درمان فولیکولیت بعد از کاشت ابرو

کاشت ابرو و بایدها و نبایدهای آن

کاشت ابرو یکی از بهترین راهکارهایی است که کمک می کند مشکل کم پشتی ابرو برطرف شده و از این پس ابروهایی خوش حالت و زیبا داشته باشید. کاشت ابرو باعث می شود برای همیشه ابروهای پهن و پرپشت داشته باشید. همزمان با ظهور تکنیک های جدید و اصلاح شده تر، متقاضیان این عمل زیبایی هم بیشتر شده اند؛ اما شما زمانی می توانید بهترین نتیجه را از این پیوند زیبایی دریافت نمایید که تحت نظر بهترین کلینیک کاشت ابرو در تهران انجام شود.

 این مسئله در کاهش عوارض پیوند طبیعی ابرو نیز بسیار اهمیت دارد. نتیجه کاشت طبیعی ابرو نه تنها به عملکرد متخصص بستگی دارد، بلکه نحوه مراقبت شما بعد از کاشت نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین این مسئله بسیار مهم است که با عوارض پس از آشنا باشید تا بدانید در صورت رؤیت عارضه، چه اقدامی لازم است انجام دهید.

از عوارض کاشت ابرو که می تواند سبب ناراحتی افراد شود، احتمال ایجاد فولیکولیت در ناحیه کاشت است. به این معنا که افراد زیادی شاهد به وجود آمدن زخم هایی نظیر آکنه یا جوش در فولیکول های مو خود هستند. در این صورت حتماً موضوع را به پزشک مربوطه اطلاع دهید تا راهکارهای لازم را برای رفع این مشکل در اختیار شما قرار دهد.

شما می توانید با ارتباط گرفتن با پزشکان مجموعه الو پزشک، سوالات خود را در زمینه کاشت ابرو مطرح کنید.

علل ایجاد فولیکولیت بعد از کاشت ابرو

علائم فولیکولیت

عوامل مستعد کننده ابتلا به فولیکولیت

تعدادی از فاکتورهای فردی و محیطی با ایجاد شرایط مناسب منجر به بروز هرچه راحت تر و بیشتر فولیکولیت در افرادی که تحت عمل کاشت موی طبیعی قرار گرفته اند می شوند، شایعترین این فاکتورها به قرار زیر هستند:

  1. دیابت: دیابت باعث کاهش قدرت مبارزه بدن با باکتری ها و دیگر ارگانیسم ها می شود از این رو شرایط ایجاد جوش های بعد از عمل کاشت مو را تسهیل می کند.
  2. چاقی: با فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد ارگانیسم های مولد جوش های بعد از کاشت می باشند.
  3. بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی: این بیماری ها به دلیل تضعیف عوامل دفاعی بدن مانند گلبول های سفید خون در مقابل این ارگانیسم ها باعث بروز راحت تر فولیکولیت بعد از کاشت ابرو می شوند.
  4. داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی بدن: این داروها با سرکوب سیستم دفاعی بدن عملاً مبارزه بدن با این عوامل را بی نتیجه می سازد.
  5. سابقه التهابات پوستی به غیر از التهابات ناشی از انجام کاشت مو مانند درماتیت سبوره: این التهاب ها با ایجاد محیط مناسب برای رشد ارگانیسم ها، ایجاد جوش های بعد از را تسهیل می کنند.

روش های کاشت ابرو

به نقل از سایت دکتر گویا در روش معمول و رایج کاشت ابرو از موهای پشت گوش، فولیکول های مو را استخراج کرده و به ابروها انتقال می دهند. پیش از پیوند، موها در سوراخ های ایجاد شده بر روی پوست جهت مناسب رویش ابرو و خواب مناسب آن توسط متخصص بررسی می شود. موهای برداشته شده توسط میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرند و در همین هنگام طرح دلخواه ابرو هم بر روی صورت فرد طراحی می شود. در نهایت دانه دانه گرافت های مو توسط متخصص موردنظر پیوند داده می شود. برای کاشت ابرو معمولاً از روش های FUE،FUT و SUT استفاده می گردد.

مراقبت های قبل ازکاشت ابرو

یکی از نکاتی که قبل از عمل زیبایی کاشت ابرو باید به آن توجه کرد، آمادگی متقاضی قبل از کاشت خواهد بود. حتماً درباره مشکلات و داروهای مصرفی خود قبل از انجام پیوند ابرو طبیعی به پزشک خود اطلاع دهید. در زیر به تعدادی از مراقبت های قبل از کاشت ابرو اشاره شده است:

مراقبت های بعد از کاشت ابرو

به طور معمول ابروها وقتی به اندازه خاصی برسند، دیگر رشد نمی کنند؛ اما از آنجایی که فولیکول های ابروهای جدید از نقطه دیگری از سر شما آمده، باید به ویژه در هفته های اول پس از پیوند ابرو دائماً ابروها را مرتب و آن را کوتاه کنید. ترجیحاً برای کوتاه کردن این ابروها در مدت زمان بعد از کاشت ابرو از موچین استفاده نکنید؛ چراکه موچین می تواند به فولیکول های تازه کاشته شده آسیب برساند.

کاندید نامناسب کاشت ابرو

معمولاً کاشت ابرو برای افرادی که به دلایل ارثی یا بیماری های مربوط به موها نظیر آره تا آلوپسی توتالیس یا یونیورسالیس دچار ریزش ابرو شده اند، گزینه مناسبی برای کاشت ابرو نیستند. در مورد بیماری های دیگر نیز تا زمانی که بیماری کنترل نشده یا از بین نرود، نمی توان از کاشت ابرو برای فرم دهی به ابروها استفاده کرد.

درمان فولیکولیت بعد از کاشت ابرو

اکثر جوش های بعد از کاشت ابرو مشکل و عوارض خاصی برای فرد ایجاد ننموده و تنها از لحاظ زیبایی تا زمان بهبود کامل ممکن است آزاردهنده باشد، لذا رفع سریع تر و با کمترین مداخله و دارودرمانی از اولویت های هر متخصص می باشد. انواع درمان ها از سبک ترین درمان تا درمان های قوی و سیستمیک به ترتیب اولویت و با توجه به میزان و شدت درگیری به این ترتیب می باشد:

تخلیه جوش های ابرو

در جوش های پراکنده و سطحی که به قول معروف نوک جوش ها به رنگ سفید یا زرد واضح مشخص بوده و اصطلاحاً جوش های رسیده هستند، به شرطی که حداقل یک ماه از کاشت ابرو گذشته باشد، به راحتی با فشار دادن جوش ها را تخلیه نمایید. البته بهتر است این فشار دادن در هنگام شستشو با مخلوطی از بتادین و شامپو باشد تا به محض ترکیدن جوش، بتادین با از بین بردن باکتری ها مانع تکثیر باکتری ها در منافذ دیگر پوست و تکثیر جوش ها شوند.

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی

اگر جوش ها عمقی تر از آن هستند که با فشردن تخلیه شوند؛ ولی تعداد جوش ها کم هستند بهتر است از یک داروی آنتی بیوتیک موضعی مانند کلیندامایسین به صورت ژل یا پماد استفاده گردد که روزانه دو بار در ناحیه جوش ها استفاده شود. از دیگر داروهای موضعی رفع جوش ها می توان به پماد تتراسایکلین اشاره نمود.

ترکیب دارویی جدیدی نیز تحت عنوان ژل آکنومیس که ترکیب کلیندامایسین و ترتینوئین می باشد که به دلیل وجود ترتینوئین باعث نفوذ به عمق بیشتری از پوست و تأثیر بهتر روی جوش های عمقی می گردد. البته باید در نظر داشت که در طول زمان استفاده از این دارو نباید موضع درمان در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد همچنین مواردی از حساسیت پوستی به این دارو گزارش شده است که البته به راحتی پس از قطع مصرف دارو این حساسیت ها رفع می گردند.

استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی

در مورد جوش های متعدد یا جوش های عمقی التهابی و دردناک به غیر از موارد فوق به سراغ مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی می رویم بهترین این داروها کپسول کلگزاسیلین و کپسول داکسی سیکلین می باشند که اصولاً به صورت هر ۸ ساعت تا حداقل دو هفته تجویز می شوند. از دیگر داروهای خوراکی می توان به تتراسایکلین اشاره نمود.

جوش بعد از کاشت مو که به آن فولیکولیت یا التهاب فولیکول (پیاز) مو هم گفته می‌شود،عارضه خطرناکی نیست اما به دلیل درد و خونریزی که ایجاد می‌کند نیازمند درمان است. این حالت مخصوصا بعد از انجام کاشت مو و به دلیل التهاب پوست ناشی از کاشت که شرایط را جهت بروز فولیکولیت مستعد می‌کند به‌وفور مشاهده می‌شود. فولیکولیت علل متعددی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم و سپس انواع راه‌های پیشگیری و درمان فولیکولیت بعد از انجام کاشت مو را مرور می‌کنیم.

علائم فولیکولیت

علامت مشخصه فولکولیت دانه‌های برجسته ملتهب قرمز، صورتی یا سفیدرنگ اطراف ناحیه خروج مو از پوست است که معمولا دردناک می‌باشد، البته در ناحیه کاشت مو به دلیل بی‌حسی موقت ناحیه تا مدتی پس از کاشت ممکن است دردناک بودن ضایعه حس نشود. در اصلبسته شدن مجرای خروجی غده سباسه نزدیک فولیکول یا پیاز مو ناشی از علل مختلف مانند رشد باکتری‌ها یا با شیوع کمتر قارچ‌ها، ایجاد انسداد به‌واسطه جسم خارجی و انسداد ناشی از التهاب مجرا به دلیل مواد شیمیایی، رشد زیرپوستی و نابجای موها و غیره مکانیزم‌های اصلی ایجاد فولیکولیت هستند.

انواع جوش بعد از عمل کاشت موی طبیعی

جوش‌های یا فولیکولیت‌های بعد از به دو دسته زودرس و دیررس تقسیم‌بندی می‌شود. فولیکولیت زودرس در بازه زمانی حداکثر دو هفته تا یک ماه بعد از عمل به وجود می‌آید اما فولیکولیت دیررس بعد از دو تا سه ماه از عمل بروز می‌کند.

فولیکولیت زودرس: به گفته دکتر پارسا نوایی، شایع‌ترین علت ایجاد فولیکولیت زودرس پس از کاشت مو این است که موی پیوند شده به‌عنوان یک جسم خارجی عمل کرده و مجرای خروجی غده سباسه که قبلا در محل کاشت وجود داشته است را می‌بندد، اما رشد انواع باکتری‌ها به‌واسطه تلقیح باکتری به لایه‌های زیرین پوستی در حین انجام عمل کاشت مو نیز یکی دیگر از علل بروز فولیکولیت پس از انجام عمل پیوند موی طبیعی می‌باشد.

فولیکولیت دیررس: شایع‌ترین علت ایجاد فولیکولیت دیررس پس از کاشت مو رشد زیرپوستی موها می‌باشد. توجه داشته باشید که ساقه موی پیوند شده بعد از گذشت حدود یک ماه ریزش پیدا می‌کند و تا خارج شدن پیاز مو از حالت نهفتگی و شروع به رشد آن حدود ۲ تا ۳ ماه پس از انجام عمل کاشت موی طبیعی به دلیل وجود نداشتن ساقه مسیر عبور ساقه مو از ریشه به سطح پوست بسته می‌شود لذا تا زمانی که مو مجدد مسیر خود به سطح پوست را باز کند، موها به‌صورت زیرپوستی رشد کرده و منجر به ایجاد فولیکولیت می‌شود. همچنین در این بازه زمانی نیز به دلیل التهاب قبلی و آسیب‌پذیری پوست ممکن است باکتری‌های فرصت‌طلب شروع به رشد در فولیکول مو کرده و مسیر خروجی را مسدود و منجر به فولیکولیت شوند.

شایع‌ترین علل ایجاد جوش بعد از کاشت مو

  1. استافیلوکوک ارئوس: این باکتری اصطلاحا فلور نرمال سطح پوست می‌باشند و به‌صورت طبیعی روی سطح پوست زندگی می‌کنند اما زمانی رشد آن‌ها منجر به بروز مشکل می‌شود که در اثر بریدگی یا آسیب پوستی به‌جای سطح پوست به عمق پوست نفوذ کرده و در آنجا تکثیر می‌یابند.
  2. پسودوموناس: محل شایع تماس با این باکتری در سونا، جکوزی و استخرهای عمومی فاقد سطح کلر مناسب آب است. به همین دلیل ترجیحا تا یک ماه پس از انجام کاشت موی طبیعی بهتر است از استفاده از سونا، جکوزی و استخرهای عمومی پرهیز گردد.
  3. استرپتوکوک: باکتری کمتر شایعی است که آن نیز ممکن است منجر به بروز فولیکولیت شود.
  4. نئوسپورین: بیشتر در موارد درماتیت تماسی آلرژیک منجر به بروز فولیکولیت شده و کمتر به عوارض ناشی از کاشت مو مرتبط است.
  5. پیتروسپروم: شایع‌ترین قارچ مسبب ایجاد فولیکولیت می‌باشد که فولیکولیت‌های ناشی از آن به‌راحتی به درمان‌های ضد قارچ پاسخ می‌دهند.

عوامل مستعد کننده ابتلا به فولیکولیت

به گفته ، تعدادی از فاکتورهای فردی و محیطی با ایجاد شرایط مناسب منجر به بروز هرچه راحت‌تر و بیشتر فولیکولیت در افرادی که تحت عمل کاشت موی طبیعی قرار گرفته‌اند می‌شوند، شایع‌ترین این فاکتورها به قرار زیر هستند:

  1. دیابت: دیابت باعث کاهش قدرت مبارزه بدن با باکتری‌ها و دیگر ارگانیسم‌ها می‌شود از این رو شرایط ایجاد جوش‌های بعد از عمل کاشت مو را تسهیل می‌کند.
  2. چاقی: با فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد ارگانیسم‌های مولد جوش‌های بعد از کاشت مو می‌باشند.
  3. بیماریهای تضعیف کننده سیستم ایمنی: این بیماری‌ها به دلیل تضعیف عوامل دفاعی بدن مانند گلبول‌های سفید خون در مقابل این ارگانیسم‌ها باعث بروز راحت‌تر فولیکولیت بعد از عمل پیوند مو می‌شوند.
  4. داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن: این داروها با سرکوب سیستم دفاعی بدن عملا مبارزه بدن با این عوامل را بی نتیجه می سازد.
  5. سابقه التهابات پوستی به غیر از التهابات ناشی از انجام کاشت مو مانند درماتیت سبوره: این التهاب‌ها با ایجاد محیط مناسب برای رشد ارگانیسم‌ها، ایجاد جوش‌های بعد از پیوند مو را تسهیل می‌کنند.

پیشگیری از فولیکولیت

برای اینکه دچار فولیکولیت یا جوش بعد از عمل کاشت مو نشوید باید یکسری موارد را رعایت کنید که عبارتند از:

روش‌های درمان‌ جوش بعد از کاشت مو

برای درمان جوش‌های بعد از کاشت مو روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

خروج از نسخه موبایل