طراحی و ساخت جدیدترین نماهای سنگی با سنگ ساختمانی باکیفیت و درجه یک

محتوای این مطلب پنهان

جدیدترین نماهای سنگی در ایران

وجود یک نمای پرطرفدار که آراستگی و چشم‌ نوازی را برای بخش خارجی ساختمان به ارمغان بیاورد، از دغدغه‌های اصلی مالک یا معمار ساختمان، به شمار می‌رود. نمای ساختمان، علاوه‌ بر کارکرد بصری و زیباشناختی خود، به منزله یکی از لایه‌های محافظ ساختمان نیز در نظر گرفته می‌شود. هارمونی با بافت و منظره ی شهری، از دیگر ویژگی‌های یک نمای پرطرفدار است. نمای سنگی از جمله نماهای پر طرفدار امروزی است.

امروزه، جدیدترین نماهای سنگی، به یک اثر هنری و به تعبیر بهتر به یک تابلوی نقاشی بدل شده‌اند. در طراحی و ساخت جدیدترین نماهای سنگی، ذوق، سلیقه و خلاقیت طراح نما و معمار ساختمان، بسیار دخیل و تأثیرگذار هستند. علاوه بر این، مواردی از قبیل: موقعیت جغرافیایی، عوامل جوی و اقلیمی، مواد اولیه در دسترس و بودجه ساخت‌و‌ساز، نیز بر طراحی و انتخاب یک نمای پرطرفدار مؤثر هستند.

انواع سنگ برای طراحی و ساخت نمای سنگی

کیفیت، رنگ و اندازه سنگ‌های به کار رفته در نمای ساختمان، به همراه مهارت مجری نما، سبب می‌شوند نمای سنگی به یک نمای پرطرفدار تبدیل شود و یا برعکس، ساختمان تنها به انباشته‌ای از سنگ، مبدل شود. برای در اختیار داشتن یک نمای سنگی عالی و پرطرفدار، می‌بایست سنگ‌های به کار رفته در ساخت نمای ساختمان بدون ترک، شیار، شکستگی ورگه‌های سست، پوسیدگی، خلل و فُرَج باشد. چنین نمای سنگی باید جاذب آب زیاد نبوده و مقاومتی بالا در مقابل عوامل طبیعی، شیمیایی و سایش داشته باشد.

بیشتر خریداران سنگ نما، تنها به توصیه دیگران و با فاکتور ظاهری خرید می‌کنند و در نهایت از سنگ‌های خریداری‌‌ شده رضایت کامل را ندارند. چنین افرادی در نهایت به نمای سنگی مورد نظر خود را دست نخواهند یافت. اگر خریداران و یا سازندگان نما، به دنبال یک محصول یک‌دست و بدون بافت برای نمای سنگی خود هستند، نباید به دنبال خرید سنگ طبیعی بروند. سنگ طبیعی یک بافت و رنگ ذاتی را به نمای سنگی می‌بخشد. نمای سنگی باید مقاومت بالایی در مقابل گرما و سرما، رطوبت و اشعه فرابنفش نور خورشید را داشته باشند.

مطلب مفید بخوانید: سنگ تیشه ای چیست؟

بیشتر سنگ‌های مورد استفاده در ساخت جدیدترین نماهای سنگی ساختمان‌ها از ویژگی‌های زیر نیز برخوردار هستند:

دلیل تولید سنگ مصنوعی

ايده تولید سنگ مصنوعي، برای خلق نمای سنگی، از آنجا قوت گرفت که طراحان، معماران و سازندگان نما و دکوراسیون داخلی به‌ منظور هر چه زيباتر كردن و چشم‌نوازتر كردن فضاها و سازه‌ها و نیز خلق یک نمای پرطرفدار و ارائه جدیدترین نماهای سنگی، به سنگ‌هايي سفارشی و با فاكتورهاي مورد نظر خود نياز داشتند. به‌علاوه پيشرفت صنعت ساختمان، سليقه‌هاي مختلف و جدیدی را برای ساخت یک نمای پرطرفدار بيان مي‌‌كردند. سنگ‌هايي با طرح‌هاي مختلف ، فاكتورهاي فيزيكي، مكانيكي، كيفيت بالا و قيمت مناسب برای ساخت یک نمای پرطرفدار مورد نیاز بود.

جدیدترین نماهای سنگی

نمای سنگی با زیبایی و جذابیت خود از جمله نمای پرطرفدار و لوکس در معماری به شمار می‌رود که با ظاهر پرابهت خود برای سالیان سال ماندگار خواهد بود. با پیشرفت فناوری و توسعه صنایع تولید سنگ‌های نما، معماران گزینه‌های بیشتر و متنوع‌تری را برای خلق و آفرینش نمای سنگی در اختیار دارند. جدیدترین نماهای سنگی یا در دسته نماهای رومی قرار می‌گیرند و یا در دسته نماهای مدرن. البته دسته‌های حدواسطی هم وجود دارند. در این دسته حد واسط، ویژگی‌هایی از هر دو دسته نمای رومی و مدرن را به عاریت گرفته‌ و با الگویی مشخص و در بیشتر اوقات بدون رعایت هرگونه الگو و هارمونی خاص، این ویژگی‌ها را در ساخت و ارائه نماهای سنگی تلفیق کرده‌اند.

نمای سنگی رومی

یک نمای پرطرفدار با اجزای فراوان و پیچیده، با به کارگیری و ترکیب سنگ‌های خاص است. نمای سنگی رومی، ظاهری باشکوه و پرابهت به ساختمان‌های امروزی بخشیده است. در واقع، مسئله حائز اهمیت در ساخت نمای سنگی رومی ساختمان‌ها و سازه‌های شهری، شیوه طراحی، آماده‌سازی و اجرای پیچیده آن است که سبب شده است این نما از سایر نماهای سنگی متمایز شده و جدیدترین نماهای سنگی خلق شوند.

در اجرای نمای سنگی رومی از مصالح مختلفی استفاده می‌شود. برخی از این نماها تمام سنگ هستند و از سنگ‌هایی مانند مرمر, گرانیت و … در ساخت آن‌ها به کار رفته است. گروهی دیگر از نمای سنگی رومی ساختمان‌ها با استفاده از سیمان و به ویژه سیمان سفید، ساخته می شوند. از آن جایی که بودجه لازم برای طراحی و ساخت نمای رومی سیمانی نسبت به نماهای رومی ساخته شده از سنگ طبیعی کمتر است، شاهد افزایش ساخت و عرضه چنین نمای پرطرفدار، هستیم.

طراحی نما با سنگ رومی

در نمای سنگی رومی معماران به اصل تقارن بسیار تاکید دارند و تلاش زیادی را برای پیاده‌سازی تقارن در طراحی و اجرای نمای سنگی رومی، به کار می‌گیرند. رعایت توازن، القای حس پایداری و ایجاد یک هارمونی چشم نواز که به تأثیرگذاری روحی بر ذهن و قلب کاربر منجر شود، از اصولی است که در طراحی جدیدترین نماهای سنگی به سبک نمای سنگی رومی درنظر گرفته میشوند. در نمای سنگی رومی تأکید بر تقلید از نمای کلیساها و کاخ های اروپایی و رومی نیست، بلکه بر وجود المان‌های متقارن تأکید می‌شود.

در مجموع در طراحی نمای سنگی رومی و ساخت یک نمای پرطرفدار، به شرط رعایت تقارن در طراحی و اجرا، قانون خاصی وجود ندارد و همه چیز به سلیقه و خواسته و بودجه سازنده بستگی دارد. هر چه نما از جزئیات و قطعات پیش‌ساخته بیشتری برخوردار باشد، بودجه ساخت بالاتری را طلب می‌کند. در نمای سنگی رومی از سنگ‌های تراورتن، مرمر، گرانیت استفاده می‌شود و در صورتی که در بودجه محدودیت وجود داشته باشد، سیمان‌سفید جایگزین سنگ‌های طبیعی می‌شود.

ویژگی‌ نما با سنگی رومی

در نمای سنگی رومی بیشترین استفاده از سنگ برای رسیدن به حداکثر شکوه ممکن است. رنگ‌های روشن ظاهری شاهانه به سازه می‌بخشند. از این رو، سنگ‌های تراورتن روشن و کرم، سنگ‌های عمده به کار رفته در نمای سنگی رومی را تشکیل می‌دهند. استفاده از قوس‌ها، ستون‌ها و جزئیات و تزئینات سنگی سبب می‌شود تا نمای سازه به عنوان نمای سنگی رومی شناخته شود. ستون‌های بزرگ و با ارتفاع زیاد، قوس‌های منحنی و قطور، ستون‌های کوچک تزئینی در کنار ستون‌های بزرگ از المان‌های برجسته این نمای پرطرفدار هستند.

استفاده از سرستون‌های زیبا و کله‌گاوی‌ها، برج‌های نقطه‌ای، استفاده از قوس‌های بزرگ و گیرا با نقش‌های برجسته، استفاده از کتیبه‌ها، گلویی‌ها، هلال و قاب پنجره، از عناصری هستند که در طراحی نمای پرطرفدار و اجرای نمای سنگی رومی کاربرد فراوان دارند. سقف و ستون ها در نمای سنگی رومی اهمیت زیادی دارند؛ چرا که با افزایش ارتفاع سقف و ستون‌ها عظمت و شکوه بنا بیشتر می‌شود. همچنین، استفاده از ستون‌ها و سرستون های بزرگ در نمای پرطرفدار ساختمان‌های مجلل رواج بیشتری دارد.

سنگ های بکار رفته در طراحی نمای سنگی رومی

نورپردازی مناسب می‌تواند این درخشش و زیبایی را چند برابر کند. در طراحی نمای سنگی رومی بیشتر از سنگ‌های گران قیمت همانند تراورتن، مرمر و گرانیت استفاده می‌شود. برخی طراحان و نماکاران برای کاهش هزینه‌های ساخت جدیدترین نماهای سنگی، از سیمان سفید به جای سنگ استفاده می‌کنند که به نمای رومی سیمانی معروف هستند و نمای پرطرفدار در ساختمان های ویلایی به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه اجزا و ابزارهای به کار رفته در نمای رومی طرح‌های خاص خود را دارند، اکثر آنها به صورت قطعات پیش‌ساخته بر روی نما نصب می‌شوند. علاوه بر این، ساخت جدیدترین نماهای سنگی با استفاده از بتن الیاف شیشه به جای سنگ، رواج یافته است. در این روش، بتن به راحتی با فرم‌های دلخواه قالب‌گیری می‌شود و هزینه کمتری بابت سنگ‌تراشی و تولید قطعات پیش‌ساخته این نمای پرطرفدار، پرداخته می‌شود.

مزایا و معایب بکار گیری سنگ رومی در نما

از مزایای نمای سنگی رومی، القای حسی از ابهت، تجمل و مرفه بودن به کاربران و ناظران خارجی است. همچنین با نورپردازی های وسیع به کار رفته در این نوع نما، ساختمان همانند یک جواهر درخشان و نورانی جلوه‌گر می‌شود. اما چنین نورپردازی‌ها و قرار دادن پروژکتورهای نامناسب، موجب مزاحمت و اذیت و آزار همسایگان در زمان استراحت شبانگاهی می‌شود؛ از معایب این نوع نمای سنگی رومی محسوب می‌شود.

استفاده بیش از اندازه و غیر منطقی از سطوح و احجام پیش‌ساخته سنگی در ساخت نمای سنگی رومی اگرچه به ساخت جدیدترین نماهای سنگی می‌انجامد، اما سبب بروز تعارضات جدی فرهنگی و اجتماعی نیز می‌شود. تقلید از معماری و نمای کلیساها و کاخ‌های اروپایی نمایان‌گر تغییر ذائقه معماری مردم و ایجاد انتظارات جدید در طراحی سازه‌های شهری است.

نمای سنگی مدرن

در طراحی نمای سنگی مدرن، معماران با حذف تزئینات به سمت استفاده بیشتر از عناصر و المان‌های ساده‌تر در خلق جدیدترین نماهای سنگی، حرکت می‌کنند. مصالح به کار رفته در نمای سنگی مدرن نیز، بر خلاف نمای سنگی رومی، معمولا بیش از یک نوع مصالح است. با وجود تأکید جدی موجود در معماری مدرن بر حرکت به سمت ساده شدن طرح‌ها، همچنان مشاهده می‌شود که برخی طراحان نمای سنگی مدرن، تلاش دارند تا با افزایش تعداد مصالح به کار رفته در نمای سنگی مدرن طراحی شده و ایجاد تغییرات نامتعارف در طرح‌های اجرایی خود، یک نمای پرطرفدار را ارائه دهند اما تنها نتایج نامطلوبی را به نام نمای سنگی مدرن و یا جدیدترین نماهای سنگی به بار می‌آورند.

چنین طراحانی برای ارائه جدیدترین نماهای سنگی، سبک ترکیبی را در پیش گرفته‌اند و با افزودن مصالحی همچون آجرهای رنگی، انواع شیشه‌، پنل‌های کامپوزیتی، سیمان‌های رنگی و انواع سازه‌های فلزی، اصالت را از نمای سنگی مدرن گرفته و از آن جز نامی باقی نگذاشته‌اند. علاوه بر این اعمال سلیقه بیش از اندازه مالک یا کارفرما، هنرنمایی اغراق آمیز برخی از طراحان، عدم به کارگیری مدولاسیون، عدم رعایت اصول طراحی بنا، عدم همخوانی فرم و کاربری، الحاقات زائد و غیراصولی و استفاده از گرایش‌های معماری بی‌ارزش و بی‌هویت، آفتی است که گریبانگیر نمای سنگی مدرن در ارائه جدیدترین نماهای سنگی شده است.

کلام آخر

نمای ساختمان هویت پایانی سازه و لباس ظاهری آن است و باید در انتخاب آن دقت به خرج داده شود. این انتخاب باید به گونه‌ای باشد که نماهای سنگی بازتابی از سلیقه، علایق سازنده و هارمونی موجود با بافت فرهنگی مردم شهر، باشند. اگرچه انواع مختلفی از نما رواج پیدا کرده‌اند اما نماهای سنگی با ایجاد حس تحسین در مالکان و ناظران خارجی و نیز وجود مواد اولیه مناسب و با کیفیت داخلی می‌توان نقطه اشتراکی در هنر، خلاقیت، معماری و فناوری در خلق یک نمای پرطرفدار و نیز جدیدترین نماهای سنگی در کشور باشد. نمای سنگی رومی در نگاه اول زیباست و زمانی که اصولی و هماهنگ با سازه‌های اطراف خود و نیز متناسب با بافت شهری و فرهنگی، طراحی و اجرا شوند، زیبایی و چشم‌نوازی بیشتری را نمایان می‌سازند.

تغییر سبک زندگی مردم و رواج تجمل‌گرایی، از دلایل تمایل مردم و پیمانکاران به اجرای نمای سنگی رومی است. تمایل به ساخت نمای سنگی رومی، تا بدان جا پیش رفته است که برخی جامعه شناسان معتقدند که گسترش نمای سنگی رومی پاسخی به نیاز سندروم کاخ نشینی برخی ایرانیان بوده است. ریشه این موضوع به وضعیتی بر‌می‌گردد که ساختمان‌های با نمای سنگی رومی با قیمت‌های بسیار بالاتری نسبت به دیگر ساختمان‌های هم‌ارز خود به فروش می‌روند.

به همین دلیل برخی ثروتمندان شرکت‌های عمرانی و ساختمانی به ساخت نمای سنگی رومی متمایل شده‌اند و نمای سنگی رومی به برندی برای قشر مرفه جامعه تبدیل شده است. ساخت نمای سنگی رومی به قشر مرفه محدود نمانده است. امروزه با افزایش کشف معادن و تولید سنگ‌های ساختمانی و نیز افزایش عرضه مصالح و ابزارهای مورد نیاز برای اجرای این نما، شاهد کاهش هزینه طراحی و اجرای نمای سنگی رومی و استقبال مردم بخصوص قشر متوسط از نمای سنگی شده است.

نمای سنگی ساختمان

یکی از بهترین، قدیمی‌ترین و متداول‌ترین نماها در صنعت ساختمان کشورمان ایران، نمای سنگی است. اما شاید شما هم با ما موافق باشید که هر نمای ساختمان سنگ زیبا نیست. برای شناخت یک نمای سنگی خوب و آشنایی بیشتر با طراحی نمای سنگی ما را همراهی کنید. سنگ مصالحی است که از دیرباز در قسمت‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است و جز اولین مصالحی است که انسان برای ساخت خانه به کار برد، از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت و پرکاربرد بودن سنگ در ساخت و ساز، فراوانی این مصالح در طبیعت خصوصا در اقلیم و مرزهای کشورمان ایران است. بارزترین مزیت سنگ، استحکام و مقاومت آن است که همین موضوع طراحان و سازندگان را ترغیب به استفاده از نمای سنگی ساختمان می‌کند.

مصالح سنگ ویژگی‌هایی دارد که دست طراحان را در طراحی باز می‌گذارد به طوری که از سنگ در انواع سبک‌های طراحی استفاده می‌شود. کافی است در هنگام عبور و مرور در سطح شهر کمی نسبت به نمای ساختمان‌ های اطراف‌تان کنجکاوتر باشید تا تعدد نمای سنگی را در بین نماهای اجرا شده در ساختمان‌ها ببینید. نمای سنگی جز نماهای پرکاربرد در ساختمان به حساب می‌آید چرا که علاوه بر زیبایی از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است و می‌تواند در کلیه کاربری‌های ساختمان مورد استفاده قرار گیرد، همچنین از نمای سنگی می‌توان به صورت تک متریالی و چند متریالی در نمای ترکیبی استفاده کرد، برای مثال ترکیب مصالح سنگی و آجری در نمای ساختمان جز محبوب‌ترین نماهای ساختمانی به حساب می‌آید.

نمای سنگی چیست؟

یکی از متریال‌هایی که از گذشته تا کنون در نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفته، نمای سنگی است، این نوع از نماهای ساختمانی جلوه‌ی زیبایی به ساختمان می‌دهند و از نظر قیمتی جز نماهای مقاوم و با دوام به حساب می‌آیند. قطعا می‌دانید که نمای ساختمان به دلیل اینکه در معرض عوامل مخرب خارجی مانند باد، باران و … قرار دارد؛ بیشتر در معرض فرسایش است و اگر از متریال باکیفیتی برای ساخت نما استفاده نشود نما ساختمان در مدت کوتاهی پس از اجرا دچار فرسایش شده و فرو می‌ریزد.

سنگ جز مصالح پرهزینه در صنعت ساختمانی به حساب می‌آید، از سنگ می‌توان در نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی، کف و … استفاده کرد، البته این نیز باید ذکر شود که نوع و وزن استفاده شده در سنگ‌ها در کاربری‌های متفاوت فرق دارد. نمای سنگی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است البته این در حالی است که اجرای آن به درستی و توسط تیم کاربلد و متخصص انجام گیرد، چرا که در غیر این صورت امکان افتادن و یا شل شدن پنل‌های سنگی بر روی نما زیاد می‌شود. سنگ‌ها به سه نوع اصلی تقسیم شده‌اند که هر یک دارای تنوع و ویژگی‌های زیادی هستند، این سه نوع عبارت‌اند از:

یکی از مسائل مهم در نمای سنگی انتخاب نوع سنگ اجرایی در نما است، در این مقاله به بررسی انواع سنگ‌ها و مزایا و معایب آنها می‌پردازیم.

هزینه نمای سنگی چقدر است؟

نمای سنگی از پرهزینه‌ترین متریل‌های اجرایی در نمای ساختمان به حساب می‌آید،  از جکله موارد موثر در قیمت نمای سنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

انواع سبک‌ها درطراحی نمای سنگی

همانطور که پیشتر گفتیم، برای اجرای نمای سنگی چند مورد مورد توجه قرار می‌گیرند، برای مثال:

در این بخش به بررسی نمای سنگی در سبک‌های معماری می‌پردازیم، این که نمای سنگی در چه سبکی از معماری مورد استفاده قرار بگیرد، یکی از اولویت‌های مهم در انتخاب نماست. در نمای سنگی امکان استفاده از سنگ به صورت تنهایی در نما وجود دارد، این در حالی است که در برخی سبک‌ها می‌توان سنگ را در ترکیب با دیگر مصالح ساختمانی نیز استفاده کرد. در زیر به برخی از متداول‌ترین سبک‌هایی که در نمای سنگی کاربرد دارند، اشاره کرده‌ایم.

در نمای کلاسیک و رومی تمام نما سنگی به علاوه‌ی المان‌های استفاده شده در طرح از جنس سنگ هستند، این نوع نما از نظر هزینه‌ی گران به حساب می‌آید و بیشتر در نماهای لاکچری کاربرد دارد، دیگر انواع سبک‌های نمای ذکر شده از ترکیب سنگ با دیگر متریال‌های ساختمانی ساخته شده‌اند.

انواع سنگ نما

برای انتخاب نوع سنگ بکار برده شده در نمای ساختمان ابتدا باید با انواع سنگ‌های مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها آشنا شویم، یکی از نکات حائز اهمیت در نمای سنگی این است که کلیه نماهای سنگی از زیبایی و جلوه‌ی منحصر به فردی برخودار هستند و انتخاب نوع سنگ صرفا به علاقه و نظر کارفرما بستگی دارد.

در این قسمت برخی از سنگ‌های پرکاربرد در نمای ساختمان را نام می‌بریم.

    نمای سنگی ساختمان همانطور که از قدمت و تاریخچه‌اش مشخص است همواره نماد استحکام و زیبایی بوده است.نمای سنگ ساده و یا نماهای پر پیچ و خم تاثیری در جلوه و زیبایی نمای ساختمان سنگ نخواهد داشت و این نما همواره انتخاب اول اکثر ساختمان سازان خواهد بود.

سنگ تراورتن (بهترین سنگ تراورتن نما)

نمای بیرونی ساختمان با سنگ تراورتن یکی از انواع نماهایی است که اخیرا مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفته است. برای نمای سنگی ساختمان مسکونی، نمای سنگ ویلایی بخصوص نمای سنگ ساختمان دو طبقه بهترین انتخاب سنگ نما، سنگ تراورتن نما است.همچنین میتوان طراحی نمای بیرونی ساختمان یک طبقه را با سنگ تراورتن را انجام داد.

این نوع از طرح نما سنگ ساختمان، زیبایی خاصی دارد و می‌توان آن را از دو جهت مختلف برش داد. اگر سنگ تراورتن را در جهت عمود بر لایه‌های آن برش دهیم (Veincut)، لایه‌های مختلف آن در نمای ساختمان مشخص می‌شود که تنوع رنگی، تغییر ضخامت و موازی بودن لایه‌ها، هماهنگی زیبایی را در ساختار نما ایجاد می‌کند. اگر هم سنگ را به موازات لایه‌ها برش دهیم، به آن (fleuricut) گفته می‌شود و منظره‌ای با اشکال و دایره‌های متحدالمرکز در نما به وجود می‌آورد. در هر صورت شما برای استفاده حداکثری از زیبایی طبیعی سنگ در نمای ساختمانتان باید طراحی خود را به افرادی بسپارید که در کار خود حرفه‌ای باشند.

سنگ گرانیت

گرانیت یکی از محبوب‌ترین و مقاوم‌ترین انواع سنگ برای طراحی و اجرای نماست. این سنگ به اندازه‌ای سخت است که در برابر انواع سایش‌ها مقاوم است و در عین حال به قدری مستحکم است که بتواند وزن زیادی را تحمل کند و به قدری خنثی است که در برابر هوازدگی مقاوم است و می‌توانیم آن را ساب بزنیم و مثل روز اول، براقش کنیم. در کل مقاومت سنگ‌های گرانیتی زبانزد مهندسان زیادی است. اما فراموش نکنید که طراحی و اجرای نمای سنگی با استفاده از سنگ گرانیت کار هر کسی نیست. نمای ساختمان‌تان را به دست باتجربه‌ترین‌ها بسپارید.

سنگ مرمر

سنگ مرمر از جمله سنگ‌هایی است که برای نما قدمت زیادی دارد. در حقیقت سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی است و در آن انواع و اقسام کانی‌های رنگارنگی یافت می‌شود که زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. اگر بخواهیم ویژگی‌های سنگ مرمر را به طور خلاصه برایتان بیان کنیم:

در کل سنگ مرمر یکی از انتخاب‌های مطمئن معماران کهنه‌کار است که جواب خودش را پس داده است.

سنگ مصنوعی

شاید برایتان جالب باشد اما بد نیست بدانید که استفاده از سنگ مصنوعی در نمای ساختمان، جلوه و زیبایی ساختمان‌های سنگی را چندین برابر می‌کند. سنگ مصنوعی از آنجایی به وجود آمد که مهندسان و معماران برای طراحی فضای درونی ساختمان و محوطه سازی، نیاز به سنگی با فاکتورهای ایده‌آل خود داشتند و از هیچ گونه سنگ طبیعی نمی‌توانستند استفاده کنند. این گونه شد که سنگ مصنوعی به وجود آمد و طرفداران بسیاری هم در زمینه‌ی نما برای خودش دست و پا کرد. اگر بخواهیم از مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد سنگ مصنوعی برایتان بگوییم:

در مجموع شما می‌توانید با انتخاب بهترین طراحان و مجریان کاربلد از حداکثر مززیت‌های قابل توجه سنگ مصنوعی نما استفاده کنید و نمایی خارق‌العاده داشته باشید.

سنگ مرمریت

شاید در نگاه اول تصور کنید که سنگ مرمریت همان سنگ مرمر است و مهندسان ما به اشتباه دوباره اسم آن را آروده‌اند. اما سخت در اشتباهید! سنگ مرمریت و مرمر تفاوت‌های بسیاری دارند. سنگ مرمریت هم همانند گرانیت سنگ گران قیمتی است اما به دلیل عدم مقاومت کافی در برابر رطوبت و تغییرات دمایی قابلیت استفاده در نما را ندارد. سنگ مرمریت ظاهری شیشه‌ای دارد و بیشتر برای زیباسازی نواحی داخلی ساختمان استفاده می‌شود. البته سنگ مرمریت را بر خلاف گرانیت که قابلیت ابزارزنی و حجم زنی را ندارد، می‌توان ابزار زد و در کارهای حجمی از آن استفاده کرد.

سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت نوعی سنگ دگرگونی است که از کوارتز تشکیل شده است. کوارتزیت نوع بادوامی از سنگ نمای ساختمان است که اغلب اوقات با سنگ گرانیتی اشتباه گرفته می‌شود. غافل از این که سنگ کوارتزیت مقاومت بالاتری از سنگ گرانیت دارد. از این نوع سنگ به دلیل سختی بالایی که دارد معمولا علاوه بر نمای ساختمان در طراحی راه‌پله‌ها هم استفاده می‌شود. تنوع رنگی کوارتزیت بسیار بالاست و می‌توانید کوارتزیت را در رنگ‌های خنثی نیز پیدا کنید. اگر از ما می‌شنوید طراحی نمای سنگی خود را به کالا ساخت بسپارید و نمایی اصولی مطابق با سلیقه‌تان را برای ساختمان‌تان اجرا کنید.

سنگ چینی

سنگ نمای چینی بسیار مقاوم است و قابلیت حجم پذیری و ابزار زنی هم دارد. شما می‌توانید این سنگ را در دو رنگ سفید و طوسی پیدا کنید. البته استفاده از سنگ نمای چینی در نمای ساختمان خیلی مرسوم نیست و بیشتر از این نوع سنگ در مصارف خاص‌تر استفاده می‌شود.

سنگ کریستال

سنگ کریستال سنگی سفید رنگ است که رگه‌های آبی، زرد و سیاه در آن به چشم می‌خورد. امروزه از سنگ نمای کریستالی به ندرت در نمای ساختمان استفاده می‌شود؛ اما هنوز هم برای قسمت‌هایی که به استحکام زیادی نیاز دارد سنگ کریستال می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

روش‌های اجرای نمای سنگی

همانطور که گفته شده، اجرای نمای سنگی به دو روش قابلیت اجرایی دارد، که هر یک نحوه‌ی نصب متفاوت و ابزار نگهدارنده‌ی متفاوتی دارند، این دو روش اجرایی عبارت اند از:

مزایای نمای سنگی

نمای سنگی از جمله نماهای پرکاربرد در صنعت معماری به حساب می‌آید و از آن می‌توان در کلیه کاربری‌ها استفاده کرد، همچنین نمای سنگی از جمله نماهای ساختمانی به حساب می‌آید که می‌تواند به صورت تکی و ترکیبی با دیگر متریال ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد، اکنون که با انواع نماهای سنگی و نحوه‌ی اجرای آن‌ها آشنا شده‌ایم، به بررسی برخی از مزایای استفاده از نمای سنگی می‌پردازیم.

معایب نمای سنگی

هر مصالح ساختمانی علاوه بر مزایای از معایبی نیز برخوردار است که دانستن آن در انتخاب درست متریال‌های استفاده شده در نما کمک شایانی دارد، حال به بررسی برخی معایب نمای سنگی می‌پردازیم.

نمای سنگی برای چه کاربری‌هایی مناسب است؟

نکته‌ی مهم در متریال سنگ این است که از این نوع مصالح ساختمانی می‌توان در هر کاربری استفاده کرد و استفاده از آن فقط به نظر کارفرما بستگی دارد. از نمای سنگی می‌توان در کاربری‌های متفاوت استفاده کرد و امکان استفاده از آن به نظر کارفرما و طراحان بستگی دارد، از نمای سنگی در کاربری‌های که در زیر گفته شده می‌توان به صورت تک متریالی و ترکیب چند متریال با هم استفاده کرد، حال برخی کاربری‌های متداول در نمای سنگی را نام می‌بریم.

نمای سنگی در ترکیب با دیگر مصالح

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کرده‌ایم، از نمای سنگی می‌توان به صورت ترکیبی با دیگر مصالح ساختمانی استفاده کرد و نمایی زیبا و پر شکوه را ساخت، برای مثال می‌توان به ترکیب متریال سنگ و آجر در نمای ساختمان اشاره کرد، این نوع از نمای ترکیبی از جمله متداول‌ترین و محبوب‌ترین نمای ساختمان در میان کارفرمایان و طراحان  به حساب می‌آید، چرا که هر دو مصالح به کار برده در این نوع نمای سنگی در آب و هوای ایران مناسب به حساب می‌آیند و می‌توانند در تمام کشورهای ایران اجرا شوند، از دیگر نماهای ترکیبی در نمای ساختمان می‌توان به ترکیب متریال سنگ و شیشه اشاره کرد، این نوع نمای ساختمانی نیز از طرفداران زیادی برخوردار است.

از دیگر متریال‌های ترکیبی با سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ویژگی‌های سنگ خوب در نما

یک سنگ نمای استاندارد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد تا به آن بگوییم که سنگ نمای خوبی است و می‌تواند برای مدت زمان طولانی، زیبایی نما را حفظ کند. از جمله مواردی که باید در هنگام انتخاب سنگ در نظر بگیرید، موارد زیر است.

موارد مصرفی دراجرای نمای سنگی

برای اجرای نمای سنگی چند مصالح الزامی است، در این بخش برخی از این موارد را برای شما نام می‌بریم.

عوامل تاثیرگذار در طراحی نمای سنگی

طراحی نمای سنگی با توجه به پارامترهایی انجام می‌شود، در این قسمت به برخی عوامل موثر در طراحی نمای سنگی می‌پردازیم.

ضوابط طراحی نمای سنگی

توصیه‌ها

جمع‌بندی

در ابتدا ممنونیم تا پایان مقاله همراه ما بودید، حال خلاصه‌ای از گفته‌های بالا را برای شما شرح می‌دهیم.

خروج از نسخه موبایل