معرفی و مشخصات هیوندای سانتافه Ix45 یا سانتافه 2012 تا 2018 نسل DM
امروزه هیوندای یا همان شاسی بلندهای چند منظوره در تمام نقاط جهان طرفداران خاص خودشان را دارند. این دسته از خودرو ها نه در شرایط مسابقه ای به خوبی یک اسپرت عمل کنند، نه کیفیت سواری در حد یک همقیمت را دارند و نه در آفرود از پس شاسی بلندهای واقعی برمی آیند؛ پس باید پرسید علت این همه محبوبیت چیست؟!
پاسخ کارشناسان سایت hyundai.com ساده است، هیوندای به نوعی آچار فرانسه دنیای خودرو ها محسوب میشوند و با اینکه در هیچ تخصصی برترین عملکرد را ندارند اما قادرند در موقعیت های مختلف و متفاوت، کارآمد ظاهر شوند و در غالب یک وسیله نقلیه چند منظوره خدمت رسانی کنند. در واقع ها می توانند گاه نقش خودروی مجردی را داشته باشند، زمان دیگر به خودرو خانواده تبدیل شوند و هر وقت نیاز شد در جایگاه یک ، یا به ایفای نقش بپردازند.
به علت وجود و برخی امکانات جانبی، میتوان با این خودروها نیم نگاهی هم به مسیرهای سبک خارج جادهای داشت. هیوندای سانتافه ix45 یکی از های چند منظوره واقعی است که با بسیاری از خصلتهای خوب و چند ویژگی متوسط، موفق شده در بازار جهانی و ایران موفق ظاهر شود.
همانطور که اشاره شد، هیوندای سانتافه ix45 بخصوص در نسخه فول آپشن دو دیفرانسیل یک خودرو چند منظوره واقعی محسوب میشود. از نظر کیفیت سواری و وضعیت قابل قبولی (به نسبت ) دارد. در نسخههای فول از امکانات کافی بهره میبرد، ایمنی مناسبی به شما هدیه میکند و تمامی این خصلت های خوب را با یک ظاهر زیبا تزئین کرده است.
نکته قابل توجه دیگر درباره ی این خودرو این است که سانتافه ix45 در بازار دستدوم ها نیز شرایط بسیار خوبی در مقایسه با بسیاری از رقبای خود دارد و از معدود خودروهای گران قیمتی است که به راحتی به پول نقد تبدیل میشود. هیوندای سانتافه ix45 که در بازار گاهی با نام سانتافه ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ هم شناخته می شود برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ تولید شد. در واقع سانتافه را با هدف رقابت با خودرو های ، و عرضه کرد.
نام سانتافه که در اصل Santa Fe نوشته می شود از نام در ایالت نیو مکزیکوی آمریکا گرفته شده است. نسل سوم سانتافه یا همان اتاق DM در ۴ آوریل ۲۰۱۲ در رونمایی شد. در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی هیوندای سانتافه ix45 که با نام سانتافه ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ هم شناخته می شود می پردازیم؛ در ادامه با مجله اتوموبی همراه باشید.
نمای جلو هیوندای سانتافه ix45
هیوندای سانتافه DM، مانند دیگر محصولات هیوندای از سبک طراحی معروف شرکت هیوندای یعنی بهره می برد. در نمای جلو اولین مسئلهای که جلب توجه میکند جلو پنجره ۶ ضلعی معروف هیوندای میباشد که پیش از این در سایر محصولات این شرکت نیز دیده بودیم و به نوعی امضای طراحان هیوندای بهشمار میرود.
در کنار آن چراغهای زیبا و کشیده جلو که تا روی گلگیر امتداد یافتهاند، قرار دارند که در خود مجموعهای از ، و LED های مخصوص روز یا همان را جای دادهاند؛ ضمن اینکه چراغهای مهشکن نیز هماهنگ با چراغهای جلو شکل گرفتهاند. سپر از طرحی زیبا و کاملاً هماهنگ با پیکرهٔ خودرو برخوردار میباشد که این مجموعه در کنار هم چهرهای زیبا و مدرن را به خودرو بخشیدهاند.
در نمای جانبی خط برجستهای که از چراغهای عقب شروع شده و تا روی جلو امتداد یافته است به همراه شیب ملایم سقف در انتهای اتومبیل، طرحی زیبا و فرمی دینامیک به خودرو دادهاند. البته رینگهای ۱۸ اینچی سانتافه نیز به زیبایی این قسمت افزودهاست.
نمای عقب نیز با چراغهای کشیده و زیبایی که همانند قسمت جلو است و در صندوقی که خطوط به کار رفته بر روی آن طراحی این قسمت را از سادگی خارج کرده و طرحی زیبا به آن بخشیده؛ ضمن اینکه از طرح زیبای سپر و اگزوز دوقلو خودرو نیز به سادگی نمیتوان گذشت. در مجموع سانتافه از طراحی بسیار زیبا و هماهنگی برخوردار است و خرید لوازم یدکی هیوندای نیز به راحتی صورت می گیرد، زیرا تعداد این نمایندگی ها زیاد می باشد و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.
نمای عقب و جانبی هیوندای سانتافه ix45
با بازکردن در خودرو اولین موردی که جلب توجه میکند نوشته سانتافه بر روی رکابها و دربها میباشند که حس خوبی را القا میکند. طراحی کابین زیبا و مدرن میباشد که مانند دیگر محصولات از خطوط شکسته و اشکال هندسی تشکیل شدهاست. طراحی برخی قسمتها از جمله کیلومتر شمار و دریچههای هوا ما را به یاد دیگر محصولات این شرکت کرهای میاندازد.
غربیلک فرمان نیز زیبا و هماهنگ با کابین شکل گرفته و دکمههای مربوط به ، سیستم صوتی و نمایشگر چند منظوره بر روی آن قرار دارد. دست دنده و روکش صندلیها از جنس چرم میباشند که کیفیت مناسبی دارند؛ اما در مقابل قسمتهایی که در آنها از پلاستیک خشک استفاده شده و همینطور رنگ قطعات داخلی از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نیستند.
در کنسول میانی به ترتیب از بالا به پایین صفحه نمایشگر، کلید فلاشر و قرار دارد؛ ضمن اینکه در پشت دسته دنده نیز دو جا لیوانی وجود دارد. فضای کابین، هم برای سرنشینان جلو و هم عقب عالی بوده و هیچ کمبودی از نظر فضای پا و بالای سر برای سرنشینان وجود ندارد ضمن اینکه صندلیهای راحت و ارگونومیک سانتافه نیز به راحتی سرنشینان میافزاید.
سانتافه در دو مدل ۵ و ۷ نفره عرضه میشود که دو صندلی در صندوق میباشد که در صورت عدم نیاز به این تعداد صندلی میتوان با خواباندن دو ردیف عقب به یک محفظه بار عالی مشابه یک پیکاپ دست یافت و انواع و اقسام وسایل را در آن قرار داد. البته متاسفانه اصلا فضای مناسبی را برای ردیف سوم طراحی نکرده اند ضمن اینکه برای سرنشینان آن دریچه سیستم تهویه با تنظیم شدت هوا نیز وجود دارد.
نمای داخل کابین هیوندای سانتافه ix45
مشخصات سانتافه ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ را تقریبا میتوان مطلوب دانست؛ وظیفه انتقال قدرت در این خودرو بر عهده یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک قرار گرفته که هرچند از نظر سرعت و هوش به پای رقبای ژاپنی و آلمانی نمیرسد اما میتواند راضی کننده باشد. شتاب اولیه و مصرف سوخت اینخودرو متوسط است. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که سانتافه لوآپشن بدلیل وزن سبکتر، مقداری چالاکتر و کممصرفتر است. در جدول زیر مشخصات، ابعاد، عملکرد فنی و تمام جزئیات سانتافه ix45 را آورده ایم.
موتور هیوندای سانتافه ix45
از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی سانتافه ix45 با تیپهای زیاد و البته گیجکننده عرضه شده است. مدل پایه این خودرو دارای تجهیزات رفاهی و ایمنی نظیر سیستم با در جلو به همراه سیستمهای , ,، به همراه بوق اخطار نبستن کمربند، دو ایربگ، ، سیستم صوتی با صفحه نمایشگر با ورودیهای USB, AUX, Ipod با ۶ بلندگو به همراه دکمههای روی فرمان
همچنین دوربین دید عقب، سنسورهای پارک عقب، گرمکن صندلیهای جلو، در صندوق برقی، , برای کاهش مصرف ، وجود جکهای هیدرولیکی برای کاپوت و در صندوق، کامپیوتر سفری، نمایشگر چند منظوره، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل با ، روکش چرم صندلیها، شیشهها و آینههای برقی همراه با گرمکن، سیستم تهویه همراه با دریچههای هوا برای سرنشینان عقب با قابلیت فعال و غیرفعال میباشد که در مدلهای فول، امکاناتی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما، ، صندلیهای برقی همراه با حافظه، تعداد بیشتر ایربگها و سیستمهای , و موارد دیگر نیز وجود دارد.
نسخههای فول آپشن هیوندای سانتافه از آپشنهای رفاهی بسیاری نظیر: سانروف برقی، چراغها و برفپاککن هوشمند، گرمکن فرمان، چراغشور، آینه الکتروکرومیک، ترمز پارک برقی، سامانه اتوپارک، نمایشگر کنسول میانی، صفحه نمایش پشت آمپر، امکان انتخاب حالتهای مختلف رانندگی و دوبین ۳۶۰ درجه بهره میبرند که جای گله و شکایتی باقی نمیگذارد.
نمای جانبی هیوندای سانتافه ix45
سانتافه DM در بحث ایمنی با دارا بودن مواردی مثل: ایربگ های جلو، جانبی، پرده ای بهمراه ایربگ زانو، رادارهای نقطه کور، تغییر لاین و پیشگیری از تصادفات، سیستمهای مدیریت ترمز و پایداری مثل ESC, VSM, TSA, ABS, BAS ، کنترل حرکت در سرپائینی DBC و سربالائی HAC و سیستم هشدار فشار باد تایرها وهمچنین کسب ۵ ستاره ایمنی موسسه معتبر Euro NCAP، در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.
هیوندای سانتافه ix45 در بدو ورود به بازار ایران توانست فروش بسیار بالایی را تجربه کند بطوریکه در چند سال، هیوندای سانتافه رکورد واردات را در دست داشت.
با توجه به قانون منع واردات خودورهای لوکس، هیوندای سانتافه تنها با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری خود اجازه ورود به بازار داخل را بدست آورد که از دید بسیاری این موتور برای اندام درشت و وزن سنگین ماشین کافی نمیباشد. البته ارائه مدل GDI اندکی از این ضعف را جبران نمود چرا که راندمان بالاتر حاصل از تزریق مستقیم سوخت نسبت به نسخه MPI منجز به بهبود قدرت و گشتاور شد تا پیشرانه جدید با ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور واکنشهای بهتری به پدال گاز نشان بدهد.
البته سیستم تزریق مستقیم سوخت هم با توجه به کیفیت نه چندان مناسب بنزینهای ایرانی دردسرهای خاص خودش را داشت اما با توجه به نیاز مبرم سانتافه به قدرت بیشتر میتوانیم بگوئیم که خرید این مدل از ارزش بالاتری برخوردار میباشد.
بد نیست اشاره کنیم که سانتافه در قالب تیپهای متفاوتی به بازار ایران عرضه شده است. مثلاً نسخههای فول کرمان موتور تمامی رادارها را ندارند اما آپشنال های آسان موتور از همه رادارهای مورد اشاره بهره میبرند. یا در مثالی دیگر نسخههای تک دیفرانسیل لوآپشن وارداتی، از نظر سطح امکانات به اندازهای فقیر هستند که ممکن است باعث تعجب شما شود. مثلاً نمونه ساده حتی از سانروف هم بهرهای نبرده است.
همچنین گزینههایی نظیر تنظیمات برقی صندلیها در کنار گرمکن و سردکن، سنسورهای نور و باران، چراغشوی، کیلس، تهویه دوگانه، درب صندوق برقی، آینه وسط الکتروکرومیک و بسیاری از گزینههای دیگر در این مدل حذف شدهاند. همچنین اینجا یک سیستم ساده دیفرانسیل جلو جایگزین مدل پیچیده چهارچرخ متحرک شده است.
نسخه وارداتی هیوندای سانتافه اگرچه از نظر موتور بسیار ضعیف است و حتی بعدا با استفاده از تکنولوژی تزریق مستقیم یا جی دی ای (GDi) سعی بر برطرف کردن ضعف موتور داشتند اما بازهم کافی نبود و به غیر از قدرت ،ایراد در باعث یاتاقان زدن و مشکلات دیگر میشد. اما امکانات و چهره بروز سانتافه آن را در هنوز هم لیست پرفروشها نگه داشتهاست.
رقبای سانتافه ix45 در بازار
در میان گزینههای حاضر در بازار ایران میتوان از محصولاتی نظیر ، و به عنوان رقبای سانتافه یاد کرد.
در این بین نیسان ایکستریل با کیفیت فنی و متریال داخلی اندکی بهتر، خصلتهای آفرودی مقداری برتر و اعتبار برند بالاتر میتواند انتخاب شایستهای باشد اما هیوندای سانتافه هم با چند آپشن اضافه، فضای مقداری بزرگتر داخلی و از همه مهمتر بازار فروش و لوازم یدکی بهتر در کشورمان، همچنان رقیب سرسختی برای نماینده ژاپنی به حساب میآید. رنو کولیوس هم به نوعی برادر ایکستریل محسوب میشود و شرایط مشابهی با محصول نیسان دارد با این تفاوت که کولیوس مقداری ارزانتر است.
در سایر پارامترها کار بیشتر به سلیقه فردی و تفاوت در طراحی باز خواهد گشت. حتی تفاوت ابعاد ایکستریل و کولیوس هم جزئی و قابل چشم پوشی است.
در پایان ممکن است به فکر خرید میتسوبیشی اوتلندر با قیمت بسیار ارزانتر بیفتید چراکه آن هم خودرو با کیفیت و خوش ساختی است؛ اما در هر صورت آپشنهای کمتر و بازار دست دوم بسیار ضعیفتری دارد.
در مورد نسخه پلاگین هیبرید اوتلندر هم باید گفت که این محصول با مصرف سوخت بسیار پایینتر و خصلتهای جالب خودروهای هیبریدی نظیر سکوت کابین میتواند گزینه جذابی باشد اما پیچیدگی فنی بالاتر این مدل ممکن است خریداران را مقداری دلسرد کند. بخصوص که در شرایط تحریمی فعلی، استرس از بابت شرایط خدماتی بیش از هر زمان دیگر احساس میشود.
امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی سانتافه ix45 یا همان سانتافه ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در اختیارتان قرار داده باشیم. شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.