

ابعاد دریچه منهول فاضلاب | خرید دریچه فاضلاب

جنس دریچه منهول

دریچه چدنی منهول: دریچه منهول در جنس های مختلفی از جمله چدن، بتن یا ترکیبی از این دو ساخته می شود. این باعث می شود آنها ارزان، قوی و سنگین باشند و معمولاً بیش از 113 کیلوگرم وزن دارند. وزن به نگه داشتن آنها در هنگام عبور ترافیک از روی آنها کمک می کند و برداشتن آنها را برای افراد غیرمجاز بدون ابزار مناسب دشوار می کند.

دریچه کامپوزیتی منهول همچنین دریچه منهول ممکن است از پلاستیک تقویت شده با شیشه یا سایر مواد کامپوزیت ساخته شود (به ویژه در اروپا، یا جایی که سرقت درپوش نگران کننده است). امروزه دریچه های منهول از جنس کامپوزیتی به دلیل برتری نسبت به دریچه بتنی، کاربرد و استفاده بیشتری دارند.

دریچه های منهول پلی اتیلن معمولاً دارای “سوراخ‌های انتخاب” هستند که یک ابزار دسته قلاب برای بلند کردن آنها وارد می‌شود. این دریچه ها محل عبور نور و همچنین برای باز کردن درب منهول می باشند. البته به جای آن نیز می توان از آهنرباهای الکتریکی نیز استفاده کرد.

علیرغم وزن و ماهیت دست و پا گیر آنها، روکش منهول ها گاهی اوقات به سرقت می روند، معمولاً برای فروش مجدد به عنوان قراضه، به ویژه هنگامی که قیمت فلز افزایش می یابد. این اتفاقا بیشتر در مورد دریچه های چدنی اتفاق می افتد. به همین خاطر یکی دیگر از دلایل استفاده از دریچه های کامپوزیتی، عدم سرقت آن هاست.

شکل ظاهری دریچه منهول

دریچه منهول دایره ای شکل

این سؤال که چرا روکش‌های منهول معمولاً گرد هستند (در برخی کشورها) زمانی که مایکروسافت شروع به پرسیدن آن به عنوان سؤال مصاحبه شغلی کرد، مشهور شد. این مسئله که در اصل به عنوان یک ارزیابی روانشناختی از نحوه برخورد با یک سؤال با بیش از یک پاسخ صحیح مورد استفاده قرار می‌گرفت، تعدادی توضیح جایگزین را ایجاد کرده است، از توضیح توتولوژیک یا منطقی (“پوشش منهول‌ها گرد هستند زیرا منهول‌ها گرد هستند”) تا توضیح فلسفی. .

دلایل اینکه اغلب دریچه های منهول گرد هستند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لوله های گرد قوی ترین و کارآمدترین شکل در برابر فشردگی زمین در اطراف خود هستند.
  • پوشش منهول گرد با قطر معین دارای سطح کمتری نسبت به پوشش مربعی با همان عرض است، بنابراین مواد کمتری برای ریخته‌گری درب منهول مورد نیاز است که به معنای هزینه کمتر است.
  • روکش‌های دایره‌ای برای همسو شدن با منهول نیازی به چرخش ندارند.
  • روکش منهول گرد را می توان با رول شدن راحت تر جابجا کرد.
  • یک ریخته‌گری فلزی صاف گرد معمولاً در مرکز خود تاب می‌خورد (مقعر یا محدب) و لبه را صاف و یکنواخت نگه می‌دارد، در حالی که یک ریخته‌گری با چندین ضلع معمولاً در گوشه‌های خود تاب می‌خورد که به رنده اجازه می‌دهد تا هنگام عبور ترافیک از آن تاب بخورد.

دریچه منهول غیر دایره ای

اشکال دیگر منهول، معمولا مربع یا مستطیل را می توان یافت. به عنوان مثال، در انگلستان تقریباً تمام دریچه های منهول مربع یا مستطیل و گاهی اوقات مثلثی هستند، اما تقریباً هرگز دایره ای نیستند. نشوا، نیوهمپشایر، برای داشتن پوشش های مثلثی منهول که در جهت جریان زیرین قرار دارند، غیرمعمول است. در سال 2011، شهر شروع به حذف تدریجی مثلث ها کرد، که توسط یک ریخته گری محلی ساخته شده بودند، زیرا آنها به اندازه کافی بزرگ نبودند که استانداردهای ایمنی مدرن را رعایت کنند و سازنده ای برای مثلث های بزرگتر پیدا نشد. برخی از منهول ها در همیلتون، برمودا، مثلثی و لولایی هستند. برخی از پوشش های مثلثی آب اصلی نیز در سانفرانسیسکو وجود دارد.

شرکت پاک پساب اقلیم تامین کننده انواع دریچه منهول چدنی، کامپوزیتی و نانو کامپوزیتی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حگودال‌های آدم‌رو که در بسیاری از خیابان‌ها قابل رویت است، همان منهول‌ها هستند که توسط پوشانده شده اند. دریچه‌های منهول معمولا برای کابل کشی مخابرات، نفت، آب، گاز و… کاربرد دارند. دریچه‌های منهول از جنس‌های مختلف چدن، کامپوزیت و پلیمر ساخته می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر فشار دارند. بنابراین در برابر عبور ماشین و آدم بر روی آن استحکام کافی دارند. ما در ادامه این مقاله به بررسی مراحل تولید این دریچه‌ها و انواع آن می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

مراحل مختلف تولید دریچه منهول

همانطور که اشاره شد، دریچه‌های منهول در انواع مختلف جنس وارد بازار می‌شوند. بنابراین برای ساخت این دریچه‌ها می‌توان از انواع مختلف مواد اولیه استفاده کرد. تولیدکنندگان با توجه به مواد اولیه، روش‌های مختلفی برای ساخت این دریچه به کار می‌گیرند. اما به صورت کلی می‌توان قاعده تولید دریچه منهول را به ترتیب مراحل زیر شرح داد.

طراحی قالب

در این مرحله باید با توجه به ماده اولیه، با استفاده از چوب و آلومینیوم، قالب‌های مورد نیاز را طراحی کرد. این قالب‌ها معمولا در شکل‌های مربع، مستطیل و دایره طراحی می‌شوند.

ریخته گری و قالب گیری

مواد اولیه دریچه، در این مرحله توسط تجهیزات ریخته گری به آلیاژ مذاب تبدیل می‌شود. سپس این مواد مذاب را به درون قالب از پیش طراحی شده می‌ریزند.

خنک سازی و شکل گیری

در این مرحله موادی که درون قالب وجود دارد، در یک دمای مشخص و استاندارد قرار می‌گیرد تا خنک شود و فرم قالب را به خود بگیرد. پس از اینکه مواد مذاب کاملا خشک شود، آن را از قالب جدا می‌کنند.

فشرده سازی

برای اینکه مقاومت دریچه‌های منهول افزایش یابد، دریچه شکل گرفته را درون جعبه فلاسک قرار می‌دهند. فلاسک‌ها با شن مخصوص پر می‌شوند تا دریچه با وزن شن، فشرده سازی شود. با انجام این فرآیند، مقاومت دریچه منهول افزایش می‌یابد.

کنترل کیفیت

زمانی که فشرده سازی به پایان رسد. دریچه منهول تقریبا در مراحل نهایی قرار می‌گیرد. در مرحله کنترل کیفیت که مرحله آخر ساخت دریچه منهول است، دریچه‌ها به محیط آزمایشگاهی فرستاده می‌شوند تا کیفیت آن‌ها بررسی شود. بعد از اینکه ارزیابی لازم انجام شد و محصول از کیفیت استاندارد برخوردار بود، از خط تولید خارج و به بازار منتقل می‌شود.

مقدار زمانی که ممکن است این پروسه برای ساخت دریچه منهول طول بکشد، برای جنس‌های مختلف متفاوت است. بنابراین هر کدام از جنس‌ها، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را خواهند داشت. شما می‌توانید با توجه به شرایط خود، یکی از انواع این دریچه‌ها را تهیه کنید.

جمع بندی مطالب

دریچه‌های منهول از مواد ضروری و مورد نیاز منهول تاسیسات شهری است. زمانی که تاسیساتی مانند منهول شبکه مخابرات، نفت، گاز، آب و… دریچه پوششی نداشته باشد، ممکن است بسیاری از عابران از آن سقوط کنند یا حتی عواملی مانند باران، آب و… به این تاسیسات آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند. علاوه بر تمام این مشکلات، عبور و مرور برای ماشین‌ها در خیابان بسیار سخت خواهد بود. بنابراین دریچه‌ها منهول، با جنس‌های مختلفی وارد بازار می‌شوند. تمام این جنس‌ها از مقاومت بالایی در برابر فشار برخوردار هستند. معمولا روش ساخت دریچه‌های منهول با جنس‌های مختلف یکسان است و تفاوت کوچکی در برخی مراحل آن وجود دارد.

اما به طور کل می‌توان مراحل تولید دریچه منهول را به ترتیب طراحی قالب، ریخته گری و قالب گیری، خنک سازی و فشرده سازی در نظر گرفت. بعد از تمام این مراحل نوبت به کنترل کیفیت می‌رسد. زمانی که کیفیت دریچه‌ها با در نظر گرفتن استاندارد تایید شود، از خط تولید خارج می‌شود و به دست مشتری می‌رسد. قیمت دریچه‌های منهول به عوامل مختلفی وابسته است که مهم‌ترین این عوامل، کیفیت مواد اولیه و فرآیند تولید است. بهتر است برای اینکه از قیمت یک دریچه منهول آگاهی یابید، ابتدا اندازه، جنس و بار ترافیک را مشخص کنید، سپس قیمت تمام شده را از مشاوران فروش تیم مجرب بپرسید. در این مقاله به بررسی روش های تولید دریچه منهول و درب‌های منهول پرداختیم. امیدواریم این مقابه مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد.

اصل فرمایید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

 

دکمه بازگشت به بالا