تفاوت اصلی کابینت انزو با کابینت های گلاس در چیست؟

کابینت انزو ایتالیا در ایران !

شاید بتوان گفت کمتر از 10 سال است که کابینت انزو در ایران به مدلی شناخته شده و پرطرفدار تبدیل شده و یکی از دلایل این اتفاق طراحی خاص این سبک از  است. شرکت های زیادی توان تولید همچین کابینتی را ندارند چرا که ساخت این نوع کابینت احتیاج به تجهیزات پیشرفته و گران قیمت و محیط کارگاهی مناسب داردو این موارد در قیمت کابینت انزو بسیار موثر است..

البته بدلیل تنوع زیاد در متریال مصرفی مدل های مختلفی از کابینت آشپزخانه در بازار وجود دارد که از نظر ظاهری و طراحی بسیار شبیه به هم هستند اما از نظر کیفی و طول عمر تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

انواع کابینت سبک انزو

کابینت های انزو از نظر فرم ظاهری تقریبا شبیه به هم هستند. البته بعضی از طرح ها شلوغ تر و برخی دیگر ساده تر هستند که کاملاً به انتخاب کارفرما بر می گردد اما پیشنهاد طراحان برای آشپزخانه های کوچک اغلب مدل های ساده تر است. تفاوت اصلی طرح های مختلف در انتخاب نوع ابزاری است که برای فرم دهی درب ها و نما استفاده می شود و همچنین نوع روکشی که برای کابینت انتخاب می شود.

در نتیجه انواع کابینت طرح انزو را می توان بر اساس نوع روکش به کابینت رنگ آمیزی شده و کابینت با روکش وکیوم ممبران تقسیم بندی کرد. به دلیل زیبایی و طول عمر بیشتر رنگ نسبت به روکش، قیمت کابینت آشپزخانه رنگ آمیزی شده (مخصوصاً نوع پولیشی) بالاتر از سایر کابینت هاست. در ادامه تمام سوالات ما در مورد کابینت انزو چیست را جواب خواهیم داد.

  1. کابینت پولیشی
  2. کابینت با رنگ پلی اورتان مات یا براق
  3. کابینت با رنگ پلی استر یا نیم پلی استر

بدلیل زیبایی بیشتر و کیفیتی که ترکیب رنگ و پولیش دارد معمولاً بیشتر مشتریان با اینکه کابینت پولیشی قیمت بالاتری دارد باز هم این نوع رنگ را برای طراحی کابینت آشپزخانه خود انتخاب می کنند. پولیش نوعی رنگ مایع و خمیری شکل است که بعد از زیرسازی و رنگ آمیزی درب ها، روی کار کشیده می شود و باعث بیشتر شدن استحکام و طول عمر کابینت آشپزخانه و البته شفافیت و شیشه ای شدن آن می شود. در واقع می توان گفت پولیش مانند یک لایه لاک ضخیم روی قسمت های مختلف کابینت را می پوشاند و بعد از خشک شدن باعث افزایش مقاومت رنگ و پایداری آن می شود.

پولیش بصورت ترکیبی و به همراه رنگ های پلی استر یا پلی اورتان مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت استفاده از پولیش علاوه بر درخشندگی و شفافیت این است که در صورت ایجاد خط و خش روی کابینت با استفاده از پولیش می توان به راحتی آن را ترمیم کرد و تنها عیب آن گران قیمت بودن آن نسبت به سایر کابینت های آشپزخانه است.

مزایا

  1. درخشندگی و شفافیت عالی
  2. پایداری بالای رنگ در برابر اشعه UV
  3. قابلیت ترمیم آسان درصورت ایجاد آسیب

کابینت انزو پولیشی با رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان از معدود رنگ هایی است که مقاومت بالایی در مقابل تابش آفتاب و همچنین رطوبت از خود نشان می دهد و بدلیل قدرت چسبندگی بالایی که دارد و خشک شدن سریع در صنایع چوب کاربرد زیادی دارد. کابینت با رنگ پلی اورتان براق نسبت به کابینت پولیشی کمی ارزان تر است و تقریباً درخشندگی و شفافیت آن شبیه به کابینت پولیشی است با این تفاوت که ضخامت پولیش بیشتر از رنگ است و مانند لاک بطور کامل روی سطوح کابینت را می پوشاند و استحکام بیشتری نسبت به رنگ پلی اورتان دارد.

از نظر کیفیت و زیبایی کابینت آشپزخانه با رنگ پلی اورتان فوق براق کیفیت بسیار بالایی دارد. بهترین برند رنگ پلی اورتان مربوط به شرکت گنج ترکیه بوده که جزو رنگ های گران قیمت اما با کیفیت بازار است و بیشتر شرکت های مطرح تولید کننده مصنوعات چوبی از رنگ تولیدی این شرکت برای رنگ آمیزی محصولات خود استفاده می کنند.

مزایا

  1. قیمت مناسب تر نسبت به کابینت پولیشی
  2. کیفیت بسیار عالی و ماندگاری بالای رنگ
  3. مقاومت مناسب در مقابل ضربه و خراشیدگی

کابینت پولیشی انزو با رنگ پلی استر

رنگ پلی استر به دو گروه مات و براق دسته بندی می شود. پلی استر شفاف و غلیظ است و دیرتر خشک می شود. در مقابل تغییرات محیطی مثل رطوبت و آفتاب و خط و خش تا حدودی مقاوم است. مهم ترین ویژگی رنگ پلی استر براق بودن آن است که باعث شده در تولید کابینت مدل انزو کاربرد زیادی داشته باشد.

هزینه تمام شده کابینت با رنگ پلی استر و پلی اورتان تقریباً نزدیک به هم است با این فرق که سرعت اجرای رنگ پلی اورتان بالاتر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته رنگ نیم پلی استر هم از زیر مجموعه های رنگ پلی استر است که نسبت به رنگ تمام پلی استر مات تر بوده و هزینه آن نسبت به دو رنگ پلی اورتان و پلی استر کمتر است.

مزایا

  1. فوق براق و صیقلی
  2. ضد خش و مقاوم
  3. تنوع رنگی بالا

قیمت کابینت انزو وابستگی زیادی به رنگ آن دارد. بدلیل خاص بودن رنگ کابینت طرح انزو و گران قیمت بودن آن رنگ کاری این سبک از کابینت آشپزخانه دشوار و هزینه بر است. بهترین نوع رنگ برای کابینت انزو رنگ پولیش یا رنگ پلی اورتان است. البته از رنگ های پلی استر هم می توان استفاده کرد که قیمت و کیفیت پایین تری دارند. نوع دیگری از کابینت انزو با روکش ممبران و توسط دستگاه وکیوم تولید می شود که از کار رنگ شده ارزان تر است اما کیفیت و طول عمر بالایی ندارد.

بطور کلی می توان قیمت کابینت انزو را بر حسب متر طول از ۷ تا ۹ میلیون تومان برآورد کرد. در مقایسه با قیمت کابینت چوبی هزینه کابینت سبک انزو به مراتب پایین تر است البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که کابینت انزو کاملاً از MDF ساخته می شود در حالی که کابینت سبک کلاسیک اغلب به صورت تمام چوب طراحی و تولید می شود.

البته پرکار بودن طرح کابینت انزو هم در قیمت تمام شده تاثیرگذار است و اگر از طرح های ساده تر استفاده کنید قطعا هزینه تمام شده کابینت کمتر خواهد شد. می توان گفت نام دیگر کابینت کلاسیک ساده کابینت نئوکلاسیک است و کابینت طرح انزو هم تقریبا در این دسته طبقه بندی می شود.

قیمت هر متر کابینت انزو و عوامل موثر بر آن

قیمت کابینت انزو وابستگی زیادی به کیفیت ساخت و رنگ آن دارد. عوامل تاثرگذار دیگری هم وجود دارند که به آنها اشاره خواهیم کرد :

1) نحوه طراحی

پرکار بودن طرح کابینت در قیمت تمام شده تاثیرگذار است و اگر از طرح های ساده تر استفاده کنید قطعاً هزینه تمام شده کابینت کمتر خواهد شد. درب های کابینت به سبک انزو تنها بشکل ابزار نیم گرد قسمت های حاشیه ای نیست و مدل دیگری از درب کابینت انزو وجود دارد که با استفاده از CNC طرح مشبک برجسته روی درب ها پیاده سازی می شود که هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت.

2) کیفیت یراق مصرفی

 کیفیت و نوع یراق مصرفی اثر مستقیمی بر قیمت کابینت آشپزخانه دارد. اگر فرض کنیم قیمت کابینت با یراق فانتونی ایتالیا متری ۶ میلیون تومان باشد با جایگزینی یراق بلوم اتریش بجای فانتونی حداقل ۲۰ درصد قیمت کابینت افزایش می یابد. یراق های چینی و ایرانی هم در بازار وجود دارند که کیفیت متوسطی دارند و برای استفاده در این مدل کابینت به دلیل سنگین تر بودن وزن درب ها نسبت به کابینت های معمولی خیلی توصیه نمی شوند.

3) کیفیت رنگ مصرفی

بدلیل خاص بودن رنگ کابینت طرح انزو و گران قیمت بودن آن رنگ آمیزی این سبک از کابینت آشپزخانه دشوار و هزینه بر است. بهترین نوع رنگ برای ای نوع کابینت، رنگ پلی اورتان سوپر براق یا پلی اورتان پولیشی است. البته از رنگ پلی استر براق یا پلی استر پولیشی هم می توان استفاده کرد که نظر کیفی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما از نظر قیمتی رنگ تمام پلی استر گران قیمت تر است. ضمن اینکه رنگ نیم پلی استر هم هست که قیمت و کیفیت پایین تری نسبت به دو رنگ قبلی دارد.

آموزش محاسبه متراژ و قیمت کابینت

برای محاسبه قیمت کابینت احتیاج به اندازه برداری اولیه دارید. بدلیل اینکه قسمت های مختلف کابینت آشپزخانه از نظر متریال و حجم کار انجام شده باهم برابر نیستند ضرایبی برای هر یک از آنها تعریف شده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. برای اندازه گیری طول قسمت های کنج آشپزخانه یک سمت را تا انتها محاسبه می کنیم و سمت دیگر را به اندازه حدود 55 سانتیمتر (عمق کابین زمینی) کمتر حساب می کنیم.

توضیحات نحوه اندازه گیری

نوع و ضخامت ورق MDF

درب کابینت انزو اغلب با استفاده از ورق ام دی اف خام با ضخامت های ۲۵ ، ۳۲ ، ۴۰ و ۵۰ میلیمتر تولید می شود. هر چه ضخامت درب بیشتر می شود طراحی خاص و قسمت های کناری درب بیشتر نمایان می شود. با افزایش ضخامت درب قیمت و البته وزن درب کابینت بالا خواهد رفت. علاوه بر ضخامت، خارجی یا ایرانی بودن ورق مصرفی تفاوت زیادی در کیفیت و قیمت کابینت انزو ایجاد خواهد کرد.

ورق ام دی افی که در ساخت کابینت سبک انزو استفاده می کند متعلق به کشور مالزی و شرکت واناچای است که کیفیت بسیار بالایی دارد. برای تشخیص ایرانی یا خارجی بودن ورق MDF به صورت چشمی این نکته را در نظر داشته باشید که مغز ام دی اف خارجی روشن و مایل به سفید است و تراکم بسیار بالایی دارد در صورتیکه ورق MDF ایرانی تراکم کمتری دارد و تیره رنگ است.

شرکت کابینت انزو

در ایران از از روی تساهل و تسامح یا شاید هم اشتباهاً به کلیه شرکت هایی که در حال تولید کابینت های دارای طراحی مشابه با کابینت برند انزو تولید شرکت خارجی Zentique هستند شرکت کابینت انزو گفته می شود. نامیدن شرکت تولید کننده کابینت های طرح انزو به شرکت کابینت انزو تقریباً مشابه فرآیند نامگذاری پودر رختشویی به “تاید” و یا مایع ظرفشویی به “ریکا” در ایران است.

همانطور که میدانید “تاید” و “ریکا” به ترتیب نام اولین برندهای تولید کننده پودر رختشویی و مایع ظرفشویی در ایران بوده اند. و چون این دو برند در هنگام ورود به ایران در راسته کاری خود پیشتاز بوده اند؛ تا مدت زیادی در گوشه و کنار کشور به همه پودرهای رختشویی “تاید” و به همه مایع های ظرفشویی نیز “ریکا” می گفته اند. حال مشابه همین اتفاق در نامگذاری کابینت های مشابه طرح برند انزو و شرکت های تولید کننده آنها رخ داده است.

سیستم آشپزخانه انزو

سیستم آشپزخانه انزو نام برندی است که در واقع خود بخشی از خط تولید برند Zentique است. مشابه برند بری سان که زیرمجموعه برند اوریاژ است. برند Zentique در زمینه در زمینه مبلمان، نورپردازی و دکوراسیون منزل فعالیت می کند.برند انزو به طور خاص مربوط به سیستم آشپزخانه بوده و فعالیتش در عرصه طراحی، تولید و اجرای ، میز و صندلی و درب تمام چوب میباشد. سیستم آشپزخانه انزو به نوآوری های موفق و طراحی با کیفیت بالا در زمینه محصولات آشپزخانه فعالیت و شهرت دارد.

منظور از شرکت کابینت انزو در ایران وجود شرکت خاصی با این اسم نیست در واقع در مکالمات روزمره، مردم به کلیه شرکت های کابینت ساز داخلی که کابینت هایی شبیه کابینت های برند انزو تولید می کنند شرکت کابینت انزو می گونید و بالطبع کابینت های موجود در ایران که موسوم به کابینت انزو  هستند نیز کابینت های برند انزو نیستند و از روی تسامح به دلیل تشابه در طراحی به این نام معروف شده اند.

ما هم هر جا در این مقاله سخن از کابینت انزو می کنیم به پیروی از عموم مردم بوده و در واقع منظورمان کابینت طرح انزو است. بنابراین روشن است که شرکت کابینت انزو در ایران -بر خلاف تصور خیلی ها- هر نوع شرکتی است که کابینت های طرح انزو تولید می کند.

کابینت انزو چیست ؟ تفاوت کابینت آشپزخانه انزو با کابینت وکیوم

کابینت انزو در واقع نوعی از کابینت آشپزخانه وکیوم است که همانند کابینت وکیوم مغزی آن از جنس ورق MDF بوده و علاوه بر آن از طریق تکنولوژی وکیوم توسط دستگاه پرس وکیوم روکش مورد نظر روی آن ها پرس می گردد. خب شاید این سؤال در ذهن شما به درستی پیش بیاید که پس چرا نام متفاوتی بر آن گذارده شده است؛ دلیل آن در تفاوت های خاصی است که این دو را از یکدیگر متمایز می کند.

تفاوت اول کابینت آشپزخانه انزو با کابینت آشپزخانه وکیوم در این است که قطر ورق MDF بکار رفته در کابینت انزو از قطر ورق MDF به کار رفته در کابینت وکیوم بیشتر است. دقیقتر بگوییم قطر ورق های MDF به کار رفته در کابینت انزو برابر با ۲۵ میلیمتر می باشد در حالیکه قطر ورق MDF به کار رفته در کابینت کیوم برابر با ۱۶ یا نهایتا ۱۸ میلیمتر می باشد.

تفاوت دوم کابینت آشپزخانه انزو با کابینت آشپزخانه وکیوم در این است که قطر روکش به کار رفته در کابینت انزو نیز نسبت به قطر روکش کابینت وکیوم بیشتر است. تفاوت سوم این دو کابینت نیز در این است که چهار طرف درب کابینت انزو توسط دستگاه سی ان سی، تراش می خورد و به همین دلیل قطر لبه های کابینت انزو تا ۸ میلی متر کمتر از قطر لبه ها در کابینت وکیوم است.

تفاوت چهارم کابینت آشپزخانه انزو با هم در این است که کابینت های انزو در همه حال به شکل سفید براق هستند در حالیکه کابینت آشپزخانه وکیوم تنوع رنگ گسترده تری دارد. تفاوت پنجم کابینت آشپزخانه انزو با کابینت وکیوم نیز در قیمت تمام شده آنهاست که به دلیل جنس و میزان متریال به کار رفته قیمت کابینت انزو به مراتب بیشتر از کابینت وکیوم است.

کابینت آشپزخانه انزو به دلیل برخورداری از رنگ سفید باعث بزرگتر جلوه دادن فضای منزل و به طور خاص فضای آشپزخانه می شود. از سوی دیگر رنگ سفید، رنگی است که به راحتی می توان تمامی اجزا و لوازم آشپزخانه را با آن ست کرد. کابینت آشپزخانه انزو را میتوان تلفیقی از کابینت وکیوم کلاسیک و کابینت هایگلاس سفید دانست.

تفاوت کابینت آشپزخانه انزو با ممبران

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که کابینت آشپزخانه انزو همان کابینت ممبران است. این تصور کاملاً اشتباه است. با وجود شباهت‌هایی که در میان این دو مدل از کابینت‌های آشپزخانه وجود دارد، کابینت‌ انزو کاملاً با کابین ممبران تفاوت دارد. برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان این دو مدل از کابینت‌ها عبارتند از:

کابینت آشپزخانه انزو به چه رنگ‌هایی تولید می‌شود؟

همانطور که در بخش قبلی بدان اشاره شد، رنگ‌کاری یکی از مهم‌ترین مراحل تولید کابینت آشپزخانه انزو به شمار می‌روند. همانطور که در بخش قبلی نیز بدان اشاره شد، کابینت آشپزخانه انزو از تنوع رنگ چندان بالایی برخوردار نیست.

به طور کلی، این نوع کابینت‌ها را می‌توان در سه نوع رنگی مختلف اجرا کرد:

  1. رنگ پولیشی: رنگ پولیشی محبوب‌ترین و در عین حال گران‌ترین نوع کابینت انزو محسوب می‌شود. این رنگ به دلیل درخشندگی و شفافیت بالایی که دارد، محبوب است. علاوه بر این، کابینت‌های پولیشی در برابر ضربه مقاومت بیشتری دارند.
  2. رنگ پلی اورتان: رنگ پلی اورتان با وجود این که کیفیت پایین‌تری نسبت به رنگ پولیشی دارد اما در برابر نور و رطوبت بسیار مقاوم است. علاوه بر این، قیمت این نوع کابینت‌های در مقایسه با کابینت‌های پولیشی کمتر است.
  3. رنگ پلی استر: رنگ‌های پلی استر به دلیل کیفیت پایینی که دارند، به مرور زمان کدر و می‌شوند و از بین می‌روند.

البته، ممکن است کابینت‌های انزو با رنگ‌های مختلف نیز در بازار وجود داشته باشند. اما کابینت‌های انزو رنگی به دلیل زیر پا گذاشتن مشخصات اصلی این نوع کابینت‌ها از کیفیت چندان خوبی برخوردار نیستند. در نتیجه، اگر قصد خرید کابینت سفید رنگ را دارید، به سراغ کابینت‌های آشپزخانه انزو بروید.

با وجود این که کابینت‌های انزو جز کابینت‌های کلاسیک محسوب می‌شوند اما طراح‌های منبت‌کاری شلوغ چندان زیادی در آن‌ها دیده نمی‌شود زیرا برش طراحی‌ها توسط ابزار بسیار ساده‌ای به نام سی ان سی انجام می‌شود.

بدنه‌ی کابینت‌های آشپزخانه انزو معمولاً از ام دی اف به رنگ سفید صابونی یا شیری براق ساخته می‌شود. رنگ سفید یا شیری براق کابینت‌های آشپزخانه انزو به خوبی با سایر المان‌های بکار رفته در آشپزخانه هماهنگی می‌شود و در نتیجه، بسیار چشم‌نواز است. از سوی دیگر، رنگ سفید نور را بیشتر منعکس می‌کند و به همین دلیل، آشپزخانه بزرگ‌تر و روشن‌تر جلوه می‌کند.

خروج از نسخه موبایل