اسامی وسایل دندانپزشکی

اسامی وسایل دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی انواع مختلفی دارند. در اینجا سعی کرده ایم نکاتی را در مورد هر کدام به اختصار به شما بگوییم. تجهیزات دندانپزشکی از نظر کاربرد بسیار متنوع هستند. این تجهیزات را می توان به گروه های تخصصی تری تقسیم کرد. واحدهای استریل، جنرال، جراحی، اندو، تصویربرداری، ابزار، ساکشن، کمپرسور و صندلی و … در لیست تجهیزات دندانپزشکی قرار دارند. این زیر مجموعه ها شامل دستگاه ها و ابزارهای مختلفی می شود. به عنوان مثال ابزارهای دندانپزشکی را می توان در دسته بندی ابزار معاینه، ابزار دستی، ابزار چرخشی و … قرار داد که در این مقاله فهرست کاملی از ابزار و تجهیزات دندانپزشکی که امروزه در دسترس هستند ارائه شده است. این آموزش ها فقط برای یادگیری اسامی است و پایه تخصصی ندارد.

صندلی:

صندلی ها از نظر ساختار و فیزیک تولید به سه نوع Z-X-U یا I تقسیم می شوند که اکثر کارخانه ها به دلیل سهولت در تولید از روش اول استفاده می کنند. برخی از کارخانه ها نیز از این فیزیک برای تولید استفاده می کنند زیرا استحکام و دوام صندلی نوع دوم بیشتر است. (سیر تا پیاز لمینت دندان)

هر صندلی دارای دو موتور است. یک موتور برای بالا و پایین بردن صندلی و موتور دیگر برای حرکت پشتی استفاده می شود. برای راحتی کار دندانپزشک علاوه بر قابلیت انتخاب پوزیشن های مختلف، در صندلی ها دو حالت به نام های Zero position و Over وجود دارد.

حالت صفر حالتی است که صندلی به پایین ترین حالت خود می رسد و پشتی به 90 درجه برمی گردد و حالت Over حالتی است که صندلی به بالاترین ارتفاع خود می رسد و پشتی نیز به حالت خوابیده یا 180 درجه نسبت به صندلی می رسد.

کاویترون (دستگاه جرم گیری دندان)

این دستگاه برای از بین بردن پلاک ها و لکه های ناشی از فعالیت باکتری های ایجاد شده بر روی دندان ها توسط امواج مافوق صوت استفاده می شود.

خونریزی کمتر، قدرت ضربه بالا و آسیب تقریبا کمتر به دندان ها را می توان از بهترین عوامل استفاده از این دستگاه نسبت به سایر روش های جرم گیری نام برد. بنابراین می توان اسکلر اولتراسونیک را یکی از روش های مفید برای پیشگیری و درمان بیماری های دندان دانست. تجهیزات دندانپزشکی.

لامپ روشنایی

Colto Lux II دارای یک هندپیس 220 گرمی است که حاوی راهنمای نور شیشه ای استاندارد است. این شیشه ها در محفظه با زوایای 45 درجه به گونه ای تعبیه می شوند که نور را از لامپ گرفته و با انعکاس به سر محفظه هدایت می کنند. البته در این نوع خاص لامپ هالوژن داخل هد به گونه ای تعویض می شود که نیازی به مسیر هدایت نور شیشه ای نداشته باشد و مسیر دوم مسیر هدایت نور فلزی برای مصارف عمومی است. این سیستم های فلزی به گونه ای قرار گرفته اند که می توان از آنها در موارد خاص استفاده کرد. (ارتودنسی یا کامپوزیت؟ کدام یک بهتر است؟)

به عنوان مثال، برای پلیمریزاسیون فیشال، لینگوال، پالاتال، اکلوزال یا پروگزیمال. این دستگاه برای کارهای تخصصی کاربرد دارد و از مسیرهای هدایت نور مخصوص به عنوان اطلاعات دستوری زیر استفاده می شود: آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی قابل حمل

آشنایی با تجهیزات قابل حمل دندانپزشکی

امروزه شاید کمتر کسی باشد که تجربه استفاده از موبایل را نداشته باشد و از مزایای استفاده از آن در شرایط مختلف آگاه نباشد. در دنیای امروز دستگاه هایی از این دست با تمام مشکلاتی که دارند جزئی از زندگی بشر شده اند و روز به روز نیاز به آنها بیشتر احساس می شود. با این مقدمه می توانیم در کنار خود و به عنوان یک همراه همیشگی در همه جا، استفاده از امکانات دیگری را در محیط اطرافمان تصور کنیم که ارتباط تنگاتنگی با حرفه ما دارند تا در آینده ای نه چندان دور نیاز به استفاده از آنها داشته باشیم. همچنین می توان آن را مانند دستگاه های دیگری احساس کرد که شاید فکر نمی کردند روزی به این شکل از آنها استفاده شود

تجهیزات دندانپزشکی پرتابل، تجهیزات قابل حمل با قابلیت های ویژه هستند و امکان استفاده از آنها در شرایط مختلف وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه در اکثر موارد اینگونه تجهیزات در حجم کم و در ابعاد کوچک ساخته می شوند، ممکن است این باور اشتباه وجود داشته باشد که کارایی و کارایی آنها نیز کم بوده و عملاً در بسیاری از موارد کاربرد خاصی ندارند، در حالی که استفاده کنندگان از این تجهیزات در حین کار با این دستگاه ها هیچ کمبودی احساس نمی کنند. به عبارت دیگر همانقدر که می توان یک یونیت دندانپزشکی کامل با تمامی امکانات تهیه کرد، این ست پرتابل نیز می تواند به تمامی امکانات مجهز شود. ،

تجهیزات جدید دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی قابل حمل به سادگی باز و آماده کار می شوند و در پایان کار به همین راحتی جمع آوری شده و برای استفاده مجدد از مکانی به مکان دیگر منتقل می شوند. با این تجهیزات در مدت زمان کوتاهی می توان یک اتاق ساده و معمولی را به محیطی مناسب و حرفه ای برای دندانپزشک تبدیل کرد. انتخاب انواع مختلف و سطح دسترسی به امکانات بیشتر در اختیار دندانپزشک است و می تواند با توجه به نیاز کاری خود ست مناسبی تهیه کند.

ابزارهای رایج مورد استفاده در چنین مجموعه هایی در زیر آورده شده است:

 

  • لامپ دندان
  • انواع هندپیس دندانپزشکی
  • کاراشور (شامل لیوان، کاسه و ساکشن)
  • توربین هوا (یکی از مهم ترین دستگاه های دندانپزشکی ترمیمی)
  • میکروموتورها
  • جعبه ای حاوی انواع مواد مورد استفاده در جراحی دندان
  • منبع تامین آب

تذکرات لازم

لازم به ذکر است که انواع تجهیزات و دستگاه های دیگری مانند دستگاه تصویربرداری دندان (Portable X-Ray System)، مانیتور دندان (LCD Monitoring System) و همچنین تخت دندانپزشکی و تجهیزات مشابه ارائه می شود. در صورت نیاز می توان آنها را به این مجموعه اضافه کرد. تمامی استانداردهای لازم برای ساخت چنین تجهیزاتی همانند ساخت سایر ملزومات دندانپزشکی رعایت شده است و علاوه بر آن اقدامات لازم برای حفاظت از آنها در هنگام حمل و نقل نیز در طرح ها لحاظ شده است. به عنوان مثال استفاده از موادی در ساخت بدنه که مقاومت بالایی در برابر ضربه و وزن کم دارند.

همچنین برای حمل آسان آن از چرخ های پر استحکام همزمان با اندازه مناسب و قابلیت جمع شدن و قفل شدن برای مواقعی که امکان حرکات ناخواسته وجود دارد استفاده می شود. دستگاه تصویربرداری قابل حمل، مشخصات کاملا مشابه است. انواع متداول مورد استفاده در ادارات را دارد و در آن فقط از پایه چرخدار مناسب و حتی الامکان لرزش کمتر استفاده شده تا با امنیت بالاتر حرکت کند. قابلیت تغییر زاویه و موقعیت تیوب اشعه ایکس برای استفاده بیمارانی که روی صندلی، ویلچر یا تخت هستند از دیگر ویژگی های این دستگاه قابل حمل است. در برخی از انواع این سیستم ها از دوربین داخل دهانی برای عکس برداری از محیط داخل دهانی بر روی پایه دستگاه تصویربرداری استفاده می شود.

پاک کننده بزاق: این قسمت با آب یا هوا کار می کند. مکش ضعیفی دارد و برای مکش بزاق استفاده می شود. برای مکیدن خون و بزاق غلیظ نمی توان از آن استفاده کرد.

مکش مرکزی: عملکرد آن مانند جاروبرقی است. قدرت مکش این مکش حدود 50 لیتر در دقیقه است. مکش مرکزی می تواند مواد جامد و مایع را بمکد.

کاسه کراشوار: همان کاسه ای است که در سمت چپ بیمار نصب می شود. این کاسه برای تخلیه بزاق بیمار است. جنس آن به گونه ای است که در مقابل مواد مقابل تغییر رنگ نمی دهد.

دستگاه رادیولوژی و ژنراتور: نوع ساده این دستگاه در اکثر دندانپزشکان موجود است. اما دستگاه های بزرگ رادیولوژی که بسیار پیشرفته هستند در تصویربرداری و کلینیک ها استفاده می شود. از دستگاه رادیولوژی برای عکس برداری از دندان های بیمار استفاده می شود. از یک لوله بزرگ ساخته شده است که دوربین داخل آن قرار دارد. این لوله اهرمی است و روی پایه چرخدار قرار می گیرد. دستگاه رادیولوژی مستقیماً به رایانه متصل شده و پس از پایان تصویربرداری، تصویر بر روی رایانه نمایش داده می شود. نوع ساده آن به کامپیوتر متصل نمی شود و برای چاپ عکس باید در محیط تاریک انجام شود.

ابزار معاینه:

فورسپس: یک دستگاه انبر مانند برای قرار دادن پنبه و سواب یا مواد دیگر در داخل دندان و دهان استفاده می شود.

کاتتر: برای معاینه یا خراش دادن سطح استفاده می شود. در انواع یک طرفه یا دو طرفه ساخته می شود.

ابزار برش دستی: بیل مانند و برای آماده سازی کف حفره دندان قبل از ترمیم استفاده می شود. (شامل: اسکنه، هچت، بیل، پیشین فرشته، بیل مکانیکی، حاشیه لثه)

ابزار تعمیر: این ابزارها معمولاً دو ابزاری هستند که برای شکل دادن به مواد، قالب گیری، کنده کاری و ایجاد پیشخوان استفاده می شوند. (شامل: ابزار قرار دادن کامپوزیت، حامل آمالگام، کارور، سوزاننده، کاغذ مفصلی و فورسپس)

آینه: برای دیدن پشت و نقاط نامرئی دندان

پروب پریودنتال: برای اندازه گیری عمق پاکت پریودنتال استفاده می شود.

کاردک: برای مخلوط کردن مواد و قالب گیری استفاده می شود.

قیچی ترمیم روکش و پل

ظرف داپن: ظروف کاسه ای شکل برای ریختن و مخلوط کردن مواد

لاینر اپلیکاتور: ابزاری برای قرار دادن لاینر در نواحی پوسیده دندان

ابزارهای چرخشی: شامل هندپیس، مته قدرتمند، هندپیس های کم سرعت، هندپیس های پرسرعت، هندپیس های الکتریکی، هندپیس های اولتراسونیک برای از بین بردن پلاک از روی دندان ها، هندپیس های آزمایشگاهی

فرز: برای رفع پوسیدگی. شامل فرزهای برش، فرزهای تکمیلی، فرزهای الماسی، فرزهای جراحی، فرزهای آزمایشگاهی

جرمگیر: برای از بین بردن پلاک و جرم

سرنگ دندانی: فلزی و برای تزریق داروی بی حسی در دهان

انواع قالب برای قالب گیری از فک بالا و پایین

مته: برای دندان قروچه و از بین بردن پوسیدگی

قسمت های مختلف زاویه عبارتند از:

سر زاویه دار با کارتریج

ورودی و خروجی آب. لازم به ذکر است که برخی از مدل ها کانال آب ندارند.

پوسته ای که از وسایل دندانپزشکی اطراف خود محافظت و نگهداری می کند.

اجزای داخلی آن شامل قطعات متحرکی است که نیرو را از میکرو موتور به هد و در نهایت به فرز کاتر منتقل می کند. به عنوان نمونه ای از این قطعات متحرک می توان به چرخ دنده های کارتریج و چرخ دنده هایی که نیرو را از شفت شکاف دار به کارتریج منتقل می کند اشاره کرد. در اثر اصطکاک به مرور زمان کوتاه شده و از یکدیگر جدا می شوند. در نتیجه باید دائماً روغن کاری شوند.

دکمه بازگشت به بالا