علت ترک خوردن سفید کاری و راهکارهای حل آن

محتوای این مطلب پنهان

علت ترک خوردن گچ کاری ساختمان و گچ کاری دیوار سقف خانه

 گچ ساختمانی گاهی در ساختمان ملاحظه می کنیم که سطوحی گچکاری شده پس از خشک شدن و سخت شدن ترک می خورد و شکل بسیار بدی به محل آن می دهد این ترک خوردگی می تواند به دلایل و علت های زیر باشد. اگر در موقع ساختن ملات گچ مقدار گچی را که در آب می ریزیم ازحد معینی کمتر باشد (درصد وزن آب نسبت به گچ زیاد باشد) بطوریکه گچ نتواند پس از انبساط حجم آب مصرف شده در ملات را پر کند در نتیجه گچ پس از خشک شدن تقلیل حجم داده و می ترکد.

اگر ضخامت ملاتی که روی دیوار می کشیم از ۸-۷ سانتیمتر بیشتر باشد و آنرا در یک نوبت بکشیم لایه های روئی گچ در اثر مجاورت با هوا به فوریت خشک میشوند در حالی که هنوز لایه های درونی مرطوب هستند و اگر این لایه ها هم بخواهند خشک شوند یعنی آب آنها تبخیر شود ناچارا ً باید درسطح گچ کاری ترکهایی ایجاد شود تا امکان خروج بخار آب لایه های زیرین حاصل شود.

اگر در فصل سرما و درجات زیر صفر اقدام به گچ کاری بنمائیم و آب ملات گچ قبل از انبساط و سخت شدن گچ یخ بزند فعل و انفعالات شیمیائی برای سخت شدن در ملات متوقف می شود. پس از آنکه یخ ذوب شد گچ فاسد شده و دیگر به انبساط خود ادامه نمی دهد در نتیجه در سطح گچ کاری  شده ترک خوردگی مشاهده می گردد.

بعضی از ترکها در گچ کاری بعلل فوق نبوده و در اثر نشستهای ساختمان بوجود می آید، این نوع ترکها معمولا” با زاویه ۴۵ درجه نسبت به افق ظاهر می شود. گچ ساختمانی فولادنو یکی از جدیدترین محصولات گچ سمنان گچ ۲۵ کیلویی است که به دلیل درصد خلوص بسیار بالا از این امر (ترک خوردن گچ کاری در مرحله آخر(سفیدکاری)) جلوگیری می کند.

مشکلات دیوارهای با پوشش گچ و اصلاح آن ها

گاهی در ساختمان ملاحظه میکنیم که سطوح گچ کاری شده پس از خشک شدن و سخت شدن ترک می خورد. این ترک خوردگی میتواند به دلایل زیر باشد.

اگر در موقع ساختن ملات گچ ، مقدار آب از حد معین بیشتر باشد و گچ کمتری استفاده شود، یعنی نسبت آب به گچ از حد مناسب بالاتر باشد، گچ پس از انبساط حجم نمیتواند جای آب اضافی تبخیر شده را پر کند در نتیجه تقلیل حجم یافته و ترک می خورد. این مشکل معمولا” برای گچ های زودگیر اتفاق می افتد زیرا گچ کار مجبور است برای راحتی کار و این که فرصت کافی برای صیقلی کردن دیوار داشته باشد، نسبت آب به گچ را بالا ببرد.

·        اگر یک لایه گچ با ضخامت ۷ الی ۸ سانتیمتر در یک نوبت اجرا شود.

اگر عمل فوق صورت گیرد در این صورت آب لایه های زیرین فرصت تبخیر پیدا نکرده اما آب لایه های رویی سریعا” بخار می شود. در نتیجه لایه رویی جمع شدگی پیدا کرده و ترک می خورد.

در فصل سرما و دمای زیر صفر ؛ آب ملات گچ قبل از انبساط یخ میزند. پس از اینکه یخ ذوب شد گچ فاسد شده و دیگر منبسط نمیشود ، در نتیجه در سطح کار ترک هایی ایجاد میشود.

نشست های ساختمانی در گچ کاری ترک هایی ایجاد میکند که معمولا با افق زاویه ی ۴۵ درجه می سازد.

در بکار بردن روکش های گچی بر روی سطح سیمانی و آهکی باید سعی کرد از سرایت روکش های تازه به داخل روکشی که قبلا” کشیده شده است جلوگیری کرد. در غیر این صورت احتمال بروز ترک خوردگی در گچ کاری وجود دارد.

استفاده از مصالحی مانند بتن CLC که به مرور زمان تغییر شکل داده و دچار جمع شدگی میشوند، باعث ترک خوردن پوشش گچی روی آنها میشود.

·        انبساط و انقباض مصالح زیرکار

در دیوار های طویل، تغییر دما در روز و شب و یا تابش آفتاب به یک سمت دیوار، باعث انبساط و انقباض های متعدد در مصالح زیرکار میشود که در نتیجه پوشش گچی روی آنها ترک می خورد.

راه های جلوگیری از ترک خوردگی گچ روی دیوارهای داخلی ساختمان

با توجه به اینکه انواع گچ های ساختمانی پلیمری دارای زمان گیرش اولیه و ثانویه (نهایی) هستند، فرصت کافی به گچکار میدهند تا کار خود را اصلاح کند و زمانی که گچ بطور کامل روی دیوار خشک شد، چسبندگی آن به مقدار بسیار زیادی نسبت به گچ های معمولی میباشد که قطعا” این چسبندگی بالا عدم ترک خوردگی در دیوار را ایجاد میکند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد گچ های ضد ترک پلیمری به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

علل ترک خوردن دیوار در هنگام گچ کاری ساختمان

در برخی مواقع مشاهده میشود که دیوار ساختمان چند ساعت پس از اجرای گچ کاری، همانند تصویر بالا دچار ترک میشود. این مسئله به عوامل زیادی بستگی دارد که به تفکیک به آنها میپردازیم.

در صورتی که سطح دیوار تمیز نباشد، ممکن است این مشکل بوجود آید. محترم باید قبل از کروم بندی دیوار سطح را بطور نسبی تمیز کند.

معمولا” اجرای گچ زیرکار در هر مرحله حدود ۲ سانتیمتر است. در صورتی گچ گچکار محترم بخواد مثلا” گچ زیرکار را ۵ سانتیمتر اجرا کند، باید در دو مرحله (هر مرحله ۲٫۵ سانتیمتر) گچکاری نماید. اجرای گچ کاری به زخامت ۵ سانتیمر در یک مرحله، ممکن است باعت ایجاد ترک در دیوار شود.

آجر، سفال و تیغه از جمله مصالح ساختمانی هستند که درصد جذب آی آنها بسیار زیاد است و در صورت اجرای گچکاری روی آن، آب موجود در ملات گچ را به خود جذب میکنند و باعث ترک در گچکاری ساختمان میشوند. برای جلوگیری از این کار، گچ کاران محترم باید سطح دیوار را قبل از شروع گچکاری کمی تر (خیس) کند.

ترک خوردن دیوار گچی یکی از مشکلاتی است که برای بیشتر خانه‌ها مخصوصا منازل قدیمی رخ می‌دهد. حال در می‌خواهیم به طور کامل به موضوع علت ترک خوردن دیوار گچی، ترمیم آن، تعمیر ترک دیوار گچی، جلوگیری از ترک دیوار پشت بخاری و همچنین علت ترک خوردن دیوار خانه نوساز می‌پردازیم. در این مطلب سعی کرده‌ایم هرچه بیشتر شما را آگاه‌تر کنیم تا دیوار خانه‌تان ترک نخورد و در صورت ترک برداشتن، دغدغه‌ای نداشته باشید و برای ترمیم آن راه حل ساده‌ای پیش بگیرید.

علت ترک خوردن دیوار گچی چیست؟

گاهی در ساختمان‌های قدیمی و حتی منازل نوساز، ملاحظه می‌کنیم که سطوح دیوار گچکاری شده، پس از خشک و سخت شدن، ترک می‌خورد و شکل بسیار بدی به دیوار منازل می‌دهد. حال علت ترک خوردگی دیوار گچی را می‌دانید؟ آیا می‌دانید که چرا دیوار گچی ساختمان‌های نوساز خیلی زود ترک برمی‌دارد؟ پس دلایل زیر را بخوانید.

اولین علت ترک خوردن دیوار گچی: متناسب نبودن درصد وزن آب نسبت به گچ

 یکی از دلایل اصلی ترک خوردن دیوار گچی، این است که اگر در موقع ساختن ملات گچ گچکاری مقدار گچی را که در آب می‌ریزیم از حد معینی کمتر باشد (درصد وزن آب نسبت به گچ زیاد باشد) بطوریکه نتواند پس از انبساط حجم آب مصرف شده در ملات را پر کند؛ گچ پس از خشک شدن تقلیل حجم پیدا کرده و ترک می‌خورد.

دومین علت ترک خوردن دیوار گچی: وجود بخار آب ماقی مانده در لایه های گچی

دومین علت ترک خوردن دیوار گچی مخصوصا ساختمان‌های نوساز این است که اگر کلفتی ملاتی را که روی دیوار می‌کشیم، بیشتر از ۷ تا ۸ سانتیمتر باشد و آن را در یک نوبت بکشیم، لایه‌های رویی گچ در اثر مجاورت با هوا به سرعت خشک می‌شوند. در حالی که هنوز لایه‌های درونی مرطوب هستند و اگر این لایه‌ها هم بخواهند خشک شوند، یعنی آب آن ها تبخیر شود، ناچارا باید برای خروج بخار آب لایه‌های زیرین دست به کار شوید در غیر این صورت؛ بنابراین گچ ترک می‌خورد.

سومین علت ترک خوردن دیوار گچی: گچکاری در هوای سرد

جالب است بدانید که علت ترک برداشتن دیوار گچی مخصوصا دیوار منازل نوساز، این است که گچکاری در فصل سرما در هوای سرد انجام شده است. اگر در فصل سرما و درجات زیر صفر اقدام به گچکاری کنیم و آب ملات گچ قبل از انبساط و سخت شدن گچ یخ زده فعل و انفعالات شیمیایی برای سخت شدن در ملات متوقف می‌شود و پس از آنکه یخ ذوب شد گچ فاسد شده و دیگر به انبساط خود ادامه نمی‌دهد. در نتیجه در سطح گچکاری شده ترک خوردگی مشاهده می‌شود.

چهارمین علت ترک خوردن دیوار گچی: حرکت ملات در لایه ها

علت دیگر ترک خوردن دیوار گچی، حرکت نسبی اجزای مجاور سفت کاری ساختمان است. همچنین افت ملات در لایه‌های زیرین و گیرش سریع ملات از عواملی هستند که ترک خوردن سطح گچکاری را موجب می‌شوند.

پنجمین علت ترک خوردن دیوار گچی: نشست ساختمان

علت دیگر ترک برداشتن دیوار گچی، به دلیل نشست ساختمان است. برخی ترک‌ها در گچکاری بر اثر نشت‌های ساختمان بوجود می‌آید، اگر این ترک‌ها مربوط به ترک‌های نامتقارن باشد، معمولا با زاویه ۴۵ درجه نسبت به افق ظاهر می‌شوند و اگر مربوط به نشست های متقارن باشند، افقی‌اند.

ششمین علت ترک خوردن دیوار گچی: وجود لوله ها در ساختمان

در روی ستون‌های فلزی و یا بادبند‌ها و یا در محل قرار گرفتن لوله‌های دودکش در دیوارها معمولاً به علت انبساط و انقباض این اعضا ترک به‌وجود می‌آید که جهت پیشگیری از آن در دوره‌های آموزش گچکاری توصیه می‌شود روی تمام قسمت‌های فلزی و لوله بخاری‌ها با استفاده از توری مرغی قبل از گچ‌کاری پوشانده شود.

هفتمین علت ترک خوردن دیوار گچی: نشت آب در ساختمان

جالب است بدانید علت شایعی که موجب ترک خوردگی دیوار گچی می‌شود؛ نشت آب درون دیوار و فرسوده شدن لوله ها و اجرای بد لوله کشی ساختمان است. برای رفع این مشکل باید به سراغ نشتیابی بروید.

هشتمین علت ترک خوردن دیوار گچی: ضعیف بودن برخی قسمت‌های دیوار گچی

دلیل شایع ترک برداشتن دیوار گچی در ساختمان های نوساز، ضعیف بودن قسمت‌هایی از دیوار گچی است. برخی از بخش‌های دیوار گچی ذاتا ضعیف‌تر و مستعد ترک خوردن هستند، مانند کناره‌های دیوار و چارچوب‌های در و پنجره و فضای بین کف و راه پله.

نهمین علت ترک خوردن دیوار گچی: ارتعاشات

همانطور که می‌دانید، حوادثی و عواملی از جمله زلزله، ساخت و سازهای عمرانی بزرگ نزدیک ساختمان شما، نصب تجهیزات سنگین و عوامل مشابه، ممکن است باعث ایجاد ارتعاش و لرزش و در نهایت ترک خوردن دیوار گچی شوند.

دهمین علت ترک خوردن دیوار گچی: جمع شدگی سیمان

استفاده از مصالحی مانند بتن که به مرور زمان تغییر شکل داده و دچار جمع شدی می‌شوند باعث ترک خوردن پوشش گچی روی آنها می‌شود.

روشی آسان برای ترمیم ترک دیوار گچی

ترک برداشتن دیوار خانه بر زیبایی ظاهر دکوراسیون شما تاثیر منفی ایجاد می‌کند، حال تا اینجا شما با دلایل ایجاد ترک روی دیوار گچی آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم به روش‌های ساده برای ترمیم ترک دیوار گچی بپردازیم.

وسایل مورد نیاز برای ترمیم ترک دیوار گچی

برای ترمیم ترک دیوار گچی دست به کار شوید

مرحله اول ترمیم دیوار گچی: برای از بین بردن ترک های دیوار، ابتدا باید با از یک کاردک کمک بگیرید و اقدام به کندن ترک دیوار کنید و عمق ترک را با خالی کردن اطراف آن بیشتر کنید. خب واضح است که در این بین حتما خاک زیادی از دیوار بیرون خواهد زد که باید آن را به وسیله ی دستمال دیوار را کاملا تمیز کنید. بعد از آن باید ترک های دیوار را با استفاده از مواد و وسایل خاصی بپوشانید.

مرحله دوم ترمیم دیوار گچی: برای ترمیم ترک دیوار، به مقداری بتونه نیاز دارید. بتونه برای پر کردن ترک ها لازم است. بعد از خشک شدن باید از سمباده برای صاف و یکسان کردن آن اقدام کرد.

مرحله سوم ترمیم دیوار گچی: از کاردک هم برای برداشتن و خالی کردن ترک ها استفاده می شود. در این مرحله باید با استفاده از کاردک ناحیه مورد نظر کاملا تمیز شود و گچ و مواد اضافی از آن خالی شوند تا به صورت یکسان درآید. دقت داشته باشید که نباید هیچ فضای خالی باقی بماند و بعد از آن باید از سمباده استفاده شود.

مرحله آخر ترمیم دیوار گچی: قبل از اینکه بدانیم روش ترمیم ترک دیوار گچی چگونه است، باید از رفع مشکلی که باعث ایجاد ترک شده است، اطمینان حاصل کنید. بعد از صاف شدن محل مورد نظر در دیوار، باید از رنگ متناسب با رنگ دیوار استفاده کنید و دوباره آن را رنگ بزنید و در صورتی که رنگ متناسب با دیوار را نداشتید، بهتر است که کل دیوار را رنگ کنید تا صاف و بدون هر گونه ناهماهنگی در رنگ باشد.

سخن آخر با شما عزیزان

در این مطلب شما با 10 علت ترک خوردن دیوار گچی، علت ترک خوردن دیوار خانه نوساز، مراحل ترمیم ترک دیوار گچی آشنا شدید، به خاطر داشته باشید که قبل از تصمیم به ترمیم ترک دیوار گچی خانه‌ خود اول به نوع ترک دقت کنید. اگر متوجه شدید که ترک روی دیوار منزل شما بیش از حد عمیق و باز است بهتر است از یک متخصص بنایی ساختمان کمک بگیرید.

دیوارهای گچی زیبا و محکم هستند و معمولا تاثیر زیادی در عدم انتقال صدای منازل و عایق سازی دارند و دقیقا به همین علت‌ها، مسئله ترمیم ترک دیوار گچی هم اهمیت زیادی پیدا می‌کند. زیرا دیوارهای گچی علی رغم استحکام‌، با گذشت زمان و تغییرات آب و هوایی در معرض خرابی و ترک خوردن قرار می‌گیرند. به خصوص اگر در خانه چند کودک شیطان نیز دائما مشغول فعالیت و جنب و جوش باشند، احتمال خرابی و ریختن گچ دیوار هم بیشتر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که تمام خانه‌هایی که دیوار گچی دارند، در نهایت ترک خوردن و ریختن گچ دیوار را تجربه خواهند کرد.

اما علی رغم ظاهر ترسناک ترک‌های بی شمار روی دیوار، ترمیم ترک دیوار گچی، کار غیر ممکنی نیست و شما ممکن است حتی برای این کار نیاز به امکانات ویژه‌ای هم نداشته باشید. در ادامه دلایل ترک خوردن دیوار گچی، راههای ترمیم ترک دیوار گچی و ترمیم گچ ریخته دیوار را می‌خوانیم.

دلایل ترک خوردن دیوار گچی

تصور کنید که در خانه نشسته‌اید، در آرامش مشغول چای خوردن هستید و از زیبایی خانه‌ خود لذت می‌برید. در همین حال که مشغول نگاه کردن گوشه و کنار خانه هستید، چشم‌تان به ترکی روی دیوار می‌خورد و … یک ترک دیگر بعد از آن … و البته چند ترک دیگر. و به این شکل است که دیگر آرامش و ادامه نوشیدن‌ چای خود را فراموش می‌کنید و به دنبال دلایل ترک دیوارهایتان می‌گردید. اما باید بدانید که خیلی جای نگرانی نیست و ترک خوردن دیوارهای گچی نسبتا رایج است. دیوارهای گچی ممکن است به دلایل مختلفی ترک بخورند:

تغییرات زمین

زمین به آرامی‌ و دائما در حال تغییر است. به همین علت خانه شما هم دائما در حال دست و پنجه نرم کردن با تغییرات زمین است و در همین حین، ممکن است سطح دیوار گچی نیاز به “کش آمدن” داشته باشد. اما از آنجایی که گچ بسیار محکم است، دیوار گچی به جای کش آمدن “ترک” می‌خورد.

ضعیف بودن برخی قسمت‌های دیوار گچی

برخی از بخش‌های دیوار گچی ذاتا ضعیف‌تر و مستعد ترک خوردن هستند، مانند کناره‌های دیوار و چارچوب‌های در و پنجره و فضای بین کف و راه پله.

ارتعاشات

حوادث طبیعی مانند زلزله، ساخت و سازهای عمرانی نزدیک ساختمان شما، نصب تجهیزات سنگین و عوامل مشابه، ممکن است باعث ایجاد ارتعاش و لرزش و در نهایت ترک خوردن دیوار گچی شوند.

آب و هوا

شرایط آب و هوایی نیز می‌توانند منجر به ترک خوردن دیوارهای گچی شوند. برخی از مصالح مانند رنگ و گچ در برابر سرمای زمستان یا گرمای تابستان مقاوم نیستند. بنابراین این مصالح در زمستان منقبض و در زمستان منبسط می‌شوند. و این خود موجب ترک خوردن و ریختن گچ دیوار می‌شود. این موضوع به خصوص در فضاهایی که به طور فصلی و مقطعی گرم یا سرد می‌شوند و یا رو به نور غروب آفتاب هستند، بیشتر دیده می‌شود.

رنگ کم کیفیت

استفاده از رنگ کم کیفیت برای نقاشی دیوارها باعث می‌شود رنگ به خوبی به دیوار نچسبد و دیوار در طول زمان ترک بخورد. همچنین استفاده از رنگ‌های مختلف برای هر لایه رنگ نیز می‌تواند باعث ترک خوردن دیوار گچی شود.

گچکاری کم کیفیت

اگر به سیمان گچ زمان کافی برای خشک شدن قبل از نقاشی ندهید، ترک خوردن دیوار گچی در آینده قطعی است.

تغییرات و جابه‌جایی زمین به صورت طبیعی و تدریجی، آب و هوا، لرزش و کم کیفیت بودن گچ یا رنگ دیوار، از دلایل رایج ترک خوردن دیوار گچی هستند.

روش‌های ترمیم ترک دیوار گچی

دلایل ترک خوردن دیوار گچی هر چه که باشد، ترک برای هیچ صاحب خانه‌ای خوشایند نیست. بنابراین خوب است روشهای ترمیم ترک دیوار گچی را بیاموزید تا بتوانید قبل از بازتر شدن ترک، دیوار منزل یا دفتر کار خود را ترمیم کنید. اما قبل از این که به سراغ ترمیم ترک دیوار گچی برویم، بهتر است اول ببینیم که آیا شما قادر به ترمیم ترک دیوار گچی خانه‌تان هستید یا خیر. به عبارتی آیا ترک دیوار گچی خانه شما، ترکی عادی و رایج است یا پشت آن مشکلات حادتر و تخصصی‌تری پنهان شده‌اند. به عکس زیر نگاه کنید. در این عکس دو مدل ترک روی دیوار دیده می‌شوند.

ترک سمت راست ترکی ظریف (معمولا با پهنای کمتر از ۴ سانتیمتر) و اصطلاحا مویی است و ترک سمت چپ که عمیق‌تر و پهن‌تر است، ترک سازه‌ای نامیده می‌شود. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، شما با امکانات محدود و روش‌های خانگی، تنها قادر به ترمیم ترک دیوار گچی از نوع مویی هستید.

اگر اخیرا ترک‌های سازه‌ای روی دیوارهای ساختمان‌تان زیاد شده‌اند، بهتر است از کمک یک فرد متخصص استفاده کنید، زیرا این ترک‌ها معمولا در اثر مشکلاتی عمیق‌تر و بنیادی‌تر در بنای ساختمان به وجود می‌آیند.

اما اگر ترک‌های دیوار گچی شما از نوع مویی هستند، با پیروی از مراحل زیر، می‌توانید برای ترمیم آن‌ها تلاش کنید:

عمیق‌تر کردن ترک، اولین گام عجیب اما مهم ترمیم ترک دیوار گچی است.

زمان دادن به ترک پر شده، برای خشک شدن مواد پر کننده

سنباده کشیدن سطح ترک پر شده

ترمیم گچ ریخته دیوار

خیلی وقت‌ها برای ما پیش می‌آید که در حین انجام کارهای خانه، به خصوص اموری مثل جارو کشیدن، با اصابت جارو یا سایر وسایل به دیوار، بخشی از گچ دیوار آسیب ببیند و بریزد. در صورتی که این آسیب قابل توجه و در معرض دید است، برای ترمیم گچ ریخته دیوار می‌توانید از روش‌های ذکر شده در قسمت قبل استفاده کنید. اما به جای مرحله اول که مربوط به عمیق‌تر کردن ترک است، بهتر است با یک چاقوی ظریف سطح آسیب دیده را از لایه‌های اضافی گچ صاف کنید. همچنین می‌توانید از مراحل زیر هم برای ترمیم گچ ریخته دیوار در زمان کمتر پیروی کنید:

گاهی اوقات به دلایلی غیر از ترک خوردن دیوار، نیاز به ترمیم گچ ریخته دیوار حس می‌شود، مثلا اصابت جسمی تیز یا سخت به دیوار.

روش سریع ترمیم ترک دیوار گچی

در صورت آسیب دیدن جزئی دیوار، می‌توانید تنها با کمی بتونه اقدام به ترمیم گچ ریخته دیوار کنید.

در این مطلب مراحل ترمیم ترک دیوار گچی و همچنین ترمیم گچ ریخته دیوار را خواندیم. به خاطر داشته باشید که قبل از تصمیم به ترمیم ترک دیوار گچی خانه‌ خود اول به نوع ترک دقت کنید. اگر احساس می‌کنید که ترک روی دیوارتان بیش از حد عمیق و باز است و یا اگر قبلا چندین بار اقدام به ترمیم آن کرده‌اید اما ترک دوباره خودش را نشان داده است، بهتر است حتما از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

ترک خوردن گچ کاری یکی از اتفاقات ناگواری است که ممکن است در طی گچ کاری ساختمان اتفاق بیفتد. تصور کنید، کار خود را به پایان می رسانید اما پس از یک روز، مشاهده می کنید که گچ کاری دیوار ترک خورده است و پروژه شما به خوبی به پایان نرسیده است. چه نتیجه ای در انتظار شما است؟ مطمئنا شما موظفید مجددا کار گچ کاری را انجام دهید تا این مشکل را برطرف کنید.

اگر می خواهید با چنین اتفاقی روبرو نشوید، بهتر است مهمترین علت ترک خوردن گچ کاری ساختمان را بدانید تا از وقوع آن جلوگیری کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا مهمترین دلایل ترک خوردن پس از گچ کاری و روش های جلوگیری از آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

انواع ترک گچ کاری

دیوارهای قدیمی تخته و گچ مستعد ترک خوردگی هستند. با گذشت زمان، گچ از تخته جدا می شود و ترک های ساختاری ایجاد می کند. گچ مستعد ترک های نازک تر تار عنکبوتی است و زمانی رخ می دهد که لایه آخر گچ فرسوده شود.

ترک ها ممکن است ساختاری و غیر ساختاری باشند. ترک ها به صورت نازک، متوسط، پهن، مستقیم، دندانه دار، پلکانی، ترک های عمودی ، افقی و مورب و غیره طبقه بندی می شوند.

هر دو نوع ترک خوردگی روی دیوارها می تواند مشاهده شود و هر دو قابل ترمیم هستند. ترمیم کردن ترک های ساختاری نیازمند زمان و مهارت بیشتری است.

دلایل مختلفی برای ترک خوردن گچ کاری وجود دارد. البته راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ترک خوردن گچ وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

چرا گچ کاری ترک می خورد؟

با وجود اینکه ساختمان ها در جای خود ثابت هستند، اما نیروهای مختلفی به آنها وارد می شود که می تواند باعث ترک خوردن گچ کاری آنها شود.

هرگاه هر عنصر سازه ای در معرض فشار داخلی یا خارجی قرار گیرد و هنگامی که تنش ها از حد مجاز تنش های مواد سازنده دیوارهای ساختمان فراتر رود، ترک هایی در آن عنصر ایجاد می شود.

همه خانه ها، یعنی همه عناصر سازه ای در خانه ها طوری طراحی شده اند که در برابر فشارهای مختلفی که احتمالاً در طول عمر آنها ایجاد می شود، مقاومت کنند.

انواع مختلف بارهایی که ممکن است به خانه ها تحمیل شوند عبارتند از:

نقباض ناشی از خشک شدن گچ، فرسایش ناشی از آب و هوا و رطوبت یا انبساط به خاطر حرارت می تواند باعث ترک خوردن گچ شود

یک گچ کاری ایده آل گچ کاری است که به تمام موارد ذکر شده توجه داشته باشد.

به طور خلاصه از عواملی که می توانند باعث ترک خوردن گچ شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حرارت باعث انبساط گچ می شود و سپس وقتی که گچ سرد شود منقبض می شود و ترک می خورد.

 با این حال، برخی از بارهای غیر منتظره ناشناخته همیشه به دلیل عملکرد بد یا مصالح بی کیفیت به سازه تحمیل می شوند. بنابراین ظرفیت باربری مواد کاهش می یابد و در نتیجه ترک ایجاد می شود. ترک ها ممکن است ساختاری یا غیر ساختاری باشند. ترک های ساختاری جدی هستند و نیاز به مراقبت و اقدامات فوری دارند.

علاوه بر این، گچ کاری های سنتی بدون داشتن مواد نگهدارنده مناسب، به هرحال ترک می خورند. گاهی اوقات این ترک ها آنقدر ناچیز هستند که با رنگ پوشانده می شوند. اما ممکن است در مواقعی دیگر فاجعه بار به نظر برسند و این نشان دهنده عدم پایداری ساختاری گچ است.

جلوگیری از ترک خوردن گچ کاری

اولین نکته برای پیشگیری جلوگیری از خشک شدن سریع گچ است. این به معنی است که پس از گچ کاری، گچ نباید در معرض نور مستقیم خورشید یا باد شدید قرار بگیرد.

بهترین زمان برای انجام گچ کاری در ماه های گرم سال، صبح زود است چرا که در این زمان رطوبت و حرارت کمتر است.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که دیوار گچ کاری شده با چسب PVA کم آب پوشانده شده است، به طوری که آجرکاری آب موجود در گچ را جذب نکند.

با این حال  بیشتر ترک خوردگی ها نشان دهنده رخ دادن اشتباهی در انتخاب مواد مورد استفاده شده هستند. بنابراین، انتخاب مواد بسیار مهم است. شما نباید از شن و ماسه فاقد مواد خوب استفاده کنید و در صورت استفاده از آن باید مقداری آهک به سیمان اضافه کنید.

با این حال، یک راه مطمئن برای جلوگیری از ترک خوردگی استفاده از الیاف در ملات گچ است که از انبساط و انقباض مواد جلوگیری می کنند.

الیاف چگونه از ترک خوردن گچ جلوگیری می کند؟

استفاده از الیاف برای پایدارتر کردن گچ یک روش جدید نیست و در گذشته هم سازندگان قدیمی از موهای اسب برای دستیابی به همان اثر الیاف مصنوعی استفاده می کردند. امروزه از الیاف مصنوعی برای اتصال مواد به یکدیگر استفاده می کنیم. استفاده از الیاف مقداری از کشش ایجاد شده هنگام خشک شدن را جذب می کند و باعث طول عمر بیشتر ساختمان می شود، زیرا ساختمان به طور طبیعی با حرارت و رطوبت منقبض و منبسط می شود.

نحوه مقابله با ترک خوردن گچ کاری

اگر ترک ها را فقط با رنگ بپوشانید مشکل را حل نکرده اید. کاغذ دیواری نیز همین نتیجه را به شما می دهد. قبل از پوشاندن دیوارها باید آنها را تعمیر کنید. یک نقاش حرفه ای باید بتواند ترک های جزئی را ترمیم کند.

همواره ابتدا ساختاری بودن ترک ها را بررسی کنید. همچنین ببینید ترک ها چه شکلی هستند، آیا در دو سمت دیوارها دیده می شوند یا فقط روی یک دیوار وجود دارند. ترک هایی که روی هر دو سمت دیوارها دیده شوند ترک های جدی هستند و مشکل احتمالا از ساختار سازه است.

ترک هایی که تنها در یک سمت دیوار دیده می شوند باید بیشتر بررسی شوند، چا که ممکن است عمق زیادی داشته باشند و نیاز به مراقبت جدی وجود داشته باشد.

گاهی اوقات ترک ها در کل ضخامت گچ دیده نمی شوند و فقط چند میلی متر عمق دارند. . می توان با هرگونه پرکننده بر پایه سیمان/پلیمر این  ترک ها را پر کرد و جای نگرانی نیست. اما در مورد ترک های ساختاری، اگر از آنها در مراحل اولیه جلوگیری نشود  در مراحل بعدی هزینه زیادی برای شما خواهد داشت.

خرید گچ از درب کارخانه

برای و با قیمت عمده از درب کارخانه از محصولات سوپرگچ فولاد نو و آزادگان دیدن فرمایید:

قیمت گچ

برای اطلاع از قیمت روز گچ سفیدکاری به صفحه مراجعه کنید.

جمع بندی

گچ یک لایه بسیار نازک است که برای به دست آوردن سطوح صاف و تزئینی، روی سطح بنایی خانه اعمال می شود. گچ کاری دیوار خارجی را در برابر آب باران محافظت می کند. ضخامت گچ و نحوه خشک شدن گچ بسیار بر دوام آن تاثیر دارد. هم چنین مواد استفاده شده در تهیه ملات گچ اهمیت زیادی دارند. گچی که در آن از الیاف مصنوعی استفاده شده باشد و از ضخامت مناسبی بروردار باشد، هم چنین در شرایط مناسبی خشک شود، احتمال ترک خوردن آن بسیار پایین می آید.

 

منبع : nationalgypsum

خروج از نسخه موبایل