چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟

خونریزی رحم در دوران بارداری یک عارضه نگران کننده برای زنان باردار است. دلایل زیادی برای خونریزی واژینال و لکه بینی در دوران بارداری وجود دارد. برخی از این دلایل جدی هستند و سلامت مادر و جنین را تهدید می کنند. با این حال، برخی از علل دیگر خونریزی واژن خطرناک نیستند. برای دانستن علل خونریزی رحم در دوران بارداری و اینکه چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است؟ تا انتها با این مقاله همراه باشید.

 

خونریزی رحم در دوران بارداری به دلایل زیادی رخ می دهد. خونریزی در مراحل مختلف بارداری به خصوص در سه ماهه اول شایع است. با این حال، خونریزی واژینال در هر زمانی از بارداری ممکن است نشان دهنده خطر باشد. اگر شروع به خونریزی کردید، وحشت نکنید و فوراً علائم خود را به پزشک اطلاع دهید. باید بدانید که بسیاری از افرادی که در دوران بارداری خونریزی می کنند، نوزادان سالمی دارند.

 

علت خونریزی در بارداری چیست؟

 

خونریزی در دوران بارداری دلایل مختلفی دارد. خونریزی واژینال می تواند در هر زمانی از بارداری رخ دهد و ممکن است نشان دهنده یک روند طبیعی، یک عارضه یا یک بیماری زمینه ای باشد. خونریزی در برخی از مراحل بارداری به خصوص در سه ماهه اول شایع است، اما این مشکل در مراحل بعدی جدی تر می شود. اگر خونریزی دارید، نگران نباشید که بسیاری از افرادی که در دوران بارداری خونریزی می کنند، نوزادان سالمی به دنیا می آورند. بهتر است هر نوع لکه بینی یا خونریزی اعم از خفیف یا شدید را در اسرع وقت به پزشک اطلاع دهید تا آزمایشات لازم انجام شود.

 

تفاوت در خونریزی و لخته شدن رحم

 

بین خونریزی رحم و خونریزی (خونریزی خفیف) در دوران بارداری تفاوت وجود دارد. لکه بینی زمانی است که چند قطره خون را در لباس های خود می بینید. شدت خونریزی در هنگام خونریزی بسیار کمتر است و تنها به چند قطره می رسد. لکه ها در دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه اول، معمولاً جای نگرانی ندارند.

 

اما خونریزی رحم به معنای بیش از چند قطره جریان خون است. در صورت خونریزی رحم، ممکن است نیاز به اتصال داشته باشید. اگر لکه بینی یا خونریزی دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک شما ممکن است بخواهد شما را معاینه کند یا سونوگرافی انجام دهد تا علت را پیدا کند. اگر رحم در دوران بارداری خونریزی کرد:

 

  • شبیه خونریزی قاعدگی بود.

 

بیش از 24 ساعت طول کشید.

 

  • مربوط به درد،

 

بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و به بیمارستان بروید.

 

علت خونریزی در سه ماهه اول بارداری چیست؟

 

خونریزی یا لکه بینی در سه ماهه اول شایع است و اغلب یک روند طبیعی بارداری است. برخی از علل خونریزی در سه ماهه اول بارداری به شرح زیر است.

 

خونریزی لانه گزینی

 

به فرآیندی گفته می شود که طی آن تخمک بارور شده خود را به دیواره رحم می چسباند. فرآیند لانه گزینی تخمک در رحم باعث خونریزی خفیف می شود و بخشی طبیعی از روند بارداری محسوب می شود.

 

خال حاملگی

 

یک اختلال سلولی نادر که زمانی رخ می دهد که یک تخمک بارور شده در رحم به جای رشد به نوزاد، توده ای از سلول های مرده را تشکیل می دهد.

 

حاملگی خارج رحمی

 

در این نقص به جای قرار گرفتن در رحم، تخم بارور شده در جایی خارج از رحم مانند لوله فالوپ کاشته می شود. این نوع بارداری خطرناک ترین است و نیاز به اقدامات پزشکی دارد.

 

هماتوم ساب کوریونیک

 

این اختلال تجمع غیرطبیعی خون بین جفت و رحم نامیده می شود و به آن خونریزی جفتی نیز می گویند. هماتوم ساب کوریونیک معمولاً خود به خود برطرف می شود.

 

پولیپ دهانه رحم

 

رشد غیر سرطانی و ضخیم شدن دهانه رحم به دلیل افزایش سطح در دوران بارداری می تواند باعث ظاهر شدن پولیپ شود که یکی دیگر از دلایل احتمالی خونریزی است.

 

سقط جنین

 

از دست دادن قبل از بارداری معمولاً با خونریزی خفیف شروع می شود و به تدریج شدیدتر می شود. همچنین می تواند با درد شدید و گرفتگی همراه باشد.

 

شایع ترین علت خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری چیست؟

 

همانطور که گفتیم خونریزی و لکه بینی در سه ماه اول بارداری طبیعی است اما خونریزی در ماه دوم و سوم شدیدتر است و در صورت بروز سریعا به پزشک اطلاع دهید. برخی از علل خونریزی در سه ماهه دوم و سوم:

 

جفت رایگان

 

جفت زمانی تشکیل می شود که جنین به قسمت پایین دهانه رحم می چسبد. این عارضه باعث خونریزی شدید می شود.

 

جدا شدن جفت

 

وضعیت غیر طبیعی که در آن سینه و شکم از دیواره رحم جدا شده اند. این عوارض که اغلب در سه ماهه سوم ظاهر می شوند، می توانند برای مادر و کودک خطرناک باشند.

 

تحویل زودهنگام

 

زایمان زودرس را زایمان زودرس می نامند و علائم آن شامل خونریزی شدید، درد و گرفتگی عضلات است.

 

نارسایی دهانه رحم

 

در این حالت ماهیچه های رحم قادر به حمایت از جنین نیستند و این امر منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین می شود که با خونریزی نیز همراه است.

 

نمایش خون تولد

 

خونریزی خفیف مخلوط با مخاط که بعد از بارداری رخ می دهد یکی از نشانه های آمادگی بدن برای زایمان است.

 

سقط جنین

 

یکی دیگر از علل خونریزی شدید بعد از هفته بیستم سقط جنین است. از بین رفتن جنین بعد از هفته بیستم مرده زایی نیز نامیده می شود.

 

خونریزی طبیعی رحم در پایان بارداری

 

خونریزی که اغلب با مخاط مخلوط می شود، در اواخر بارداری رخ می دهد. این خون می تواند نشانه شروع زایمان و تولد نوزاد باشد. در این زمان، ترشحات صورتی و کمی خونی است. اگر متوجه این ترشحات شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

 

علل دیگر خونریزی در دوران بارداری چیست؟

 

  • جنسیت: برخی از زنان پس از مقاربت در دوران بارداری دچار خونریزی خفیف می شوند. این وضعیت به دلیل سفت شدن دهانه رحم در دوران بارداری ایجاد می شود

 

  • معاینه لگن یا سونوگرافی: دهانه رحم ممکن است بعد از معاینه لگن یا سونوگرافی ترانس واژینال مقداری خونریزی نشان دهد زیرا دهانه رحم به دلیل تغییرات هورمونی حساس است.

 

  • عفونت ها: عفونت ها و سایر عفونت های مقاربتی (STIs) یا عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) می توانند باعث خونریزی خفیف شوند.

 

  • مشکلات دهانه رحم مانند عفونت دهانه رحم، درد دهانه رحم یا رشد روی دهانه رحم

 

  • پارگی رحم یک رویداد نادر اما تهدید کننده زندگی است. در صورت پارگی رحم، رحم در امتداد خط اسکار باقی مانده از سزارین قبلی پاره می شود.

 

علت خونریزی رحم را تشخیص دهید

 

اگر در دوران بارداری خونریزی داشته باشید، پزشک ابتدا علائم بالینی شما را بررسی می کند. پزشک برای یافتن علت خونریزی سونوگرافی یا معاینه فیزیکی تجویز می کند. او همچنین ممکن است آزمایش خون، آزمایش ادرار یا MRI را تجویز کند.

 

چقدر خونریزی در بارداری طبیعی است؟

 

در مراحل اولیه بارداری (سه ماهه اول)، لکه بینی و خونریزی خفیف طبیعی است و نشانه مشکل جدی نیست. با این حال، شما باید هر گونه خونریزی را به پزشک خود گزارش دهید.

 

آیا خونریزی قاعدگی در بارداری طبیعی است؟

 

خونریزی قاعدگی معمولاً چند روز طول نمی کشد. اگر در دوران بارداری بیش از خونریزی خفیف (پتشی) تجربه کردید یا اگر خونریزی بیش از 24 ساعت طول کشید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. البته خونریزی همیشه نشانه یک عارضه یا بیماری نیست، اما اگر خونریزی شدید یا دردناک باشد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد.

 

خونریزی واژینال در بارداری چگونه است؟

 

خونریزی در دوران بارداری ممکن است برای همه یکسان نباشد و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. بنابراین، در صورت مشاهده خونریزی، توجه به جزئیات زیر می تواند به پزشک در تشخیص علت خونریزی کمک کند:

 

  • رنگ خون: قهوه ای است یا صورتی و قرمز روشن؟

 

  • غلظت و قوام خون: آیا خون رقیق، غلیظ یا آبکی است؟ آیا لخته خون دارد؟

 

  • مقدار خون: چند قطره خون دیده شد؟ آیا رنگی روی تابلو هست؟

 

طبق این وب سایت، خونریزی در دوران بارداری برای هر فردی متفاوت به نظر می رسد. پزشک از شما می خواهد که کمی در مورد خونریزی خود توضیح دهید تا بتواند علت آن را دریابد. اگر خونریزی دارید، پزشک معمولاً در مورد موارد زیر از شما سؤال می کند:

 

  • خون شما چه رنگی است؟ خون می تواند قهوه ای، صورتی یا قرمز روشن باشد و هر کدام علت متفاوتی دارند.

 

  • قوام خون شما در هنگام خونریزی چقدر است؟ صاف، غلیظ یا آبکی است؟ آیا لخته وجود دارد؟

 

  • میزان و حجم خونریزی چقدر است؟ خونریزی آنقدر زیاد است که باید با نوار بهداشتی کنترل شود؟ یا فقط چند قطره لباس زیر شما را لکه دار کرده است؟

 

تمام این جزئیات به پزشک شما کمک می کند تا سطح مراقبت مورد نیاز و فوریت علائم شما را تعیین کند. خونریزی در دوران بارداری می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد، توصیه می کنیم قبل از انجام هر کاری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

 

خونریزی در دوران بارداری چگونه درمان می شود؟

 

برای یافتن علت خونریزی می توان ابتدا معاینه بالینی یا سونوگرافی انجام داد. گاهی ممکن است آزمایش‌های خون یا ادرار یا آزمایش‌های تصویربرداری مانند MRI نیز تجویز شود. پس از مشخص شدن علت خونریزی، درمان مناسب برای خونریزی مقعدی انجام می شود:

 

  • باقی مانده

 

  • از رابطه جنسی خودداری کنید

 

  • از سفر بپرهیزید

 

  • اگر خونریزی شدید است، دارو تجویز کنید یا روش های درمانی دیگر را انجام دهید

 

پیشگیری و درمان خونریزی شدید رحمی

 

اگر خونریزی رحمی شدید باشد، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و حتی جراحی باشد. برای جلوگیری از خونریزی رحم در دوران بارداری، دستورات پزشک را به دقت دنبال کنید. توصیه های زیر نیز به جلوگیری از خونریزی رحم در دوران بارداری کمک می کند:

 

  • از انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش های سنگین خودداری کنید.

 

  • اجسام سنگین را به هیچ وجه بلند نکنید.

 

  • استراحت کنید.

 

  • از رابطه جنسی خودداری کنید.

 

  • تا حد امکان از سفر خودداری کنید

 

چه زمانی برای خونریزی در دوران بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

پزشک شما باید از هرگونه خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری آگاه باشد. حتی اگر در سه ماهه اول بارداری خود هستید و خونریزی شدید نیست، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

 

  • خون ریزی بیش از حد

 

  • گرفتگی یا اسپاسم عضلانی

 

  • درد لگن یا درد شکم

 

سرگیجه یا غش

 

  • اب

 

  • علائم زایمان زودرس، مانند پارگی زودرس کیسه آمنیوتیک

 

دکمه بازگشت به بالا