اصول طراحی ویلای آجری

طراحی ویلا مسیری جهت رسیدن به آرامش ما است. اگر ویلای مورد‌نظر  اصولی و طبق سلیقه ما طراحی شود، حس بهتری خواهیم داشت. طراحی ویلا سبک‌های مختلفی از جمله (سنتی، مدرن، دوبلکس، لاکچری، کلاسیک و ایرانی) می‌تواند داشته باشد؛ اما تمرکز ما در این مقاله بر اصول ساخت ویلا‌های سنتی است که از آجر ساخته می‌شوند. این سبک از ویلا‌ها طراحی بسیار متفاوت و خاص دارد. در ادامه به مزایا و ایده‌هایی جهت استفاده از آجر در ساخت ویلا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از آجر در ساخت ویلا

در صورتی‌ که تردید دارید که برای ساختمان ویلای خود نمای آجری را انتخاب کنید با کسب اطلاع از مزایای آن بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا در راستای اهداف شما است یا خیر. در این بخش تعدادی از مزایای آن برای شما آورده‌ایم:

  1. یکی از مقاوم‌‌ترین متریالی که می‌‌توان در ساخت بنا استفاده کرد.
  2. قیمت مناسبی دارد و جزو مصالح ارزان‌ به‌شمار می‌آید؛ بنابراین در صرف هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
  3. معمولا این متریال خیلی سریع روی سطح خارجی ساختمان اجرا می‌شود و زمان کمی نیاز دارد.
  4. آجر که جزو مصالح طبیعی محسوب می‌شود پس در همگام‌سازی ساختمان ما با طبیعت پیرامون موثر است.
  5. قطعا یکی از اهداف ما در سپری کردن اوقات در ویلای شخصی، دریافت حس آرامش و به دور از هیاهو و سروصدا است. آجر جزو مصالحی است که به‌عنوان عایق صوتی عمل کرده و از ورود سر و صدای بیرون به داخل خانه تا حدود بسیار زیادی جلوگیری خواهد کرد. این ویژگی، آرامش را برای‌مان به ارمغان می‌آورد.
  6. نوعی عایق انرژی که مانع ورود و خروج هوا به داخل خانه و در نتیجه اتلاف انرژی می‌شود. داشتن چنین ویژگی‌ای، هدر رفتن انرژی داخل خانه را به حداقل می‌رساند.
  7. آجر یکی از مقاوم‌ترین مصالح در برابر آتش است؛ زیرا در دمای بالایی از خاک رس تولید می‌شود. به همین دلیل اگر در طراحی داخلی یا خارجی ویلای خود از آجر استفاده کنیم، شرکت‌های بیمه‌ نرخ کمتری برای بیمه از ما دریافت می‌کنند.
  8. زیبایی منحصر‌به‌فرد این متریال موجب شده است تا بتوانیم در انواع طرح‌ها از جمله طراحی ویلا‌ی دوبلکس، مدرن و حتی لاکچری ‌در بخش‌هایی از ویلا از آن‌ها استفاده کنیم؛ چون این مصالح با هر نوع سبکی همخوانی دارد و هرگز دمُده نخواهد شد.

دیگر مزایای استفاده از آجر در طراحی ویلا به شرح زیر است:

ایده ساخت المان‌ در ویلاهای آجری

فضا‌سازی ویلای آجری باید به صورت همه جانبه رعایت شود. به‌طور مثال از لحاظ المان‌ و ابزار‌های به کار رفته. ما در اینجا چند ایده‌ برای ساخت المان‌ جهت زیبایی هر‌چه بیشتر ویلا آورده‌ایم:

آلاچیق‌های چوبی سنتی

چند سالی است که به کار بردن آلاچیق در طراحی ویلا طرفدار بسیار پیدا کرده است؛ اما ایده‌ای که برای سبک سنتی پیشنهاد می‌شود استفاده از تخته‌های سنتی به جای آلاچیق است به دلیل این‌که تخت‌های چوبی تاثیر بسزایی در نمای سنتی ویلا دارد.

جوی آب روان

در صورتی که پتانسیل کافی برای طراحی خاص ویلا وجود داشته باشد، بهتر است جوی آب در آن تعبیه شود. دیدن جاری شدن آب و شنیدن صدای آن در این جوی‌ها در کنار جذابیتی که به فضا می‌بخشد حس آرامش را دوچندان می‌کند.

حوض یا حوضچه

ساخت حوض یا حوضچه هرچند کوچک به سبک سنتی، فضا ویلا را بسیار چشم‌نواز می‌کند. البته اگر ظرفیت کافی در ویلا داشته باشیم استفاده از حوض بزرگ‌تر بیشتر تاثیر‌‌گذار خواهد بود. در صورتیکه علاقه‌مند بودید، فوران کوچکی در مرکز حوض تعبیه کنید. ناگفته نماند همانطور که اغلب ما مشاهده کرده‌ایم رنگ آبی یا فیروزه‌ای حوض، جلوه‌ای کاملا سنتی و قدیمی ایجاد می‌کند.

کاشت گل‌ و گیاه در باغچه با دورچین آجری

 با کاشت گل‌های رز و درختانی چون گیلاس و استفاده از آجرها به‌صورت دورچین باغچه، روشی است که همواره از قدیم‌الایام مورد توجه بوده است.

نکات انتخاب آجر برای ساخت ویلایی

اگر برای ساخت ویلای خود قصد دارید که از نمای آجری استفاده کنید، باید چندین نکته هنگام خرید آجر نما در نظر داشته باشید:

  1. سطح آجر باید بدون هیچ‌گونه تو‌رفتگی، بیرون آمدگی یا ترک خوردگی (یعنی کاملا یک‌دست) باشد. لبه‌های آجر سالم و 90 درجه باشد و طول، عرض و ارتفاع آجر‌ها نیز باید با هم برابر باشند.
  2. دقت کنید که آجر پوک نباشد؛ در غیر‌ این‌ صورت باعث جذب آب و پوسیدگی آن می‌شود. می‌توانیم با شکستن یک آجر فضای داخل آن را بررسی و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنیم.

آجر با‌کیفیت و مقاوم، هنگام برخورد با آجر دیگر صدایی مانند صدای زنگ از آن شنیده می‌شود. همچنین برای امتحان سخت بودن آجر کافی‌ است که با ناخن روی آن بکشیم، اگر خراشیده نشود پس سختی آن قابل تایید است. بافت آجر‌ها می‌تواند یک‌دست، صاف، تکه تکه و یا خشن باشد که با توجه به سبک و سیاق خود می‌توانیم انواع آجر‌های نما را انتخاب نماییم.

  1. آجر نسوز تنوع رنگی بسیار گسترده‌ای ‌دارد. آجر نسوز شاموتی (آجر نسوز زرد)، آجر نسوز سمیرم (آجر نسوز قرمز انگلیسی)، آجر گلبهی رسی و آجر قرمز و زرد رسی پیشنهاد بسیاری از کارشناسان و معماران برای نمای بیرونی است. یکنواخت بودن رنگ همه آجر‌ها فراموش نشود. البته تنها نباید به رنگ سطح آن توجه کرد بلکه باید به همان اندازه یکنواختی رنگ داخل آجر نیز اهمیت داشته باشد.
  2. توجه داشته باشید که آجر‌ها سطح‌بندی مختلفی دارند. شرایط اقلیمی محل مورد‌نظر ما تعیین می‌کند که به کدام سطح نیاز داریم. مثلا: اگر قصد ساخت ویلا در نزدیکی ساحل را داریم، (که دارای خاک بسیار شوری است) باید آجرهای با سطح جذب بسیار پایین را انتخاب کنیم. به دلیل این‌که در این آجرها مقاومت در برابر حمله نمک بالا است.

ترکیب آجر با کدام مصالح در ساخت ویلا بهتر است؟

 می‌‌توان به تنهایی از آجر یا در ترکیب با سایر مصالح از‌ آن در ساخت ویلا‌ها استفاده کرد. مثلا می‌توانیم از سنگ در اجرای نما برای ویلا‌یمان به کار ببریم. بهتر است رنگ آجر و سنگ نزدیک به هم نباشند تا  تضاد بهتری در نمای ویلا ایجاد کنیم.

نتیجه:

هدف از طرح این مقاله کسب اطلاعاتی از فواید و کاربرد آجر در طراحی ویلا بود. استفاده از آجر در راستای ایجاد فضایی قدیمی، سبک سنتی و کلاسیک چه برای طراحی داخلی، چه در طراحی بیرونی خانه‌های ویلایی بسیار موثر خواهد بود. اگر از آجر‌ها با رنگ‌های قدیمی استفاده کنیم در نهایت زیبایی منحصر‌به‌فردی به فضا خواهیم بخشید. این سبک از طراحی با هر نوع دکوراسیون داخلی انطباق‌پذیر است.

خروج از نسخه موبایل