بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش چیست؟

آخرین باری را که یک مغازه‌دار از شما دعوت کرده که به داخل بروید و از محصولاتش دیدن کنید را به یاد می‌آورید؟ حتی ممکن است این جمله را چندین بار شنیده باشید: «تماشا که پولی نیست». در این مثال، هدف اصلی فروشندگان، کاهش بانس ریت و نرخ پرش مشتریانشان است. با ما همراه باشید تا در این مقاله از مشاوره سئو، مفهوم بانس ریت در وبسایت‌ها را باهم بررسی کنیم.

وقتی تعدادی کاربر از ورودی‌های مختلف وارد سایت شما می‌شوند و فقط یک صفحه از سایت شما را بررسی می‌کنند و بدون بازدید از صفحات دیگر، سریعا خارج می‌شوند؛ این دقیقا همان بانس ریت یا نرخ پرش است. بانس ریت یا نرخ پرش، در معیار مهمی برای سنجش میزان تعامل کاربران با سایت است و هر چقدر که تعامل مثبت کاربر با کسب و کارمان بیشتر باشد، سود ما به همان نسبت بیشتر خواهد شد. هر چند مفهوم بانس و بانس ریت ذاتا منفی است و احتمالا شنیده‌اید که هر چقدر این عدد بالاتر باشد نشان می‌دهد میل کاربران به محتوا و سایت ما کمتر است، اما وقتی وارد تعریف عمیق‌تر و فنی‌تر بانس ریت شویم اوضاع کمی متفاوت می‌شود.

اگر از تعداد کاربرانی که مانند شما فقط یک صفحه از سایت را دیده‌اند و پس از آن، سایت را ترک کرده‌اند درصد بگیریم، بانس ریت یا نرخ پرش به دست می‌آید. مثلا اگر ۱۰۰ کاربر وارد سایت شوند و از آن ۱۰۰ نفر، ۶۰ کاربر فقط همان صفحه را بخوانند و از سایت خارج شوند و ۴۰ کاربر دیگر صفحه‌های دیگر را نیز مشاهده کنند؛ تعداد بانس ۶۰ و بانس ریت یا نرخ پرش برابر ۶۰ درصد خواهد بود.

در این تعریف با توجه به نحوه محاسبه بانس ریت، حتی کسانی که وارد صفحه شوند، ویدیو آموزشی را کامل ببینند، تمام مطلب را خط به خط و با دقت بخوانند و زمان قابل توجهی  در صفحه سپری کنند و بعد از گرفتن جواب کامل و یادگیری مطالب، صفحه را ببندند باز هم یک بانس محسوب می‌شوند، چون صفحه‌ دیگری لود نشده و درخواست دوم ارسال نشده است. اما کاربر، ارزشی که نیاز داشته را به دست آورده و تعامل را با سایت برقرار کرده است! اینجاست که باید دید فنی تر و عمیق تری نسبت به بانس ریت و نرخ پرش داشته باشیم.

تعریف فنی و کامل بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

تعریف فنی بانس ریت از نظر گوگل آنالیتیکس به شرح زیر است:

«درصد تمام سشن‌های سایت که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده کرده‌اند و فقط یک درخواست به سرور آنالیتیکس فرستاده‌اند.»

نکته مهم در قسمت هایلایت شده کلمه «request» یا درخواست است!

به این ترتیب هر بار که یک صفحه از سایتی که در آن شده، لود می‌شود یک درخواست (که شامل اطلاعاتی مانند آدرس صفحه، نحوه ورود آن کاربر به صفحه، صفحه قبلی (اگر وجود داشته باشد) و …) به سرورهای آنالیتیکس ارسال می‌شود. حالا اگر این سشن تنها باعث ارسال یک درخواست شده باشد بانس اتفاق می‌افتد. اما اگر صفحه دوم هم لود شود یا تعامل دیگری بین کاربر و سایت انجام شود، دومین درخواست به سرور آنالیتیکس ارسال می‌شود و دیگر بانسی در کار نیست.

منظور از تعامل در آنالیتیکس چیست؟

تراکنش‌های مالی کاربران نیز مانند بازدید از صفحات مختلف است؛ چرا که کاربر به سبد خرید رفته و بعد از نهایی کردن سفارش خود وارد صفحه پرداخت می‌شود. برهمین اساس نرخ پرشی رخ نداده است و این موضوع بانس ریت شما را کاهش می‌دهد.

انواع بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

بانس ریت کل سایت:

بانس ریت کل سایت، یک شاخص کلی و سطحی است. برای تحلیل بیشتر و دقیق‌تر، باید اندازه‌گیری بانس ریت یا نرخ پرش را محدود‌تر و براساس متغیرهای مختلف دسته‌بندی کنید. تا زمانی که واقعاً متوجه نشوید که چه عاملی باعث بالا رفتن آن شده است، نمی‌توانید شروع به کاهش بانس ریت کنید. در بخش بعدی، گزارش های مختلف را بررسی خواهیم کرد که به شما در ارزیابی و بهبود نرخ پرش کمک می کنند.

بانس ریت براساس سن

با این گزارش، متوجه می‌شوید که محدوده سنی چه تاثیری بر بانس ریت می‌گذارد. در مثال بالا می‌بینید که سالمندان (بالای ۶۵ سال) نرخ پرش بسیار بالاتری نسبت به بقیه بازدیدکنندگان این سایت دارند. اگر سالمندان بخشی از بازار هدف ایده آل شما هستند، مطمئن شوید که صفحات وب خود را به درستی برای بازاریابی برای آنها ساختاریافته کرده‌اید. به عنوان مثال، می‌توانید از به کاربردن اصطلاحات محاوره ای و عامیانه خودداری کنید.

بانس ریت براساس جنسیت

بانس ریت براساس منابع ورودی (source/medium)

  1.   یا هدف‌گیری تبلیغات بسیار گسترده است.
  2. و یا صفحات فرود با تبلیغات در یک راستا نیستند، در نتیجه نرخ پرش بالاتر است.

در چه شرایطی سشن فعلی تمام و سشن جدید شروع می شود؟

  1. ۳۰دقیقه هیچ فعالیتی در صفحه نداشته باشیم.
  2. نیمه شب، در این حالت اگر سشنی را حتی ساعت ۲۳:۵۹ شروع کرده باشیم هم باز ساعت ۰۰:۰۰ سشن قبلی تمام و سشن جدید شروع می شود، ولی نگران نباشید این سشن‌ها تاثیر زیادی ندارند.
  3. تغییر سورس کمپین، مثلا کاربر یکبار از تبلیغ گوگل ادز وارد لندینگ پیچ سایت شود و بار بعدی همان کاربر از لینک بایو اینستاگرام.

تحلیل بانس ریت در گوگل آنالیتیکس [ویدیو]

آیا همیشه داشتن بانس ریت بالا نشانه بدی است؟

نه الزاما! در مورد این موضوع نمی‌توان با قطعیت نظر داد، همان‌طور که نمی‌توان گفت بانس ریت پایین همیشه خوب است. علت موضوع این است که بانس ریت به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال با تعریف Event ها می‌توان تا حد زیادی میزان نرخ پرش را کم و زیاد کرد. وقتی کاربرانتان وارد صفحه‌ «تماس با ما» می‌شوند چه انتظاری از آن‌ها دارید؟ غیر از این‌که شماره تماس یا آدرس را کپی کنند و از آن صفحه خارج شوند؟

خب این یعنی بانس ریت این صفحه از سایت شما مثلا بالای ۹۰ درصد است و خیلی هم عجیب نیست! پس بانس ریت بالا همیشه اتفاق ناخوشایندی نخواهد بود.

بانس ریت سایت فروشگاهی

حالا اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین باشید، بانس ریت بالا خوب است یا پایین؟ دوست دارید کاربر زودتر فرآیند خریدش تمام شود یا اینکه بین صفحه‌های سایت شما گیج و سردرگم شود و یک پروسۀ‌ خرید طولانی را تجربه کند؟ بدون تردید برای اینکه رضایت کاربر خودتان را حفظ کنید بهتر است فرآیند خرید و پرداخت، خیلی زود انجام شود و کاربر از صفحۀ پرداخت بیرون بیاید. پس بانس ریت بالا اینجا هم خوب است.

آمارها نشان می‌دهد که صفحات و سایت های وبلاگ معمولا نرخ پرش بیشتری نسبت به صفحات و سایت های فروشگاهی دارند. بنابراین، مقایسه بانس ریت سایت علی‌بابا با سایت دیجی‌کالا منطقی نیست. دیدید که نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید. طبق آمارها، نرخ پرش در بیشتر سایت ها از ۲۶% تا ۷۰% متغیر است؛ پس اگر بانس ریت کلی وب‌سایت شما بالای ۸۰ است بهتر است اوضاع را بررسی کنید و احتمالا باید کمی نگران شوید.

آیا میانگینی برای مشخص کردن بانس ریت خوب از بد وجود دارد؟

اگر به دنبال شاخصی برای مقایسه بانس ریت هستید، بانس ریت قبلی سایت‌تان بهترین عدد است. بعد از انجام تغییرات روی صفحه‌های پربازدید سایت‌تان مثل تولید چند محتوای مرتبط با ۱۰ مطالب پربازدید سایت و ساخت لینک‌های داخلی موثر، می‌توانید آمار را با هفته گذشته مقایسه کنید. اما اگر این پاسخ شما را راضی نکرده است و به دنبال یک عدد هستید شاید   بتواند به شما کمک کند.

بانس ریت یا نرخ پرش به طور غیر مستقیم بر SEO تاثیر دارد؟

گوگل نرخ خروج از یک صفحه را در رتبه بندی صفحه مورد نظر تاثیر نمی دهد؛ اما زمانی که کاربران زیادی بدون تعامل با صفحه مورد نظر از آن خارج می شوند متوجه عدم رضایت آنها از محتوای صفحه خواهد شد.

چطور می‌توانیم بانس ریت را به شکل اصولی کاهش دهیم؟

ابتدا لیست تعامل‌هایی که می‌خواهید کاربر سایت‌تان آن‌ها را انجام دهد تهیه و در مرحله‌ بعد برای هر کدام از این موارد، یک ایونت در گوگل تگ منیجر تعریف کنید. مثلا برای آنالیتیپس، پخش ویدیو، اسکرول تا ۸۰ درصد از صفحه، ماندن بیش از ۱ دقیقه در صفحه و … تعامل مطلوب کاربر به حساب می‌آید.

نکته بسیار مهم: هدف از این کار، فقط کم کردن عدد بانس ریت نیست. ما به دنبال یک عدد منطقی و واقعی‌تر هستیم تا از آن برای آنالیز بهتر محتوا و سایت استفاده کنیم. پس باید فقط موارد مهم روی بانس ریت تاثیر گذار باشند.

معنی Bounce Rete چیست؟ کمی تخصصی اما به زبان ساده

خیلی‌ها می‌گویند نرخ پرش یعنی این که کاربر صفحه‌ای از سایت را باز کند و بدون باز کردن دیگر صفحه‌ها از سایت شما برود.

این تعریف خیلی سطحی است و شما را دچار اشتباه می‌کند. تعریف درستش را الان قدم به قدم باهم پیدا می‌کنیم.

فرض بر این که امروز ۲ نفر وارد مغازه شدند و یکی از آن‌ها خرید کرد یعنی نرخ فروش شما ۵۰ درصد است.

پس وقتی می‌گوییم «نرخ پرش» یعنی نسبت کاربرانی که از سایت شما پریدند 🙂 نسبت به کل کاربرانی که وارد سایت شما شدند.

پرش یا بانس چیست؟

اگر بانس را خیلی ساده کنیم یعنی کاربر وارد سایت شود و در ادامه کارهای مورد نظر ما را انجام ندهد.
در مثال مغازه ما به عنوان فروشنده دوست داریم مشتری وقتی وارد شد حرف بزند، سوال بپرسد و در نهایت خرید کند؛ اما در دنیای اینترنت تمام سایت‌ها فروشگاه نیستند و هدف نهایی تمام صاحبان سایت‌ها فروش کالا نیست.

ما به عنوان صاحب یا مدیر وبسایت دوست داریم وقتی کاربری وارد سایتمان شد کارهای مختلفی انجام دهد. کارهایی مثل:

اگر کاربری وارد سایت شود و هیچ تعاملی نداشته باشد یعنی یک پرش اتفاق افتاده است.

خب حالا ببینیم از نظر فنی بانس را چطور تشخیص می‌دهند و چطور حساب می‌کنند.

آسان‌ترین راه فهمیدن بانس ریت سایت از گوگل آنالیتیکس است.

خروج از نسخه موبایل