چک لیست ایمنی سنگ فرز

چک لیست ایمنی ماشین های ابزار

Checklist of machine tools Safety

بزرگترین ابزار فروشی ایران | حراج ابزار

ماشین های ابزار

به نقل از فروشگاه اینترنتی ابزار؛ ماشین های ابزار ماشین ‌هایی هستند که با توجه به تنوع و مکانیزم خاص خود و به جهت صرفه ‌جویی و بالا بردن راندمان کار، عملیات براده ‌برداری و برش قطعات خام و تبدیل به قطعه کار موردنیاز را انجام می‌ دهد. این ماشین ‌ها عبارتند از: ماشین مته، ماشین توتراش، ماشین تراش، ماشین فرز، ماشین صفحه تراش، ماشین رنده، اره‌ های ماشینی، ماشین کله ‌زنی، ماشین سنگ ‌زنی و ماشین های تراش چوب.

ماشین مته

ماشینی است که روی محور گردنده آن ابزارهای برنده یا نوک تیز یا شیاردار سوار شده که برای ایجاد سوراخ و به منظور قلاویز کاری، پرچ کاری، اتصال قطعات در فلز یا چوب یا موارد دیگر به کار می‌ رود. همچنین می ‌توان با استفاده از ابزارهای مخصوص عمل کام درآری، فرزکاری، توتراشی، جاخالی کردن و قلاویز زدن را انجام داد.

 

ماشین توتراش

ماشینی است که روی محور حامل ابزار تراش تیغه توتراشی نصب می ‌شود و برای گشاد کردن سوراخ در فلز یا تمام کردن تراش سطح داخل آن بکار می ‌رود. همچنین ممکن است دارای محورهای گردنده حامل ابزار مخصوص سوراخ‌ گیری در چوب و مواد نرم دیگر باشد. انواع مختلف این نوع ماشین در ابزار فروشی اینترنتی الکتروابزار موجود می باشد.

ماشین تراش

ماشینی است که مخصوص تراشیدن سطوح استوانه ‌ای یا درآوردن پیچ که دارای محور افقی یا قائم دوار می‌ باشد (محور 3 نظام یا 4 نظام) و قطعه کار فلزی یا چوبی روی آن بسته شده و با آن می ‌گردد. در ضمن می‌ توان با نصب ابزارهای مخصوص از این دستگاه برای توتراشی استفاده کرد. انواع ماشین ‌های تراش عبارتند از: ماشین تراش مرکزی ـ ماشین تراش با چند کشو ـ ماشین تراش کپی ‌کننده ـ ماشین تراش خودکار ـ ماشین ‌تراش عمودی (کار و سل)ـ ماشین‌ های تراش NC (کنترل و هدایت عملیات ماشین به وسیله شماره ‌گذاری) و ماشین‌ های تراش CNC.

ماشین فرز

ماشینی است که معمولاً برای شکل دادن و تراشیدن سطوح خارجی یا داخلی قطعات فلزی بکار می‌ رود. این قطعات روی یک میز ثابت با حرکت کشویی یا گردان یا بین دو مرغک بسته می‌ شود و عمل تراش به وسیله فرز دندانه‌ داری که توسط یک محور گردنده افقی یا قائم به حرکت در می ‌آید، انجام می ‌شود همچنین می ‌توان با ابزارهای مخصوص عمل توتراشی، سوراخ کردن، کله‌ زنی، ایجاد سطوح صاف، زاویه ‌ها، شکاف‌ ها، شیارها، شانه ‌ها، سطوح شیب ‌دار را ایجاد نمود و شامل انواع ماشین ‌های فرززانویی، ستونی، صنعتی (تخت)، ماشین فرز مخصوص می‌ باشد.

ماشین صفحه تراش دروازه ‌ای

ماشینی است که برای صاف کردن یا شکل دادن سطوح قطعات بزرگ فلزی بکار می ‌رود و قطعات کار روی یک میز افقی که در زیر قسمت قلم‌ گیر حرکت رفت و آمد انجام می‌ دهد بسته می‌ شود، قسمت قلم ‌گیر قابل تنظیم بوده و نسبت به میز ثابت می‌ باشد و قلم رنده به آن نصب شده که قطعه کار را فقط در یکی از جهات حرکت میز برش می‌ دهد.

ماشین رنده

ماشینی است که برای صاف کردن و شکل دادن قسمت داخلی یا خارجی قطعات فلزی بکار می ‌رود. قطعات کار را روی یک میز افقی قابل تنظیم محکم می ‌کنند و قلم رنده آن سر کج یا چند لبه می ‌باشد که روی یک قسمت کشویی نصب شده و در جهت افقی یا قائم روی سطح قطعه کار حرکت رفت و آمد انجام می ‌دهد و معمولاً فقط در موقع پیشروی براده ‌برداری می‌ کند.

ماشین کله ‌زنی

ماشینی است که برای رنده کردن قطعات فلزی در جهت قائم بکار می ‌رود و طرز کار آن شبیه به ماشین رنده می ‌باشد، قلم رنده در حرکت رفت و آمد خود براده ‌برداری کرده و میز کار که قطعه کار روی آن بسته می‌ شود حرکت پیشروی و عمل تنظیم را انجام می ‌دهد.

ماشین سنگ ‌زنی

ماشینی است برای تغییر اندازه، شکل قطعه کار و پرداخت سطح فلز به کار می‌ رود، این کار با قراردادن قطعه کار در تماس با یک صفحه سمباده یا ساینده که در حال حرکت است یا در تماس با یک چرخ سمباده که در حال گردش است صورت می ‌گیرد. کلیه قوانین و مقررات این دستگاه ها مطابق با آیین‌ نامه حفاظتی ماشین‌ های سنگ‌ زنی می ‌باشد.

اره ‌های ماشینی

ماشینی است که به منظور برش قطعات فلزی و چوبی و غیره مانند انواع پروفیل‌ ها، میلگردها، لوله ‌ها، شمش ‌ها، الوارها بکار می ‌رود و شامل انواع ماشین ‌های اره لنگ، اره‌ های پروفیل بر (پروفیل برای صابونی و پروفیل براتشی)، اره‌ های نواری.

ماشین‌های تراش چوب

عبارتند از ماشین ‌کندگی ـ ماشین کف ‌رنده ـ ماشین کام و زبانه‌ درآر ـ ماشین چندکاره، رعایت کلیه قوانین و مقررات در این دستگاه ها مطابق با آئین‌ نامه حفاظتی ‌صنایع ‌چوب می ‌باشد.

مواد چربکاری

منظور جلوگیری از تماس مستقیم قطعاتی که بر روی یکدیگر می ‌لغزند و کاهش حرارت بین قطعات لغزنده که در اثر اصطکاک به وجود می‌آید، از مواد چربکاری استفاده می‌ گردد. انواع مواد چربکاری که در ماشین های افزار می ‌بایست به کار برده شود شامل روغنهای معدنی، گیاهی و حیوانی، گریس‌ها، مواد چربکاری گرافیتی، مواد چربکاری مخصوص و مواد چربکاری مصنوعی بوده و می‌بایست از اصطکاک بین قطعات و ابزار و ایجاد صدمه و ضرر و زیان به نحو مؤثری جلوگیری به عمل آورد.

نکات ایمنی سنگ فرز و کار با آن

سنگ فرز، یکی از ابزار ها و تجهیزاتی است که امروزه تقاضا برای خرید آن بسیار بالا می باشد. در واقع در دنیای امروز به گونه ای است که بدون استفاده از سنگ فرز، قادر به ساخت بسیاری از سازه ها نیستیم. و در واقع به منظور سهولت در انجام کار ها و دسترسی به بالاترین سرعت در زمینه ساخت و ساز انواع لوازم و تجهیزات، سنگ فرز ساخته شد. سنگ فرز ها امروزه، جزو اصلی ترین و پر کاربرد ترین لوازم و تجهیزات صنعتی به شمار می روند چرا که بدون وجود آن ها، انجام بسیاری از امور امکان پذیر نبود. سنگ فرز، دستگاهی است که در ابتدا، به شکل بسیار ساده ای بود اما امروزه، انواع مختلف و بسیار زیادی از آن مورد استفاده عموم قرار می  گیرد. به همین سبب باید اشاره کنیم که در هر زمینه ای می توان از آن استفاده کرد.

اما لازم به ذکر است که سنگ فرز، جزو ابزار ها و لوازمی است که هنگام کار با آن، باید حتما با تمامی نکات ایمنی آشنا باشید. در واقع دستگاه سنگ فرز، یکی از خطرناک ترین دستگاه های صنعتی می باشد که عدم رعایت نکات ایمنی سنگ فرز، بسیار خطرناک بوده و حتی می تواند خسارات جبران ناپذیری را به شما وارد کند. هر فعالیتی که با استفاده از دستگاه سنگ فرز صورت می گیرد، نیاز به دانش و آگاهی بسیار بالایی از این دستگاه می باشد. پس توصیه می کنیم حتما شناخت خوبی در خصوص این دستگاه و همچنین نکات ایمنی سنگ فرز کسب کنید تا بتوانید با خیالی آسوده از عدم آسیب رسیدن به خودتان و همچنین قطعه کار اطمینان حاصل کنید. پس توصیه می کنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

در ادامه این مطلب، توضیحات کامل و خوبی را در خصوص دستگاه سنگ فرز و همچنین نکات ایمنی سنگ فرز بیان کرده ایم. پس اگر قصد دارید تا با ایمنی کامل اقدام به انجام دادن کار های خود کنید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی برخی نکات ایمنی سنگ فرز

دستگاه سنگ فرز، از جمله کاشین آلات صنعتی می باشد که در ابعاد مختلف ساخته می شود. در واقع باید اشاره کنیم که امروزه یکی از پر کاربرد ترین ابزار ها در هر صنعتی، دستگاه سنگ فرز می باشد. باید اشاره کنیم که این دستگاه، با وجود اینکه دارای انواع مختلفی است، اما نکات ایمنی یکسانی برای کار با آن تعریف شده است که با آشنایی با آن ها می توانید از بروز صدمات جدی جلوگیری کنید. در لیست زیر، همه چیز درباره نکات ایمنی سنگ فرز ذکر شده است.

1.      تثبیت قطعه مورد نظر

در هنگام کار با فرز، باید به این مساله دقت کنید که به دلیل اینکه عملیات برشکاری با فرز، کمی خطرناک است و با سرعت زیادی انجام می شود، باید حتما قطعه کار را به طور محکم در جایی تثبیت کنید. البته باید اشاره کنیم که قطعاتی که بسیار بزرگ هستند، نیاز به تثبیت شدن ندارند و می توان به راحتی عملیات فرز کاری را بر روی آن ها انجام داد. اما اگر قطعه کوچک است و احتمال تکان خوردن آن به میزان بالایی وجود دارد، می توانید به راحتی، قبل از شروع کار، آن را بر روی جایی تثبیت کنید تا در نهایت، عملیات برشکاری بدون هیچ خطری انجام شود.

2.      انتخاب صفحه برش مناسب

قبل از شروع عملیات برشکاری، حتما باید انواع صفحات برشی که بر روی دستگاه سنگ فرز نصب می شوند را بشناسید. امروزه، صفحات بسیار زیادی تولید شده است که هر کدام از آن ها برای برش قطعات خاصی ساخته شده اند. و انتخاب صفحه برش نا مناسب می تواند بسیار خطرناک باشد و خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

3.      استفاده از تجهیزات ایمنی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات ایمنی سنگ فرز، این است که قبل از شروع کار، حتما حتما تمامی لوازم و تجهیزات ایمنی را داشته باشید. از جمله این لوازم می توان به دستکش ایمنی، لباس کار، عینک محافظ، ماسک ایمنی، کفش مناسب، کلاه ایمنی، و … اشاره کرد.

4.      بررسی سلامت دستگاه

قبل از شروع کار با دستگاه، به خاطر داشته باشید که حتما تمامی سیم ها، دکمه ها و تمامی بخش های دستگاه سنگ فرز را بررسی و چک کنید. نکات ایمنی سنگ فرز بسیار مهم بوده و سعی کنید که آن ها را جدی بگیرید. چرا که نادیده گرفتن آن ها و عدم پیروی از این نکات می تواند خسارات بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. پس توصیه می کنیم حتما قبل از شروع هر کاری، تمامی بخش های دستگاه سنگ فرز را مورد بررسی قرار دهید. قیمت سنگ فرز بستگی به توان و کارخانه سازنده آن دارد. برای مشاهده و خرید انواع سنگ فرز به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید.

منبع : acmetools.com

خروج از نسخه موبایل