سلامت و دانش

آیا ارتودنسی باعث تحلیل ریشه دندان میشود؟

آنالیز ریشه دندان های ارتودنسی

آیا کوتاه شدن یا فرسایش ریشه دندان برای ارتودنسی مضر است؟

درمان ریشه یکی از نگران کننده ترین عوارض درمان پریودنتال است. بسیاری از بیماران به اشتباه به دلیل این ترس از کاشت ایمپلنت دندان صرف نظر می کنند. در این مقاله خواهید دید که این ترس در واقع بی اساس است!

نقش ریشه دندان چیست؟

وظیفه اصلی ریشه دندان حفظ موقعیت دندان در جای خود و انتقال نیروهای وارد بر دندان به استخوان و بافت های اطراف آن است. در بین دندان ها، محکم ترین دندان فک بالا است.

آنالیز کانال ریشه چیست؟

تحلیل ریشه، کوتاه شدن ریشه دندان به هر دلیلی است. علت اصلی “التهاب” در نوک ریشه است. این التهاب می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اگر پوسیدگی شدید باشد و عصب دندان را به طور کامل تحت تأثیر قرار داده باشد، ممکن است آبسه یا تورم به ناحیه اپیکال ریشه گسترش یابد و با تحلیل ریشه مواجه شود. برخی از ضایعات سیستوئید نیز با تحلیل ریشه همراه هستند. ضربه به دندان نیز می تواند باعث فرسایش ریشه شود.

آنالیز ریشه دندان های ارتودنسی

ارتودنسی فرآیندی است که با فعالیت هایی مانند التهاب اطراف دندان همراه است. حتی اگر به هر دلیلی التهاب بیش از حد باشد و بیش از تشکیل استخوان های اطراف دندان باشد، تحلیل ریشه به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

میزان تحلیل ریشه دندان در ارتودنسی

کاهش ریشه به یک هدف ناشناخته در درمان ارتودنسی رایج و به طور کلی بی خطر است. در حدود 3 درصد بیماران، تحلیل شدید ریشه (ریشه های کوتاه و بیش از 25 درصد طول اولیه) دیده می شود.

علل رشد مجدد ریشه در لثه پیچیده است

تحلیل ریشه دندان در پریودنتیم ممکن است به سه دلیل شدید باشد: 1- سابقه ضربه به دندان 2- اعمال نیروی بیش از حد به ریشه دندان. لثه‌های برخی از بیماران مستعد فرسایش ریشه هستند و دندان‌های آن‌ها فرسایش بیش از حد را به شکلی ناشناخته تجربه می‌کنند. تکنیک های متخصص دندانپزشکی نیز در این زمینه موثر است. در بیماران دندانپزشک ماهر، تحلیل شدید ریشه نه کمتر از 3٪ و نه بیشتر اتفاق می افتد!

یکی از مواردی که شانس روت کانال در ارتودنسی را به شدت افزایش می دهد وجود ریشه های کوچک و ریز است. با این حال حتی در چنین مواردی نیز می توان درمان ارتودنسی را با خیال راحت انجام داد.

آیا آنالیز ریشه دندان در ارتودنسی خطرناک است؟

تحلیل ریشه می تواند یک مشکل ارتودنسی باشد، اما به ندرت عملکرد دندان را تهدید می کند. اگرچه ریشه هوا تا 30 درصد در استخوان های سالم رخ می دهد، دندان ها ممکن است کمی باقی بمانند، اما ممکن است سال ها و تا پایان عمر و کار در دهان باقی بمانند.

آیا ترس از فرسایش ریشه دندان در ارتودنسی می تواند دلیلی برای امتناع از ارتودنسی باشد؟

نه! بر روی نمونه ای از درمان موفقیت آمیز در بیماری که در سن 47 سالگی تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته و 2 سال ارتودنسی را بدون آسیب به ریشه و استخوان انجام داده است. بنابراین درمان ارتودنسی این خطر را ندارد که ترس از آن دلیلی برای اجتناب از درمان ارتودنسی باشد!

نتیجه:

برای ارتودنسی به بهترین متخصص ارتودنسی دندان در تهران مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا