انواع روش‌های مدیریت سرمایه در فارکس + معرفی روش‌های معاملاتی

مدیریت سرمایه در فارکس، نکته مهم در انجام معاملات

زمانی که صحبت از بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌شود، بحث مدیریت سرمایه به وجود می‌آید که اهمیت بسیار زیادی دارد. در مورد بازار فارکس نیز دقیق همچنین شرایطی موجود است و بدون استراتژی مناسب برای مدیریت سرمایه نمی‌تواند به تریدر یا معامله‌گر خوبی تبدیل شد. به همین دلیل نیز انواع روش‌های مدیریت سرمایه در فارکس به وجود آمده تا بتوان به این هدف بسیار مهم رسید.

در نگاه کلی مدیریت پول فارکس مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که یک معامله‌گر این بازار برای مدیریت پول در حساب معاملاتی فارکس خود استفاده می کند. شاید با این تعریف تصور کنید که مدیریت سرمایه یعنی که معامله‌گر هیچ معامله‌ای را از دست ندهد. اما این تفکر غلط کاملا غیر ممکن بوده و فقط با این استراتژی‌ها می‌توان جلوی زیان‌های مالی را گرفت. به همین دلیل نیز اگر می‌خواهید به تریدر موفقی تبدیل شوید، باید هرچه‌ زودتر این استراتژی‌های مدیریت سرمایه را بشناسید.

چگونه می‌توان جلوی زیان‌های مالی را در فارکس گرفت؟

بسیاری از فعالان بازار فارکس می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توان جلوی زیان‌های مالی را در این بازار گرفت. انواع روش‌های مدیریت سرمایه در فارکس که در این بازار مالی تعریف شده‌اند، بهترین پاسخ برای این نیاز تریدرها هستند. پیش از ادامه مقاله در نظر داشته باشید که این استراتژی ها و روش ها را باید پیاده سازی و تمرین کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. نمیشود بدون تمرین توقع موفقیت داشت. برای تمرین های خود میتوانید از ثبت نام در بروکر آمارکتس شروع کنید و از حساب دمو این بروکر استفاده کنید. نحوه ثبت نام در بروکر آمارکتس در لینک زیر موجود است :

https://itsca-brokers.com/forex/how-to-register-with-amarkets-broker/

اول از همه باید بدانید که ما همه انسان هستیم و ویژگی‌های خوب یا بد مشابهی داریم. به همین دلیل باید از این ویژگی درس بگیریم و از اشتباهات رایج در معاملات فارکس جلوگیری کنیم. روش‌های مدیریت سرمایه در فارکس دقیقا چنین کاری را می‌کنند. همچنین معامله‌گران با استفاده از انواع روش‌های معاملاتی در فارکس جلوی اشتباهات را می‌گیرند و اینگونه دیگر با زیان مالی مواجه نمی‌شوند.

5 روش برتر مدیریت سرمایه در فارکس

با اینکه طرز تفکرات و روش‌های بسیار متنوعی برای مدیریت سرمایه در بازار فارکس وجود دارد، اما برخی روش‌ها هستند که امتحان خود را در این بازار پس داده‌اند. به همین دلیل بهتر است که به چنین روش‌هایی باور داشته باشید تا بهتر بتوانید سرمایه خود را مدیریت کنید. در ادامه این بخش از مطلب با 5 متد برتر در انواع روش‌های مدیریت سرمایه در فارکس آشنا خواهید شد که جلوی زیان‌های مالی را می‌گیرند. همچنین این روش‌ها در انواع روش‌های معاملاتی در فارکس قابل پیاده‌سازی هستند.

تعریف ریسک در هر معامله با استفاده از اندازه هر پوزیشن

یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که برای مدیریت سرمایه در بازار فارکس وجود دارد، این است که سرمایه‌گذار باید بداند که در هر معامله چقدر می‌تواند ریسک کند. بیشتر افراد خبره در بازار فارکس قانون 2 درصد را برای این روش منطقی و درست می‌دانند. یعنی سرمایه‌گذار در هر معامله باید فقط 2 درصد از سرمایه خودش را به خطر بیاندازد.

جالب است بدانید که برخی از تریدرهای حرفه‌ای با توجه به عملکرد معاملات اخیر، حجم هر یک از معاملات خود را تغییر می‌دهند. برای مثال با توجه به اصل ضد قمار (Anti-Martingale) هر بار که ضرر کنند، در معامله بعدی نصف سرمایه را به کار می‌گیرند. همچنین با توجه به اصل هنگامی که معاملات سودمند می‌شوند، در دو برابر سرمایه را وارد معاملات خواهند کرد.

تنظیم حداکثر برداشت از حساب در تمام معاملات

در انواع روش‌های معاملاتی در فارکس مفهومی به نام Drawdown وجود دارد که میزان تفاوت بیشتر موجودی حساب و موجودی آن را پس از چند معامله ناموفق نشان می‌دهد. برای مثال اگر 10000 دلار در حساب داشته باشید و 500 دلار ضرر کنید، نرخ Drawdown حساب شما 5 درصد خواهد بود.

حال باید بدانید که یکی از انواع روش‌های مدیریت سرمایه در فارکس همین مفهوم است. یعنی تریدر باید تعریف کند که طی تعداد مشخصی از معاملات پیش‌رو، چقدر می‌تواند که از حساب برداشت کند با زیان‌های مالی مرتبط به آن را بپذیرد.

نسبت پاداش و ریسک برای هر معامله

از دیگر متدهایی که در انواع روش‌های معاملاتی در بازار فارکس برای مدیریت سرمایه استفاده می‌شود، نسبت پاداش و ریسک برای هر معادله است این اصل که آموزش آن در کتاب‌های درسی تجارت نیز دیده می‌شود، هر تریدر باید دو برابر معاملات ناموفقش، در معاملات پیروز شده باشد. به همین دلیل باید در معاملات نرخ پاداش یا Reward Ratio را با میزان مناسبی انتخاب کرد.

برای مثال اگر نسبت پاداش را روی 1:1 تنظیم کند، باید در هر 10 معامله، 6 معامله موفق داشته باشد تا به سودآوری برسد. حال اگر همین تریدر در معاملات نسبت را روی 3:1 قرار دهد، کافیست از هر 4 معامله یک ترید موفق داشته باشد تا سود کند.

برنامه‌ریزی دقیق برای خروج از تجارت و حفظ سود به دست آمده

استفاده از قفل ضرر و سود که در سفارشات و درخواست‌های فارکس کاربردی هستند، گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شوند وقتی که تریدر از چنین قفل‌هایی کمک می‌گیرد، اگر روند نزولی و با ضرر همراه شود، به طور خودکار سرمایه حفظ خواهد شد. همچنین قفل سود (Profit Order Locks) از سودآوری تریدر محافظت کرده و به طور خودکار معامله را می‌بندد. با کمک گرفتن از این انواع روش‌های مدیریت سرمایه در فارکس می‌توانید از زیان‌ها ناگهانی و خارج از برنامه‌ریزی جلوگیری کنید.

معامله با بخشی از سرمایه‌ که می‌توان از دست داد!

همیشه قبل از اینکه انواع روش‌های معاملاتی در فارکس را انجام دهید، باید ذهن خود را برای انجام برخی تصمیم‌گیری‌ها آماده کنید. برای مثال اگر معامله‌گر به هر قیمتی برای برنده شدن سرمایه را روی یک معامله نگاه‌ دارد، ممکن است که سایر معاملات را از دست دهد و تصمیمات اشتباهی بگیرد. به همین دلیل باید همیشه بدترین شرایط را در معاملات در نظر بگیرید تا شکست در آن‌ها در مسیر سودآوری و تجارت شما چالشی ایجاد نکنند.

نگاه کوتاه به انواع روش‌های معاملاتی در فارکس

در بازار فارکس تریدها از روش‌های متفاوتی برای سودآوری و شرکت در معاملات استفاده می‌کنند. برای مثال برخی از معامله‌گران تریدر روزانه (Day Trading) هستند و به سودهای کمتر و کم ریسک راضی می‌شوند. اما در طرف دیگر معامله‌گران پوزیشن (Position Trader) قرار می‌گیرند که برای سرمایه‌گذاری بلند مدت تصمیم می‌گیرند. به همین دلیل شما برای ترید موفق باید انواع روش‌های معاملاتی در بازار فارکس را بشناسید تا بهتر بتوانید از سرمایه خود محافظت کنید.

اصولی که برای حفظ سرمایه باید بدانید

جالب است بدانید که برخی از انواع روش‌های مدیریت سرمایه در فارکس به این بازار مالی چندان مربوط نیستند. بلکه این اصول ارزشمند به قواعد اولیه‌ای باز می‌گردند که هر تریدری باید به آن‌ها باور داشته باشد. همچنین زمانی که تریدر با دید درستی به روند بازار نگاه می‌کند و تصمیم‌گیری‌های درست از روی منطق دارد، به احتمال زیاد در مدیریت سرمایه نیز بهتر عمل خواهد کرد. به همین دلیل باید با همین اصول و دیدگاه‌های درست وارد معاملات فارکس شوید.

در معاملات با خود صادق باشید

هنگامی که در یک بروکر فارکس ثبت نام می‌کنید و وارد این بازار مالی می‌شوید، باید تمام تصویرهای نادرست راجع به این نحوه تجارت را درست برسید. برای مثال اینکه بخواهید با حساب 100 دلاری طی بازه زمانی کوتاه درآمد میلیونی به دست بیاورید، یک دیدگاه کاملا غیرمنطقی است. به همین دلیل باید به نحوه درآمدزایی و شرکت صحیح در معاملات دقت داشته باشید و بر اساس شرایط خود تصمیم بگیرید.

هنگام سودآوری طمع نکنید

زمانی که در هنگام انجام معاملات درگیر طمع می‌شوید، قطعا انواع روش‌های مدیریت سرمایه در فارکس را فراموش می‌کنید. متاسفانه درصدی از تریدرها برای رسیدن به میزان سود بیشتر در معاملات و تجارت عقب نمی‌کشند. به همین دلیل در موقعیت‌های نادرست باقی می‌مانند و سودی که به دست آورده بودند را نیز از دست می‌دهند. پس برای مدیریت سرمایه، زمان اتمام تجارت را به خوبی بشناسید.

ذات غیر قابل پیشبینی فارکس را نادیده نگیرید

همیشه سعی داشته باشید که ذات حقیقی بازار فارکس را فراموش نکنید که غیر قابل پیشبینی بودن است. برای مثال زمانی که در معامله با حد Stop Less یا همان قفل ضرر روبه‌رو می‌شوید، امید و اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. بلکه با دید درست و حفظ آرامش از پوزیشن ضرر خارج شده و به دنبال موقعیت‌های جدید باشید که برای شما سودآوری دارند.

همیشه تجارت نکنید

باید بدانید که ورود شما به معاملات فارکس به این معنا نیست که حتما باید انواع روش‎های معاملاتی در فارکس را پیاده‌سازی کنید. برای مثال زمانی که می‌بینید وضعیت بازار برای سبک ترید شما مناسب نیست، به خود استراحت دهید تا از تصمیمات احساسی فاصله بگیرید. با انجام این کار از معاملات پرریسک دور شده و می‌توانید روی سرمایه خود مدیریت بهتری داشته باشید.

از تحلیل‌ها و نمودارها کمک بگیرید

نمودارهای قیمتی که در بازار فارکس استفاده می‌شوند، اطلاعات جذابی از وضعیت بازار ارائه می‌دهند. به همین دلیل بهتر است که با این نمودارها و الگوهای تحلیل آشنا شوید تا بتوانید وضعیت فارکس را پیشبینی کنید. این روش به شما کمک خواهد کرد تا موقعیت‌های سرمایه‌گذاری خوب را بشناسید.

تجارت کم ریسک با استفاده از روش‌های حفظ سرمایه در فارکس

شاید برخی معاملات پرریسک سودی جذابی نیز به همراه داشته باشند، اما زیان‌هایی هم دارند که سرمایه ارزشمند شما را رو به نابودی می‌کشانند. به همین دلیل با استفاده از انواع روش‎های مدیریت سرمایه در فارکس معاملات کم ریسک را بشناسید تا بتوانید به سودآوری مطمئن و پایداری برسید.

خروج از نسخه موبایل