دوربین‌های نظارتی برای رصد محیط‌های صنعتی به هوش مصنوعی مسلح می‌شوند

دوربین | صنعت

دوربین‌های نظارتی برای رصد محیط‌های صنعتی به هوش مصنوعی مسلح می‌شوند

مهندسان یکی از شرکت‌های فناور، نرم‌افزار مدیریت هوشمند دوربین‌های نظارتی با استفاده از هوش مصنوعی را به محیط‌های کسب و کار معرفی کرده‌اند که تمام رخدادها اعم از تردد افراد و یا اتفاقات محیط کار را رصد می‌کند و هشدارهای لازم را ارائه می‌دهد.

به گزارش مجله لوکس، یکی از شرکت‌های فناور با قراردادن ماژول‌های پردازشی کنار دوربین‌های سیستم‌های نظارتی، امکان شناسایی هوشمند در لحظه و سریع آنچه در این تصاویر رخ می‌دهد را فراهم کرده است. به این ترتیب، دوربین‌های نظارتی دیگر تنها برای ذخیره‌سازی اطلاعات به کار برده نمی‌شوند، بلکه به گونه‌ای هوشمند می‌شوند که گویا یک فرد ناظر، با قابلیت‌های پیشرفته برای نظارت، دائماً پشت این دوربین‌ها قرار دارد و همه چیز را رصد می‌کند. در این حالت، هرگونه رخدادی که ایمنی و امنیت را در معرض خطر قرار می‌دهد، فورا شناسایی می‌شود. 

سروش حسن‌آبادی، مدیر کسب‌وکار این شرکت فناور در گفت‌وگو با مجله لوکس، گفت: این شرکت در حوزه طراحی نرم‌افزار مدیریت هوشمند دوربین‌های نظارتی با استفاده از هوش مصنوعی فعال است و محصولی که در این شرکت توسعه یافت، قابلیت پایش دوربین‌ها و کنترل فرایندها و اتفاقاتی که در محیط می‌افتد را با بهره‌گیری از هوش مصنوعی دارد.

وی افزود: این نرم‌افزار به کسب و کارها کمک می‌کند تا امنیت محیط را ارتقاء دهند و موجب ارتقای کیفیت مدیریت و نظارت خواهد شد.

حسن‌آبادی کاهش هزینه‌ها، احتمال وقوع حوادث و بهتر شدن و ارتقای دقت فرآیندهای سیستم‌ها را از دیگر مزیت‌های این نرم‌افزار ذکر کرد و یادآور شد: هوشمندسازی دوربین‌ها موجب می‌شود اتفاقاتی که در محیط‌های صنعتی مانند کارخانجات که مساحت زیاد دارند، رخ می‌دهد، این رخدادها به صورت زنده مورد ارزیابی و پایش قرار گیرند. به عنوان مثال اگر قرار است در محیطی فردی وارد نشود، نظارت‌های لازم از نظر کنترل رفت‌وآمدها صورت می‌گیرد.

وی نمونه اتفاقات در محیط‌های کسب و کار را در معدن طبس نام برد و یادآور شد: وقتی که از سیستم‌های هوشمند نظارتی برای کنترل محیط استفاده می‌شود، امکان پیش‌بینی وضعیت وجود دارد و با انتشار هشدار از بروز حوادث جلوگیری می‌کند. این امکان تنها از راه بهره‌گیری از هوش مصنوعی میسر خواهد شد.

حسن‌آبادی با بیان اینکه کاربرد این نرم‌افزار تنها برای کنترل تردد افراد در محیط نیست، خاطر نشان کرد: پایش محیط از طریق این سیستم نیز از اهداف اصلی این طرح به شمار می‌رود و به عبارت دیگر این سیستم، نرم‌افزار کنترل و مدیریت فرآیندها تلقی می‌شود.

مدیر کسب و کار این شرکت با اشاره به حوزه‌های کاربردی این محصول، اظهار کرد: این سیستم در صنایع مختلف نیروگاهی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و مراکزی چون فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافربری که تردد زیاد است، کاربرد دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که بهره‌گیری از هوش مصنوعی در شرایط وجود برخی اختلالات در دسترسی به اینترنت با چه چالش‌هایی همراه است، توضیح داد: در حال حاضر استفاده از این فناوری بر بستر شبکه داخلی شرکت‌ها است و برای پردازش مربوط به هوش مصنوعی باید از سخت‌افزارها و جی‌پی‌یو استفاده شود.

حسن‌آبادی تاکید کرد: این محصول در نیروگاه‌ها، دانشگاه‌ها و برخی از محیط‌های صنعتی کاربردی شده است و در حوزه کاربردی شدن این نرم‌افزار در معادن اقداماتی در جهت ایجاد پایلوت آن دستور کار شرکت قرار دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا