علت شارژ نشدن باتری پراید

باتری ماشین قلب روشن کننده ماشین می باشد و همه ما به نوعی تجربه عمل نکردن درست باتری هنگام روشن شدن و یا بعد آن را داشته ایم که یکی از شاخص ترین نشانه های آن چندبار استارت زدن برای روشن شدن می باشد که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد نظیر : استارت نزدن و پارک بودن طولانی مدت ماشین. و طبق ساختار فنی باتری ماشین می دانیم که باتری نیاز به شارژ شدن دوباره دارد. ولی بعضی اوقات نمیتواند این کار را انجام دهد که در این مقاله میخواهیم بپردازیم که چرا باتری ماشین شارژ نمی شود ؟ جهت اطلاعات بیشتر به سایت باتری به باتری در مشهد مراجعه کنید.

اول از همه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که باتری ماشین به چه صورت شارژ می شود ؟

شارژ باتری ماشین توسط دینام صورت می گیرد که به طور ساده بخواهیم بیان کنیم ، میتوان گفت که انرژی حرکتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند که این حرکت دینام هم توسط تسمه دینام صورت می گیرد که بعضا هم به درستی عمل نمی کند ولی این تنها دلیل شارژ نشدن باتری نیست و میتواند دلایل دیگری هم داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

چرا باتری ماشین شارژ نمی شود ؟

اولین دلیل باتری ماشین خراب است

اول از همه برای اینکه بفهمیم باتری شارژ می شود یا خیر می توانیم پس از استارت زدن و روشن شدن خودرو ، باتری را برای چند دقیقه به شارژر وصل کنیم و زمان کافی رابرای شارژ شدن به آن بدهیم. در اینجا اگر شارژر را قطع کنیم و ماشین خاموش شود، متوجه می شویم که باتری شارژ نمی شود . سپس برای اینکه بررسی کنیم که اوضاع سلامت باتری ماشین به چه شکل است می توانیم از دستگاه مولتی متر استفاده کرده و متوجه سلامت باتری شویم ، به این صورت که اگر دستگاه عدد 12.5 ولت ، مثبت و منفی 0.2 ولت را برای ضریب ولتاژ نشان دهد ، متوجه می شویم که باتری درست است و مشکلی ندارد در غیر این صورت اگر عدد کمتر یا بیشتر باشد ، نشان می دهد که باتری ماشین به درستی شارژ نشده است و احتمال دارد که باتری خراب باشد ولی باید در نظر داشته باشیم که اگر عدد ضریب ولتاژ ما بالاتر از عدد مورد نظر را نشان دهد ، میتواند مشکل از دینام هم باشد .

دلیل دوم فیوز سوخته وجود دارد

فیوز ماشین جزء کوچک و حیاتی ماشین می باشد که خرابی آن میتواند در موارد مختلف خود را نشان دهد نظیر : روشن نشدن خودرو و یا در ماشین های نسل قدیم که با نوسان برق خودرو و یا اتصال کوتاه سریعا دچار خرابی می شدند وظیفه خود را پر رنگ تر نشان می داد .

بنابراین بهتر است که هر چند مدت یکبار فیوز ها را حتما چک کنید و از درستی کارکرد آن ها مطلع شوید .

دلیل سوم دینام خراب است

در ابتدای این مقاله توضیح مختصری درباره کارکرد دینام داده شد ولی اینجا می خواهیم کامل بررسی کنیم علت خرابی دینام چیست ؟ و چه نشانه هایی دارد ؟

اول از همه برای اینکه متوجه شویم که دینام ما توانایی شارژ کردن باتری ماشین را دارد یا خیر می توانیم با کمک ولت متر یا مولتی متر ضریب جریان دینام را بررسی کنیم . اگر این عدد 14 تا 15 ولت باشد نشان می دهد که دینام به درستی در حال کار می باشد و توانایی کافی برای شارژ کرد باتری ماشین را نیز دارد . اما اگر این عدد نشان داده نشد، متوجه می شویم که عملکرد دینام به درستی انجام نمی گیرد و توانایی شارژ کردن باتری ماشین را ندارد که معمولا علت آن پاره شدن سیم کشی های داخلی دینام می باشد.

نشانه هایی که می تواند به ما هشدار خرابی دینام را دهد عبارتند از : روشن نشدن خودرو ، کم نور شدن چراغ های ماشین و… می باشد. در کل باید بدانیم که هر علامتی در برق ماشین می تواند مربوط به دینام باشد چراکه سیستم برق رسانی خودرو به دینام متصل است .

یکی دیگر از عوامل درست کار نکردن دینام می تواند تسمه و یا هرزگرد های تسمه دینام باشد که دچار مشکل شده باشند که بهتر است این تسمه و قرقره های آن را به طور دوره ای تعویض کنید تا از آسیب زدن آن ها جلوگیری کنید .

دلیل چهارم پایانه های باتری و سیم کشی های آن خراب باشد

به ندرت شاهد خرابی سیم کسی ها هستیم به این دلیل که جنس و ضخامت این سیم ها به گونه ایست که در حالت عادی دچار خرابی نشده و عمر بسیار بالایی نیز دارند و برای چک کردن باید جریان عبوری را از آنها را بررسی کنیم .

در رابطه با پایانه های باتری امکان خوردگی یا شل شدن دارند که راه های متفاوتی برای درست کردن آنها می باشد که بهتر است توسط نیروی متخصص برق ماشین این کار صورت بگیرد.

دلیل پنجم کامپیوتر ماشین دچار مشکل باشد

یکی دیگر از دلایل شارژ نشدن باتری ماشین کامپیوتر ماشین است . در ماشین کامپیوتر یاECU  وجود دارد که مسئول مدیریت و کنترل سیستم های الکتریکی ماشین است . در بعضی مواقع که باتری ماشین دچار مشکل می شود و شارژ نمی شود ، امکان دارد که یکی از بخش های کنترل کننده ECU دچار مشکل شده باشد و نتواند درست فرمان دهد یا حتی هدایتگر های پیامی ممکن است نتنوانند پیام را به درستی هدایت کنند و از ECU خارج کنند که تمامی این امور سبب شده که این سیستم الکتریکی دچار نقص شود .

تا اینجا عوامل مختلفی که باعث می شود باتری ماشین شارژ نشود را بررسی کردیم و  در ادامه چند نکته گفته می شود که باید در هنگام شارژ کردن دستی باتری ماشین در نظر داشته باشیم.

– اولین و مهمترین نکته ای باید بدانید این است که باتری را خارج از مدار شارژ کنید تا از پیامد های ناگواری جلوگیری بشود

– پارچه خیس در مجاورت درپوش های باتری قرار بدهید تا از آتش گرفتگی ناشی از اتصال کوتاه ترمینال ها جلوگیری کند

– از گذاشتن اشیا فلزی بر روی باتری امتناع کنید چراکه می تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه بین دو سر باتری شود. به همین دلیل توجه داشته باشید که هیچگاه از دستکش هایی که روکش فلزی دارند در هنگام کار استفاده نکنید

– شارژر هایی که دارای ترانسفورمر هستند استفاده کنید

* دوستان توجه داشته باشید که نکات بالا بسیار حائز اهمیت بوده و برای سلامت خودتان و ماشینتان نیاز به رعایت آنان می باشد

ممکن است سوالاتی در رابطه با مطالب گفته شده در این مقاله برایتان ایجاد شده باشد که ما در اینجا چندتا از رایج ترین آنها را بررسی خواهیم کرد:

دینام عوض شده و یا تست شده پس چرا باتری ماشین شارژ نمی شود ؟

در این حالت ابتدا شرایط سلامت باتری را بررسی میکنیم و در صورت سلامت باتری، مشکل میتواند از سیم کشی ها باشد و یا در شرایطی اصطلاحا «برق دزدی» صورت می گیرد که میتواند ناشی از قطعات الکتریکی داخل ماشین و یا دزدگیر باشد.

چرا باتری ماشین حتی خارج از مدار هم شارژ نمی شود ؟

در اینجا دو حالت وجود دارد که می تواند مورد بررسی قرار بگیرد : اول از همه اگر اصلا شارژ نمی شود که میتواند از عمر باتری و موارد داخلی باتری باشد که نیاز است متخصص آن را بررسی کند ولی اگر شارژ انجام می شود ولی کامل نمی شود، می توان گفت که مشکل از سلول های باتری بوده و آن دچار اشکال شده است.

چرا وقتی سرباتری را بر می داریم، ماشین خاموش می شود ؟

در این حالت به احتمال زیاد مشکل از دینام بوده و باید طبق مطالب گفته شده در قسمت دینام ماشین، آنرا بررسی کنید.

در آخر این را بدانید که دانستن اطلاعات فنی می تواند بسیار کاربردی باشد و حواستان را نسبت به عملکرد ماشین بالاببرد ولی برای انجام کار های تخصصی بهتر است از متخصصین تو این زمینه کمک بگیرید و خودتان بدون دانش کافی و لازم وارد عمل نشوید . معمولاً مشکلاتی که برای باتری‌ها رخ می‌دهد، دلیل آن می‌توان زمانی باشد. اما چگونه می‌توان تشخیص داد که علت آن شارژ نشدن باتری ماشین یا چیز دیگری است؟ خودرویی که روشن نمی‌شود می‌تواند به دلیل نقص دینام یا قسمت دیگری از سیستم شارژ الکتریکی باشد. انژکتورهای معیوب یا گرفتگی فیلتر بنزین نیز می تواند باعث شود ماشین در هنگام استارت زدن دچار مشکل شود. باتری ماشین شما در طول عمر خود هزاران بار شارژ می‌شود. هدف اصلی آن روشن کردن خودرو است، اما می‌توان از آن برای تامین نیروی اضافی به لوازم جانبی در هنگام خاموش بودن موتور نیز استفاده کرد. با این حال، بسیار مهم است که باتری در حین کارکردن موتور دوباره شارژ شود تا برای استارت بعدی آماده شود. اما در برخی مواقع مشکلاتی به وجود می‌آید که از شارژ شدن باتری خودرو جلوگیری کرده و یا اختلالاتی در این کار به وجود می‌آورند. در ادامه این مطلب از سایت روانکاران، با ما همراه باشید تا 7 دلیل اصلی شارژ نشدن باتری خودرو  را بدانید.

اصول شارژ باتری خودرو

خودروها در گذر زمان از نظر الکتریکی بسیار پیچیده‌تر شده‌اند. با این حال، وقتی صحبت از شارژ باتری می‌شود، واقعا تغییری در آن‌ها دیده نمی‌شود. اصولا وقتی دکمه استارت خودرو را می‌زنید، موتور شروع به کار کرده و روشن می‌شود؛ در این بین موتور از باتری تغذیه می‌کند و خود را روشن نگه می‌دارد. همچنین جرقه اولیه شمع‌های خودروهای بنزینی نیز از باتری تامین می‌شود. در برخی از خودروهای دیزلی، اگر دما زیر صفر باشد، از بخاری برقی استفاده می‌شود. اما هنگامی که موتور روشن شد، دینام باید باتری را شارژ کند. هنگامی که موتور شروع به چرخش می‌کند، دینام توسط تسمه‌ای به حرکت در می‌آید که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کند. این نیرو برای شارژ باتری و تامین تمام نیروی لازم برای راه اندازی وسایلی مانند چراغ‌های جلو، چراغ‌های داخلی، رادیو و سایر لوازم جانبی استفاده می‌شود.

7 دلیل شارژ نشدن باتری خودرو

اگر متوجه شدید که ماشین شما بیش از یک بار نیاز به استارت زدن دارد، چند بررسی ساده وجود دارد که ممکن است به رفع مشکل کمک کند. یکی از آن دلایل شارژ نشدن باتری خودرو است که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.

  1. باتری خراب – باتری خودرو را بررسی کنید
  1. پس از استارت زدن خودرو، آن را برای چند دقیقه به شارژر متصل کنید و کمی به باتری فرصت شارژ شدن بدهید. اگر ماشین شما بعد از قطع شارژ و برداشتن کابل‌ها متوقف شد، مشکل از شارژ نشدن باتری ماشین است.
  2. قبل از اینکه باتری را چک کنید، مطمئن شوید که چراغ‌های جلو و هر چیز دیگری که ممکن است باتری را تخلیه کند، خاموش باشند. کلیدها خودرو را نیز از روی استارت بردارید، گاهی اوقات کلید می‌تواند قسمتی از موتور مانند پمپ بنزین را در روشن نگه دارد.
  3. با استفاده از یک مولتی متر پایه تنظیم شده بر روی جریان DC، می‌توانید به راحتی بررسی کنید که آیا باتری در شرایط خوبی است یا خیر.
  4. سری مثبت را به ترمینال مثبت باتری (معمولا قرمز رنگ) وصل کنید. سری منفی را به پایانه منفی (قهوه ای یا سیاه رنگ) وصل کنید.
  5. با خاموش بودن موتور، ضریب ولتاژ باید 12.5 ولت، مثبت یا منفی 0.2 ولت باشد. اگر کمتر باشد، باتری به درستی شارژ نشده است، بیشتر از آن ممکن است دینام مشکل داشته باشد.
  1. پایانه و یا سیم کشی خراب – بررسی پایانه‌های باتری و سیم کشی

انجام این کار در خودروهای مدرن که باتری‌ها در محفظه‌های صندوق عقب یا محفظه موتور قرار می‌گیرند، شاید کمی دشوار باشد. در ابتدا بهتر است که محل باتری را پیدا کنید و شاید بعد از آن لازم باشد چند قطعه یا پوشش پلاستیکی را بردارید تا به باتری برسید. اگر اطلاعاتی درباره خودرو یا باتری ندارید، بهتر است که دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

اگر ماشین شما کمی قدیمی است، ممکن است پایانه‌های باتری دچار خوردگی شده باشند و یا شل شده باشند. در این صورت پایانه‌های از بین رفته را می‌توان با استفاده از برس سیمی تمیز کرد و یا برای تعویض آن‌ها دست به کار شد. بعید است که سیم کشی‌ها آسیب دیده باشند، زیرا معمولا نسبتا ضخیم بوده و به خوبی محافظت می‌شوند، اما باز هم بهتر است آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهید.

  1. فیوز سوخته – جعبه فیوز را بررسی کنید

گاهی اوقات یک فیوز ساده می‌تواند ماشین شما را از روشن شدن بازدارد. همچنین باید بدانید که حتی احتمال منفجر شدن آن‌ها وجود دارد، به خصوص در اتومبیل‌های قدیمی که معمولا به دلیل اتصال کوتاه و یا نوسان برق در خودرو است. معمولا فیوزها با رسیدن به تاریخ انقضای خود فرسوده می‌شوند و از کار میافتند. بنابراین بهتر است که هر چند وقت یک بار آن‌‌ها را مورد بررسی قرار داد.

برای شروع، فیوز استارت و فیوز دینام را بررسی کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد محل جعبه فیوز و تک تک فیوزها می‌توانید دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید. اگر همه چیز خوب است، پس باید کمی عمیق‌تر به بررسی قطعات بپردازید. برق خودرو بسیار پیچیده است، بنابراین اگر دانش آن را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که به یک مکانیک یا شخص آشنا به برق خودرو مراجعه کنید.

  1. دینام معیوب – دینام را بررسی کنید

یک دینام معیوب یا در حال خرابی قطعا مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اگر این قطعه در زمان درست بررسی شود می‌توان جلوی خرابی را گرفت. علائمی که نشان می‌دهد دینام خراب شده است، شامل روشن نشدن خودرو، کم نور شدن چراغ های جلو یا چراغ هشدار سیستم شارژ است. بنابراین سیستم برق رسانی خودرو به دینام مرتبط است و در صورت رخ دادن هر گونه خرابی، بهتر است که در ابتدا دینام را بررسی کنید.

حال سوال اینجاست که چگونه باید یک دینام را بررسی کنید؟ در حالی که موتور کار می‌کند، ولت متر یا مولتی متر را مانند قبل به پایانه‌های دینام وصل کنید. ضریب جریان در اکثر خودروها بین 14 تا 15 ولت است. اگر این عدد را مشاهده نکردید، احتمالا قدرت کافی برای شارژ باتری و راه‌اندازی خودرو وجود ندارد. اگر مطمئن هستید که مشکل از دینام است، آن را برای بررسی آسیب یا پاره شدن سیم کشی بررسی کنید. باز هم، ممکن است دسترسی به آن سخت باشد، بنابراین ممکن است لازم باشد به یک متخصص اجازه دهید آن را بررسی کند.

  1. تخلیه باتری – دستگاه‌هایی که پس از خاموش شدن باتری روشن می‌مانند را بررسی کنید.

اگر ماشین شما مجهز به رادیو، کیت بلوتوث یا سیستم امنیتی است، یکی از این موارد می‌تواند باعث تخلیه باتری شده باشد. مشخص کردن این موضوع که کدام قطعه باتری را تخلیه کرده است، معمولا دشوار خواهد بود. اما اگر اخیرا سیم‌کشی ماشین را بررسی کرده باشید، ممکن است محلی که از باتری انرژی می‌گیرد را پیدا کنید. اکثر لوازم جانبی خودرو و هر قطعه فعال خودرو، باید با خاموش شدن موتور به طور کامل خاموش شوند. شاید برخی از قطعات ممکن است نیاز به اتصال دائمی به انرژی داشته باشند تا برخی تنظیمات مانند زمان یا فرکانس کانال‌های رادیویی را حفظ کنند، اما مطمئن باشید که هیچ کدام از آن‌‌ها نمی‌تواند باعث تخلیه باتری شود.‌

  1. تسمه آسیب دیده – تسمه‌ها و قرقره‌ها را بررسی کنید.

برای به حرکت درآوردن دینام از یک تسمه سرپانتین یا تسمه محرک لاستیکی استفاده می‌شود. سرعت دینام با سرعت موتور تغییر می‌کند، بنابراین می‌توان گفت که هر چه سرعت بیشتری داشته باشید، تسمه نیز بیشتر در حال حرکت خواهد بود. گاهی اوقات تسمه ممکن است کشیده یا فرسوده شود، به خصوص در خودروهای قدیمی که کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر تسمه پاره شود، از روی قرقره دینام برداشته شده و دینام بدون تسمه کار خواهد کرد. تسمه لغزنده دینام را به اندازه کافی حرکت نمی‌دهد تا بتواند با نیروی مورد نیاز خودرو سازگاری داشته باشد. شاید باور نکنید، اما این مشکل نیز باعث شارژ نشدن باتری خودرو خواهد شد.

تمام تسمه‌ها توسط قرقره به موتور متصل می‌شوند. این قرقره‌ها بسیار سفت هستند و نیروی زیاد برای حرکت آن‌ها نیاز است. حتی‌ طول عمر آن‌ها نیز بسیار محدود است. اگر می‌ببینید که تسمه لیز می‌خورد و صدایی از قرقره‌ها شنیده می‌شود، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.

  1. ECU های معیوب – خودرو را با دیاگ بررسی کنید

همه خودروها دارای چندین ECU یا رایانه هستند که سیستم‌های الکتریکی را کنترل می‌کنند. برخی از این رایانه‌ها برای راه اندازی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ همچنین برای مدیریت انرژی در آن‌ها نیز استفاده می‌شوند. اگر یکی از این واحدهای کنترلی معیوب باشد، قطعا می‌تواند انتظار مشکل در باتری خودرو را داشت. این مشکل حتی م‌تواند جلوی شارژ شدن باتری خودرو را نیز با توجه به اختلالات به وجود آمده، بگیرد. یک اسکنر یا دیباگر به راحتی می‌تواند با چندین کد متوجه خرابی به وجود آمده شود و حتی محل آن را نیز به شما نشان دهد. این دستگاه‌های دیباگر که دیاگ نیز نام دارند، معمولا در تعمیرگاه‌‌ها موجود هستند. حتی می‌توانید خودتان یک دیاگ بخرید، اما حل کردن مشکل را باید یاد بگیرید.

چرا باتری خودرو شارژ نمی شود؟

علت شارژ نشدن باتری خودرو

قبل از اینکه به ادامه مطلب بپردازیم، بد نیست با سیستم شارژ باتر خودرو آشنا شویم:

هدف سیستم شارژ در یک خودرو، نگه داشتن شارژ باتری در یک سطح قابل قبول است. وقتی موتور ماشین روشن باشد، این سیستم تأمین‌کننده اصلی برق است.

اگر سیستم شارژ به خوبی کار نکند یا از کار باز ایستد، باتری تخلیه شده و اصطلاحاً می‌میرد. وقتی باتری ضعیف شود و سیستم شارژ کار نکند، جریان الکتریکی لازم برای سیستم جرقه‌زنی وجود نخواهد داشت و در نتیجه موتور روشن نخواهد شد.

ولت DC است.

دلایل شارژ نشدن باتری ماشین

دلایل شارژ نشدن باطری خودرو

اگر فرض را بر این بگذاریم که باتری خودرو و سیم‌کشی‌های ماشین هیچ گونه مشکلی نداشته باشد، علت شارژ نشدن باتری خودرو بیشتر به دینام (در اصل آلترناتور) برمی‌گردد.

ممکن است پاره شدن تسمه دینام (تسمه هیدرولیک) علت شارژ نشدن باتری باشد.

تسمه هیدرولیک معمولا در هفته های آخر عمر خود، قبل از پاره شدن، صدای جیرجیر می دهد (تسمه های بی کیفیت همواره صدا می دهند). در ماشین های هیدرولیک، در صورت پاره شدن تسمه دینام، پمپ هیدرولیک از کار می افتد و فرمان سفت می شود.

معمولاً شارژ نکردن دینام به دلیل تمام شدن زغال و یا قطع شدن کابل اتصال باتری به دینام است و در کل این قطعه کمتر خراب می شود.

چیست؟

دلیل شارژ نشدن باتری خودرو

خود باتری خودرو ذخیره برق محدودی داشته و عمدتا وظیفه استارت موتور را بر عهده دارد که بعد از روشن شدن موتور، این دینام است که برق کلی قسمت‌های خودرو را تامین کرده و حتی باتری را برای استارت‌های بعدی شارژ می‌کند.

باطری ماشین شارژ نمشود چه کنیم؟

قبل از مطالعه ادامه مطلب، پیشنهاد می کنم برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری ماشین، ویدئوی زیر را مشاده نمایید.

در این حالت باید به این ترتیب عمل کرد:
۱ چک کردن چشمی سالم بودن تسمه دینام و پولی سر دینام
۲ بررسی سوکت‌ها و یا اتصالات برق دینام
۳ بررسی دیودهای سر دینام به وسیله‌ی مولتی متر
۴ چک کردن خرابی چراغ آلارم باتری در صفحه پشت کیلومتر چرا که در بسیاری از خودروها دستور شارژ باتری از طریق همین چراغ و مقاومت آن به دینام ارسال می‌شود.
۵ بررسی خرابی و یا تمام شدن ذغال‌های داخل دینام
۶ بررسی خرابی سیم‌پیچ دینام که در این صورت سوختگی و آب‌شدگی سیم‌های لاکی دینام قابل مشاهده می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از علائم و دلایل خرابی دینام ماشین  مقاله زیر را مطالعه نماییید.

 چرا باطری ماشین شارژ نگه نمیدارد؟

در حالت عادی یک باتری جدید با شارژ کامل در صورت عدم استفاده و شارژ نشدن از طریق دینام، باید دوهفته شارز خود را حفظ کند. این باتری در شرایط مشابه در مدت 2 تا 3 ماه به طور کامل تخلیه می شود. پس اگر در این مدت زمان نمیتوانید ماشین را روشن کنید یا از خودرو خود استفاده کنید باید باتری ماشینتان را شارژ کنید و یا یک باتری جدید تهیه کنید.

البته این مدت زمان برای ماشین هایی است که سیستم های وابسته به باتری آن مانند سیستم تهویه، چراغ ها و دزدگیر و … در طول این مدت روشن هستند.

هرچقدر زمان استفاده از ماشین طولانی تر باشد و دیرتر به شراغ خودروتان بروید امید به سلامت باتری و حفظ شارژ هم کمتر می شود. سعی کنید هر چند روز یکبار ماشین را روشن نگهدارید.

خالی نشدن شارژ باتری

نرخ خالی شدن باتری خودرو

نرخ خالی شدن باتری اسیدی در بارهای الکتریکی پایین مانند یک خط راست است. اما اگر بار الکتریکی روی باتری افزایش پیدا کند این خط راست دیگر باقی نمانده و باتری شروع به تلف کردن انرژی و داغ شدن می کند و به سرعت انرژی از دست خواهد داد.

تاثیر عدم استفاده طولانی مدت از خودرو در شارژ باتری

خالی شدن شارژ باتری در زمان عدم استفاده طولانی ماشین

ساختار یک باطری به گونه ای طراحی شده که اگر زمان زیادی بلا استفاده بماند صفحات داخل باطری عمل سولفاته شدن را با سرعت بیشتری انجام میدهند. و با سولفاته شدن صفحات داخل باتری باطری کلا فاسد شده و غیر قابل شارژ مجدد میباشد.

پس هرگز باطری ماشین خود را برای مدت بیش از یک ماه به حال خود رها نکنید و حداقل هفته ای یکبار استارت زده تا باطری ماشین شارژ شود و سولفاته شدن صفحات داخلی باطری حتی الامکان به تاخیر بیفتد تا شما بتوانید از باتری ماشین خود مدت بیشتری استفاده نمائید.

اما برای کسانی که چاره ای جز عدم استفاده دراز مدت از ماشین ندارند راه حل چیست؟

اگر قرار است به مدت طولانی از ماشین استفاده نکنید، در صورتی که باتری ماشین کاملا سالم باشد میتواند تا دو هفته شارژ خود را حفظ کند، اما بازهم سعی کنید از خاموش بودن تمامی سیستم های واسته به باتری که انرزی مصرف میکنند مطمئن شوید.

اگر قرار است ماشین خود را به مدت طولانی ترک کنید بهترین کار برای سالم ماندن باتری، خارج کردن باتری از ماشین است. همچنین میتوانید کابل برق را از ترمینال باتری جدا کنید.

نکته  این است که  باتری خودرو  می تواند گرمای محیط را مدت طولانی تحمل کند. با این حال، لازم است به یاد داشته باشید که  نگه داشتن باتری ماشین در نزدیکی رادیاتورها و سایر وسایل گرمایشی ممنوع است. بهتر است باتری خودرو  را در اتاق با دمای 25 درجه سانتیگراد (77F ) نگه دارید.

علت کم شارژ شدن باطری خودرو

کم شارژ شدن باتری ماشین

خطر انفجار باتری ماشین

علت شارژ نشدن باتری خودرو

باتری های سربی اسیدی (از جمله باتری های خوردو) ممکن است بر اثر برخی عوامل منفجر شوند. این وضعیت یک حالت خطرناک است که به دلایل زیر ممکن است رخ دهد :

وقتی پایانه های مثبت و منفی باتری مستقیما به هم متصل می شوند ، انرژی جمع شده در صفحات مثبت و منفی باتری به سرعت شروع به آزاد شدن می کند.

این فشار و شک روی صفحات باعث می شود که این صفحات میان خودشان شروع به تخلیه و جرقه زدن کنند که این کار باعث جوش آمدن مایع الکترولیت درون باتری و بخار شدن آن و در نتیجه انفجار محفظه بسته باتری شود.

وقتی باتری شروع به شارژ بیش از حد مجاز می کند. ولتاژ شارژ از حد “تولید گاز” بالا تر می رود. این کار باعث ایجاد گاز هیدروژن اضافی خواهد شد. ولتاژ گاز برای یک باتری 12 ولتی ماشین چیزی حدود 14.3 ولت در دمای اتاق است.

جالب است بدانید اگر یک یا چند سلول باتری خراب یا ضعیف شده باشد، ولتاژ تولید گاز در باتری می تواند از ولتاژ خود باتری پایین تر آمده باشد. سلول ضعیف تر با سرعت کم تر از سلول های سالم شارژ خواهد شد. بنابر این ولتاژ بالاتر بر اثر شارژ اضافی در بین سلول های سالم ایجاد می شود و ممکن است ولتاژ را از حد تولید گاز بالا تر ببرد.

هیدروژن تولید شده درون محفظه های مهر و موم شده باتری در اکثر مواقع دوباره ترکیب شده و دوباره به چرخه بر می گردد، اما برخی اوقات این گاز در باتری های خراب و یا بیش از حد پرشده به بیرون نشت کرده و در حضور شعله یا جرقه باعث آتش سوزی و انفجار می شود.

نکات مهم در هنگام شارژ باتری خودرو

همیشه از شارژر های دارای ترانسفرمر استفاده کنید. همواره پس از جدا کردن شارژر از برق شهری ، جهت خرید باتری ماشین ، به فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید. و باطری مناسب خودروی خود را انتخاب کنید.

تخلیه الکتریکی انگلی

علت شارژ نشدن باتری ماشین و بررسی اینکه آیا مشکل از شارژر می باشد؟

تغییر در دمای محیط

 

 

خروج از نسخه موبایل