سلامت و دانش

روش های خودمراقبتی برای کاهش «استرس» در پاندمی کرونا

آفتاب‌‌نیوز:

دکتر پیمان دوستی اظهار داشت: اگر بدن ما در هنگام تغییرات محیطی نیاز به سازگاری با این تغییرات داشته باشد ، می گوییم تحت فشار روانی یا همان فشار روحی بوده ایم. شیوع ویروس کرونا نمونه ای از این تغییرات محیطی است که شیوه زندگی ما را تغییر داده و ما باید خود را با این تغییرات سازگار کنیم.

وی در ادامه با بیان روشهای مراقبت از خود برای کاهش استرس دوران تاجگذاری گفت: “در اولین قدم ، افراد باید سعی کنند حمایت اجتماعی از خود ، یعنی افراد بدون قضاوت یا سرزنش آنها به دست آورند. افکار و احساسات خود را به آنها بگویید. که مردم همچنین باید از سرزنش ، قضاوت یا انتقاد از خود دست بکشند.

بر اساس دوستی ، وقتی افراد از طرق مختلف مانند خود سرزنش کردن ، انتقاد از خود یا خود داوری به خود حمله می کنند ، بدن آنها در حالت جنگ یا فرار است ، به این معنی که مغز انتقاد از خود را از خود سرزنش متمایز می کند ، یا با تهدید خارجی روبرو می شود. او واقعیت را به رسمیت نمی شناسد و بدن یکی از جنگ ها یا فرار از جنگ را انتخاب می کند درست مانند اجداد ما وقتی با تهدید روبرو می شدند ، زیرا در این صورت ، تنها چیزی که برای بدن مهم است زنده ماندن و غلبه بر خطر است. همچنین سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری ضعیف می کند زیرا فقط به زنده ماندن در لحظه تهدید اهمیت می دهد.

وی ادامه داد ، “بنابراین ، مردم باید سرزنش خود را متوقف کنند و به تجربه احساسات طبیعی وجود انسان توجه کنند و برای غلبه بر این احساسات تلاش بی وقفه نکنند.” تحقیقات نشان می دهد که فرار از احساسات ناخوشایند شدت را افزایش می دهد و برخلاف استراتژی های پذیرش ، دلخوری آنها را کاهش می دهد.

این روانشناس گفت: “به نظر می رسد مردم از قسمتهای مختلفی تشکیل شده اند ، مانند خود مضطرب ، عصبانی ، غمگین و دلسوز.” پرورش ترحم شما سیستم آرامش بخش و راضی کننده ما را فعال می کند. در حقیقت ، تحقیقات نشان می دهد که مغز ما قادر به تمایز بین دلسوز و دلسوز نیست. در هر صورت ، وقتی دلسوز باشیم ، سیستم آرامش و رضایت ما فعال می شود ، در این حالت اقدامات هوشیاری می تواند تجربه آزار دهنده اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

دوستی معتقد است که تمرینات هوشیاری باید هنگامی انجام شود که بدن نسبتاً آرام باشد. در واقع ، این تمرینات برای آرامش نیست ، بلکه برای توسعه بخشی از مغز است. همانطور که لازم نیست شنا در دریای طوفانی را یاد بگیرید ، این تمرینات برای موقعیت هایی که مردم غرق در هیجان فوق العاده ای هستند مناسب نیست.

این روانشناس با بیان اینکه افراد باید تمرینات ذهن آگاهی را در صورت بروز استرس کمتری انجام دهند ، افزود: “چنین افرادی می توانند از مهارت های کسب شده در شرایطی که استرس بیشتری دارد استفاده کنند.” برای انجام این تمرینات ابتدا باید چشمهایشان را ببندند و چند نفس عمیق بکشند. سپس به طور طبیعی نفس بکشید. سعی کنید تمام توجه خود را معطوف به ریتم تنفس خود کنید. در هر بار دم و بازدم به نحوه حرکت قفسه سینه آنها دقت کنید.

او فکر می کند مردم باید از نفس کشیدن خود آگاه باشند گویی که دو نفر هستند. سپس چند نفس عمیق بکشید و دوباره چشم های خود را باز کنید.

یک دوست در پایان گفت: “این ورزش باعث ایجاد قسمت هایی از مغز می شود تا به شرایط مناسب واکنش نشان دهند.” بنابراین مهمترین کار این است که تا حد ممکن ورزش کنید. هرچه این تمرین را در طول روز بیشتر انجام دهید ، نتایج سریعتر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا