بالون معده روشی خوب یا منسوخ؟

بالون معده چیست؟

یالون معده یک کیسه ی شبیه به بادکنک سیلیکونی پر از محلول نمکین یا سالین است. بالون در داخل معده قرار گرفته و به روش های زیر به کاهش وزن فرد کمک می کند:

بالون تنها در معده ی بیمارانی به کار گذاشته می شود که بیش از اندازه چاق هستند و ورزش و رژیم در کاهش وزن آن ها موثر نبوده است. بیمار پس از جای دادن بالون در معده باید رژیم غذایی اش را تغییر داده و به طور مداوم ورزش کند تا در بلند مدت تاثیر آن را مشاهده نماید. بالون معمولا تا ۶ ماه در معده ی بیمار می ماند و پس از این مدت، به روش آندوسکوپیک از معده خارج می شود.

چه کسانی می توانند از روش بالون معده استفاده کنند؟

افرادی که شرایط زیر را دارند، ممکن است بتوانند از روش بالون معده برای بهره ببرند:

بالن معده گزینه ی مناسبی برای تمام افراد بیش از حد چاق نیست. تنها پزشک با انجام آزمایشات لازم می تواند تشخیص دهد که بالون معده یک راه حل مناسب برای درمان چاقی مفرط شما است یا خیر.

میزان کاهش وزن بعد از بالون معده

مقدار وزنی که در آن ۶ ماه کم می کنید، بستگی به مقدار تغییری دارد که در سبک زندگی خود ایجاد می کنید. افرادی که روش بالون معده را به کار می بندند، طی ۶ ماهی که بالون در معده تعبیه شده، معمولا ۱۰ الی ۱۵ درصد از وزن خود را از دست می دهند. بالون برای مدت زمانی نسبتا کوتاهی یکی از بود و افراد زیادی برای کاهش وزن این پروسه را انجام می دادن. این پروسه هرچند که ابتدا به سرعت در بین افراد با شهرت و محبوبیت پیدا کرد اما خیلی زود با عوارض بالا صدای افرادی که تن به بالون معده داده بودند را در آورد. در این مقاله به بررسی تعدادی از فواید بالون معده و صد البته عوارض ناخوشایند آن خواهیم پرداخت و را معرفی خواهیم کرد.

مکانیزم کاهش وزن در بالون معده چگونه است؟

بالون معده از طریق دستگاه اندوسکوپ توسط یک پزشک دوره دیده وارد معده می شود و با مایعات بی خطر پر می شود. بالون آب شده بخشی از حجم معده را اشغال می دهد و به مدت مشخصی داخل معده باقی خواهد ماند. به دلیل کاهش میزان مصرف غذا ممکن است شخص وزن کم کند. با این حال این روش عوارض زیادی دارد و امروزه یک روش منسوخ به شمار می رود.

عوارض بالون معده چیست؟

بالون گذاری در ابتدا به دلیل کمبود مطالعات در این زمینه کم خطر تلقی میشد اما به مرور زمان مشخص شد عوارض زیر را به همراه دارد و به عنوان یک روش کاهش وزن نه تنها موثر نیست عوارض زیادی نیز دارد. برخی از عوارض شناخته شده عبارتند از:

کاهش وزن اندک

نسبت به روش های جدید کاهش وزن مانند انواع عمل لاغری بالون معده کمتر منجر به کاهش وزن می شود. در حالی که با عمل اسلیو معده تا ۹۰ درصد اضافه وزن به صورت موثر از بین می رود، در بالون میزان کاهش وزن بسیار کمتر (کمتر از ۳۰ درصد) و همراه با عارضه خواهد بود. بهتر است اگر میزان اضافه وزن شما زیاد نیست به جای بالون از روش های سالمتر کاهش وزن مانند رژیم لاغری و ورزش منظم جهت کاهش وزن کمک بگیرید.

ناراحتی معده

به دلیل اینکه یک شی خارجی در داخل معده است، معده در اغلب اوقات احساس ناراحتی خواهد داشت. با جابجا شدن و تغییر جهت دادن همواره متوجه حضور بالون در معده خواهید بود. طوری به نظر می رسد که شما دچار سوء هاضمه هستید و همواره بخشی از غذاها در داخل معده است. بالون معده برای افرادی که ناراحتی معده دارند به هیچ عنوان مناسب نیست و با انجام آن بر شدت عوارض و ناراحتی معده اضافه خواهند کرد.

تهوع و استفراغ

باز هم به دلیل مشابه، حضور بالون در داخل معده می تواند با تهوع و استفراغ بیشتر همراه باشد. شما غذای کمی می خورید اما همان میزان اندک غذا باعث ایجاد حس ناخوشایند تهوع و استفراغ می شود.

شکم یا کمردرد

چنانچه زیاد غذا بخورید و یا ورزش و تحرک بالایی داشته باشید می توانید علائمی مانند شکم درد را تجربه کنید. گاهی اوقات ممکن است حین خواب دچار درد و ناراحتی معده شوید.

رفلکس اسید

در بیش از ۸۰ درصد موارد افرادی که بالون معده انجام داده اند گزارش شده که رفلاکس اسید معده طی شبانه روز وجود داشته است. افراد چاق معمولا خودشان رفلاکس دارند و با بالون گذاری میزان و شدت آن بیشتر خواهد شد.

مسائل هضم

به دلیل اشغال معده، کارایی آن کاهش خواهد یافت. این باعث کاهش اثربخشی و قدرت هضم کنندگی غذا توسط معده می شود. سوء هاضمه به دنبال بالون می تواند تاثیرات مخربی روی روده ها بگذارد.

انسداد ورود غذا به معده

گاهی اوقات ممکن است بالون مانع از هضم و عبور غذا از معده به مری شود. این میتواند خطر پارگی معده، درد و موارد مشابه دیگر را بالا ببرد.

عفونت

در موارد نادر نیز این امکان وجود دارد بالون باعث آسیب به دیواره معده و افزایش احتمال عفونت در آن شود.

پزشکان بالن معده را چگونه وارد معده ما می کنند؟

کسانی که قصد انجام بالن گذاری معده را دارند معمولا برای آن ها سوال است که این بالن ها چگونه وارد معده آن ها می شود و گاهی ممکن است این فکر و سوال شما را بترساند. اما دلهره نداشته باشید چون جایگذاری بالن در معده اصلا کار خطرناکی نیست و خیلی آسان انجام می شود. در یک روش از کار گذاشتن بالن پزشکان فرد را بی حس می کنند

سپس بالن توسط آندوسکوپی از دهان شما وارد معده شما می شود و بالن در معده شما از هوا و یا نرمال سالین که وارد کردند باد می شود و معمولا به طریق آندوسکوپی همان گونه که بالن را کار گذاشتند؛ شش ماه بعد همان گونه خارجش می کنند. مدت زمان کارگذاشتن بالن بسیار کوتاه است و حدود 15 دقیقه به طول می انجامد و بدون درد است و افراد حدود 20 الی 30 درصد وزن بدن خود را از دست می دهند.

استفاده از روش جدید

اما پزشکان امروزه یک روش جدید به کار می برند و آن این است که بالنی که قرار است در معده شما کار گذاشته شود به صورت یک کپسول است و شما این کپسول را می خورید. در انتهای این کپسول یک لوله بسیار باریک وصل است سپس پزشکان از طریق همین لوله گاز وارد بالن کپسولی می کنند و بالن در معده شما باد می شود. سپس پزشک لوله باریک متصل به بالن را جدا می کند.

در این روش نیازی به دادن و استفاده از داروهای آرام بخش و غیره نمی باشد. درهر معده می توان سه بالن قرار داد و معمولا این روش خیلی بهتر و راحت تر از روش دیگر است چون میزان کاهش وزن در این شیوه سریع تر است و بیمار پس از  گذراندن زمانی حدود 12 هفته این کاهش وزن برایش راحت تر می شود و سپس از طریق آندوسکوپی این بالن تعبیه شده را از طریق دهان شما خارج می کند .

آیا بالون معده مزیت خاصی هم دارد؟

بله بالون گذاری در کنار تمام عوارضش مزایایی نیز دارد اما با توجه به بالا بودن تعداد عوارض و ریسک، فواید آن آنقدرها هم قابل توجه نیستند. برخی از مهم ترین فواید این روش عبارتند از:

بهترین روش لاغری برای افراد چاق و دارای اضافه وزن چیست؟

افرادی که شاخص توده بدنی بالا ۴۰ دارند چاق در نظر گرفته می شوند و بهتر است برای افزایش طول عمر و داشتن زندگی سالم اقدام به کاهش وزن کنند. ورزش کردن و می تواند در اغلاب اوقات برای لاغری موثر باشد اما متاسفانه این راه کار تنها در افرادی که شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۰ دارند مناسب است. در افرادی که شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۴۰ دارند ترکیبی از ورزش و رژیم لاغری+ مصرف دارو می تواند به کاهش وزن کمک کند اما برای افرادی که BMI بالای ۴۰ دارند بهترین روش لاغری انجام عمل جراحی لاغری مانند است. این اعمال بی خطر بوده و نتایج دائمی دارند.

آیا من می توانم بعد از بالن گذاری، بالن را در معده ام حس کنم؟

در انجام فعالیت های روزانه بالن را حس نمی کنید و بالن برای شما حس ناخوشایندی ایجاد نمی کند و شما می توانید کارهای روزانه خود را از سر بگیرید. مگر در بعضی از شرایط ممکن است متوجه بالن در معده خود شوید و آن زمانی است که شما خیلی خم می شوید. در این صورت شما متوجه بالن می شوید ولی حس کردن بالن اصلا حس ناخوشایندی برای شما ندارد.

ورزش کردن بعد از بالن گذاری معده برای من ضرری ندارد؟

ورزش کردن و تمرینات ورزشی می تواند در لاغری شما نقش بسزایی داشته باشد. اگر شما بالن گذاری معده را انجام دادید نگران نباشید. ورزش کردن هیچ گونه ضرری برای شما نخواهد داشت ولی باز برای اطمینان با پزشک خود مشورت کنید تا نوع ورزش شما را مشخص کند و صد در صد ورزش کردن ضرری ندارد و شما بعد از بالن گذاری هم می توانید به ورزش خود ادامه دهید.

من چه آزمایش هایی قبل از بالن گذاری باید انجام بدهم ؟

اگر شما قصد انجام بالن گذاری معده را دارید ابتدا نزد یک پزشک متخصص بروید تا پزشک شما روال کارو اقدامات و آزمایشات قبل از انجام بالن گذاری را برای شما شرح دهد. معمولا پزشکان برای شما آزمایشاتی که برای قبل از بالن گذاری لازم است را می نویسند و درخواست می کنند.

تست انگل و بررسی کلسترول و . . .

این آزمایشات در اصل شامل یک تست انگل و بررسی کلسترول شما و میزان تری گلیسرید و همین طور قند خون شما و میزان کراتینین سرم و پتاسیم و سدیم خون شما را بررسی می کنند و موارد دیگری که در آزمایش خون دکتر می نویسد، میزان و نمایش گلبول های قرمز خون و میزان آلبومین خون شما است و برای شما تست های انعقادی هم در خواست می کند که هدف پزشک از آزمایش هایی که برای شما درخواست می کند این است که او می خواهد از وضعیت بدن شما قبل از بالن گذاری معده آگاه شود.

اما پزشک تنها برای شما آزمایش خون درخواست نمی کند، بلکه تست هایی برای بررسی عملکرد قلب و ریه شما نیز درخواست می کند و از شما می خواهد یک نوار قلب انجام دهید و از قفسه سینه خود یک عکس رادیو گرافیک بگیرید و اگر دارای بیماری ریوی از قبل باشید؛ دکتر در کنار موارد ذکر شده تست های ریه را نیز در خواست می کند و برای شما ممکن است سونوگرافی از شکم نیز درخواست بدهد و برای شما بررسی معده شما از نظرمیکروب h پیلوری و آندوسکوپی معده و مری نیز درخواست می کند .

خروج از نسخه موبایل